Soumrak drážních pokladen. Od neděle zmizí z dalších desítek stanic
Nádraží v Českých Budějovicích před rekonstrukcí, odjezdová hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový jízdní řád přinese velkou změnu i v možnostech, kde si lidé mohou koupit jízdenku na vlak. České dráhy zruší
Několikrát je v článku zmíněna smlouva ČD – SŽDC. Ta je pro mnohé provozní zaměstnance velkou neznámou a přestože se jí mají řídit, nikdo ji nikdy neviděl. Může ji redakce ZDOPRAVY.CZ zveřejnit? Informace, které zatím unikly na veřejnost a ve smlouvě by měly být uvedeny: – provize 6,5 % pro SŽDC (zaměstnanci z toho mají 250 Kč/měsíčně), případně ponížená o to, zda se prodává v prostorách ČD či nikoliv – sankce za uzavření pokladny z důvodů na straně SŽDC – nejčastěji chybějící odborná zkouška nového zaměstnance (částky se v různých informacích všemožně liší, jen se ví, že za noční směnu… Číst vice »
„by SŽDC znovu investovaly peníze do nedávno opravené budovy, když jiné skoro padají na hlavu.“
Zrovna ten Svinov má čerstvě natřenou fasádu a opraveny ozdoby na střeše atd.
Problém dveří je technický, bohužel při té přestavbě zvolili systém, který se nehodí na téměř bezpřestávkový pohyb..
Tak koukám, že je to tady samej staromilec – proste starý chlapy… Pokud je stanice řízená dálkově – tak je přece TOTALNI NESMYSL si tam ve stanici „chovat“ nejakou tetku nebe sterjce ne prodej peti jízdenek denně…. a platit jim – odhaduju – 20 000 hrubého mesicne – když tam muze byt klasický automat – vyberu si odkud kam a pipnu platbu kartou.. Tim odpada manipulace s hotovosti a i přes poplatek bance je to x-krat levnejší… Takže zbývá jen doplňovat papír na jízdenky protože nahrávání jízdenek na platebníkarty ještě není rozsirené- jen v Londýně a Ostravě jako druhem meste… Číst vice »
Pokud správně čtu informační leták GW Trainu k Šumavě, tak i tam bude sloužit platební karta jako univerzální nosič časové jízdenky.
doufám, že se ti v životě stane a zcela z velkou pravděpodobností se to stane… až ti někdo řekne ….jo chlape nejsi tady potřeba ….. tak si na to pak vzpomeň mladíku :-)….taky s Tebe bude jednou staromilec 🙂
Ok pane Zodiac, tak na pár desítek přepravených lidí denně budeme udržovat sociální skansen. Každá prdelní stanička bude mít výpravčího, dva signalisty, pokladní a staničního dělníka jako za Rakouska. Zbývá jen zodpovědět otázku, kdo to celé zaplatí.
Žasnu, co ti kluci socialismu, dokáží vše co dříve ke spokojenosti občanů fungovalo, likvidovat. A nejde jen o Dráhu, ale stejně je na to Pošta a další instituce. Bolševik do nich cpal jen politiku a oni dnes na vše civí jako telata na nová vrata.
Za komunismu neměli rodiny auto, dnes má každá rodina dvě až tři. Další věcí je, že na trasách okolo Prahy i dálkových trasách, kde se zvýšila díky konkurenci kvalita, počty cestujích rostou. Otázka, je, zda je nutné provozovat vlaky na tratích, kde při výlukách jezdí poloprázdné autobusy a kde železnice není konkurenceschopná ani autobusům. Na druhé straně se nevyužívá vůbec potenciál některých tratí, které zde jsou už z dob první republiky stejné.
Tak ono to „fungovalo“ proto, že nebyly cesty jak to udělat jinak. A v těch malých stanicích taky byly výrazně větší objemy cestujících, které bylo třeba odbavit.
Doba se krapet mění, i s tou poštou – máme emaily a datové schránky, fyzické dopisy se posílají čím dál méně. Složenky se platí z domova.
…plně souhlasím s Janem……všechno nejde pořád přepočítávat na prachy ….na jedné straně vyhazovat spoustu peněz na peronizaci atd. i tam , kde to evidentně není třeba a to jen proto aby se utratili europrachy z Bruselu a na druhé straně zavřeme leckde pokladnu, záhy nejlépe celou nádražní budovu, za pár let z toho je už jen zastávka, kde stojíte v nečasu a fouká na Vás a prší a nemáte nic ….. jen čekáte. A pokud by se do toho zainteresovala i třeba obec apod. nádraží vždy sloužilo i jako „setkávací “ místo lidí místních i náhodně projíždějících, jako byly v… Číst vice »
Myslí, že by měly dost iniciativu převzít obce samotné. Např. Zeleneč u Prahy je důkazem, že to jde. Obec se stará o čekárnu, kde jsou i časopisy a knihovnička pro čekající. Přitom na stanici nikdo není, nikdo ji nehlídá a pořád to tam vypadá k světu.
Ale samozřejmě to ani nezbavuje odpovědnosti samotné SŽDC, které by se mělo primárně starat o nádraží, klidně právě v součinnosti s obcemi.
No zrovna v Olbramovicích je jak pokladna, tak čekárna a „změna na beton“ je ve skutečnosti vybudování normálních nástupišť, kde si v zimě nerozbiješ ústa a dosteneš se pohodlněji do vlaku.
Pan Joklík to řekl výborně – pracovní doba téměř neomezená. Ano, pokladním přiznání pauzu na jídlo a oddech (a když je ve stanici jedna, musí se uzavřít pokladna), výpravčí nemají nárok a musejí být vždy cestujícím k dispozici (argumentace tím, že si pauzu může vybrat, když nikdo v pokladně není, je zcestná, to samé by mohla pokladní)
Malé doplnění pro redakci – výpravčí prodávají za 250,- hrubého/měsíc. Bez rozlišení pokladník/prodejce. Provizi z toho má SŽDC, šušká se dokonce i cca 6 %.
takže i když vezmu, že by za to SŽDC mělo 10.000,- měsíčně za pokladnu, tak na tom stejně prodělává. A to tu ještě. nemluvíme o tom, kolik SŽDC platí penále, pokud je pokladna uzavřena (z důvodu obsazení pracovišťě zaměstnancem bez zkoušek na pokladnu).
Pekne svine to Szdc. Rezijky chteji, poplatky drou z kazdeho prdu a pak jsou lini hybnout hyzdi a prodat par tiketu.
nějak tu není zmíněno, že zaměstnanec SŽDC, který ty lístky prodává, za to má 250,-/měsíc. A dělá práci za člověka, kterej za to má 15.000,- nebo kolik. Jsem jedině rád, že to zrušili. Každý rok přezkoušky a věčně nějaký kontroly a audity, co jen hledají prkotiny na kterých člověka nachytat.
Doufám, že ti zruší i ty režijky. Když jste ta jiná firma. Nechápu, proč výpravčí sždc má mít výhody od čd. Jančura ti taky dává volné jízdenky ?
To je prostě problém i to, že oni (sždc) vyhážou miliardy na peronizacích (což ve Švýcarsku a jinde není), podchodech, výtazích. Přitom konkurenceschopnost se nezvýší, protože koleje zůstávají. A pak není ani na blbou čekárnu. Nebo opravu dveří, aby na stavbě za miliardu neutíkalo teplo ven. (Svinov)
V době, kdy se opravovaly koleje, patřila nádraží ještě ČD, tedy opravu Svinova měly na svědomí ČD, ne SŽDC.
Ale nyní je to SŽDC a vše při starém.
Tak nelze asi moc očekávat, že by SŽDC znovu investovaly peníze do nedávno opravené budovy, když jiné skoro padají na hlavu. Čímž SŽDC nějak moc neomlouvám, jelikož údržba je u nich všeobecně na nevalné úrovni.
Tak já nevím, už někdo v soukromém sektoru v obchodě neopravuje automatické dveře jen pro to, že je to drahé? Tak jestli nemají na opravy, tak ať tam dají normální dveře. To je právě to, že u nás se vše megalomansky navrhne, postaví za miliardy. A pak už jen chátra. Slovo oprava a úrdžba není příliš ve slovníku.
Hlavní problém nádraží je to, ze lokality, které dříve spravovali ČD (tehdejší RSM), tak dnes sice spravuje SZDC (RSON), ale prakticky pořád stejne osoby. A více méně je ovlivňují určité firmy.
Proto já osobně se snažím kupovat jízdné i na větší vzdálenosti právě v „našich“ malých pokladnách. Protože za to mám vytopenou čekarnu, kulturní prostředí (u nás). A radši oželím i body. Čekat na zpoždění v při dešti je fakt super věc. Podle mě by si to měla řešit i obec a nenechat tyto objekty upadnout. Je to věcí starosty. V malých stanicích není tolik vandalismu. Dalo by se to řešit možná kamerou. Je právě problém, že přítomná osoba i hlídá nádraží. A mohla by dělat mnoho dalších činností. Úklid, úklid sněhu, prodej tisku, nápojů, baget. Chtělo by to úplně změnit… Číst vice »
Věta v článku, že vypravčí prodávají jízdenky za provize, je zvolena trochu nešťastně. Sice chápu, kam autor míří, ale přesto by se jistě našel nějaký bojovník, který by tuto větu mohl vytrhnout z kontextu. Pro úplnost tedy uvedu, že vypravčí dostává za prodej jízdenek závratných 250,- brutto měsíčně ke mzdě…
Docela jsem se zasmál, když jsem si přečetl, že výpravčí prodává jízdenky za provize. Jenom ještě dodám, že za těch 250,- Kč musí mít výpravčí zkoušky ČD jako pokladní a prodává i průkazy ( IN Karty ) a místenky apod. Je pravda, že to dělá ve své pracovní době, ale je to v podstatě další funkce ( musí také chodit na školení, dělat zkoušky atd. ). A bohužel se velmi často stává, že cestující se dožaduje jízdenky zrovna v okamžiku, kdy je výpravčí zaneprázdněn svou vlastní, primární, činností a pak si i leccos od cestujícího vyslechne.
Důvodem je i nástup krajských integrovaných dopravních systémů, kdy lidi začnou jezdit na časové předplatné.
By mě zajímalo, jestli ČD dostanou také nižší dotace jako GWTR. Nicméně na pokladnách, kde je tržba do 2 tisíc denně to nemá význam.
Co se týče Šumavských linek, zejména trati České Budějovice – Černý Kříž, tam byli hlavní tržby během léta asi tak desetinásobné oproti ostatnímu období.
Průkazky na slevu (žákovské, studentské) se dají vyřešit v koncových stanicích nebo sousedních autobusových nádražích (Prachatice, Vodňany).