Soutěž na most pod Vyšehradem: Tři koleje a zastávka Výtoň. Výměna konstrukce není podmínkou
Výměna konstrukce za novou není v podmínkách soutěže jako závazný požadavek, je ale upřednostňována.
Správa železnic (SŽ) vypíše v nejbližších dnech architektonickou soutěž na řešení železničního mostu pod Vyšehradem v Praze. Požadované řešení má umožnit převedení tří kolejí přes řeku Vltavu s návrhem nové železniční zastávky na Výtoni. Součástí zadání je také cesta pro pěší a cyklisty.
Most je přitom pod památkovou ochranou, na což budou muset brát soutěžící ohled. Musejí se především vypořádat s tím, jak naložit se starou ocelovou konstrukcí ze začátku 20. století. „Výměna stávající ocelové konstrukce za novou není v podmínkách soutěže jako závazný požadavek. Je v nich však uvedena informace, že Správa železnic a ministerstvo dopravy toto řešení preferují,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Ještě nedávno přitom Správa železnic jednoznačně uváděla, že ocelová konstrukce na starých pilířích bude nová, a to kvůli „faktické nemožnosti opravy té staré pro bezpečný a dlouhodobý provoz“. Správa železnic se chtěla dopracovat k likvidaci staré konstrukce sejmutím památkové ochrany, o které usilovala. Ministerstvo kultury ale loni v březnu definitivně potvrdilo, že most pod Vyšehradem je kulturní památkou.
Pod památkovou ochranou není pouze ocelová konstrukce mostu, ale celý soubor staveb zahrnující i klenuté mostní konstrukce na Výtoni nebo pilíře ve Vltavě. „Úkolem soutěžících bude pokusit se skloubit ve svém návrhu hned několik veřejných zájmů. Mezi ně patří jak památková ochrana, tak i zajištění podmínek pro dopravní obslužnost. Navržená řešení budou posuzována ze všech hledisek mnoha odborníky, mimo jiné i zástupci Národního památkového ústavu, což zajistí právě zohlednění požadavků památkové péče,“ doplnil Gavenda.
V zadání jsou popsány možné varianty vedení kolejí. Jednou z nich je umístění všech tří kolejí na jedné mostní konstrukci, další variantou je uspořádání 2+1 s umístěním dvou kolejí na stávajícím přemostění a jedné koleje na jeho rozšíření.
Počet účastníků soutěže není omezen, přihlášení ale musí prokázat požadovanou kvalifikaci. Stanoven není ani finanční limit nákladů. Požadavky zadání podle SŽ „směřují ke kvalitnímu a technicky vyhovujícímu řešení přemostění“. Hodnotící komise je tvořena zástupci Správy železnic, Magistrátu hlavního města Prahy, městské části Praha 5, ČVUT, Klubu za starou Prahu a vybranými architekty. Mezi přizvanými odborníky jsou mimo jiné i zástupci Národního památkového ústavu.
Komise během soutěže vybere maximálně šest návrhů, které budou následně dopracovány. Vítěz soutěže by měl být znám na začátku příštího roku.