Soud vrátil Správě železnic naději na demolici starého železničního mostu přes Orlík

Stavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Demolici zamezil v říjnu 2021 tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil zařazení mostu mezi kulturní památky.

Ministr kultury se musí znovu zabývat památkovou ochranou starého železničního mostu přes Orlík u Červené na trati mezi Táborem a Pískem. Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti Správy železnic, která chtěla most z roku 1889 kvůli špatnému stavu a nepotřebnosti zdemolovat, avšak památková ochrana tomu bránila. Vlaky od loňského listopadu jezdí po novém paralelním mostě. Rozhodnutí NSS bylo zveřejněno na úřední desce.

Nový most vznikl v těsné blízkosti starého, osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. Na starém mostě utichl železniční provoz v polovině loňského srpna. Už před tím byl ale kvůli špatnému stavu mostu provoz omezen, například rychlost byla snížena na 20 km/h a na most nesměly kvůli hmotnosti nové motoráky ČD RegioFox.

Podle původních plánů měl být po dokončení nového mostu ten starý zbourán, Správa železnic takto vysoutěžila i stavební zakázku. Tomu ale v říjnu 2021 zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek (SOCDEM), když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.

Následnou žalobu Správy železnic loni v květnu zamítl Městský soud v Praze. NSS nyní zrušil jak rozhodnutí městského soudu, tak ministra kultury. Znamená to, že o rozkladu by měl znovu rozhodnout nynější šéf resortu Martin Baxa (ODS).

„V novém řízení se žalovaný vypořádá s argumentací stěžovatelky (Správy železnic) o neopravitelnosti mostu. Pokud setrvá na jeho opravitelnosti, tak svůj názor založí na přesvědčivé odborné argumentaci vycházející ze znalosti úředních osob v oblasti stavebně-technické, případně z odborných podkladů, které budou pro tento účel opatřeny,“ stojí v rozsudku.

Zrušení rozhodnutí ministra kultury neznamená, že Správa železnic může začít s demoličními pracemi. Řízení se vrací do fáze správního řízení o prohlášení železničního mostu za kulturní památku. Podle zákona o státní památkové péči je vlastník stavby v průběhu řízení povinen chránit stavbu před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání.

Pro případ zachování historického mostu řešila Správa železnic převod vlastnických práv na spolek Viadukt, který most hodlal spravovat a vytvořit z něj kulturní prostor a cyklostezku. Jiný zájemce se nenašel, Jihočeský kraj most odmítl. S cyklostezkou navíc nesouhlasí rodina Schwarzenbergů, které patří přilehlé pozemky.

Nový železniční most přes Orlík. Pramen: Správa železnicNový železniční most přes Orlík. Pramen: Správa železnicNový železniční most přes Orlík. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZatěžovací zkouška mostu přes Orlík. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStarý most přes Orlík z roku 1889. Autor: Hana Brožková / Jihočeský krajStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStarý železniční most přes Orlík (rok 2021) Pramen: Jihočeský kraj
Tagy most přes Orlík NSS Správa železnic
29 komentářů