Soutěž na most pod Vyšehradem: Tři koleje a zastávka Výtoň. Výměna konstrukce není podmínkou
Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa
Výměna konstrukce za novou není v podmínkách soutěže jako závazný požadavek, je ale upřednostňována.
To je jako vymyslet perpetum mobile.
Ta fotka s dítětem tam tedy klidně nemusela být, když uz tam musí být ten nevzhledný ovál.
A přitom by stačilo nevymýšlet kolo, ale postavit pro regionální vlaky NS2. Pak by 2 koleje na mostě stačily až do konce věků.
Já vím, nikdy se to tak nedělalo.
A do doby než se postaví NS2 budeš jezdit kudy? A co zbylé vlaky?
Pane vachmajstr, voni sou hlava. Namísto stavby nového mostu za miliardu uděláme NS2 za třicet.
Vyměna mostu má nastat v roce 2025, pamatuji-li si dobře dřívejší články. Času mnoho nezbývá. Tak snad nedojde na červené terče.
Někde dělají repliky – například kostel v Třinci-Gutech, na Pustevnách, potká to i dřevěný kostel „z Podkarpatské Rusi“ …. Negrelliho viadukt – památkově chráněný objekt, některé oblouky / klenby bylo třeba rozebrat do základů a znovu sestavit / postavit (obdivuji kvalitu a pečlivost při práci). Katedrálu Notredame taky budou „muset“ dávat dohromady podle původních plánů a technologií. Proč neudělat repliku ocelové konstrukce usazené na původních pilířích. Z mého pohledu – s nímž nemusí nikdo souhlasit – ideální příležitost pro soubor diplomových prací na stavebních fakultách … Konstrukční výpočty a výkresy (předpokládám, že v archivech existují) se přepočítají a překreslí do… Číst vice »
No ale replika kostelíka není úplně dobré srovnání. Ty kostelíky byly oba jen jako kulisa, tady se proti původnímu stavu vyžaduje obrovská zátěž.
„Čili když se na původní výkresy položí pauzák s novými výkresy, tak se čáry budou překrývat ….“
A ty prvky nového mostu budou stejné síly jako u stávajícího mostu? Jak se vyřeší změna napájení trakčního vedení?
To by dneska lidi řvali, kdyby se realizoval návrh z roku 1990.
Více na obrázku
http://www2.ceskedalnice.cz/prilohy/praha-zakos.jpg
ZAKOS nemá nic společného s železničním mostem.
Má, šla by radiála skrz Nusle a pak po mostě přes Vltavu poblíž železničního.
No mezi Vyšehradem a Smíchovem po železnici znám jen špinavej a zrezlej most , kdy v okolí jsou hromady nejrůznějšího odpadu, autovraků, kdy neznalý netuší jestli neprojíždí nějakou skládkou,ruinama a džunglí akátů a bezinek. Takže celé to zbourat a zcivilizovat. Takhle je to ostuda Prahy.
Stačilo by zcivilizovat. Bourat se fakt nic nemusí.
S vaším přístupem už by nestál ani Karlštejn.
Každé přirovnání jak známo kulhá ale s tím Karlštejnem je zcela stupidní! Víc ovšem děsí jak bez odporu přijali i tady lidé kteří rozumí železnici, technice, ekonomice a snad i kultuře a historii nesmysl, že tento strategický most spojující západní Čechy a vlastně i západní Evropu se zbytkem ČR (a vlastně jediné koridorové přemostění Vltavy – zmrzačený „most inteligence“ za ně ani nelze pokládat) může vůbec být vyhlášen za památkově chráněný a tím jaksi zakonzervovaný. Proč tu není aspoň zkráceně uvedeno zdůvodnění tohoto absurdního rozhodnutí. Hádám že snad patří k panoramatu Vyšehradu či dokonce celé Prahy?? To bych chápal u… Číst vice »
Však taky Karlštejn v původní podobě, jak ho Karel IV. nestojí. Byl několikrát předěláván a dostavován podle aktuálních potřeb. Jenže v té době prostě neexistovaly památkáři. Neměl by se upravit hrad do podoby před 150 lety, kdy proběhla poslední velká přestavba?
Doporučuji se podívat na obrázky Karlštejna z první poloviny 19. století…
Pád původní konstrukce do Vltavy zadavateli nevadí není podmínkou, ale nebude ani sankcionován.
Přijdou mi ty podmínky dost vágní. Trochu se bojím, aby vítězné řešení bylo opravdu poté realizováno. Smíchov či Malostranské náměstí by mohli vyprávět.
Může mi někdo vysvětlit, proč se v diskuzích na tomhle serveru stala ze „šotouše“ nadávka? A to v podstatě bez ohledu na to jaký má názor, jen když je odlišný od mého? A to ve všech možných zde diskutovaných kategoriích. Jednou jsou šotouši ti co by chtěli ať všude jezdí ČD, jindy ti co fandí soukromníkům. Jednou chcou modré zábradlí jindy ne. Jednou chcou udržet lokálky za každou cenu, jindy by to osekali na kost. Jednou jsou za šotouše označeni ti co by všude nechali jezdit šukafon, jindy ti co by tam chtěli něco jiného (ať už nového či ojetého).… Číst vice »
Protože šotouš se stal nadávkou na internetu obecně.
necyklopedie. org/wiki/%C5%A0otou%C5%A1
Super odkaz.
Já jsem na označení šotouš hrdý ….
Ehm, ano.
http://www.kalanys.com/web/sotous/pribeh.htm
Nějak nechápu, proč chtějí naspat na nový most jen jednu kolej a starý nechat dvoukolejný. Bylo by naopak lepší starému odlehčit (když už ho chtějí zachovat) a nový postavit pro současné zatížení a prostorové uspořádání.
Nýty nebrat, nebo se s toho zblázníme…
A co imitace nýtů, třeba nasazením plastových kloboučků? 😀
To neprojde. U Conrada Vorlaufa vadily muzejníkům současné matice 🙄
A na co by jste je chtěl nasazovat, když je ideální to celé svařit? A jestli tam bude pár šroubů, tak nějaká kulatá hlavička přestane mít v tom malém množství smysl.
A z padesáti metrů to nebude vidět, natož v nějakém panoramatu…
Koupelnové držáky se umí „přicvaknout“ na rovnou dlaždici, takže vymyslet co by drželo na kusu kovu (a z dálky vypadalo jako nýt) snad nebude problém.
Použil bych nalepovací fólii a optický klam.
Třeba
Polystyrenový balustrády!
Myslite magnet?
Stejne jednou bude muset dojít na stavbu tunelu HLN – Smíchov – 3 koleje to dlouhodobě nevyřeší.
To sice ano, ale toho tunelu se většina z nás nemusí dožít. Naproti tomu, tady stačí na mostě přidat kolej a vlaky, které nyní končí na Smíchovském nádraží mohou jet směr Vršovice, Eden, Hostivař a teoreticky i někam dál. Železniční most je jedinné místo, které tomu brání.
A proč?
Ať počítám jak chci…
50 párů Os Praha – Beroun
50 párů Os Praha – Hořelice – Beroun a Praha – Hostivice
16 párů R Praha – Klatovy (- Česká Kubice)
3 páry Ex Praha – Klatovy (- Česká Kubice)
A to bude veškerý provoz…119 párů vlaků denně je na 3, později 4 koleje spíš málo než hodně…
Linka S61 Běchovice – Zahr. Město – Vršovice – Smíchov připočtěte, snad už brzo vyjede dle Ropidu
Tak to počítáte dost blbě: – Do Radotína (Dobřichovic) bude interval 10 minut ve špičce, mimo špičku nejspíš 15, to vychází zhruba na 85 párů – Na Nučice bude výhledově 20 minut ve špičce, na Semmeringu 30, tedy obě linky na Rudnou dohromady spíš 60 párů – Expresy jezdí taky každou hodinu, to je 16 párů, ne 3. – K tomu obraty nějaké linky od východu v hodinovém taktu, to je dalších 16. – A dost možná švejky – 5 párů. A hned jsem na číslu 198. A to nepočítám komerci na Plzeň (lze očekávat už po rekonstrukci 171) a… Číst vice »
Já taky nemluvím o období do 2030…
asi budu naivní když bubu věřit že památkářští pedanti povolí 3x celosvařený monolity v tříkolejné verzi co?
* budu věřit.
No je videt jak se SZ stara o svereny majetek. Bez ohledu na to jestli to je pamatka nebo neni, nechat most takhle zreznout je horzny lajdactvi. (A ze takovych mostu je hromada…)
skladane nytovane profily plne sterbin ze kterych je most sestaven nelze dlouhodobe udrzovat, musi se to neustale opravovat vymenovat a pouze ten proces zpomalite. Pokud o tom vite vice poprosil bych o nejaky odkaz ze je udrzba zanedbana. Podle me nepisete pravdu, nakonec vice nez 100-lete provozovani toho mostu dokazuje, ze to tak strasne neni. Dalsi vec je ze vetsina malych prvku mostovky uz ma naakumulovano tolik unavy ze je tez na vymenu. Odhadem je treba vymenit cca 60% -70% oceli a muj nazor je ze se to nemuze vyplatit. Pri eventualni oprave budete muset vedle postavit na 2-4(?) roky… Číst vice »
vychazel jsem jenom z te fotky, kde lavka pro pesi je natrena na zeleno, zatimco na zeleznicni kontrukci neni po nejakem ochrannem nateru ani pamatky.
Pokud je to tak ze proste tahle konstrukce o moc vic nez sto let nevydrzi, at delate co delate, tak nezbyva nez postavit repliku – tak aby zustaly zachovany ty oblouky kvuli panoramatu, ale asi by nemusely byt nutne nytovany.
Jenže ony se mosty (u nás a tento typ) navrhují na 100 roků, ale opamátkáři to nechtějí nějak pochopit.
Jenže technika konzervace za těch 100 let značně postoupila a opravdu se nemusíme spoléhat jen na nátěry jak v 19. století.
Ale to by se muselo chtít a ne furt jak malý děcko opakovat, že „to nejde“.
A kdyby se Vám chtělo, tak jste vystudoval stavebnictví, ocelové konstrukce. A mohl byste ty postupy znát a přesně popsat. A ne mít jenom obecné kecy o tom, že to určitě jde.
Ono nejde jen o korozi, ale i o kumulativní únavové zatížení té z dnešního pohledu nijak převratné oceli.
Kdyby se chtělo, tak lze most podepřít a zesílit tak, aby to nebylo na první pohled vidět. To by asi ale nebylo ani jednoduché, ani levné. Nicméně řešitelné to je.
Reagoval jsem ale na něco jiného – na výtku, že nýtovaná konstrukce je kravina, protože „se musí udržovat“.
Typicky cokoli udržovat je v čechistánu obrovsky problém.
Takže nevíte. Unavenou ocel nezakonzervujete na pružnější. To se dělá přes hutě. Ony výstuhy (navíc) k něčemu zpravidla musíte připojit, ideálně do uzlů styčníků. Jenže tady ty styčníky vlivem ukládání špíny jsou nejvíc ohroženy korozí, respektive tady jsou už nejvíc zrezlé. Není to kam připojit. A když, tak vyměníte těch 60-70% procent materiálu. Ano, nýtovaná konstrukce je kravina, na výrobu i pro údržbu. Vy by jste si domu na praní taky nepořídil valchu, vy by jste si nepořídil ani vířivou pračku, budete chtít automatku. Všude je problém s údržbou, berte to tak, že cena lidská práce stoupá. Všude stoupá, prot… Číst vice »
Když o tom nic nevím, tak o tom můžu aspoň hloupě kvákat… 🤔🤦♂️
resitelne je vse, ale za jakou cenu. z hlediska udrzby je nytovana konstrukce nestastna. vznika konstrukce se spoustou sterbin a jinych vodnich rezervoaru, dirama pro nyty tece neni to dobre. stycne plochy navic nenatrete a neudrzite. dnesni oceli navic nejsou legovany manganem nebo niklem jako ty puvodni, takze korozni rychlost je vyssi. z hlediska udrzby drahe. z hlediska pracnosti tez. dostanete konstrukci o ktere za par let budete premyslet jak vymenit zrezle prvky. na malo zatizenych tratich budiz, tady ale predikuji enormni provozni zatizeni. ani s vymenou unavenych prvku to neni zadna sranda – musite kolikrat kompletne rozpakovat slozite stycniky… Číst vice »
Položím tedy obligátní otázku. Existenci takový Eiffelovky či mostu u Garabitu, které jsou postaveny nemlich stejnou „naprosto neudržovatelnou“ technologií?
…si vysvětlujete jak?
No eiffelovku prakticky neustale natiraji a vymenuji zkorodovane prvky. porad jsou tam uzavrene casti kde se pracuje. na moste garabit jsem nebyl, ten nejak podrobne podoudit nemuzu – ale co se tyce tramu ten je dost vysoko takze tam fuci a pobliz neni zadna solena silnice coz hodne pomaha. smichovsky most je cca 1/3 roku ve slane mlze. Ale vsadim se ze jej tez neustale prubezne opravuji. Vim ze neustale prubezne se pracuje na golden gate tam je hodne drsne korozni prostredi ale to je o dost jine meritko. uk si udrzuje firth of forth ale stoji to majlant. tolik… Číst vice »
Obligátní odpověď: Eiffelovka nedostává od lidí takový záhul (cyklické pravidelní namáhání) jako most od vlaků.
A most Garabit jsme řešily v tématu mostu Červená voda. Tenhle most, jak to teď vypadá je taky na spadnutí (teda opravoval se, rychlost se zvyšovala z 10 na 40), trať se střídavě zavírá a otvírá.
proč 3koleje? Mnohem lepší by byly 4koleje
A co teprv 5, 6 nebo 7!
Smíchov – Vršovice + Smíchov – Hlavní, to jsou dvě dvoukolejky. Víc tam necpat, nákladům zvoukolejnit Most Inteligence, couráky ať si počkají na „metro eS.“
Z Vyšehradu do Vršovic je ale jednokolejka.
Dneska.
Pod Nuselák čtvrtou bez zbourání Křesomyslovy nenarvete. Mmch jaký by byl přínos?
Tolik tam toho místa není.
Ale 4 koleje se tam nejsou jak fík!
Na co by navazovaly? Nacpete je i dále do Nuselského údolí, nebo by byly jen mezi Vyšehradem a Smíchovem, aby se daly předjet vlaky v zastávce obousměrně?
Navazovaly?
R a Ex pojedou po pravé dvojici, takže hned na mostě začnou zrychlovat, a do Berouna tunelem
Os pojedou po levé dvojici obdobně jako dnes, tedy za mostem doleva na zastávku Smíchov.
Je skvely, ze se snazej o kompromis, kterej bude funkcni a zaroven brat ohled na okoli. Nebude to asi jednoduchy, ale je to zdaleka nejlepsi moznost. Skoda, ze to je u dopravnich staveb v CR stale spis vyjimecny.
Z tý snahy o kompromis tu jistě v diskusi nejednoho pitomce trefí šlak, protože správnýmu českýmu šotouškovi se líbí pouze jednání z pozice síly a pokud není se stavbou někdo zároveň ztrestán, je z toho takový šotoušek notně pobouřen. Protože smyslem železnice je přeci vozit režijkáře a vytmavit to všem obcím, přes které vede.
Musí tam být modré zábradlí.
PHS patří tam, kde ji místní nechtějí (koridorizace Úval a PHS na soukromém pozemku).
Odstavené vozidlo musí dělat co největší hluk (aktivní odstavení pantera).
Když vlaky nejedou, musí zůstat zavřené přejezdy (včerejší Černošice a velká zpoždění autobusů).
A když architekt, tak Kotas.
Kotas je jen spicka ledovce. V Metroprojektu mate podobnych rizku celou hromadu. 🙂
No prosím! To bude hned učebního materiálu pro mediky!
A když „architektura“, tak pořádná Kotasovina!
Ta auzokorekce dneska řádí…to je hrozný…
Mám naopak dojem, že z toho trefí šlak především modernizační část šotouštsva, zastánce redukcí kolejí i vybavení a „rozpočtové odpovědnosti“, kdy nevýhodnost menší zátěže koncových úseků nahradíme „výhodností“ silniční dopravy i pro ty spojené proudy (protože překládka se také zdaleka ne vždy vyplatí). Železnici pak budeme provozovat jako výhradně dálkovou, případně výhradně příměstskou, přednostně osobní, ale zejména za každou cenu moderní, i bez ohledu na funkci. 🙂
Ja myslim ze u smichovskeho mostu ma smysl pokouset se o rekonstrukci. na druhou stranu lecjaka trat na zruseni je a nema smysl ji provozovat. funguji jen diky dotacim – je to videt na prumyslovych vleckach – drive to mela kazda fabrika a prakticky vsichni to dneska ve firmach tahaj silnicni dopravou. myslim ze nakladni doprava mam smysl u zbozi ktereho je hodne a lze bez problemu skladovat – treba uhli na deponii u elektrarny a nezalezi ze prijede o den pozdeji. osobni doprava ma asi celkem smysl na rychlikovych tratich a na primestrskych. jel jsem nedavno vlakem louny –… Číst vice »
Tyto vaše údernické příspěvky mi připomínají jednoho trolla z jednoho fóra. Ten k tomu přidával ještě vulgární výrazy a vyhrožoval, že každého režijkáře na potkání zmlátí.
Tak to jsem v klidu…když jsem režijku ještě ani nikdy neviděl…
Příteli, nevystupoval jste tu do banu kdysi pod nickem Ferenc Futurista?
Nejen.
Hledání kompromisu podle mě vše prodlouží. Za mě , zbourat a postavit nový most.
A co si představíte pod takovým slovem „prodlouží“? Máte pocit, že trvat na protizákonném zbourání (ano, ten most je státem uznanou technickou památkou a taková se legálně zbořit prostě nedá, to je holý fakt) to nějak výrazně urychlí?
To víte, hlavně všechno už včera, i přes mrtvoly. Doprava je přeci jediným smyslem lidského žití a musí tak být protlačována všude a bezohledně. 🙂
Tak se to prodlouží a třeba ten most spadne. Železo se donekonečna natírat nedá.
Železo se do nekonečna natírat dá. Díry ale ani jednou!
A to by si ho ti spoluobčany milovaní památkáři nemohli odvézt někam do svých prostor?
Víte, smysl technické památky spočívá v tom, že slouží účelu na původním místě.
Pokud se chcete bavit o památkové péči, račte si nastudovat alespoň základy problematiky. Takhle se pokoušíte mudrovat o atomové fyzice neznajíc ani malou násobilku.
Ale takovejch vás tu je, no každej druhej.
To já právě vím…ale on ten most jaksi přestává sloužit…(a to je celý problém)
Pokud se legálně zbořit nedá, možná by stálo za to prověřit možnost jeho přesunutí na méně exponované místo. Například plánovaný tramvajový most Dvorecký… tramvaje by to uneslo ještě dlouho…
Přesně, taky bych se vykašlal na jakékoliv diskuze a třeba zítra začal stavět dálnici přes hřebeny Krkonoš.
Když v tom vidíte takový potenciál, že vám to 🚗 zaplatí na mýtu…
Kompromis jako takový, je nenahraditelný nástroj pro fungování společnosti. Nebezpečí je v tom, že kompromis může snadno a rychle přerůst do kočkopsa. Rozdíl je v tom, že kočkopes ve vztahu k původnímu záměru nefunguje.
To už záleží na schopnosti a hlavně opravdovosti aktérů, kterým by mělo jít skutečně o danou věc a ne o postranní úmysl.
Najít kompromis je těžké.
Např. pro ty, kdo bydlí v Janrtálu, by bylo zdaleka nejlepší, tam trať zrušit, těleso zlikvidovat a most nechat jen pro pěší a cyklisty.
Co dělá dráha ve vztahu k místním taky řešit.
1) Můžou z toho něco mít (zastávku Výtoň)
2) Existuje technický pokrok, novější vozidla můžou být tišší, existují bezstykové koleje,…
3) Dráha, která se nedá přejít, nemusí půlit městskou část. Můžou být podchody či nadchody.
Kuwa to je takový problém udělat repliku mostu v 3 kolejnem provedení, pilíře rozšířit tak aby byl zachován jejich vzhled a klenby taky citlivě rozšířit.
Toto je jediná možnost sice s ústupky všech stran, ale malými. Všechny jiné varianty přinesou jen paskvil buď vzhledový nebo dopravní. Jednotlivé části před nýtováním pozinkovat ať chvíli zase vydrží a nátěr si můžou nechat klidně namíchat v barvě oprýskaná orezla ať to vypadá věrně.
Jo na téma zastávka Výtoň. To už tady jednou bylo a ten pomník stojí dodnes jmenuje se nádraží Vyšehrad.
No…tak se tam vybudují 2 nástupištní hrany a podchod…
Ano, je to problém udělat repliku, protože replika znamená to samé tou samou technologií, nikoli něco, co vypadá přibližně stejně.
Když chcete zachovat panorama, ale zvýšit průjezdnost nic jiného vám nezbývá než změnit určitý rozměr.
Co je na technologii nýtování složitého kór v dnešní době. Nastříham pásy oceli, vypálím do nich otvory pro nýty (technologie na to jsou dost přesné) a jdu si hrát se stavebnicí Merkur. Jen místo šroubků používám nýty. Strojní nýtovačky používali už na Titaniku.
Na té technologii není složitého až tak nic, jen prostě neexistuje firma, která by to udělala. Vony už jsou totiž ty vaše strojní nýtovačky z Titaniku už tak nějak všechny ve šrotu, neb se takhle už hodně dlouho nestaví, a stejně tak je nikdo neumí obsluhovat a nikdo už to ani neumí naprojektovat. Jasně, ani to není neřešitelné, jen to všechny ty lidi musíte napřed někde naučit…
Tak pevností výpočty odpovídají výpočtům šroubových spojů. A nýtování se doteď používá při výrobě rámů NA.
Tady je to spíš dáno tím, že se nechce.
Nytovat firmy umi casto se to pouziva pri rekonstrukcich, ale nevim proc by to nekdo u nove konstrukce navrhoval. je to terchnologie urciteho veku. Dnedka se svaruje coz je o dost lepsi jak z pevnostniho tak z korozniho hlediska. unavu lze resit pouzitim vybranych detailu. Taky netesate sekeru z pazourku i kdyz ty co jsou vykopane jsou paradni.
jenže řeč je o výrobě repliky. když budete vyrábět repliku husitskýho děla, taky ho asi nevybavíte zákluzem a automatickým naváděním.
Ale nebudu ho používat v soudobých bitvách, nýbrž si z něho občas vystřelím někde na hradě…
Když dělali repliku sestřeleného mostu v Mostaru, museli otevřít staré lomy, aby měli origoš pískovcové kvádry, sehnat v Turecku řemeslníky, kteří ovládali staré technologie lití olověných čepů, v Mnichově zkoumali přesné složení a technologii malty a spoustu dalšího. A most postavili. Tak nevím, proč by to nešlo i tady.
Já neříkám, že to nejde – jen vyvracím hurvíkoidní domněnku, že to lze udělat s prstem v nose, případně úplně jinou technologií a pak na to na silikon nalepit falešný umělohmotný nýty.
Je sice hezké, že to chcete pozinkovat, ale nýtováním za tepla se může tato ochrana porušit. Samozřejmě se to ještě natře a dnešní technologie jsou na tom lépe, ale furt nechápu, proč si to vše nýty komplikovat?
Stávající most byl navržen na cca 100 let, nový bude na podobnou hodnotu.
Aby památkáři měli míň možností brečet. Jim jde o vzhled a autenticitu. Čím víc ústupků jim uděláte v v plánu před projednáváním tom jednodušší a rychlejší je projednávání.
Jo a dosedací plochy jednotlivých částí před sesazením vytmelit ať se minimalizujeme možnost koroze. Netmelit po zanytovani to je tam ten tmel spíš na škodu.
u dosedacích ploch jde o tření, takže se plochy max. natřou základovkou a zatmelí se pouze spára po snýtování
A ten tmel je za rok odlepeny.
A ty nýty byste tam chtěl proč? Pokud půjde o repliku, historickou hodnotu mít žádnou nebudou, bude to mnohem nákladnější a funkčně mnohem horší, než pokud by se to stavělo současnými technologiemi. To nemá být skanzen, ale důležitá součást dopravní infrastruktury. Jinak souhlas, replika, i když upravená na tři koleje, je jedno z vhodných řešení a zachovat to, co je funkční a použitelné, jako jsou pilíře, je také v pořádku.
Tady jde už vůbec o nějakou průchodnost přes ty schvalovatele. Jinak se nevyřeší nic a jen se budou řešit takovéhle žabomyší války. Udělat vše pro to, aby protistrana měla co nejmíň argumentů proč to nechtějí.
Bohužel komise, kde má většinu spolek složený ze zástuoců města Prahy, městská části Prahy 5, Klubu za starou Prahu a vybraní architekti, na rozdíl od zástupců SŽ a ČVUT nemusí zvolit nejlepší řešení pro dopravu do budoucnosti.
Ano je opravdu smutné, kdo rozhoduje o tom, jak tento pro železniční dopravu důležitý most dopadne.
Nevím, jak velkým rizikem je výběr řešení sice hezkého, ale jinak nerealizovatelného…
Proč bohužel? Ten most je důležitou součástí panoramatu Prahy, stejně jako je dosti významnou technickou památkou. Takže je dosti logické, že o jeho osudu nerozhodují pouze inženýři (navíc ti samí inženýři, co prasí českou železnici neuvěřitelnými architektonickými i funkčními paskvily). Ano, v omezeném duševním světě pologramotného šotouše je to něco naprosto nepochopitelného, ale je to prostě tak. Stejně jako je trapná a zcela směšná ona premisa, že pokud to nebude přesně podle prvního nápadu oněch inženýrů, nebude to „nejlepší řešení pro dopravu budoucnosti“. Ono tam totiž nejde jen o tu dopravu, ale též o její symbiózu s okolím. V logice… Číst vice »
Nabízí se otázka, zda jsou hodnoty, které tu hájíte, stejné kvality jako jsou jejich obhájci. Ve Vašem případě, soudě podle Vašich příspěvků, se jedná o zášť, agresivitu, vulgárnost. Takovouto „estetiku“ je třeba, v zájmu celé české společnosti, odmítnou. Nechat si nadávat u přestárlých stavebních objektů, asi není vize, která by měla být podporována.
Jakmile někdo začne šermovat zájmy společnosti, nemá smysl se s ním vůbec bavit, protože to bude s velkou pravděpodobností nějakej bolševik.
Tak zájem společnosti – ať už jej definujeme jakkoli – určitě není technokracie. Zprasená železnice zpravidla i o zájem společnosti (dá-li se vůbec nějak vyhodnotit jako celek, „součtem vektorů“) přichází. Sice rostou objemy, ale podíl v zásadě vůbec neroste. Trochu smutný výsledek lidí peněz do oboru (a navíc jeho vykazování jako úspěchu), leč vzhledem k preferencím odpovědných celkem pochopitelný.
Nezbývá než doufat, že Vaše intelektuální integrita zvládne, alespoň řídit se vlastními předsevzetími a přestane „se bavit“ v místních diskuzích. Vulgárnosti a arogance je všude dostatek a tudíž vaše výpady proti nositelům jiných názorů, jsou nadbytečné.
Pokud máte vy a další exoti svaté právo svobodně plácat naprosté kraviny, mám i já svaté právo na to vyjádřit svůj názor. Takhle je to prosté, prostší než vy.
Zastávám názor, že některé věci patří do muzea, některé památky je třeba chránit pro svoji jedinečnost. Ale pokud se něco používá pravidelně, tak to musí odpovídat současným potřebám.
Pojďme prosím z české železnice přestat dělat skanzen a pojďme jí posunout do 21. století. Koridory na rychlost 160 – 200 km/hod bez propadů rychlosti, regionální tratě na rychlost minimálně 80 km, zrušení některých lokálek vozících vzduch, úprava tratí, aby dopravní uzly byli spádových městech nikoliv kdesi na venkově, protože to tak 19. století vyšlo, průjezdné koleje na nádražích, aby nákladní doprava mohla jezdit plynuleji a byla časově konkurenceschopná kamionům
To zní velmi pěkně. Trochu jako sen… bez propadů rychlosti, lokálky některé zrušit (ale jak víme, tak ono zrušení nemusí přinést tak často opakovanou úsporu), zbytek na úrovni. A to nemyslím, že všude musí být betonové zastávky. AŽD udělalo rekonstrukci Švestkové dráhy, podle mě, pěkně, moderně, avšak decentně.
Sorry, ale pokud chcete moderní konkurenceschopné řešení, tak hoďte do koše celou tu klikatou spojku od hlaváku až na Smícháč, kde se couráte jak na výletě a budete dál, protože prostorové poměry opravdu neumožňují zlepšit směrové poměry. Ta trať je prostě historické dědictví, existuje v určitém kulturním prostředí s určitou hodnotou (uliční síť, Vyšehrad, údolí Vltavy, náplavka) a tak by se k ní mělo i v rámci možností přistupovat. Opravit a posílit původní konstrukci. Obnovit nádraží Vyšehrad, protože by svému účelu sloužilo lépe, než zastávka až na nábřeží. A třeba udělat i mechaniky spolu s ECTS. 😛 Jste jak komunisti,… Číst vice »
Po určitých úpravách se bude z hl.n. jezdit 80 km/h.
Os těch 80 pojede až na zastávku Smíchov, R a Ex budou zrychlovat hned na místě na svých tunelových 160 – 250 km/h…👺😀
80 km/h je vhodné tak pro metro a S-bahn. Ne pro dálkové spoje. To jste snad už mohl pochopit, ne? Nebo vám snad stačí koridory na 80 km/h?
V tomto případě mi 80 km/h stačí…
Ale nebojte, zároveň počítám s určitým přetrasováním současné 171, takže nejnižší rychlost bude 90 km/h.
Ano ano…nákladní vlaky budou moci volně jezdit, protože jim nebudou překážet všechna ta SC, EC, IC, rj, RGJ, LE, ARR…
I vy jedna důležitá součásti panoramatu Prahy. S takovým přístupem se důležitou součástí panoramatu Prahy stane postupně cokoli, co bude mít to štěstí, že to do 100 let nezbourají.
Přečtete si reakce v dobovém tisku reakce na ten most, pozitivita z nich rozhodně nesálá. Za 100 let se patrně v podobné situaci ocitnou zde velmi oblíbená velkodíla pana Kotase 🙂
Nechcete se odstěhovat někam, kde je to sice funkční, ale hnusné? Takových míst je na světě spousta. Já jsem rád za jedno, kde se sice těžko, ale přeci jen občas úspěšně podaří skloubit s technikou určitou kulturu.
Kdo říká že by náhrada měla být hnusná. On ten most ve své době za hnusný považován byl, čistě účelová konstrukce kazící panorama vyšehradské skály. To i ten Kotas se aspoň snaží skloubit nějakou tu určitou kulturu, ale má patrně smůlu, jelikož je moc soudobý.
Třeba do Vídně…
Ano. Tak stylovou garáž na traktor a kombajn budou mít snad pouze ve Střížkově…😂
Nevím proč furt někdo nazývá významnou památkou obyčejný zastaralý nýtovaný a nevyhovující (unavený) most?
Je sice hezké, že o osudu nerozhodují jen inženýři, takže by ti další taky mohly být odpovědní za bezpečnost tohoto mostu a případně nějakého rekonstruovaného paskvilu.
„Nevím proč furt někdo nazývá významnou památkou obyčejný zastaralý nýtovaný a nevyhovující (unavený) most?“
Holt máte málo znalostí o světě. Studujte a místo sněni se radši dívejte, v čem žijete a jak a proč se takové věci řešívaly dřív. Všechny mosty přes Vltavu se v 19. a 1. pol. 20. století opravdu neřešily jen z hlediska utilitarismu.
A víte proč? Protože v tom městě žijí lidé, a lidé mají psychiku a vnímají své prostředí, víte? To až komunisti tady začali dělat třeba hnusný lampy. Do té doby každý chápal, proč jsou sice dražší, ale mají estetickou kvalitu, víte?
V tom případě mi řekněte, proč v Praze zrušily ty řetězové mosty co tam dřív byly?
Myslím si, že z hlediska estetiky jsou nýty všem ukradené. Proti tomu, aby ten most měl stejný tvar (ale vyhověl by novým normám) nic nemám. Dneska se prostě svařuje, maximálně bych chápal, že nějaké montážní spoje (co se budou dělat na místě) budou pomocí vysokopevnostních (VP) šroubů.
Vzhledem k tomu, jak vypadá většina (novo)staveb, o jejichž vzhledu rozhoduje SŽ sama, jsem rád, že se v centru Prahy přihlíží i estetickému hledisku.