Dodávky získávají spojence. Města objevují kurýry na kolech
Cyklokurýr v barvách DPD. Foto: DPD
Vývoj v městské logistice nahrává v posledních letech nákladním kolům.
Vývoj v městské logistice nahrává v posledních letech nákladním kolům.
Ve svý podstatě samoúčelná hovadina.
Je to kampáň!!
Vážně, tenhle článek opravdu není zpravodajství (narozdíl od článku pana Sůry na stejné téma, který se tu před časem objevil) a zvážil bych u něj označení „inzerce“.
Myslím, že to není inzerce, ale jen PR.
Snažil jsem se, ale nedokázal jsem ty žvásty číst.
Ve městech s rozumnou infrastrukturou pro kola to může být skvělý nápad. Jen takové města v Česku obávám se nejsou.
Potenciální bonus vidím v tom, že když musí kurýři ujet trasu vlastní silou, budou se více zajímat o to jestli je adresát na místě, případně jak mohou zásilku dodat.
Taková města nebyla od vynálezu a rozšíření aut v podstatě nikde na světě. Až si v některých městech řekli dost a tu rozumnou infrastrukturu pro kola si postavili. A v některých případech (Nizozemí, Kodaň, atd.) ji už pár desítek let i testujou a stále vylepšujou. V dalších pak využívaj jejich zkušenosti a stavěj a zlepšujou ji díky tomu o dost rychleji…
A v některých případech (Nizozemí, Kodaň, atd.) si tam taky srovnali kopce že jo. Co bysme neudělali pro cyklisti….
Stížnost na kopce je na úrovni paragrafu Nikdy se to tak nedělalo
Škoda, přeškoda, že do těch kol nejde namontovat něco jako pomocnej elektromotor, kterej by s těma kopcema do značný míry pomohl…
Nebo se budou častěji dělat činy typu „hodim do křoví a napíšu předáno.“
Nebo jak má ČP v oblibě, aniž by se obtěžovali zazvonit/zavolat, hodí do schránky lístkek „adresát nezastižen“ v době kdy je adresát na dané adrese. 😀
To se samozřejmě stát může, ale u firem které si doručováním zásilek na sebe musí opravdu vydělat místo aby jen natáhli ruku ke státu s prosbou o dorovnání ztráty je větší pravděpodobnost, že si to pohlídají.
Nicméně i tak to bude vždy o konkrétních lidech, v tom souhlasím.
Zejména ve městech, která mají ulice přeplněná auty a přepravní společnosti řeší, jak zajistit dodávky včas a bez neustálého porušování předpisů například nepovoleným parkováním na chodnících a v odstavných pruzích, jsou už dnes nákladní kola výrazně efektivnější;
Tak tohle pobavilo. A to kolo „legálně“ bude zaparkované kde? Překážet na chodníku a zabírat většinu jeho plochy nebo bude (déle) překážet v těch pruzích apod.? Navíc bude déle než dodávka blokovat při jízdě. Nebo protože je to „cool“, tak bude jejich ohrožování chodců tolerováno na chodnících, stejně jako dnes?
To „cargokolo“ totiž zabere v podstatě stejně místa, jako auto. A ono nemusíme chodit daleko, stačí se podívat, jak otravují život v centru kurýři DámeJídlo a Woltu na kolech už jen s těmi krabicemi na zádech a to nemají ani „nákladní“ kola.
Tohle dává smysl jen ve městech, které mají rozumně vyřešenou infrastrukturu (třeba smysluplné cyklostezky, ne pokroucené, přerušované ale normě vyhovující paskvily typické pro české města) a které silně regulují vjezdy aut do center. Třeba pro Nizozemí je to jako dělané.
To jako že by se cyklostezky dělaly, aby se po nich dalo jezdit, ne pro dotace
Revoluční myšlenka že? Taky jsem z té představy úplně šokovaný 😀
Takže infrastrukturu nebudem stavět, protože by po ní neměl kdo jezdit ( vždyť teď (bez infrastruktury) jezdí jen pár lidí (největších odvážlivců)). A jezdit je blbost a šílenství, protože není infrastruktura. Trochu začarovanej kruh, ne?
Však já nepíšu že se nemají cyklostezky a celkově infrastruktura stavět. Já jen říkám, že se mají stavět hlavou aby dávaly smysl, ne tak aby se splnilo zadání a tupě splnila norma. Cyklostezka vás má co nejjednodušeji dostat z bodu A do bodu B. Ne neustále prověřovat vaši pozornost a manévrovací schopnosti. Ano, výstavba takové stezky pak stojí mnohem větší úsilí než ji naroubovat ke stávajícím chodníkům nebo silnicím. Ale taky pak vede k tomu, že ji lidé začnou používat jako hlavní prostředek dopravy po městě místo aby ji vnímali jen jako kompromisní řešení jak se z města vymotat. No… Číst vice »
Já to dal jen dohromady s častými dalšími názory, že by to bylo zbytečné, protože stejně lidí na kole jezdí po městě minimum…
Druhá věc je, že v řadě míst ani není oddělená infrastruktura pro kola nutně potřeba, stačí když tam auta musí jezdit krokem, protože ulice jsou úzké a klikaté. A takové oblasti v centru Prahy jsou a to chystané první depo je u nich. Jo,určitě by to lepší infrastruktura zlepšila, ale zrovna v těch místech si myslím, že to může klidně začít fungovat i bez ní…
Zabere kolo stejně místa jako auto? To nechápu. Ten rozdíl je markantní. 😉
Petr766 asi v životě neviděl žádnou z těch obřích dodávek, které kurýři běžně používaj. Nebo viděl, ale nehodí se mu to do jeho car first vidění světa, tak dělá, že jsou velikosti Smarta (ten by se s těmi cargo koly (nebo aspoň s těmi největšími z nich) dal aspoň půdorysem srovnat (byť stále ne hmotností, rychlostí, kterou je schopen se pohybovat (a tedy hybností v případě kolize), ani na druhé straně nákladní kapacitou).
No dobre. Najmensi Peugot Boxer, ktory som nasiel ma objem nakladneho priestoru 8m3. Nasiel som takyto bicykel. Podobne tomu co je na tom obrazku. Rozmery toho boxu 90 cm x 60 cm x 60 cm – t.j 0.3 m3 a nosnot 100 kg. Takze si bez problemov viete prepocitat, kolko tych bicyklov by bolo treba, aby nahradili aspon 1/4 kapacity tej dodavky a kolko budu zaberat miesta.
https://www.christianiabikes.com/vare/model-p/#kasse
Sorry, že vám tenhle domeček z karet (výpočet) zbourám. Kolo na obrázku má box nejspíš o dost větší, než uvádíte (pokud ten pán není trpaslík) Ale to je vlastně jedno (ostatně kurýrní služby používaj taky spíš ty největší nebo minimálně střední verze dodávek), důležitější je to, že ty kola se budou používat o dost jinak, než aktuálně dodávky (jo, jen vyměnit kola za dodávky a přitom ponechat systém a trasy by bylo na palici). Když k vám ta dodávka přijede, většinou má ten prostor spíš prázdnej než plnej. Vyjíždí z depa za městem, nabere co nejvíc a celý den to… Číst vice »
Upozornění pro pozdější čtenáře:
Tento příspěvek byl psán k jiné fotografii než k té, která je u článku dnes.
Přeji hezký den.
Ale pořád je to nesmysl. A svozy od odesilatelu budou dělat taky na kolech?
Pan Meliška, jako známý odpůrce aut, si jen přihřívá polívčičku.
Jinak je to samozřejmě nesmysl, který dopravě nijak neuleví, naopak vše bude trvat 10x déle, bude potřeba 10x více lidí a bude to celé tak efektnivní, že magistrát na to určitě dá nějaké dotace pro Melišku a podobné aktivisty. A o to jde. O nic jiného.
Připojila se mezi startupy i radnice v Dháce, Káthmandú a Islamabádu?
Naopak, v těchto městech se vše s bohatnoucí ekonomikou motorizuje a do dodávek se naopak přechází. Jednou dojdou ke stejným problémům a začnou se také vracet k menším dopravním prostředkům a elektromotorům. 😉
Přesně tak…)
Koňská vlečka. Utáhne víc než clověk a určitě bude i příznivější poměr vypouštěného CO2 ku množství síly, kterou člověk : kůň vynaloží.
V2 – pridaji motor, baterku
V3 – pridaji vyhrivani a ochranu pred pocasim
…
V článku se píše o nákladních elektrokolech, takže s motorem a baterií se snad poučítá již automaticky. Ačkoliv na obrázku je zřejmě kolo bez elektropohonu, nedovedu si představit, že by někdo jezdil po Praze s nákladem bez motoru. Naopak s 1kW motorem už to smysl mít může. Na pražské silnice ale určitě s širšími pneumatikami, ani střížka proti dešti nebude od věci;)
A dostaneme se k tomu, že hranice mezi tím zgarbem a nákladním automobilem(multikárou) bude jen podle toho, jak se zákonodárce vyspí 😀
Jako dneska elektrokolo versus skůtr, bude taky nákladní elektrokoro versus malý náklaďák.
A podle jakých předpisů bude fungovat kolo a řidič? Bude potřebovat řidičský průkaz? Bude potřebovat technickou, povinné ručení?
Kolo s 1kW motorem s omezením jeho pomoci do 25km je prostě kolo. Takže není potřeba řidičský průkaz, lze vjet na cyklostezku, či pěší zónu (pokud je kolům vjezd povolen). To jsou zásadní rozdíly proti „multikáře“, kromě toho je kolo také bezemisní vozidlo.
Dle předpisů je to bezemisní vozidlo, ale všechny tyhle elektronesmysly maví výfuk v elektrárně.
Data ČSÚ:
Největší část energie, a to 47,6 %, byla vyrobena v parních elektrárnách. V jaderných elektrárnách bylo vyrobeno 34,8 % energie, 6,3 % připadlo na paroplynové a 4,2 % na plynové a spalovací elektrárny. Ve fotovoltaických elektrárnách bylo vyrobeno 2,6 % energie, na vodní elektrárny připadlo 2,3 % a na větrné 0,8 % vyrobené elektřiny.
On i ten pouhej přesun výfuku z centra velkýho města do elektrárny by byl vzhledem k tomu, jak moc jsou velký města výfuky znečišťovaný, často užitečnej, i kdyby se nestalo nic jinýho. A i s tím naším nic moc energetickým mixem (kterej se doufejme nebude moc dál zhoršovat) vychází líp než spalováky i řada elektro aut (záleží na okolnostech, jak velkou maj baterii, jak často a v jakém prostředí se s nima jezdí.) Cargo elektrokolo, který je i s nákladem násobně lehčí než to nejlehčí spalovací i elektroauto, baterku má oproti elektroautům téměř zanedbatelnou a bude jezdit prakticky denně po… Číst vice »
Ale těch kol potřebujete na jednu dodavku tak 10….
No neni. Jakmile to ma motor, tak to neni kolo ale motocykl, takze at si v tom zakonodarce udela poradek!
Zákonodárce v tom pořádek má, pokud to má motor o dostatečně malým výkonu, kterej pomáhá maximálně z x%, maximálně do 25 km/h a pak se odpojí úplně, a bez šlapání to jede max rychlostí chůze (pomoc při tlačení do kopce), je to z hlediska zákona považovaný za kolo a platí pro to příslušný předpisy. Jakmile to třeba jen jeden z těchto parametrů nesplňuje, je to motorka/auto a taky pro to platí příslušný předpisy. Je to jako když nemáte k B, C nebo D řidičáku dodělanou skupinu E, ale stejně můžete tahat vozíky splňující určitý parametry. Chcete vozík, kterej ty parametry… Číst vice »
Dle zákona platí přesně jak bylo napsáno: jízdní kolo s motorem 1kW a omezením elektrické pomoci do 25km/h je z hlediska legislativy jízdním kolem.
Možná vyměnili obrázek, ale na obrázku vidím elektrokolo, tedy baterku i středový motor. A v článku se taky píše o nákladních elektrokolech.
Jo, bylo tam původně jiný kolo v barvách jiný doručovací společnosti.
Původně byl ilustrační obrázek s kolem bez motoru – tříkolka. Nyní již elektrokolo s přívěsným vozíkem.
V4 bude na to dotace pro kamarády