Soud vyhověl Dětem Země a zrušil povolení k téměř hotovému obchvatu Frýdku-Místku
Situace nabývá absurdních rozměrů, neboť obchvat je před dokončením, první etapa se má otevírat provozu v červnu.
Stavební povolení pro obchvat Frýdku-Místku (D48) z roku 2017 není pravomocné, rozhodl dnes Nejvyšší správní soud (NSS). V rozsudku uvedl, že zamítnutí rozkladu proti stavebnímu povolení ministerstvem dopravy se ruší, stejně jako pozdější zamítavý rozsudek Krajského soudu v Ostravě. Ministerstvo se musí rozkladem zabývat znovu. Spolek Děti Země tak uspěl se svojí kasační stížností, vyplývá z rozsudku.
Situace tak nabývá absurdních rozměrů, neboť obchvat je před dokončením, první etapa se má otevírat k provozu v červnu, druhá do konce léta. Jaký bude praktický dopad na již rozestavěný obchvat, není zřejmé. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová řekla, že rozsudek zatím nemá organizace k dispozici a vyjádří se po jeho prostudování. Ve stejném duchu odpověděl i mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek krajského soudu ze 13.8.2019 a tím i rozhodnutí MD o Rozkladu podaném sdr. Děti země, kterým byla potvrzena právní moci SP na akci “D48 Frýdek – Místek,obchvat”. 😡Rozsudek se týká pouze části obchvatu (II. stavby v km 4,4-6,7).
— Radek Mátl (@MatlRadek) February 23, 2022
Děti Země úspěšně namítaly, že rozhodnutí Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje z roku 2006 je nezákonné, protože závazně nestanoví konkrétní délku zkušebního provozu pro měření hluku a že musí nastat nejpozději do tří let od zahájení provozu obchvatu. Děti Země nepožadovaly více, než aby byla tato podmínka do závazného stanoviska doplněna. Ministerstvo zdravotnictví však bez doplnění stanovisko hygieniků schválilo. Nezákonné je stanovisko proto, že ministerstvo svůj zamítavý postoj k doplnění řádně neodůvodnilo.
Obchvat Frýdku-Místku je 8,5 kilometru dlouhá dálniční stavba, která odvádí přes jižní část města tranzitní dopravu z dálnice D48. Náklady na stavbu jsou zhruba čtyři miliardy korun. První etapa se začala stavět již v roce 2018.