Soutěž: Stará konstrukce železničního mostu od Vyšehradu zmizí, nová bude tříkolejná

Vítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineering

Na novém mostě budou tři koleje, sloužit bude i pěším a cyklistům. Alespoň část staré konstrukce se přesune jinam.

Správa železnic dnes představila novou podobu železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem v Praze. Řešení, které vzešlo ze soutěžního dialogu, spočívá ve snesení staré ocelové konstrukce a výstavbě nové na původních pilířích. Vítězný návrh je od společnosti 2T engineering.

„Současná situace mostu je taková, že 75 procent je natolik zdegradováno, že to není opravitelné,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Soutěžní podmínky nicméně nevylučovaly zachování původního mostu. Svoboda připomněl, že most pod Vyšehradem představuje jedno z nejužších hrdel pražské železniční sítě, jehož řešení se hledá od roku 1992.

Vítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinherraŽelezniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432

Na novém mostě budou tři koleje, sloužit bude i pěším a cyklistům. Zároveň vznikne nová zastávka Výtoň, která bude sloužit jako přestupní uzel mezi vlaky a tramvajemi.

Podle ředitele Odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara se počítá s tím, že alespoň část staré konstrukce bude přemístěna jinam a zachována. S jejím zachováním na místě počítal jediný návrh (celkem se účastnilo dvanáct soutěžních týmů), z velké většiny by ale musely být součásti mostu vyměněny.

„Diskuse byla mnohdy složitá, návrhy šly často proti sobě, nicméně nakonec se podařilo vybrat vítězný návrh,“ uvedl Paidar. Porota měla jedenáct členů komise (včetně zástupců města, architektů, členů Klubu za starou Prahu) a spolupracovala s Národním památkovým ústavem. Podle Svobody představuje vítězný návrh i kompromis s památkáři, kteří trvali především na zachování spodní stavby (pilířů). Pilíře se nebudou rozšiřovat.

Stavba mostu bude součástí stavby zkapacitnění trati mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Stavba by měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců.

Tagy 2T Engineering Správa železnic Vyšehradský most železniční most pod vyšehradem
252 komentářů