Soud zrušil rakouským drahám patnáctiletý byznys od státu bez soutěže
Elektrická jednotka Siemens Desiro ML eco s bateriemi, které umožní provoz mimo elektrizované úseky. Foto: ÖBB
Rakouský spolkový správní soud zrušil patnáctiletou smlouvu, kterou měl získat rakouský státní dopravce ÖBB na zajištění regionálních vlaků ve Vídni,
Jsem sice fanoušek otevření železnice, ale zároveň i velký fanoušek smluv na 15 let. Toto je obrovská škoda pro rakouského cestujícího. Doufám, že to neovlivní tendry na nové vlaky….
Chápu zaměstnance ČD, jím se boří hrad.., leč pro zákazníka je to jen ku prospěchu. Po příchodu RJ se cesta z Brna do Prahy zlepšila o 100% ať ji jezdí kdokoliv. Neřešte pořád kdo co provozuje a jakou má barvu. Důležité je co dělají pro zákazníka. A toto platí i v Rakousku, znám to tam, OBB má téměř totální monopol a tomu odpovídají ceny a služby. Místo diskuze o režijkách pro pár vyvolených řešme zákazníka železniční dopravy.
Ale na tohle modré gumy nikdy nepřistoupí. Jim jde jen o jejich výhody. A tak o to, že se to tak nikdy nenělalo, resp. že se to tak dělalo vždy.
Však se modrým gumám jejich pěkně vyhřátý, ale ovšem pořádně smradlavý (a také pěkně drahý) domeček hezky bortí tak zhruba od roku 2009, když už bylo jasné, že v dálkové dopravě už nejde o to, zda vůbec RJ a LEO vyjede, ale už jen o to, kdy vyjede. Uplynulo deset let a mnozí modrogumové se s existencí RJ a LEO nesmířili. Obdobně v Rakousku se mohou tamní modrogumové podělat do vejšky z existence společnosti Westbahn.
Co bych u nás za takový monopol dal.
Nebo v čem neodpovídají ceny službám?
Monopolu ČD jsme si tu užili dost a dost, takže díky, my co si to platíme, nechceme.
Vy neznamená my.
Jedte Leoexpresem a nedoplatite se. To je taky konkurence. Treba za 469 kc v zakladni tride jet z Prahy do Pardubic 2 stanice petivozovou tramvaji??
A to tam ta konkurence je… A jezdí nevím co 15 minut. Dokážete si představit, že by tam jezdil pouze Leoexpres vybraný v soutěži?
Proměnná cena je taky vlastnost konkurence. Na poslední chvíli můžeš sehnat místenku za 400 nebo stát v uličce. (Srovnej s cenami v Rakousku)
Co se vám nezdá na kvalitě služeb OeBB a celkově veřejné dopravy v Rakousku? A ceny mi na tamní kupní sílu nepřijdou také nijak přestřelené, mnohdy se dá jet za cenu velmi podobnou jako u nás a pro lidi, kteří cestují často mají oproti nám větší progresi v ceně. Přestřelené ceny má například Anglie a to šli cestou plné liberalizace. Rakouské IDS jsou také daleko jednodušší a přívětivější, než u nás. Myslíte, že kdyby to bylo tak špatné, tak by bylo Rakousko zemí s největším využití železnice v osobní dopravě v rámci EU?
Ceny a dotace by větší konkurence prostě srazila, při zachování kvality (dána objednavateli).
Teoreticky tomu tak být může, ale v praxi to bývá někdy horší a problematickou vymahatelností. Příkladem může být Německo, kde někteří dopravci moc kvalitní dopravu nezajišťují.
D.S.
Ad. příklad Německo.
Ale to je naprosto přirozený jev.
Ve firmě s dvaceti zaměstnanci, vždy bude jeden jehož výkonnost bude na draka. A ve firmě se stovkou zaměstnanců najdeš takových více.
Bylo to myšleno tak, že některé společnosti nemají dostatek zaměstnanců a kvalitních vozů na pokrytí provozu. Známým příkladem může být společnost Alex.
V Německu je situace o něco horší než u nás, co se personálu týče. Ano, společnost Alex (die Länderbahn) se nás přímo dotýká. Ale těch společností v problémech je více. Dokonce i samotné DB musí odříkat vlaky z důvodu nedostatku personálu. Nebo si vypomáhá strojvedoucími z Cargo divize a obráceně. Také jsem se již setkal s fírou, který byl pod agentůrou a jezdil pro DB fernverkehr i Cargo. Prostě liberalizace je dobrá věc pro objednavatele z důvodu snížení ceny ale zároveň udržuje cenu/plat personálu na nižší úrovni. Tudíž se do železničních oboru příliš lidí nehrne. Zaměstnavatel ať státní či privátní… Číst vice »
Mícháte 2 věci.. Mezi Brnem a Prahou jezdí 2 dopravci. Ale to o čem se bavíme, tam obvykle jezdí a chtějí a by jezdil pouze jeden dopravce. Tedy konkurence 0. A cenový monopol..
Konkurence v soutěži je přece taky konkurence;) Jde přece o to, že by bundeslandy i cestující mohli platit méně, nikdo nezpochybňuje kvalitu služeb OeBB ani vysoké nároky objednavatelů.
Ne není, tam žádné kritérium jako zákazník není. Jen cena pro kraj.
Rakušané vypadají velmi spokojení se svou OBB.
Z dnešního rozhovoru s šéfem ÖBB ve Wiener Zeitung: Der Österreicher meckert gerne über die ÖBB. Die Staatsbahn hat ein schlechtes Image, ähnlich wie etwa die Lehrer. Woran liegt das?
https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/oesterreich/2032318-Die-Kostenwahrheit-zwischen-Lkw-und-Bahn-ist-ein-Witz.html
Proč sem nedáte i odpověď, z které plyne, že zpětné reakce už jsou nyní kladnější? Navíc v další části článkuje je (pokud jsem si to dobře přeložil), že zpětné reakce jsou nyní již pozitivnější, a QBB má v Evropě nejspokojenější zákazník:Wir bekommen in den vergangenen Jahren immer häufiger positives Feedback. Die Österreicher sind zudem die fleißigsten Bahnfahrer in der Europäischen Union. Laut Eurobarometer ist die ÖBB jenes Bahnunternehmen mit den zufriedensten Kunden in Europa. Das freut uns sehr.
Protože to je relevantní asi jako tyhle vaše proochranářské bláboly.
Zato otázka redaktora je plně relevantní a podložená, že?
Jenže on správně argumentuje průzkumy napříč EU..
A pak se vztekat, že to soukromník vozí po silnici, protože jsme ho na koleje nepustili…
PS: Tohle by asi ortodoxní zastánce státních drah také nemělo nechat v klidu. Soukromník, který jezdí přes tři státy, již od roku 1905! https://de.wikipedia.org/wiki/Montafonerbahn
Takže zlikvidovat. A pak se vztekat, že nic národního už tu není, jen cizí korporace.
Ve Vorarlbersku jsem v létě strávil týden s tamní sitovkou. Tamní dopravní systém by určitě byl dobrou inspirací pro nás. Na druhou stranu musím říci, že jednotky uváděného dopravce jezdící Bludenz-Schuns byly to nejhorší co tam šlo potkat. Klimatizace žádná a větrání horší než ve voze 810.
„Nová doba, host vyhazuje vrchního“, toto se mi okamžitě vybavilo, když jsem si přečetl odstavec o tom, jak dopravce radí ministerstvu, jak má zadávat, a na jak dlouho, dopravu v závazku.
V Rakousku mají rozum, ale bohužel, za těch deset let budou muset taky stejně soutěžit, evropský železniční balíček není dobrá věc, o to by se snad starat nemuseli, jak si kdo organizuje dopravu.
Končíme, zavíráme.
tak nemusí být v EU když nechtěj, že jo
Když pominu fakt, že pro vystoupení z EU bych byl všemi deseti – převažují pro mě zápory, tak mi zkuste vysvětlit, co je na dopravu v závazku tak důležitého, že o organizování dopravy ve státech musí rozhodovat EU, navíc, když daný balíček v členských státech platí, ať jej do svého právního řádu implementují nebo ne.
Co je na železniční dopravě tak odlišného od jiných oborů podnikání, že v ní musí být státní monopol?
Všechno!
Režijky!
Doprava v závazku je služba pro občany, a ačkoliv se ČD změnilo na akciovku, tak je stále v rukou státu a mělo by tuto službu vykonávat především ČD tedy. Navíc v Rakousku jezdí docela slušná vozidla a to i bez nějakých soutěží, takže evidentně to jde, takže otázka asi nebude v tom, kolik konkurence jezdí a aby se vše soutěžilo, ale kolik peněz (ať jízdné, tak dotace) do železnice jde. Ale svým příspěvkem jsem nechtěl říct, že bychom neměli soutěžit (i když přiznávám, že osobně si myslím opak, jak je patrno i výše), ale jen že čtvrtý železniční balíček z… Číst vice »
Slušná vozidla mohou být, když je slušně zaplaceno. A když se také řádně soutěží (porovnejte například soutěž ÖBB na elektrické jednotky proti salámovým metodám ČD na eletrické jednotky). Doprava v závazku je pro služba pro občany, ale to neznamená, že musí automaticky tuto službu vykonávat státní dopravce. Vykonávat ji bude ten, kdo nabídne nejlepší podmínky. Železniční balíček řeší jednotný trh a rovné příležitosti pro firmy v rámci EU. Stejně, jako se dnes můžete rozhodnout a otevřít si ve Vídni stánek s párkem v rohlíku a bojovat s tamějšími podnikateli cenou či jinou kvalitou, není důvod, aby někdo bránil dopravcům v… Číst vice »
Vývoj telekomunikačních služeb je zcela jiné odvětví, které v uplynulých 30 letech prošlo oproti železnici, značným technologickým pokrokem. Takže takto bych to opravdu neprirovnaval.
Prošlo pokrokem mj. i díky konkurenci.
Ale jednalo se spíše o globální záležitost, kterou ČR mohla těžko ovlivnit.
No to nevím. Podívejte se na Českou poštu. Bez tlaku inovace nejsou.
Zajímavé je, že já s poštou jsem měl problém snad jenom jedinkrát, je teda pravda, že si vše nechávám posílat na poštu, abych nemusel řešit zda budu doma, ale doručení proběhlo (asi až na jeden případ) vždy v pořádku.
No já mám “bohužel” zkušenosti i ze zahraničí a ČP je drahá, nespolehlivá co doby doručení (rekord je 2 týdny po Praze), často doručí torza (s výjimkou dobírek) a že není schopna dodat službu, kterou si jeden objednal už je celkem profláklé (doručení na adresu). Poslední dobou už chodí několik dní pozdě i oznámení o uložení. A po všem tom vám cpou losy atp.
Bohužel Česká pošta je další odraz české politiky a špatného řízení.
Čeští politici ji opět dlouhodobě neplatí a zadlužují. Tím není modernizována. A její političtí ředitelé nebyli dobří.. Bohužel.. Singapore kupuje a vlastní prý hromadu firem a platí si dobré manažery.. Dá se to dělat různě..
on socialismus vlastně taky nebyl v zásadě špatný, jen ho špatně řídili….
Nedošlo. U nás kupují vyřazené vagóny státních firem OBB a SBB..
díky našemu inovativnímu ex monopolnímu telecomu jsme wifi velmocí….
Je to tak. 🙂 Čeští wifi poskytovatelé jsou hezké téma na případovou studii.
Ve srovnání například s Německem, jsme na tom s dostupností Wi-Fi a mobilního signálu, opravdu mnohem lépe.
Pane Sůro, představa jak si v jiných zemích mohou všichni ve férové soutěži zkusit vyhrát je často úsměvná. Představuji si, že úřad německé kancléřky vyhlásí soutěž na jejich služební vozidla a vyhraje to Škoda Superb nebo dokonce Renault či Alfa Romeo a nenohu se ubránit smíchu. Jenomže dle mého názoru není a nebude férová soutěž nikdy a v ničem, natož na železničním trhu. Mimochodem na webu ego.ihned.cz je článek o Slovácích žijících na rakouském venkově v Kitsee, a o jejich podnikání a „radosti“ Rakušanů z rostoucí populace a konkurence Slováků. Stavitel Slovák si musel sjednat alespoň rakouského elektrikáře a další… Číst vice »
Ano, proto budeme hledat pár příkladů, proč volný trh nefunguje. Zkuste si někdy stoupnout k trati 330 a přemýšlejte o tom, zda existuje férová soutěž na železničním trhu.
Na druhou stranu, proč by stát nesměl upřednostňovat domácí podnikatelé, tím, že budou mít určitá zvýhodnění? Stejně tak železniční dopravci, dnes u nás platí, že dopravce musí být usazen na území ČR, jestliže bude provozovat osobní dopravu, v jiném členském státě smí být usazen jen v případě přeshraniční dopravy, co je natom špatně? Tato regulace je, i vzhledem ke kapacitě tratí, správná. A nevidím důvod, proč by zahraniční obchodník měl mít úplně stejné podmínky jako ten domácí.
Protože volný pohyb osob, zboží a služeb v rámci EU, jednotného hospodářského prostoru. Pokud chcete vystoupit z unie, tak ekonomicky tuhle zemi zabijete, vy komiku. 😉
Protože protekcionismus nikdy nikam nevedl. Konkurujte kvalitou a cenou, nikoli nacionalismem.
Protože úkolem státu je podle ústavy především chránit majetek jeho občanů – tedy spotřebitelů ?
Tak socialistická EU chce jsem slyšel i privatizovat sociální služby jako domovy důchodců a podobně.. Počkáme si jak to dopadne.. Dále nám naordinovali mýtné.. Uvidíme jak naše peněženka dopadne..
Dále od 2020 navrhli zcela katastrofální emisní systém pro auta, který jejich blbostí prakticky znamená konec malých úsporných ekologických aut.. trochu paradoxně – s plnou hubou ekologie.. Protože tam vyšla na jedno malé auto pokuta 60 000.
Takže z Bruseli leze kde co..
A železnice je monopolní odvětví.. Oni nedovolí 2 dopravce na jedné trase.. Bude to jen monopol soukromých firem.. Ještě horší než státních.
To psal na facebooku Tomio nebo Klaus?
Doporučuju si koupit nový svět motorů. Jsou tam krásně vypočítané EU pokuty za nové auta na příkladech – častých aut Fabia, Superb, Hiundai atd.., A musel to dělat někdo hoodně zhulený.
Fajn. Nemáte rád EU, nemáte rád soutěže, co tam máte ještě dál? Nechcete se doma opevnit, zamknout a vypnout internet?
Ne jen, že doporučuju, stojí to za přečtení.. Týká se to dopravy. Je to hodně zajimavé.. Podle mě to zcela ovlivní Evropu. A bude to mít velké dopady. Bohužel velmi negativní… ..A podle mě to bude jeden z hlavních definitivních hřebíčků EU do rakve..
Já ne, že nemám rád EU, ale štve mě, co tam schvalují..
zdravotnictví je taky služba pro občany a přitom OÚNZ už nemáme
Zaplať pánbůh je zdravotní systém a velká část nemocnic státní. A tvrdí se, že je neskutečně levné na to jaké kvality nabízí. K tomu je tu opět systém opačný – komerční – USA.. Komerční pojistky.. A opět nevychází moc dobře..
státní jsou pouze fakultní nemocnice (a těch je 9)
No hlavně na železnici platí § 1, to jinde nemají. 🙂
Ano, odejít po anglicku, to je nápad. Nebyl byste ještě pro obnovení drátů na hranicích a návratu k JŘ 1988/89? Počítám, že ano. To je fakt matroš, co na tý dráze pracuje.
To už je zas moc velká absurdita, i když obnovení kontrol na hranicích by možná od věci nebylo.
Ano ke starším JŘ se vracet nechci.
Takže soud měl přihlížet k tomu, že smlouva je uzavřena v rozporu se zákonem, a nekonat.
Státní dráhy zvítezí nad lží, nenávistí, kapitalismem, maxismem… ale nejprve nad legislativou.
Lze jen polemizovat nad tím, zda je omezení přímého zadání bez soutěže na 10 let amorální nebo ne.
Ne to jsem neřekl, správně soud zrušil smlouvu, jestliže něco porušovala, i když se mi to může zdát absurdní, že někdo jiný nařizuje státu, na jak dlouho smí uzavírat smlouvy.
A k tomu mi přišlo úsměvné, že soukromí dopravce, chce státu říkat, jak má dělat soutěže.
Pokud samotní státní úředníci neví co jim nařizuje legislativa, je zcela logické, že je někdo upozorní. Mohou to být nezávislý právníci, bruselští úředníci, novináři, odborná veřejnost nebo v tomto konkrétním případě někdo z daného oboru. Že je to konkurenční dopravce, je v tomto případě naprosto irelevantní. Neb nikdy tento dopravce neprojevil zájem poskytovat své služby v závazkové dopravě.
Myslím, že jste mě nepochopil, ano soud jim smlouvu zrušil. Ano legislativa, kterou ale prosadila EU, která je ještě k tomu platná i když ji daný stát neimplementuje do svého práva. Já nechci omlouvat úředníky, že neznají legislativu a smlouvu napsali špatně, jen se mi nelíbí ta absurdita, že někdo (zde EU), diktuje státu, jak má probíhat zadání dopravy v závazku (od 2023 jen soutěž) a ještě diktuje na jak dlouho smí být zadáno přímé zadání (max 10 let).
Jako že pro „stát“neplatí zákony a jeho rozhodnutí nepodléhá soudnímu přezkumu ???
Horký kandidát na cenu úřední koště roku 🙁
Vědí, že maximum je deset let, oni to zadají na patnáct….
§1 Vždycky se to tak dělalo
Já se Rakousku nedivím. Prostě země chce mít veřejnou osobní dopravu pod kontrolou, aby se tam nestalo ze dne na den, že nějaké vysoutěžené firmě došly prachy a zítra nevyjede. A možná v tom nechtějí mít tarifní guláš , který příští rok čeká Česko.
Já se jí m také nedivím mají trochu víc předvídavosti a rozumu než naši politici.
Hádám, že švýcaři jsou dibili, když umožňují existenci asi 30 drážních společností. Asi by měl švýcarský stát znárodnit Jugfraubahn, Pilatusbahn a také Modelleisenbahn Kaeserberg, aby se zavedl jednotný tarif.
https://www.bmvit.gv.at/verkehr/eisenbahn/unternehmen/privatbahnen/index.html Brý den.
Co maj ve švýcarsku s těmi 30ti společnostmi navíc vůči ČR? 🙂 Schválně jestli na to přijdete…
nejsou v EU?
Tak určitě!
Perfektní systém integrované železniční dopravy, který jezdí obdivovat celý svět ?
Tarifní guláš čeká Česko proto, že MD nebylo schopno připravit včas státní tarif. A nejde jen o kraje, ale pokud MD předá soubor motorových rychlíků spol. ARRIVA a přitom nemá tarif, který by platil pro všechny dopravce, je vidět, že na nábřeží neví pravá ruka, co dělá levá. Jinak Rakousko může být klidně vedeno čistými úmysly, ale pokud jim přímé zadání zruší soud (také rakouský), je vidět, že ani tam nebudou úředníci úplně OK…
MD státní tarif nepřipravilo včas právě proto, aby byl „tlak veřejnosti“ (živený režisty a těmi co mají ČD-síťovky/slevy) na zadávání dopravy jen ČD a.s.
Zatímco v případě hluboké globální hospodářské krize se složí státní dráhy, tak se provoz na kolejích zastaví všade.. V době dluhové nepřiměřený risk, co až bude doba oddluhová, zatím se jí každý úředník a politik bojí jak čert kříže a tiskne se a tiskne, ale jednou to bude a bude se skládat kdejaký koncern i moloch, co dluhy valil leta před sebou. To už začátečník na trzích ví, že nemá mít všechna vajíčka v jednom košíčku, popř. v rybníčku je dobré mít velké ryby, ale i menší obratnější.. Samozřejmě dnes když svítí na trzích sluníčko, tento názor pro smích, ale… Číst vice »
Pibiku, tyhle obecné floskule už jsou trochu ohrané. Zkuste vyměnit playlist !
Jasně, státním ÖBB se nemůže stát, že bydošly peníze, kdyžtak znárodníme občanům obrazy a prodáme je zájemcům do USA. Rozhodně se také nemůže stát, že by státním ÖBB došli strojvedoucí, kdyžtak se zavedou nucené práce. Protože volný trh je fuj.
Jasně, pro šotouše a režimkáře tu ta dráha přeci je. Osmimístné kupé pro pohodlné cestování dvou osob jako standard a drahé nadvlaky. Jo, to už tady jednou díky monopolu bylo a už to tu nechci nikdy vidět.
V Rakousku je situace jiná – úroveň cestování velmi dobrá, ale nikoliv za málo pro stát i ale pro cestující. Pak si přijde nějaká drzá Westbahn a naruší teplíčko a smrádek – ceny jízdenek letí dolů na reálnou tržní úroveň a hned je lépe.