Soud vrátil Správě železnic naději na demolici starého železničního mostu přes Orlík
Stavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Demolici zamezil v říjnu 2021 tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil zařazení mostu mezi kulturní památky.
Po pěkné cyklostezce přes most by dost možná jezdilo víc lidí, než po té trati. Nerozumím proč se zákony na stavbu liniových staveb v souvislosti s tlakem na majitele pozemků nevztahují i na cyklostezky. Předpokládám že na západě to tak normálně funguje, jinak by tam nemohly existovat souvislé sítě cyklostezek
Dobrý den, konečně někdo dostal rozum. Vyhlásit památkou most v havarijním stavu dva roky po nabytí právní moci jeho demolice je v právním státě těžko uvěřitelné. Bohužel stalo se. Podmínkou stavebního povolení na nový most je demolice původního mostu až na dno Vltavy tzn. na kotu 329 m n.m..To je cca 25 m pod hladinou Orlíku. Pravomocně je povoleno most zbourat a zároveň je pravomocně požadovaná jeho ochrana. Stavba je v provozu, ale nejde zkolaudovat, protože nejsou splněny podmínky stavebniho povoleni tzn. úplná demolice. Pevně věřím, že se podaří Správě železnic dotáhnout demolici do vítězného konce. Na závěr si neodpustím… Číst vice »
Co je platné,že máme nový moderní most,když jeho panoráma kazí něco naprosto z jiné dimenze.Kde jsou ochránci panoramat?
Náleží z jakého úhlu (z jaké strany) se na ten nový most díváte 😉
Co je pěkného na tuctovém obloukovém mostu ?
Co je pěkného na standardním ocelovém mostě?
Je to památka na úmornou,postivou práci našich předků do které vy se dnes těžko někdo pustil.
Oni se už dneska nestaví ocelové mosty?
Chránit památkově kdeco, jenom proto, ze je to staré, je hovadina.
Kde co? Nejvyšší železniční most?
253 m dlouhý železniční most v ČR postavený před více než 130 lety. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m
, ale to platilo dokud nebyla napustěna přehrada. Nyní je to jen cca 38m takže se tak jedinečně již nejeví.
Představte si že nový most je ve stejné výšce a za 130 let bude i zhruba stejně starý. 🙂
Za 130 let . Za 130 let nám to bude platné, protože za 130 let tady nikdo z nás co tu nyní diskutujeme už nikdo nebude 😉
No a?
V dnešní době je postavit most o řád menší kumšt než před 130 lety
On tak dlouho vydrží?
Výška nade dnem údolí ten most neopraví…
Touché.
https://cdn.aukro.cz/images/sk1651990318730/cervena-nad-vltavou-most-vlak-123794438.jpeg
Myslím že cyklostezka z Písku do Milevska by udělala radost spoustě cyklistů,na tu by se most krásně hodil, mohli by na to stačit všechny miliony,,o které stát připravili např.Ludvik, Kaderka a jiní, kteří si že státu udělali dojnou krávu. A od Schvancerberku vykoupit 6 ti metrový pás podél trati.
Ale oni ho neprodají.
No… A to je další ze stěžejních problémů, kteří si většina nekritických nadšenců pro zachování toho zasloužilého „stařešiny“ neuvědomuje. Nejde jen o to za co se to koupí (za naše), za co opraví (opět za naše), za co se bude udržovat (jistěže za naše, krom toho, že doby kdy se na následný servis „sralo“ jsou nenávratně pryč, protože přístup k institutu „postav a zapomeň“ není na pořadu dne), takže…. Co slyším jsou jen naše korunky (ale co holt, když je to taková vzácnost), ale i tak by bylo vhodné to alespoň trochu zastřešit nějakou veřejně-prospěšnou slátaninou, aby to získalo ten… Číst vice »
Když se potřebovalo zbavit prasečáku, tak jim byl stát dobrej. Za půl miliardy…
Do této podřadné diskuse se s vámi pouštět nebudu, na to si najděte sobě rovného, tam dole.
Tak že znovu jeřáby, znovu nákladní auta, možná znovu výluka, atd.. , nechal bych to pana Zaorálka zaplatit. Haha
A demolice? To se luskne prsty?
Ani se nedivím jakou tady má památková ochrana reputaci. Nevím co na tomhle chránit, je to docela obyčejný příhradový most.
Je to naprosto unikátní most stavěný ve stejné době jako Eiffelova věž a stejnou technologií. Ve své době byl nejvyšším v celém R-U. Místo aby se z něj udělala špičková turistická atrakce, kterou díky svému významu je, si ho hloupí nevzdělaní Češi nechají zbourat…
Unikátního na něm není nic. Kdyby byl tak výjimečný, už dávno atrakcí je. Je stavěný zcela běžnou technologií, poplatnou době vzniku.
JE!
Kolikrát jste se něj jel podívat?
Špičková turistická atrakce? Tak to abyste začal pomalu sbírat víčka.
Je to marné, je to marné….Nepochopí.
Ještě monstróznější most, dokonce přímo kreslený Eifelovoi kanceláří, stojí na Moravě u Ivančic. Teda jeho zbytek. S železničními mosty je problém, jsou extrémně zatěžovány cyklováním. Na rozdíl od staveb.pro lidi nebo auta
Včera jsem tam byl – sám
Přesně tak, kdyby to byl nějaký nádherný kamenný viadukt…
… tak by se velmi pravděpodobně nemusel nahrazovat.
Škoda, že není možné převést bezúplatně nemovitost/objekt v případě, že ji chce vlastník zlikvidovat a stát mu to nedovolí, na stát. A museli by se o to starat ti úředníci, kteří demolici zakázali…
Nejlépe na NPÚ…
Nejlépe Za orálek.
V tomto případě je vlastníkem sám stát.
Jenže ve správě ho má složka státu, která nemá na starost péči o památky.
Přepsat správcovství.
Ale tady asi platí §1…
Tady spíš platí, že ho žádná jiná složka státu nechce, protože ví, že je to jen žrout peněz.
Tak minimálně ústy ho chtějí památkáři, takže přepsat na ně!
No, možná už se blýská na lepší časy.
A stát se bude moci předvést, jak se postará s péčí řádného hospodáře podle požadavků památkářů…
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-stat-se-zuby-nehty-branil-prevzit-kostel-na-karlovarsku-naridil-mu-to-az-nejvyssi-soud-40527759
Za dalším 120 let až doslouží nový betonový most tam přibyde třetí do sbírky? Místa oběma směry je zatím dost.
🙂
A ten nový vypadá mnohem lépe než ten starý. To se v dnešní době nestává často
Jestli se nezmění nic na myšlení tak to je reálná varianta.
Ten 120 let nevydrží ani omylem
Proč by neměl? Klenba je tisíciletími ověřená konstrukce.
Né. To jako, že už před tisíciletími používali železobeton? V tom případě je mi záhadou, že se nepoužíval už při stavbě všech mostních objektů před sto lety.
První použití hydraulického betonu, podobného tomu, který se používá v současnosti, tedy s pojivy na bázi hydraulických vápen, přírodního nebo portlandského cementu, se datuje do období starověké Římské republiky (okolo roku 200 př. n. l.),[5] kdy se jako materiál na výrobu pojiva začal používat pucolán (sopečný popel) – přírodní hydraulický cement s vynikajícími vlastnostmi.
No rozhodně má železobetonový most větší životnost než ocelový nytovany
Dobře tedy. Budu Vám všem věřit. Ale v případě, že za nejakou nedlouhou dobu přijde někdo s tím, že je nutná oprava tak si na mě vzpomeňte 😉
https://cs.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A1novsk%C3%BD_viadukt Tady je 101 let betonový most a stále se ještě nehroutí.
Dokonce se jedná o most, který byl přestavěn z původního ocelového na železobetonový.
Dokonce 2x. 2x to zkusili se železem až vzniklo tohle řešení s betonem.
Protože technologie nebyla pro železnici tak odzkoušená (třeba problematické vibrace). Tady na tom mostu je taky mostovka předepjatá, což se dřív neumělo.
Základní návrhová doba pro takovéto mosty je 100 let, a pokud neudělali nějakou zásadní botu při stavbě, tajk není problém i těch 120 a víc.
Na to, aby zůstal na místě, je poněkud neužitečný. Aby šel do hutí je taky škoda. Už se budu opakovat, ale nejvíc by mu slušela překlasifikace na lávku a nové působiště. Tj. zatím počkat, než se najde vhodná lokalita a peníze. Eventuálně dočasná deponie, protože koordinovat víc subjektů s různým financováním je téměř neřešitelné.
Je ten starý most vůbec možné rozmontovat tak, aby šel posléze zase smontovat?
Vzhledem k roku vzniku je to kompletní nýtovačka s jednotlivých plechů (jako pod Vyšehradem!) Takže spíše ne. Snad by se dalo vyjmout v celku krajní pole po postupném rozřezání prostředního a po maximálním odlehčení spustit dolů na loď. Ale kam s ním? V Týně už jeden starý most mají a navíc jedno pole nic moc nepřeklene. Tenhle mostní sentiment nás stojí zbytečně moc energie a peněz.
Možná je načase udělat muzeum mostů, kam by se tyto vysloužilé „skvělé“ památky dávaly, aby je různé spolky mohly i nadále obdivovat.
„Ale prosím, beze všeho,“ řeklo sluchátko.
https://www.muzeumsilnic.cz/
Vzhledem ke statickému systému gerberova nosníku je nutné začít demontáž od prostředního kusu, pak se můžou snášet krajní (převislá) pole.
těžko, před rokem jsem tam lezl a v konstrukci díry o velikosti pěsti.
Kéž by. Oba mosty jsou jsou na pohled hezké, ale každý samostatně. To jejich soužití tu estetiku totálně zabíjí…
Odstěhovat do Modřan, když tam chudáci přišli o možnost toho vyšehradského.
ještě ne. Ale zbourat každopádně. Stávající stav znehodnocuje pohled nový drahý most.
Nebo bychom mohli udělat z Modřan takový skanzen vyřazených mostů 🙂
Byl by tam most z Výtoně, z Orlíku, později třeba i z Radotína…..
Který most v Rasotine je prosím.na vyřazení?
Jediný spolek, který to chce proměnit na cyklostezku, má vlastně problém s přístupovými cesty, protože majitelé nechtějí udělit souhlas s cykloustezkou.
Tak tomu říkám ideální investiční záměr, na který kývne každý.
Budu za dezoláta, ale myslím si, že ten starý most už dosloužil, a postavením nového už je dávno upozaděn.
V té lokaci je důležitější příroda a přehrada, ne most, jako stín dominantnějšího mostu.
Pryč s ním, než to spadne a poškodí i ten nový.
To není dezolátní přístup, ale zcela normální a rozumný. Bohužel velké části populace rozum zcela chybí a chtějí ho nahradit AI. No to bude teprv „dílo“.
Rozum, jak se zdá, je ze všech elementů mezi lidem nespravedlivěji rozdělen, neboť kdejaký hlupec domnívá se, že jest jím obdařen mírou dostatečnou.
Už aby šel k zemi. Tahle silueta je příšerná: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/orlik-sucho-voda-obrazem-leto-prehrada-globalni-oteplovani.A250807_124808_domaci_Ichuc/foto/DAV5f7f2f5bce_144428_4544686.jpg
Byl by to krásný pohled s ladným obloukem, takhle je to ohavnost.
Jako kdyby na jednom místě nemohl existovat most nový vedle toho původního. Nový most stojí, starý nebylo nutné bourat kvůli stavbě nového tak kde je problém?
A nebo se starý neboural, aby se mohlo do poslední chvíle využívat spojení přes přehradu a nerušit tak spoje ?
Smysl další existence toho vysloužilého? Estetické hledisko? Náklady na údržbu?
Smysl nechávat rezivějící nepoužitelný most, která nikdo nechce, nebude udržovat a nelze jej na nic použít? Vůbec žádný! Stejně jako v Horním Žlebu u Děčína a úplně stejně jako pod Vyšehradem.
Zapomínáte na ten památkový smysl. Zapomínáte na to, že to je stavba, která jako jedna z mála pamatuje ještě přírodní tok řeky Vltavy. Ostatní stavby takové štěstí neměly.
https://youtu.be/vdIN3i2oiHE?t=32
Ve které své konstrukční části má most paměť?
Smysl? Na to se stačí podívat na mapu. Vidíte ty turistické značky? A vidíte také kde až je možnost přejít vodu na druhý břeh?
https://mapy.com/s/momabanofu
da se to přeplavat, údolí není zase tak siroke
https://mapy.com/cs/turisticka?pid=84819995&newest=1&yaw=4.675&fov=0.791&pitch=0.077&x=14.2774427&y=49.3579427&z=16&ovl=8
Ekonomika, estetika, logika?
Cit a vzpomínky?
Kdybyste napsal „lidska blbost“, aspon by to davalo smysl. Vysledek by byl jinak stejny.
Že jim to spolu sluší, jako praseti sedlo.
Nesluší, ale můžete jedním pohledem vidět ten rozdíl tehdy a dnes.
Jako například v sousedství paneláku a pastoušky z vepřovic s doškovou střechou.
Mohl.
Z jakého důvodu?
A kdo se o něj bude starat?
Drobný problém: Povodí Vltavy si přílo zbourat pilíře z plavebního prostoru.
On by se někdo našel. A copak povodí. To známe. Jak se někde staví nový most povodí se snaží, aby pilíře netvořily překážku.Pak když máte příliš velkou vzdálenost a nemůžete udělat pilíř v řečišti musíte udělat více klenutou mostovku a pak,pak,pak když po tom mají jezdit auta je to jako na lochnesce. Naproti Tomu se podívejte jak se povodí starají na různých místech o břehy toků.
> On by se někdo našel.
Asi úplně stejně jako u nádražní budovy v Ústí nad Orlicí…
Ti dva japonci: Onoseto a Samoseto … 🙂
Ale on přeci zájemce byl a v článku je to i uvedeno.To, že do jeho záměru někdo hází vidle je věc jiná.
V Ústí taky zájemce byl. Pokud se nepletu převzal budovu za 1,5 milionu. A poté co zjistil, že se jeho představy neshodují s realitou, nabízel ho ke zpětnému odkupu za milióny tři…
Tam je problém, že jsou ve finále 3 vlastníci, 1 si libuje, jak získal levně byt a zbylí 2 to chtějí prodat, protože je to ruina. SŽ by to prý (agentura JPP) koupila zpět, ale jen celé, ne 2/3.
Obecně z hydraulického hlediska je pilíř v řečišti problém a ještě větší při povodni. Tady v Orlíku (jako v minimálně tekoucí nádrži) to je skoro jedno.
U Železnice to klenutí být v podstatě nemůže (prakticky by se to asi do nějakého zakružováku dalo napasovat), takže to není problém rozpětí, jestli bám vadí, že tady chvíli nemůžete kvůli hrbu předjíždět, tak přes takové mosty nejezděte.
Jak se starají povodí o břehy je irelevantní vůči (zbytečné) existenci pilířů v prostoru řečiště.