Soutěž s pětiletým předstihem. Liberecký kraj začne letos vybírat dopravce pro Jizerskohorskou železnici
Motorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy
Stávající provozní soubor rozdělí kraj na dva, pro Frýdlantsko bude chtít nové vlaky.
Způsob, jakým autor zachází s názvy měst v zahraničí, vzbuzuje pochybnost, zda vůbec dokončil základní školu.
Liberec a liberecký kraj, narodil jsem se tam a vyrostl. Zaplať bůh, že už tam nebydlím, je to naprostá díra světa kam se vlakem nelze za slušnou (rozuměj konkurenceschopnou) dobu dostat odnikud z republiky. Takže tam si pohodlně vystačí s koňkou a když jim dopravce nabídne nové vozy a čerstvé koně, bude splněn i požadavek na ekologicky šetrný pohon.
Kontrolní otázka….vozy odkoupené od ČD nebudou staré šroty?
Už jsou dost opotřebované teď po deseti letech. Budou zralé na GO…
Jenže ta bude prováděna po jednom kuse
Za pět let to by tak mohl být hotový tunel mezi Novou Vsí a Lučanami, možná i nový žel. svršek z Tanvaldu do Kořenova, a pak ČD adieu. Kdyby ČD byla normální firma, tak tuhle dávno profláknutou taktiku odmítne akceptovat a z role mouřenína uteče. Štěstím pro ty lepší dopravce, co budou opticky potom jaksi lépe jezdit nějaký čas bez výluk, je že ČD jsou prostě ČD.
Tak nějak nechápeme smysl příspěvku?
Alespoň tady v širokém okolí Semil, Turnova, Tanvaldu trať nejprve opraví, a po výlukách je vždy zde objednaná doprava poslána do výběrka. Ty nejhorší stihne vyžrat ČD, např. kolizní úsek Jablonec Tanvald, kdy se většinou setkává přestavba něčeho na silnici s opravou třeba tunelu v Lučanech, to je teda “ reklama“ pro stávajícího dopravce. Tak o tom to teda jako je. To samý Jaroměř. Samozřejmě vím, že metla výluk dostihne a mnohde už dostihla i konkurenty ČD.
Kdyby jste byl vy normální…….
Normální určitě nejsem. To bych na tohle disk. forum nelez. Zdravím kolego.
Podle přezdívky i celý příspěvek
Co chcete od někoho, kdo vyjeté koleje hned zas zaorá.
Půta, Sviták a spol. zde není co dodat, ono tak ani nejde o cenu, ale o to zbavit se ČD. Bohužel i za cenu, že to odnese jiný kraj, viz UK. Takže místo 844 budou starší desira a pod. V tomto případě by kraj ty pravomoce v objednávání VHD mít neměl, zde vyloženě je nějaký střet zájmu bez ohledu na lidi.
Rozhodně Desira nebudou, kraj chce nové vlaky na alternativní pohon. Což hraje do karet Arrivě.
Jako že když jednou někdo z Arrivy řekl že koupí vlaky na vodík tak tím už mají náskok před ostatníma ? 😁
Kraj bude požadovat NOVÁ vozidla na alternativní pohon.
A je naprosto irelevantní kdo se s nimi do soutěže přihlásí.
Může to být Arriva, Koleje Dolnoslezký nebo České Dráhy.
Bude to regulérní soutěž a uspěje ten připravenější a samozřejmě i levnější.
Tečka.
Tomu sám moc nevěříte.
Jako vtip dobrý
Vláda a kraje do nás cpou vtipnou kaši horem-dolem.
Tak jim to vracím.
🙂
Upřímně já věděl už 3 měsíce předtím než to někdo oficiálně řekl, že chcou vlaky na vodík
Takže si to z prstu nevycucali
V dobách, kdy kraj pravomoce neměl, nejezdilo do Harrachova nic a trať byla na zrušení.
A proc by se teto souteze nemohly ucastnit i CD s novymi jednotkami dle prani kraje? Ze RS1 nejsou idealni vozidla pro tyto trate si myslim od zacatku. Vzhledem k jejich kapacite to neni hospodarne, a pro ideu spojovani pro jednotlive vetve, jim zase chybi automaticka sprahla.
Navic osobne se domnivam, ze duvodem pozadovaneho alternativniho pohonu je vidina kraje na ziskani dotace pro tyto vozidla. V kraji kde neni ani kousek elektrifikace, a na diesel tezko neco dostanete.
Já jsem to při pořizování těch Spiderů v Libereckém kraji vnímal tak, že jedině tyto menší vozy jsou natolik (relativně) levné, aby jich mohl být za stanovené peníze (vč. eurodotace) pořízen takový počet, aby pokryly vozbu všech požadovaných spojů na tratích č. 036 – 039.
Můžu jenom říct autorovi že v polštině používá se w nikoliv v takže ne zavidów ale zawidów
Když už chcete ostatní školit z pravopisu, tak byste měl vědět, že se vlastní jména píší s velkým počátečním písmenem, tedy Zawidów.
Podobný byl i plán Moravskoslezského kraje. Původně měl vypsat VŘ v polovině roku 2020, tedy s pětiletým předstihem. Bohužel to ne vždy vyjde dle představ.
https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-se-drzi-myslenky-na-vodikove-vlaky-da-je-do-soutezi-22604/
Tak snad se alespoň Libereckému kraji podaří vše včas vysoutěžit.
Nevadí my si rádi necháme dalších 15let 811, vždyť je to vozidlo 21. Století
(ČD ho fakt takto prezentuje, je na plakátech společně s push pull)
Docela jsme překvapen, že 840 jsou upraveny pro ozubnicovou dráhu.
Jsou pro ni upraveny do té míry, aby jejich podvozky nekolidovaly z přítomnou ozubnicí + také aby zvládaly strmá klesání na oné zubačce.
Druhý jmenovaný parametr je i důvodem, proč Spidery v Libereckém kraji tvoří samostatnou řadu (840) oproti těm vysočinským (841), které by na zubačce jet nemohly (stejně jako na zubačce nemůže jet Spider 841.017, který byl přinejmenším v roce 2017 – nevím, jak se to vyvíjelo potom – zapůjčen z domovské České Třebové právě do Liberce).
Takže to vypadá na Arrivu, která na Tanvald bude jezdit s regiospidery a do Frýdlantu koupí ty slibované vlaky na vodík.
Další, kdo považuje ČD za tak neschopné, že to mají předem prohrané?
Bohužel to co ČD předvádí má své nasledky
Možná se přihlásí s nějakou super nabídkou po roce provozu nového dopravce?
Teda stahovat gatě ne když brod je daleko, ale ještě před tím než se vyjde z domu?
Nehledal jsem podrobnosti, ale ze je provozni celek rozdelen, to vypada ze muzou byt rozdilni dopravci. Tedy CD klidne jizerskohorska zeleznice, kdyz se uz taky po natlaku kraje naucili jezdit do Polska. A Frydlantsko nekdo jiny nebo take CD.
Vy máte zubačku? Mohl bych ji vidět?
Další způsob, jak vyšachovat ČD, tentokrát soukromník dostane ještě vlaky, aby nebyla ostuda jako 845 nebo Desiro. A ještě si to takhle krásně Půta pojistí dopředu, co kdyby náhodou ho potom nezvolili. No krásná práce, chce se mi zvracet. Takovýhle nápady, to se musí jednat o hodně velkou motivaci od soukromníků.
ČD ty vozy zase tehdy dostali od kraje, tak teď holt předají štafetový kolík.
Nic nedostaly ..platily část ceny
Vzhledem k tomu, že ČD platili 60% a z ROP Severovýchod šlo jen 40%, tak určitě nic nedostali.
Nazdar švestka….zas perlíš…kdyby je dostali, tak je průser a dnes by to už někdo asi vyšetřoval. Kdyby je měli předat, jak štafetovej kolik, tak by je museli mít v pronájmu…Bohužel, oni do toho vrazili tech 60 procent ceny…Zkus číst celý články a ne jenom nadpisy.
Ale zase se v článku nepíše nic o odevzdání, ale „Kraj má ve smlouvě s Českými drahami předkupní právo“. Takže ČD dostanou, na co mají nárok. A klidně pak můžou soutěž vyhrát a s krajskými vozy dál jezdit.
Naprosto klasická ukázka vědomé lži
Jak víš, že ČD nevyhrají? A proč by (nový?) dopravce neměl dostat vozy dotované krajem a Eunii, jako je dostaly ČD?
ČD zaplatilo 60% ceny, to mi nezní moc, jako že by to dostali. Takže proč by to nový dopravce (pokud nevyhraje ČD) měl dostat zadarmo, nebo kraj ta vozidla pak přeprodá dopravci?
Přerodá nebo pronajme
I k tomu ovšem musejí být vždycky (minimálně) dva: ten, co chce prodat nebo pronajmout a ten kdo chce koupit nebo najmout.
Jste si všichni tak jistí, že pokud ČD na tom provozu už nebudou pokračovat, budou se chtít také zbavit těch vozidel? Já si naopak myslím, že by pro ně snadno našly docela vhodné výkony někde jinde!
Taky ta vozidla nedají ČD nedají zadarmo. Jestli výherce výběrka bude část platit, to nevím. (Ale ani nevylučuju že vyhrají ČD a vozidla zůstanou jim)
Kraj si je může nechat a dopravce (kterýkoli) s nimi pak může jezdit. Podobný model se připravuje v JMK.
Z mého pohledu je nelogické kupovat něco od stávajícího dopravce s tím, že bych počítal s prodloužením smlouvy s ním….Zbyzečný vyhazování peněz….Na 99 procent ČD v Putově končej….Prachy jsou prachy, on má určitě jiný kamaráfy.
Kamarády, jsem se překlep…omlouvám se.
Stejné mi ale vrtá hlavou, co bude pak s lanovkou…Jestli si ji udržíme a nebo ji za hubičku někomu věnujem…Pamatuju ty kšefty kamarádů tady v Krkonoších..a že jim to nese.
Prorotize EU nepodporuje výměnu vozového parku co 10 let, možná proto
Protože v Libereckém kraji nám vznikla taková hezká tradice…. výběr nového dopravce je jen krycí název pro vyštípání ČD za každou cenu.
Protože známe hejtmana a jeho kamarádíčkování.
Soutež ještě nezačala někteří už teď bulí, že prohráli.
Ale ona napsala, že jí je na zvracení a ne na bulení…Diskuse je o názorech a ne hned o snižovaní…Jak vidím, nemáte respekt a ani pořádně nepřemýšlíte o tom, co druhý napíše…Pokud si myslíte, že bulí, tak to osvětlete…I můj desetiletý kluk pochopil z článku, že ČD mají minimální šanci…Je to jen konstatování.a názor.
Jak to ty dráhy dělají v jiných krajích, že jim tam povolí smlouvy bez výběrka na 10 let s 810? Že by tunely z nábřeží?
bylo by fajn vrátit se v Harrachově „pod dráty“, jak to bylo do konce WW2.. Aktivity v tomto směru asi nejsou, co? Už máme na rychlících, tedy díky MD parodii na vlak, kam to půjde v LK, to ví jen koordinátor
Bohužel to není v gesci kraje. Kdyby bylo na kraji, tak tam ty dráty jsou už minimálně v plánu.
Myslím, že gesce tady není důležitá.. spíše není vůle, nepřináší to někomu prospěch
V plánu jsou dráty do Jakuszyc, projekt byl předložen v rámci Krajowego Planu Odbudowy. Pokud by se z české strany netrvalo na přímých vlacích do Polska, tak bych si dokázal představit cokoliv. Pokud to polská strana bude elektrifikovat do Jakuszyc, stejně bude zřizovat další měnírnu.
A to chtějí po polsku 3 kV DC, a nebo už 25 kV / 50 Hz?
Polák mimo vrty zůstane na 3kV.
Už jsem to tu prezentoval.
Poláci by měli protáhnout elektriku až do Harrachova (Mýtiny) (tady by byl hlavní přestupní bod) a u nás by se měla trať prodloužit do Harrachova (Rýžoviště). I Kořenov bych si dovedl ale představit, ale ten souběh linek se mi zdá zbytečný.
No ony by ty dráty byly spíš potřeba na stoupání z Tanvald do Kořenova…
Kdo ví co bude za 5 let, jestli bude nějaká EU a její dotace na jisté elektro výmysly.
Měli by to přenechat Polákům, úplně.
Dovolím jsi názor. Před x lety, když se soutěžila Jizerskohorská, tak do balíku hodili Frýdlant protože hrozilo na Frýdlantech by jezdili do dnešního dne 810 v různých modifikacích. Teď naopak balík trhají. Proč asi. Podle tržních konzultaci, které proběhly v létě má o Tanvaldy zájem Arriva, která ale nemá s čím jezdit, testy 845 do Kořenova víme jak dopadly. O Frýdlanty projevila zájem skupina Trillex. Teď by chtělo aby kraj zatlačil na správce infrastruktury, aby se cestování posunulo do 21 století a to nezmění žádný dopravce. Cesta z Liberce kamkoli je tristní.
Mezi Libercem a Tanvaldem, jakož i přinejmenším v Raspenavě a Frýdlantu, už to správce infrastruktury (po příslušném „zatlačení“) do toho stavu upravil. Mimochodem, nevěřím, že by takový rozsah objednávky + spolu s tím i úpravy infrastruktury „na žádost objednatele“ byly na t-036 provedeny v případě, pokud by objednávka regionálních vlaků nebyla v gesci krajů (zde tedy Libereckého kraje), ale „hezky z centra“ v gesci ministerstva dopravy (jak si zde někteří diskutující přejí mj. s pochybnou argumentací „odstranění nesouladů časových poloh na krajských hranicích, přičemž jaký div, že zrovna na hranicích Libereckého kraje s kterýmkoliv dalším českým krajem žádné časové nesoulady… Číst vice »
V Libereckém kraji možná nesoulady na hranicích krajů nejsou, ale podívejte se na tratě 225 a 240 nebo na trať že Skalice nad Svitavou do Chornice, kde se vždycky vlaky sjely a zase rozjely do všech směrů. Proto jsem v této otázce zastáncem centrálního řízení s doplněním dalších spojů v gesci krajských rozpočtů, je-li o ně zájem.
225? Objednatelé uvážili v části trasy neobjednat Os vlaky. Mezikrajská doprava je zajištěna „ministerskými“ rychlíky. 240? Opět – přímé spojení Brna s Jihlavou pomocí rychlíků. Žádný problém. Mimochodem, ten přestup u krajských hranic (dá-li se tak nazvat Náměšť n/O.) reálně existoval jen půl roku. Chornice? K té už jsem něco psal jako komentář k nedávnému zdejšímu článku o „koncepci“ MD si přitáhnout zpět na sebe objednávku všech vlaků. Tedy – pokud bude uzel v žst. Chornice, tak při standardním 2h taktu vychází křižování „o 1 h dříve/později“ do Kostelce na Hané (tzn. kousek přes Prostějov = rozpad přípojové skupiny v… Číst vice »
A k t-225 speciálně upozorním na to, že eventuální Os vlaky vedené v celé trase Jihlava – Veselí n/L. přesně odpovídají stavu, kdy je matematicky/fyzikálně nemožné splnit zároveň tři kritéria: – Os vlaky jedoucí v úseku u Jihlavy v přibližném hodinovém prokladu s rychlíky – Os vlaky jedoucí v úseku u Veselí n/L. v přibližném hodinovém prokladu s rychlíky – Os vlaky jedoucí v celé trase Jihlava – Veselí n/L., bez přestupů a bez větších prostojů. Vyjdou vždy jen 2 ze 3 kritérií, načež ti lidé, kteří si tuto zákonitost neuvědomí, začnou nadávat, že/proč nevychází to třetí kritérium (aneb „jé,… Číst vice »
** Ještě doplním to hlavní – byl bych zvědav, jak by tedy Os vlaky v celé trase mezi Jihlavou a Veselím n/L. objednalo MD, pakliže by se celostátně stalo objednatelem i Os/Sp vlaků, přesněji – které z těch tří kritérií by při ministerské objednávce bylo nedodrženo (resp. předpokládám, že ze dvou kritérií – buď časová blízkost poloh Os x R u Veselí, nebo u Jihlavy; to třetí kritérium, tedy časový nesoulad či dlouhé prostoje, by přece MD nedopustilo, to se může stát jen při „roztříštěné krajské objednávce“. 🙂 )
Naprosto dokonale popsané, tleskám. Ono si stačí vzít nějaký starší jízdní řád třeba z 80.tých let a tam je to krásně vidět – některý dálkový osobák je upalovák jako k ohni a některý postává a postává, protože plní hodně funkcí – každý by chtěl ten upalovák, ale dopadlo by to „jako vždycky“ – zůstal by nám ten rozcouraný osobák, mnohdy v taktu. Výsledek – nepoužitelná tragedie.
V 80. (ba i ještě 90.) letech navíc platil ještě jeden faktor – rychlíků jezdilo dost málo, takže osobáky suplovaly i dálkovou funkci (ale za cenu přílišné pomalosti).
Navíc do začátku 90. let platil i rychlíkový příplatek pro všechny kategorie lidí (pozn. do konce 90. let pak zůstal v platnosti pro důchodce + ZTP či ZTP-P), který od použití rychlíků mohl odrazovat.
A ještě doplním, aby to bylo zcela zjevné: Nyní tedy Jihočeský kraj i Kraj Vysočina objednaly mezi Jihlavou a Horní Cerekví, resp. mezi J. Hradcem a Veselím n/Luž., Os vlaky tak, aby tyto Os vlaky jezdily v prokladu s rychlíky, resp. aby v Jihlavě a ve Veselí byly zapojeny do opačné (cca o 1 h dříve/později) přípojové skupiny. Ano, za tu cenu, že mezi H. Cerekví a J. Hradcem nakonec už žádné Os vlaky nejezdí, resp. pokud by jezdily, tak by stejně měly časový nesoulad s navazujícími Os vlaky buď v H. Cerekvi, nebo v J. Hradci, nebo „na hranici… Číst vice »
No tak zájem snad může mít kdokoli (stejně jako bylo víc zájemců i v předchozí soutěži na JHŽ), takže zájem Arrivy i Länderbahnu lze logicky předpokládat, a pokud mají zájem i ČD, mohou se také přihlásit. Nechápu, proč to jejich obhájci vidí jako předem prohranou věc – že byste věděli líp než ostatní, že ČD v soutěži neobstojí a co jim někdo nedá ze známosti, to nedokážou vyhrát?
Protože pan Půta tam ČD nechce, ať to stojí, co to stojí.
V rámci (konečně) regulérní soutěže mají šanci všichni.
v čechách regulérní soutěž? ona někdy nějaká byla?
Zaznamenal jste, že by se někdo odvolával nebo rušil například soutěž na výkony v Plzeňském kraji?
Například ta předchozí týkající se diskutovaných výkonů v Libereckém kraji, totiž na t-036 + ve Frýdlantském výběžku.
Mimochodem, zvítězily ČD, a. s.
Loni nám Půta a spol předvedli, jak je to se „soutěžením“ v LK … nechal si nasadit na výkony „upravené“ šroty od DB … jen tak dál, tady totiž žádné soutěže neprobíhají, pouze se prosazuje zájem, s patřičnou odměnou, pro pár vyvolených.
Řekl bych, že díky Bohu za zlaté německé „šroty.“ Komfort, prostor, WiFi, a i třeba maličkost jako voda k pití. Ochotný personál.
Spidery a rakve, škoda mluvit. Kravál, málo místa. U rakví ještě nesnesitelné horko a gravitační záchod? Tomu se říká kvalita světové úrovně. A o kvalitě ČD ani nemluvím. Neschopnost jezdit včas, zajistit odvoz…
V jiných krajích by tomu tak opravdu bylo…..
Tady je neštěstí, že vedení Libereckého kraje razí zásadu „je jedno kdo vyhraje,jen když to nebudou ČD“, což má k transparentnosti dost daleko…..
Mno ČD mají 60 měsíců na to, aby zareagovaly. Tak to snad stihnou.
No ale je potřeba preventivně bulet, že je to spiknutí, když si někdo dovolí vypsat soutěž.
Ale oni potřebují 63!
To není pravda že nemá s čím jezdit existují i 628 která mají místo řidičáku druhý motorový vůz
Tím by to zvládly
Hm, tomu říkám argument z regiospidera který je nízká podlaha hurá do ARR 845.
MD má o tento region minimální zájem.Ale vlaky by rádo objednávalo pro kraje z luxusních kanceláří na nábřeží. Ono by asi bylo nejlepší vše řídit z Prahy.
Pokud LBK chce na Frýdlantsko nová vozidla, zajímalo by mě, jestli plánuje navýšení zájmu o cestování do toho výběžku. Tak malá vozidla jako RS se snad už nedělají…
Tak to bude zase rošáda……..že s tím nikdo nepřišel doteď ?
To budou čachry a ve finále se zjistí, že je to o ničem…………
No, nevím, nevím, ale bude to zajímavé…………..
Prodloužení vlaků do Jelenní Góry vypadá atraktivně, ale dnes (resp. před koronáčem) to funguje tak, že ve Sklarske Porebě čekají polské vlaky, které jedou přímo až do Wroclawi. Tak jen aby se tam nevozil vzduch.
Prosímvás nechcete se, stejně jako autor článku, vykašlat na prznění polštiny a psát radši o Jelení Hoře, Sklářské Porubě a Vratislavi?
A co Breslau?
A do budoucna se na tom nic nezmění, pouze ten přestup nebude v Porebě, ale v Jelení Hoře (kde se dá navíc přestupovat i na další směr SZ na Gryfow Sl. a Zhořelec). Je v tom nějaký problém?
Problém je v ježdění motoráků pod trakcí. Nebo si myslíte, že se pořídí nějaká elektro-dieselová vozidla?
Nemyslím si, že by se Poláci chtěli zbavit přímých vlaků z Vratislavi do Poreby + vožení vzduchu jak píše Daniel Mach. Navíc jsem četl (mám pocit, že tady na serveru), že na Polské straně se uvažuje prodloužit dráty až do sedla do Jakušic.
Tak, tak….von má někdo problém přestoupit v 1x na jiný a dost pohodlnější vlak ?
To mne spíš irituje to,že do Sklářské P. za prvé jede první vlak i v létě z Liberce až v půl sedmé a za druhé proč nejezdí aspoň dva páry přes den zrychleně bez čumákování v zastávkách jako např. v Tanvaldu.
Jinak si rád přestoupím a přestupuju, když tam jedu na pociąg Kolei Dolnośląskich 🙂
Je to pár kroků, na to lidstvo neumře.
Tak to abych se tam naposledy stihl svést
Pardon svézt 😂
za pet let to snad zvladne i mentalni gigant jako vy.
Tak to je správný soutěžní přístup . Jen více takových a nejlépe všechny trasy. Jen bych doplnil , že výhledově by to ani nemělo být jinak .
Termín výhledově je velmi ošemetný.
Budu profesorem organologie. Ovšem „výhledově“…
Pokud to bude férová soutěž,asi nikdo s tím nebude mít problém.Ale Liberecko je kraj rázovitý….
Ještě že v Libereckém kraji nebydlim.kdyz vidím tu rošádu s dopravci. Kraj chce asi vyhnat ČD definitivně. ČD doufám rs1 neprodá kraji.a ani nemusí
Nesoutěží se, špatně
Soutěží se, dokonce s dostatečným předstihem, také špatně. Tak co vlastně chcete?
Jinak Vás zklamu, ČD ta vozidla prodat musí, mají to ve smlouvě, kraj na jejich nákup přispěl 40%.
Teoreticky je zvláštní, že existuje podmínka prodeje, když dotace činila jen 40%, tedy většinu stejně zaplatili ČD. Resp. Pochopil bych ji během těch 5 let, co platí podmínka dotace, potom už to je zvláštní.
Já se kraji nedivím, že to tak chtěl, bez toho by ho měly ČD v hrsti. Navíc bez kraje, by ČD ta vozidla neměly vůbec.
Asi tam podmínka byla logicky delší, když se kupovaly věci na 50 let …
ČD s těmi podmínkami souhlasili, nikdo je nenutil.
Máte zvláštní počty. Pokud LB kraj zaplatil 40% ceny (jak píše Pražák) a dotace činila také 40% ceny, tak na ČD zbývá pouze 20% pořizovací ceny, a to skutečně není většina.
kraj platil 40% skrz dotace, protože dotaci dostal kraj nikoliv dopravce, takže čd platily 60%
Tohle rekreant nikdy nepochopí. Vy jste se narodil nejspíš v roce 1950 a poslední informace o železnici máte z roku 1990.
Soutěžit ano..nemusí nic prodávat
Musí, když to mají ČD ve smlouvě. Jestli je to problém, neměly to podepisovat.
Opravdu termín předkupní právo znamená, že to ČD musí prodat?
Předkupní právo je institut obchodního práva…
… pokud osoba A prodává majetek, na který má osoba B předkupní právo, musí osoba A osobě B tento majetek přednostně nabídnout.
A co když osoba A majetek prodávat nechce ?
To vím. A le když osoba A to prodávat nechce. Pokud ale ze smlouvy musí, nejedná se pak asi o předkupni právo.
Předkupní právo je institut nejen obchodního, ale obecně občanského práva. Předkupní právo ovšem skutečně funguje pouze v situaci, kdy se prodávající sám rozhodne, že chce věc prodat-kupující jej k tomu nemůže nutit.
Mezi LK a ČD byla spíš dohodnutá opce na koupi tedy že ČD musí vlaky prodat, pokud je k tomu kraj vyzve.
Jsem rád, že v Libereckém kraji bydlím, když vidím tu kvalitativní změnu za deset let – na páteřích moderní nízkopodlažní vozidla (840/650, 642, 844), 814 jen jako zesilové spoje do Frýdlantu, poslední 810 na Martinice – Rokytnice, 843 vyženou poslední rok… to stojí za to, aby si ukřivdění nádražáci mysleli, že jde o spiknutí proti nim. Podívejte se proti tomu třeba do Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. No a když ČD neprodají RS1 (i když by podle smlouvy asi měly, když na ně dostaly od kraje dotaci, ale tohle „obohacení“ se dá započíst třeba proti platbě za dopravní obslužnost), tak má… Číst vice »
Já bydlím na rozhraní zlínského a moravskoslezského kraje ..taky se to tady už někam posunulo.. oceňuji hlavně sp Štramberk – Ostrava . Ale nejvíce bych ocenil zrychlení trati a použitelný jízdní řád..ne ten paskvil.
Štramberk – Ostrava ? Nevozí to náhodou uřvaná rakev?
Taky jsem rád, že tady bydlím. A hlavně, že mi kraj vybral dobrého dopravce. Ráno pěkně nastoupím do slibovaného nízkopodlažního vozu, pěkně klimatizovaného, odhadem s teplotou něco kolem 10 stupňů celsia, takže můžu pěkně sedět v beranici a bundě a hlavně taky, že si můžu po 40 letech na dráze pěkně zaplatit. Perfektní.
Já bohužel bydlím v Libereckém kraji taky a vidím ty kilometry dvoukolek,elektrifikovaných tratí, moderní zabezpečovací zařízení v Martinicích,přímé vlaky do Prahy a dalších významných center republiky….
Omluva….mělo být dvoukolejek….
On vám to Andrej znárodní a máte po p….i
Naprostý souhlas ! Poté až ten bordel spustí, tak to zase zachvilku budou likvidovat……
Asi bude muset, tím, že byly financovány z fondů mají určeno kde musí jezdit a pokud tam ČD o ty výkony přijdou, buď by jí musely vracet a nebo se jich zbavit. A co si vyberou je asi jasný
Nyní jezdí mimo exponované datumy vlaky z Harrachova do Szklarske poreby v 4 hodinovém intervalu a najednou chtějí půlhodinu, nechápu.
Je to jen otázka mezistátní dohody.
Já myslel že libovůle v rozpočtu…😀
Oprava: mimo exponovaná data…
Velmi zajímavé novinky (Jelenia Gora, Görlitz, přímé vlaky JD-Tanvald). Snad to dopadne.
Předkupní právo sice kraj může mít, ale to neznamená, že ř.840 kraji ČD odprodá, pokud si kraj vybere jiného dopravce. A jelikož je trať tak specifická s výškou ozubnice, tak nevím, s čím tam nový dopravce bude jezdit. Tato vozidla byla vyrobena speciálně pro harrachovkou trať. ČD by byly padlé na hlavu, kdyby stadlery prodaly.Oni totiž mohou jezdit jak na ozubnici tak i jinde a práce by se pro ně určitě našla.Mně to celé zavání tím, že liberecký kraj chce úplně vyhnat ČD ze svého regionu!
Dole to máte vysvětleno, kraj na nákup vlaků přispěl 40% (to, že tu EU dotaci dostaly ČD je celkem rozšířená mýlka, dostal ji kraj) přičemž jsou ČD povinny vozidla kraji prodat, pokud tento o ně požádá. Což se v případě, že by tu trať nevyhrály v avizovaném tendru ČD evidentně stane.
Povídáte nesmysly. Předkupní právo kraj má, ale jen v případě, pokud by ČD ty stádlery chtěly prodat. Ale to se asi dít nebude!
To těžko, ty vlaky byly pořízeny na konkrétní trať a tu dotaci dostal kraj, nikoliv ČD. Takže pokud ČD tendr nevyhraje, tak bude muset vlaky prodat kraji, který je následně prodá/pronajme vysoutěženému dopravci.
To je sice pravda, ale motory už pod smlouvou nejsou a jsou plně majetkem ČD. Už dnes mohou jezdit na všech tratích ( všech 16 kusů) Dříve mohly jen čísla 015 a 016.
To asi ano, ale ten odkup krajem nebyla podmínka dotace, ale podmínka kraje. Takže ve smlouvě mezi ČD a krajem je odstavec, že ČD jsou povinny kraji prodat vozidla, která byla předmětem dotace, kterou kraj získal a jako příjemce uvedl ČD. Takže jezdit mohou kdekoliv, ale když kraj bude chtít, tak je musí ČD prodat.
A pokud tendr vyhrají ČD tak si je zase koupí zpátky
Předkupní právo opravdu není totéž jako opce na koupi…smlouvu jsem nečel (pokud mi někdo pošle odkaz, budu rád), ale předpokládám, že je napsaná tak, že pokud kraj ČD požádá, jsou ČD povinny mu vlaky za dohodnutou cenu prodat.
„Musíme zahájit soutěž co nejdříve, aby dopravci byli schopni zajistit námi požadované vlaky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Čte se to pěkně, jen škoda že nad tímto přístupem musíme v ČR jásat a není trochu běžnější.
A proto vybraly na skoro všech tratích dopravce přímým zadáním…
Ad) Liberecký kraj letos vypíše otevřené výběrové řízení na provoz na části tratí, které dosud nazývá Jizerskohorská železnice. Pokud kraj soutěž vypíše, půjde o první otevřené výběrové řízení na železniční dopravu po více než patnácti letech. Není to tak trochu dané tím, že kraj už ani jinou možnost nemá? Přijde mi, že 3. železniční balíček už ani nic jiného v roce 2026 nedovoluje: „Nařízení 1370/2007 tedy zachovává členským státům EU možnost objednávky dopravních služeb ve veřejném zájmu formou přímého zadání z rozhodnutí objednatele bez uvedení jakéhokoli důvodu, při zachování transparentnosti postupu, ještě po dobu přechodného období trvajícího 6 let, konkrétně… Číst vice »
Ano, nemá. To nic ale nemění na tom, jak se dosud vybírají dopravci.
1. Prodloužení ze SPG do Jeleniej Góry je nesmysl, elektrický provoz tam zajišťují moderními jednotkami Koleje Dolnośląskie a není důvod to měnit. 2. Proto kraj začíná se „soutěžením“ tak brzo, aby zjistil, jakých zákeřností jsou ČD schopné dopustit se tentokrát, a nemusel se jimi nechat vydírat a „zachraňovat“ na poslední chvíli (pro provoz Tanvald-Harrachov jsou potřeba specifická vozidla). 3. Vzhledem k rozšíření provozu v souboru tratí 036+034+035 a tudíž vyšší potřebě jednotek 840 na této větvi, proto jsou na Frýdlantsko nová vozidla (kraj doslova uvádí, že nechce „zánovní“) včetně alternativních pohonů a případného schválení do PL. I to je důvodem… Číst vice »
Líný cestující má přednost. Nikdo Ti nebude přestupovat jen pro změnu trakce.
Co to melete, Marceli? Žádné trakce se v Liberci nemění.
Ve Sklářské Porubě ano.
Marcel by byl nejraději, kdyby přes Harrachov jezdil expres z Říma do Tallinnu, popřípadě alespoň rychlík z Prahy do Jelení Hory.
Nechci být moc za hnidopicha, ale asi si nemůžu pomoct.
Tak buď polsky „Jelenie Góry“, nebo česky „Jelení Hory“. Tohle je přeci nečitelné…
prostě do Hirschbergu 🙂
Z Reichenbergu.
Tak to má dvě řešení. Buď je ČD nemusí prodat a můžou si je nechat, ikdyž budou k ničemu a nebo je přestat udržovat a odevzdat uplné vraky. Varianta výhry u Půty je nereálná.
Nemá moc smysl spekulovat, co je a co není ve smlouvě mezi ČD a LK, ale určitě nenastane situace „vozy budou k ničemu“. RS1 je pro ČD velmi perspektivní vozidlo, uplatnitelné na mnoha výkonech, o něž se budou ucházet.
To jste mě nepochopil. Bral jsem stav, kdy by bylo ve smlouvě, že vozidla smí být použita pouze na JD. Pak by s nimi sice ČD nemohly jinde jezdit, ale stále není nikde napsáno že je musí prodat. Takže teoreticky by si he mohly nechat a smát se že nikdo jiný je nemá.
Jinak řečeno, naschválů od ČD se dá čekat ještě dost.
Zato Půta,to je křišťálová čistota.O tom,jak se smlouva na trať Liberec-Stará Paka-Lomnice šila ARRIVĚ na míru se raději moc nemluví…..
Je to napsáno ve smlouvě. Takže si ruce samou radostí mnete zbytečně.
Ono je v plánu nasadit do pravidelného provozu ozubnicové HV, že je nutná modernizace zubačky, pro půl hodinový takt?
Nebude to spíš otázka křižování?
A co to má společného se zubačkou, jako takovou? Pokud tam bude půlhodinový takt, tak se tam stejně moc historických jízd nevejde.
Spíš si myslím, že jde o to, kde by se mělo křižovat. Tuším, že je to otázka zřízení výhybny Dolní Polubný.
Bylo by dobré rozlišovat pojmy „zubačka“ jako trať do Kořenova a ozubnice jako technické zařízení.
Pod pojmem zubačka si představím ozubnicové zařízení na této trati.
Jde o trať, poslední oprava v 60. letech Jel jste tam někdy?
Ano, pravidelně jezdím do Kořenova na rekreaci.
„Rekreace“ je pojem jak z „Anděla na horách“. A to je už skoro 7 desetiletí starý film 😂
Tu poslední opravu Vám samozřejmě nevěřím.
A protože si každý pod nějakým pojmem (např. zubačka) představí něco jinýho, tak se furt, jako magoři, hádají.
Ne. Ale stávající stav infrastruktury půlhodinový tak neumožňuje.
A je počítáno i s nostalgickými jízdami? Protože si upřímně nedokážu představit, že by se do půlhodinového taktu vešli ještě sezónní nostalgické jízdy.
rozhodně se nebude jezdit v půl hodině po celý den, spíš jen exponované časy..podle mě je záměr o navázání na pražské rychlíky a vlastně obnovení přímého spoje s přestupem
Trošku Oxymoron – přímé spojení s přestupem.
Liberec je oxymorón ze svojí vlastní povahy 😀
Já si upřímně nedokážu představit celodenní půlhodinový takt na této trase. Něco jiného jsou sny pana Blažka z Koridu a realita, zejména pak rozpočtová:-)
Korid? Ta zbytečná organizace co se snaží něco organizovat…
Do půlhodinového v pohodě, ledaže by tomu bránily bezpečnostní předpisy typu „pro jistotu jediný vlak na trati v úseku Tanvald – Kořenov“
V pohodě převážet v dubnu, květnu, červnu, září, říjnu, listopadu a prosinci vzduch po půlhodině, jindy možná desítku lidí. Jó na to máme v rozpočtech dost, zvlášť teď, když budeme mít v státním rozpočtu sekeru 400 mld ročně :DDDDD
Odpovídal jsem v kontextu otázky možné kapacity trati, nikoli v kontextu účelnosti, hospodárnosti a finančního zajištění půlhodinového intervalu běžných vlaků + historických jízd 24 hodin denně 365-366 dní v roce … že byste pracoval na zařízení, kde není vidět, kdo na co reaguje??
Nostalgický vlak zřejmě nepojede ve špičce pracovního dne, to snad pochopí i „rekreant“ z Kořenova.
Ke čtvrthodině ze stanice Tanvald do stanice Kořenov chybí málo … ale spíš chybí než nechybí (aspoň malé zvýšení reálné rychlosti?), k dalšímu rozšíření možností včetně historických vozidel přinejmenším uvést nádraží Dolní Polubný do řádného stavu … .
Haleluja, konečně se u nás někde řeší výběrko na dopravní obslužnost s předstihem.
Jo jo, hurá. Ostatní objednatelé dopravy nechť následují.
Srovnání ekologické zátěže z tepelné elektrárny s emisemi Steadlerů je hodno opravdu duševního giganta.
Jj. Bateriová vozidla ve Frýdlantském výběžku tu ekologickou zátěž z polských elektráren vytrhnou…🤣
Jistě, budou jí muset vyrobit víc.
On to nikdo nesrovnává, spíš by se na to dal uhrát nějaký environmentální finanční příspěvek.
M. Půtu sice zrovna nemusím, ale on to přece nesrovnává — vidím v tom celkem sympatické gesto a zároveň upozornění na neudržitelnost těch elektráren.
Neslyšel jsem o tom, že by se někde krátily zásoby uhlí…
To spíš budou vzácné emisní povolenky.
A Poláci se toho chytnou a řeknou, že můžou vesele chrlit emise dál, když jsme si tak hezky poradili😀
Nechtěl by LBC kraj odkoupit i liberecké depo?
Tak bude muset. K čemu ČD bude, když to tam opustí.
Mohly by tam ČD poskytovat služby pro jiné dopravce, ale – jak mi bylo důrazně vysvětleno modrými – to by byla pomoc konkurenci, takže nic – ende -šlus – poslední zhasne.
Na druhou stranu, proč si udržovat zázemí, když ho sám nevyužívám? Pokud tam sami nebudou udržovat svoje HV, tak smysluplný je možná pronájem, a ať si to tam nájemce zařídí podle svých potřeb.
Protože by to mohlo vydělat peníze?
To pronájem vydělá taky. ČD nejsou hlavně opravárenská společnost, ale dopravce.
To je vše o dohodě, otázka je zda by nebylo pro obě strany lepší kdyby si jiný dopravce (pokud to nebudou ČD) od %CD kupoval jen služby.
ČD jsou dopravce, ale do nějakého stupně údržby mají vybavení a lidi, takže když budou třeba v Liberci stát před volbu úplně to tam zavřít, nebo najít jinou náplň, měly by zvážit všechny možnosti, jak se uživit.
Tak, když to pronajmou, tak z toho příjem bude taky.
A co když si spočítají, že prodávat služby jim vynese víc?
Volary GW Trainu třeba pronajaly
Volary jsou také pronajaté GWT, protože je ČD nepotřebují.
Jako, že GWT si tam vybudovalo svoje zázemí v pronajatých objektech, nebo si objednávají údržbu u ČD?
Mám za to, že platí první z vámi uvedených variant.
GW Train si pronajal celé depo, zaměstnance kteří chtěli vzal pod sebe
Depo ve Volarech ČD prodaly.
Proč by to dělaly. Ty náklady na provoz těchto drahých budov nikdy nikdo nebude chtít platit.
Samozřejmě pokud by to pro ČD nemělo ekonomický smysl, tak to dělat nebudou. Taky třeba nemusí provouzovat celé depo, ale jen část..
No to je zajímavé že vsetínské depo pronajali arrive
A co je na tom zajímavého? Nějak mi uniká kontext.
Já nevim sedíte si na vedení?
K pronájmu a poskytování služeb. 😉
No to si představte, že jsou i firmy, které mají opravárenské kapacity, aniž by provozovaly jediný vlak.
Ale kdo chce kam, až se ucho utrhne.
Tak ČD jsou prvotně dopravce, ne opravárenská společnost.
Co se prvotnosti týče, tak jsou ČD zaopatřovací ústav :).
A proto mají živnosťák asi na 100 oborů, mimo jiné gynekologii.
Já neříkám, že jsou jen dopravce, ale že jsou hlavně dopravce a ostatní mají především ke své potřebě, aby si nemuseli třeba údržbu objednávat zbytečně jinde.
V Lounech ČD ve svém depu také zajišťují servis pro Landerbahn. A nejedná se jen o soustruhy kol jako pro Regiojet, nebo Leo
a co takhle, že by SŽ spolu s PLK a DB Netz elektrifikovali trať Liberec – Görlitz, s čímž šli do voleb SLK?
No a když s tím do voleb šli SLK tak proč ti neudělají oni a jen to vyžadují po jiných. Tahle akci nemá v plánu žádný vlastník infrastruktury protože nedává ekonomický smysl.
Může se uskutečnit na základě politického rozhodnutí. Takové politické rozhodnutí se ale musí uskutečnit na nejvyšší vládní úrovni obou zemí. Motivací pro takové rozhodnutí by mohl být zájem o prohloubení spolupráce, ekonomických, společenských a kulturních vazeb mezi Českem a Polskem.
Je zcela legitimní, aby regionální politici se snažili takové iniciativy podporovat. Samozřejmě, že liberecký hejtman to nemůže zařídit, ale může jednat s vládními představiteli, upozorňovat na tuto problematiku v médiích apod. To všechno může ve výsledku pomoci.
Není nebo nebyl to mimo jiné jeden z hlavních nákladních koridorů do štětínského přístavu? To by znamenalo více, než pár motoráčků.
V nákladní dopravě je přechod Frýdlant/Zawidów již několik let v komatu, po přesměrování přeprav ze Škodovky už je to jen pár vlaků s prázdnými vozy týdně. Zavřít ho úplně by nebyl žádný problém, význam nulový.
Nějaké NEx přes Zawidow jezdívaly, ale „hlavní koridor do Štětína“ to nikdy nebyl. Ta trať směrem na sever až po „Zelenou Horu“ je vesměs jednokolejná, neelektrifikovaná, pomalá.
Liberec-Porajów-Zittau-Görlitz nebo Liberec-Frýdlant-Zawidów-Zgorzelec-Görlitz?
Píše se přes Černousy, takže b) je správně.
Obojí hezký dokola Liberec Frýdlant – Zhořelec – Křovina- Žitava – Liberec.
No to se moc Dráhám nepovedlo. Když zvládli konečně nakoupit něco novýho, tak jsou vlastně smluvně tak omezený, že až jim tohle kraj sebere, budou muset prodat vozidla a bude s nimi jezdit někdo jiný. Přijdou o výkony i o vozy. Tak teď už jen můžeme sázet, jestli se jim pak z původně jejich jednotek bude smát Arriva nebo Die Länderbahn…
Koukáte na to ze špatnýho konce. Podmínka odkupu je pro dopravce důležitá. Proč by kupoval nová vozidla s životností 30 let, když po 10-15 letech objednatel vysoutěží nového dopravce a jemu zůstanou vozidla na nic. Smlouva s požadavkem na nová vozidla a bez závazku odkupu je pro dopravce určité riziko a v některých případech nezanedbatelné.
Na druhou stranu by pro dopravce bylo výhodnější mít jistotu, že těch 30 let bude jezdit, než jistotu odkupu.
Jenže smlouva na 30 let nelze uzavřít.
Třicetiletá smlouva není možná.
Bohužel, EU kecá, do čeho nemá, ale už na začátku se kraj, klidně mohl závazat (pokud nenastanou významné komplikace, neplnění smlouvy, apod…), tak po skončení smlouvy dojde k sepsání nové na dalších 10 (15), takže po skončení období, kdy lze dávat smlouvy přímo, by vozidlo mělo už nějakých 20 (25) let, takže by se blížilo ke své životnosti a bylo by to lepší, jak po 10 letech nuceně prodat, kdyžtak by ho nasadili jinde.
30letá smlouva je velmi neflexibilní (resp. o poznání neflexibilnější než např. 10letá smlouva) co do možného navýšení či naopak snížení objemu výkonů s ohledem na možné budoucí společensko-demografické změny.
Zas 10 léta nedává moc smysl pro objednávku nových vozidel.
Ale tak úpravy jdou dělat průběžně, navíc jak říkám, měla se uzavřít 10 (15) letá, se zárukou, že po daném období bude uzavřena další na 10 (15) let, pokud nedojde k nějakým velkým komplikacím (zásadním porušení smlouvy, atd…).
Na nákup nových vozidel zas dává smysl ta na 10 let se zárukou odkupu při nepokračování… Takže není důvod betonovat na každém souboru dopravce a rámcové množství výkonů na 30 let…
Dává to smyslu pro kraj, pro dopravce je určitě lepší mít i výkony, než jen jistotu, že vozidla, kdyžtak někdo odkoupí.
Pak by ale mohl nastat stav, kdy po 20 letech se z různých důvodů změní situace tak, kdy tato vozidla buď nebudou kapacitně postačovat (pokud by se na daném místě výrazněji zvýšila poptávka po přepravě) či naopak budou jezdit prázdná či téměř prázdná (pokud by poptávka za těch 20 – 30 let výrazněji poklesla).
Tzn. jistota poněkud o ničem.
Zákazníkem je kraj, ne dopravce. A zákazník platí, takže určuje i podmínky. Dopravce má akorát tak právo nabídku nepodat, ale ne kecat zákazníkovi do toho, jakým způsobem má ty finance použít.
Pokud nám EU dává peníze tak si může kecat jak je využijeme
„se kraj, klidně mohl závazat (pokud nenastanou významné komplikace, neplnění smlouvy, apod…), tak po skončení smlouvy dojde k sepsání nové na dalších 10 (15)“
Člověče, vy si to představujete jako Hurvínek válku:-)))
Aha, takže EU má jenom platit,a do ničeho příjemci dotace nekecat.
Kóómunismus!🇪🇺
kdo nabídl MD eko vozidla na R14 od roku 2025? A komu se bude hodit jich objednat větší počet pro získání lepší ceny? Tak vymyslíme, že na Frýdlantsko s ohledem na uhelnou elektrárnu pošleme eko vlaky..záminka vyřešena.. emise z těch pár motoráčků co tam jezdí jsou jinak nula nula prd..naopak těma všema eko opatřeníma se naopak prodlouží život toho dolu i samotné elektrárny..
Kdo nabídl eko vozidla na R14 od roku 2025? Nikdo.
tak asi to dostane „nikdo“..
Zvládly.
Konečně Frýdlant – Gorlitz jestli, nezůstane jen u slibů jako vždy?
Bylo by to hezké, ale nutností je aby si Poláci dali do kupy torowisko (zrušili PJ 30 km/h v celé délce).
Pokud je v celé délce, pak to vážně nebude moc použitelné, i kdybychom na české straně udělali maximum. Je kolejová propojka v zastávce Zgorzelec Miasto, aby bylo možné jet Jerzmanki-Zgorzelec Miasto-Zgorzelec (po správné koleji)-Görlitz? Protože to by bylo výhodné pro Zgorzelec, aby jim tam přijížděli Češi do těch obchodů, i když většina tam jezdí už teď autem. V opačném případě to bude sloužit hlavně německým turistům do pivovaru ve Frýdlantu apod., pak ještě pár českým výletníkům a Erasmákům na univerzitách ve Zhořelci, Chotěbuzi a Frankfurtu nad Odrou. Kromě Zhořelce ale jen těm z Liberce a okolí, zbytek pojede radši přes… Číst vice »
Samostatná kapitola pak bude spojení Liberec-Vratislav. Dnes je technicky bez problémů možné jezdit pod 3 hodiny přes Žitavu (zastávkové vlaky i s přestupem do Německého Zhořelce za 1:11, dále za 1:54, pokud jede KD SPRINTER KACZAWA), problém jsou samozřejmě přestupy.
V podstatě, smysl to má, pokud úsek Černousy-Zgorzelec dají vlaky pod 30 minut, jinak je to k ničemu. Což by neměl být zas tak velký problém, při délce daného úseku a možnost povolit vyšší rychlost motorovým vlakům. Jinak úsek z Weglince do Polského Zhořelce už je pod dráty.
No jestli kraji nebudou stačit Stadlery, které ČD nasazují na tyto tratě teď a které jsou stále dost moderní a místo toho upřednostní nějaký šrot z Německa typu 845 nebo nebo něco podobného, tak to už pak není o ničem jiném, než o nenávisti Libereckého kraje k ČD.
A co si tak přečíst článek?
Psaly to už v Obzoru , na co tedy číst tento
Asi pane neumíte číst, že?
Tak doporučuji si ten článek přečíst, nebo si ho nechat vysvětlit od někoho kdo číst umí….
U vás zase nejde o nic jiného, než nenávist k ne-ČD dopravcům. Takže obviňujete jiné z toho, co sám děláte. 🤔
Předkupní právo znamená, že je ČD musí prodat?
pokud o ně kraj projeví zájem, tak ano
Ale k obchodu musí být 2 strany, ne? A když ČD nebudou chtít prodat?
Navíc podmínka euro dotace je většinou omezena časově, většinou 5 let a ty vozy tam v roce 26 budou déle jak 5 let.
Taky si myslím že musí souhlasit obě strany
To by nedávalo smysl. Co by pak podle vás předkupní právo asi znamenalo?
Nejklasičtější předkupní právo znamená jen to, že pokud by chtěly prodat, nesmí opomenout nabídnout tomu s předkupním právem, a při nabídce stejné ceny ten s předkupním právem má přednost. Ale může být smluveno jinak, třeba s definovanou cenou … nebo i s povinností za nějakých okolností prodat, byť to tedy už není čisté klasické předkupní právo … .
Taky bych tomu takhle rozuměl
Předkupní právo je právě to, že se ČD zavázaly, že když to Liberecký kraj bude chtít koupit, tak s tím prodejem musí ČD souhlasit (ve smlouvě kde je definováno předkupní právo je určitě i definováno, za kolik se vlaky budou prodávat atd.)
Zkusím o danou smlouvu zažádat Liberecký kraj, protože není v registru smluv. Ale určitě jste to otočil, předkupní právo, jak zmiňuje komentující, je, že prodávají prvotně osloví kraj, když bude prodávat, ne že kraj si řekne, a teď nám to prodáte.
Já myslím, že je to v textu dost jednoznačně. ČD se k tomu prodeji zavázali v rámci té smlouvy (pokud kraj projeví zájem).
Pan Sůra taky napsal, že ČD koupili předřažené mobily, a ona to ve finále nemusí být zas taková pravda.
Proto jsem zažádal, abych mohl nahlédnout do smlouvy, co je tam vlastně uvedeno, protože ano, předkupní právo znamená, že musím prodat tomu, komu jsem to slíbil, ale musím to chtít prodat, ne že si ten druhý dupne, chci to teď. Proto chci vidět smlouvu, abych zjistil, zda to tam je nějak ošetření (protože podmínka dotace většinou platí jen 5 let), že to ČD skutečně prodají, nebo kraj počítá s tím, že řekne, tak nám to teď prodáte.
V době, kdy ty mobily obdrží, budou ještě předraženější:)
Samozřejmě k tomu nepožadují žádné další služby, jinak by to nebylo fér porovnávat s cenou z e-shopu.
Koupily.
Zavázaly.
Zjistil jsem že kvůli té dotace ne
No nevím, předkupní právo je dle mě závazek, že v případě prodeje musí být nejprve osloven zájemce s předkupním právem. Co v případě, že by ČD ty vlaky prodat nechtěly, to nevím, ale myslím by je to k prodeji zavazovat asi nemělo.
Podmínka EU dotace bývá 5 let, tudíž dřív by ta vozidla stejně nemohli jinde použít, nebo by vraceli dotace, po 5 letech už to je v kompetenci dopravce, co s nimi udělá. Je sice otázka, jak je stavěná smlouva s krajem, a i když nejsem právník, tak pochybuji, že by smlouva šla postavit tak, že vozidlo bude přesto prodáno kraji, když dopravce, nevyhraje výběrové řízení, i když kraj na něj nijak nepřispěl.
Jenže v tomto případě kraj na něj přispěl 40 procenty kupní ceny.Tady stále koluje mýlka,že dotace na nákup dostávají ČD,což je mýlka.
Ve smlouvě může být téměř cokoli, pokud jednou stranou není „spotřebitel“.
Nemohly. Vracely.
Zavazuje je k tomu smlouva,kterou podepsaly,když ty vlaky s příspěvkem zákazníka kupovaly.ČD se při koupi podílely 60 procenty a kraj 40 procenty kupní ceny.Takže žádných 5 let neplatí.
Záleží, na čem je založeno, nebo jak je smluveno.
„Kraj má ve smlouvě s Českými drahami předkupní právo, které chce využít.“
A je ve smlouvě také, že ČD musí na požádání prodat?
Nemusí, ale podle podmínek dotace s nimi nemůžou jezdit jinde.
A není ta podmínka jen na určitou dobu?
Je… mělo by to být na 5 let.
V tom případě tedy informace v článku nejsou úplně korektní.
Na korektnost informací a dohadů diskutujících bych také nesázel.
Takže to už v roce 2026 (jestli čtu dobře) platit ani nemusí a mohou si je nechat na jiné tratě. Takže prodávat nebudou muset…
Neznám teda podmínky téhle dotace, ale copak by jí nemuseli vrátit, kdyby před vypršením lhůty prodali dotovanou věc jiné organizaci (kraji)?
Takže pokud tam bude chtít někdo jezdit, tak musí mít upravené jednotky na ozubnici…
To znamená že ČD je téměř jasný vítěz
Tu dotací nedostali ČD ale dostal ji kraj
Pokud to je takto, tak pak to je jiná, počkám zda mi Lbc kraj zpřístupní smlouvu s ČD, abych se podíval, jak je tedy postavena.
Podobně to má i kraj Ústecký.Pokud nebude provozovat tyto soupravy v budoucnu na dotčených tratích,musí je odprodat novému dopravci,nebo kraji.Dotace na nákup dostala Jizerskohorská železnice,ne ČD.Ty byly přijemcem dotace a spolu s vlastními prostředky(60 procent) u Štádlera vlaky koupily.
Ať dělám, co dělám, subjekt Jizerskohorská železnice v registrech nevidím.
Zkuste to tady:“http://www.rada-severovychod.cz/vyzvy-a-dokumenty“
A pokud vůbec neumíte na počítači,tak skuste najít v „Příjemcích dotace“ ČD a dotační titul se jmenuje „Moderní železniční vozidla pro Jizerskohorskopu železnici“.Jo absence základních dovedností na počítači vede k 80 procentům mimozních příspěvků v diskusi.
Přitom Google to najde za pár sekund.
Aha, takže příjemcem dotace byly České dráhy, a.s., takže jste kecal, když jste napsal „Dotace na nákup dostala Jizerskohorská železnice,ne ČD“
Nekecal.Vy vůbec nechápete,že Jizerskohorská železnice dostala od EU dotaci na nové vlaky v částce 307 333 040 Kč,ale příjemce byly ČD,protože ty výrobci ty vlaky platily(spolu se svými penězi).
Proto si je nemůže používat,kde chce a musí je prodat,pokud nebude na dotyčné trati provozovat dopravu.
Není ani v obchodním rejstříku, ani rejstříku IČO!
Na uvedeném odkazu jsem našel seznam příjemců; subjekt Jizerskohorská železnice tam není, vzhledem k abecednímu řazení subjektů jsem ho nemohl přehlédnout. A samozřejmě přemýšlím, kdo neumí na počítači …
Proto jsem Vám psal,že příjemce dotace je ČD,protože ty vlaky platil výrobci.Ale pro Lamy není pomoci.
Záleží, jak je to definované ve smlouvě. Předkupní právo může být spuštěno i rozhodnutím kupujícího.
První věta pod nadpisem Kraj od Českých drah odkoupí motorové vozy se asi úplně nepovedla …
Jede paní z Frýdlanta, dyja dyja dá.
Proč by ne? Že už to nebudou čd je snad každému jasné
Vyslovený překlep je autorem opraven; teď ve článku na kraj-lbc.cz je „„Frýdlantské dráhy“ je název druhého provozního souboru linek vedoucích z Liberce směrem na Bílý Potok p. S., Jindřichovice p. S. a Černousy.“, ovšem „před 2 hodinami“ dnes dopoledne tam bylo o zmíněné „Lužické železnici“ … kdoví kolikrát ten článek upravovali a jestli autor čerpal z něho.