Soumrak A380. Etihad vyřadil všech deset největších letadel téměř na rok

Airbus A380 v barvách Etihad Airways. Foto: Etihad AirwaysAirbus A380 v barvách Etihad Airways. Foto: Etihad Airways

Letadla zmizela z rezervačního systému až do příštího září. Aerolinky se jich zbavují kvůli vysokým nákladům.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
libcha

Tak mě napadá, že podobně jako na železnici se běžně můžeme setkat s nostalgickými jízdami, jejichž primárním účelem není dojet odněkud někam, ale svézt se vozidlem, kterým už se jinak nesvezete (především, ale ne výlučně, parním vláčkem), nešlo by realizovat něco jako historické lety historickými letadly? MD-11, A340, B747, A380… Je zřejmé, že by to naráželo na drsné ekonomické podmínky, ale třeba jako vyhlídkové lety bázované na nějakém regionálním letišti by to pro bohatší lidi (kterých je stále víc) jít mohlo.

Nekdo

nikoliv. vytáhnout kupu šrotu z kopřiv (nějakou páru, šukafon nebo podobný nesmysl) je o několik řádů levnější než mít provozuschopné letadlo splňující všechny certifikace. vzdáleně něco jako kdybychom po těch nádražních šrotech vyžadovali ETCS – na což už teď ublížené šotochudinky řvou, protože to jednoznačně ekonomiku této „nostalgie“ pošle tam, kam patří. a šroty na šrotiště, nebo do muzea.

Jiří Kocurek

Zas tak rychlé to nebude. Kolem Lužné to ETCS do 30 roků sotva bude, stejně tak mezi Znojmem a Jihlavou, v Jeseníkách a celém KH+LBC kraji. Těch 20-30 historických Hurvínků, Žhavých trubek, Orchestriónů atd. bude mít kde prohánět.

Y.K.

Tohle je naprosto nereálné. Udržet letadlo letuschopné stojí spoustu peněz. Opravdu nepředstavitelně hodně. Ještě se to dá s nějakou DC-3, ale ani tu provozovat nestojí málo. Moderní dopravní letadla mají náklady takové, že by to nebylo o vození fanoušků, ale sem tam sehnat nějakého šejka, protože letenky by stály opravdu hodně.

Na železnici to také dojde, protože složitost od dřevních dob narostla a udržovat vozidla plná elektroniky bude nad možnosti fandů (finanční i časové). Zpočátku pojedou na zásoby „šrotu“, uchovaných náhradních dílů, ale to v průběhu času skončí.

libcha

Když stojí nenízkonákladová letenka někde po Evropě nízké jednotky tisíců CZK, proč by podobnou částku nemohl stát nostalgický let? Akorát, u těch velkých letadel by byla větší fuška je efektivně zaplnit.

Y.K.

Proč? Protože třeba řekněme revize motoru za 100 000 dolarů se rozkládá do létání klidně 3 sektorů denně a více než 150 cestujících na každém letu do příští revize. To letadlo se nesmí zastavit, aby to fungovalo. Čím více jich v intervalu převezete, tím méně připadá cena revize na jednoho. A resursy nepropadají jen po letových hodinách či cyklech. Propadají i s časem.

Velká (widebody) letadla, která jste zmiňoval žádná low cost aerolinka neprovozuje.

Jiří Kocurek

Cena bude tak vysoká, že to nikdo nikdy nezaplatí. Vždyť je kolikrát problém zaplatit revizi kotle parní mašiny. Natož jeho opravu.

Peeetr

Správně. První vyřadit na rok, pak na pět let a nakonec do šrotu 🙂