Soutěž na dopravce z Prahy na západ se protahuje, ministerstvo prodloužilo termín o pět měsíců

Souprava InterJet. Foto: České dráhySouprava InterJet. Foto: České dráhy

Důvodem prodloužení termínu pro podání nabídek je změna požadavků na dodání náhrady za zničený vůz.

O novém dopravci na provoz Západních expresů (linka Ex6 Praha – Plzeň – Cheb) a rychlíků R16 Praha – Plzeň – Klatovy (Železná Ruda) bude jasno nejdříve na konci roku.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo o pět měsíců prodloužit termín pro podání nabídek, z června až do listopadu. Objemem přes 8,5 miliardy korun jde o jednu z největších zakázek na české železnici, kde své výkony obhajují České dráhy.

Posun termínu vyplývá z informací na profilu zadavatele. „V rámci žádosti o vysvětlení nabídkové dokumentace jeden z uchazečů požádal o úpravu dokumentace v části, kde v případě zničení vozidla musí uchazeč vozidlo nahradit ve lhůtě jednoho roku jiným vozidlem splňujícím požadavky nabídkové dokumentace. Uchazeč uvedl, že lhůta jednoho roku je příliš krátká a že není reálné této povinnosti řádně dostát,“ uvedl mluvčí František Jemelka.

Kontrakt od konce roku 2027

Ministerstvo nakonec této žádosti vyhovělo. „Dlouhodobě deklarujeme zájem na tom, aby v nabídkovém řízení bylo podáno co nejvíce kvalitních nabídek. Vnímáme tedy určité riziko předestřené tazatelem, že žádný z dodavatelů vozidel nebude dopravcům schopen dodat vozidlo v požadovaném jednoročním termínu. Zvážili jsme proto prodloužení uvedené lhůty a rozhodli o jejím prodloužení na 30 měsíců, kdy lze podle našeho názoru ze strany uchazečů bez závažnějších obtíží zajistit potřebné náhradní vozidlo,“ vysvětlil Jemelka. Protože jde o podstatnou změnu v nabídkové dokumentaci, rozhodlo se ministerstvo termín pro podání nabídek prodloužit z června do listopadu.

Soutěž na provoz obou dálkových linek vypsalo ministerstvo loni v prosinci. Dosud tyto výkony zajišťují České dráhy. Nová smlouva bude platit patnáct let, celkový rozsah výkonů je 50,1 milionu kilometrů. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nová. V případě linky Ex6 dosud České dráhy nasazují na trasu prakticky to nejlepší, co mají ve své flotile: soupravy InterJet. Nový kontrakt má platit od prosince 2027.

Ministerstvo stanovilo do hodnocení sedm různých kritérií. Nejvyšší váhu bude mít požadovaná kompenzace za kilometr (55 %). Výše výchozích nákladů a výchozího čistého příjmu v cenové hladině roku 2024 bude mít váhu 35 %. Další kritéria mají už menší váhu. Po třech procentech částka za kompenzaci při změně objemu výkonů a pro započítání objednávky pro neelektrifikovaný úsek Klatovy – Železná Ruda. Dvě procenta váhy v hodnocení má mít kapacita přepravovaných jízdních kol, po jednom procentu zásuvky na dobíjení elektroniky a rozteče mezi sedačkami ve druhé třídě.

Tagy Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16
62 komentářů