Soumrak drážních pokladen. Od neděle zmizí z dalších desítek stanic

Nádraží v Českých Budějovicích před rekonstrukcí, odjezdová hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží v Českých Budějovicích před rekonstrukcí, odjezdová hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový jízdní řád přinese velkou změnu i v možnostech, kde si lidé mohou koupit jízdenku na vlak.  České dráhy zruší

Nový jízdní řád přinese velkou změnu i v možnostech, kde si lidé mohou koupit jízdenku na vlak.  České dráhy zruší od neděle možnost nákupu lístků ve více než třiceti stanicích po celé zemi. Důvodů je více: od malého zájmu, přes výměnu hlavního dopravce na některých tratích, až po nástup techniky, která vyhání z nádraží výpravčí. Ti měli prodej jízdenek jako doplňkovou činnost.

České dráhy dosud prodávají jízdenky v 602 stanicích, více než třetina (228) pokladen je otevřená ve spolupráci se SŽDC. Její zaměstnanci, většinou výpravčí, prodávají jízdenky za provize, někde se střídají s pokladními Českých drah.

„U stanic s pokladnami je důvodem nízký prodej dokladů, u ostatních je to důvodem požadavek SŽDC na úpravu smlouvy z jejich strany,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

V neprospěch osobních pokladen dnes mluví více faktorů. Čím dál častěji jsou lidé schopni si koupit lístek přes internet či mobilní aplikaci, na řadě regionálních tratí i přes celkovou renesanci železnice cestujících ubývá, protože železnice je pomalejší.

Technologický pokrok zavírá pokladny i jinak. Na řadě tratí přechází SŽDC na dálkové řízení, kdy je trať řízena z centrálního dispečinku a na stanici už není potřeba žádný personál. Na menších nádražích lístky prodávali výpravčí, u desítek stanic jsou ale kvůli nástupu dálkového řízení jejich místa zrušena. Jedním z důvodů jsou i nároky na personál: výpravčí k prodeji jízdenek musí ještě skládat zkoušky ze znalosti tarifu Českých drah. SŽDC má podle smlouvy 6,5 % z každé prodané jízdenky.

Ve třech stanicích jízdenky přestanou prodávat zaměstnanc SŽDC, ale zůstanou pokladní ČD: Ledeč nad Sázavou, Náměšť nad Oslavou a Staňkov. „Dojde k omezení provozní doby. V případech, kdy nám jízdenky prodává SŽDC je provozní doba přepážky v podstatě neomezená. Zaměstnancem ČD budeme vykrývat nejdůležitější časy,“ dodal Joklík.

Pokladní zmizí i z několika stanic na pošumavských lokálkách, kde České dráhy střídá společnost GW Train Regio. Ta si nechá pokladny jen na čtyřech místech: v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Volarech a Strakonicích. Pokladní tak zmizí ze stanic Horní Planá, Vimperk, Prachatice a Vodňany.

Pro cestující se příliš nezmění: bez přirážky si mohou koupit jízdenku ve vlaku u průvodčího, v případě GW Trainu v automatu ve vlaku, kde bude možné platit hotově i kartou.

Během jízdního řádu čeká zákazníky ještě konec v dalších stanicích: od ledna úplně v Řikoníně, v březnu ještě ve Šlapanicích, Blížejově, Holýšově, Kaplici, Rybníku, Stodu a Vejprnicích.

Přehled ukončení pokladen:

K 10.12. 2017

Ivanovice na Hané, Luleč, Ostrov nad Oslavou, Studenec, Třešť, Běšiny, Bor, Dačice, Hluboká nad Vltavou, Hrádek u Sušice, Velké Hydčice,, Brandýsek, Čachovice, Čisovice, Hvězdonice, Hýskov, Chotětov, Ledečko, Malešov, Nižbor, Nové Strašecí, Olovnice, Otvovice, Střezimíř, Úžice (všechny zajišťovány zaměstnanci SŽDC) + Loket, Česká Kamenice, Moravská Chrastová Heřmaničky, Záboří nad Labem (dosud zajišťované zaměstnanci ČD)

K 1.1.2018

Řikonín

V průběhu platnosti GVD 2017/18

Šlapanice, Blížejov, Holýšov, Kaplice, Rybník, Stod , Vejprnice

Konec pokladen na pošumavských lokálkách

Horní Planá, Vimperk, Prachatice a Vodňany.

 

Tagy České dráhy pokladny SŽDC
29 komentářů