Soud vrátil Správě železnic naději na demolici starého železničního mostu přes Orlík
Stavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Demolici zamezil v říjnu 2021 tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil zařazení mostu mezi kulturní památky.
Co je platné,že máme nový moderní most,když jeho panoráma kazí něco naprosto z jiné dimenze.Kde jsou ochránci panoramat?
Náleží z jakého úhlu (z jaké strany) se na ten nový most díváte 😉
Chránit památkově kdeco, jenom proto, ze je to staré, je hovadina.
Kde co? Nejvyšší železniční most?
253 m dlouhý železniční most v ČR postavený před více než 130 lety. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m
, ale to platilo dokud nebyla napustěna přehrada. Nyní je to jen cca 38m takže se tak jedinečně již nejeví.
Představte si že nový most je ve stejné výšce a za 130 let bude i zhruba stejně starý. 🙂
Výška nade dnem údolí ten most neopraví…
https://cdn.aukro.cz/images/sk1651990318730/cervena-nad-vltavou-most-vlak-123794438.jpeg
Myslím že cyklostezka z Písku do Milevska by udělala radost spoustě cyklistů,na tu by se most krásně hodil, mohli by na to stačit všechny miliony,,o které stát připravili např.Ludvik, Kaderka a jiní, kteří si že státu udělali dojnou krávu. A od Schvancerberku vykoupit 6 ti metrový pás podél trati.
Ale oni ho neprodají.
Tak že znovu jeřáby, znovu nákladní auta, možná znovu výluka, atd.. , nechal bych to pana Zaorálka zaplatit. Haha
Ani se nedivím jakou tady má památková ochrana reputaci. Nevím co na tomhle chránit, je to docela obyčejný příhradový most.
Je to naprosto unikátní most stavěný ve stejné době jako Eiffelova věž a stejnou technologií. Ve své době byl nejvyšším v celém R-U. Místo aby se z něj udělala špičková turistická atrakce, kterou díky svému významu je, si ho hloupí nevzdělaní Češi nechají zbourat…
Unikátního na něm není nic. Kdyby byl tak výjimečný, už dávno atrakcí je. Je stavěný zcela běžnou technologií, poplatnou době vzniku.
JE!
Kolikrát jste se něj jel podívat?
Špičková turistická atrakce? Tak to abyste začal pomalu sbírat víčka.
Je to marné, je to marné….Nepochopí.
Přesně tak, kdyby to byl nějaký nádherný kamenný viadukt…
… tak by se velmi pravděpodobně nemusel nahrazovat.
Škoda, že není možné převést bezúplatně nemovitost/objekt v případě, že ji chce vlastník zlikvidovat a stát mu to nedovolí, na stát. A museli by se o to starat ti úředníci, kteří demolici zakázali…
Nejlépe na NPÚ…
Nejlépe Za orálek.
V tomto případě je vlastníkem sám stát.
Jenže ve správě ho má složka státu, která nemá na starost péči o památky.
Přepsat správcovství.
Ale tady asi platí §1…
Tady spíš platí, že ho žádná jiná složka státu nechce, protože ví, že je to jen žrout peněz.
Tak minimálně ústy ho chtějí památkáři, takže přepsat na ně!
No, možná už se blýská na lepší časy.
A stát se bude moci předvést, jak se postará s péčí řádného hospodáře podle požadavků památkářů…
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-stat-se-zuby-nehty-branil-prevzit-kostel-na-karlovarsku-naridil-mu-to-az-nejvyssi-soud-40527759
Za dalším 120 let až doslouží nový betonový most tam přibyde třetí do sbírky? Místa oběma směry je zatím dost.
🙂
A ten nový vypadá mnohem lépe než ten starý. To se v dnešní době nestává často
Jestli se nezmění nic na myšlení tak to je reálná varianta.
Ten 120 let nevydrží ani omylem
Proč by neměl? Klenba je tisíciletími ověřená konstrukce.
Né. To jako, že už před tisíciletími používali železobeton? V tom případě je mi záhadou, že se nepoužíval už při stavbě všech mostních objektů před sto lety.
První použití hydraulického betonu, podobného tomu, který se používá v současnosti, tedy s pojivy na bázi hydraulických vápen, přírodního nebo portlandského cementu, se datuje do období starověké Římské republiky (okolo roku 200 př. n. l.),[5] kdy se jako materiál na výrobu pojiva začal používat pucolán (sopečný popel) – přírodní hydraulický cement s vynikajícími vlastnostmi.
No rozhodně má železobetonový most větší životnost než ocelový nytovany
Protože technologie nebyla pro železnici tak odzkoušená (třeba problematické vibrace). Tady na tom mostu je taky mostovka předepjatá, což se dřív neumělo.
Základní návrhová doba pro takovéto mosty je 100 let, a pokud neudělali nějakou zásadní botu při stavbě, tajk není problém i těch 120 a víc.
Na to, aby zůstal na místě, je poněkud neužitečný. Aby šel do hutí je taky škoda. Už se budu opakovat, ale nejvíc by mu slušela překlasifikace na lávku a nové působiště. Tj. zatím počkat, než se najde vhodná lokalita a peníze. Eventuálně dočasná deponie, protože koordinovat víc subjektů s různým financováním je téměř neřešitelné.
Je ten starý most vůbec možné rozmontovat tak, aby šel posléze zase smontovat?
Vzhledem k roku vzniku je to kompletní nýtovačka s jednotlivých plechů (jako pod Vyšehradem!) Takže spíše ne. Snad by se dalo vyjmout v celku krajní pole po postupném rozřezání prostředního a po maximálním odlehčení spustit dolů na loď. Ale kam s ním? V Týně už jeden starý most mají a navíc jedno pole nic moc nepřeklene. Tenhle mostní sentiment nás stojí zbytečně moc energie a peněz.
Možná je načase udělat muzeum mostů, kam by se tyto vysloužilé „skvělé“ památky dávaly, aby je různé spolky mohly i nadále obdivovat.
Vzhledem ke statickému systému gerberova nosníku je nutné začít demontáž od prostředního kusu, pak se můžou snášet krajní (převislá) pole.
Kéž by. Oba mosty jsou jsou na pohled hezké, ale každý samostatně. To jejich soužití tu estetiku totálně zabíjí…
Odstěhovat do Modřan, když tam chudáci přišli o možnost toho vyšehradského.
ještě ne. Ale zbourat každopádně. Stávající stav znehodnocuje pohled nový drahý most.
Jediný spolek, který to chce proměnit na cyklostezku, má vlastně problém s přístupovými cesty, protože majitelé nechtějí udělit souhlas s cykloustezkou.
Tak tomu říkám ideální investiční záměr, na který kývne každý.
Budu za dezoláta, ale myslím si, že ten starý most už dosloužil, a postavením nového už je dávno upozaděn.
V té lokaci je důležitější příroda a přehrada, ne most, jako stín dominantnějšího mostu.
Pryč s ním, než to spadne a poškodí i ten nový.
To není dezolátní přístup, ale zcela normální a rozumný. Bohužel velké části populace rozum zcela chybí a chtějí ho nahradit AI. No to bude teprv „dílo“.
Rozum, jak se zdá, je ze všech elementů mezi lidem nespravedlivěji rozdělen, neboť kdejaký hlupec domnívá se, že jest jím obdařen mírou dostatečnou.
Už aby šel k zemi. Tahle silueta je příšerná: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/orlik-sucho-voda-obrazem-leto-prehrada-globalni-oteplovani.A250807_124808_domaci_Ichuc/foto/DAV5f7f2f5bce_144428_4544686.jpg
Byl by to krásný pohled s ladným obloukem, takhle je to ohavnost.
Jako kdyby na jednom místě nemohl existovat most nový vedle toho původního. Nový most stojí, starý nebylo nutné bourat kvůli stavbě nového tak kde je problém?
A nebo se starý neboural, aby se mohlo do poslední chvíle využívat spojení přes přehradu a nerušit tak spoje ?
Smysl další existence toho vysloužilého? Estetické hledisko? Náklady na údržbu?
Smysl nechávat rezivějící nepoužitelný most, která nikdo nechce, nebude udržovat a nelze jej na nic použít? Vůbec žádný! Stejně jako v Horním Žlebu u Děčína a úplně stejně jako pod Vyšehradem.
Zapomínáte na ten památkový smysl. Zapomínáte na to, že to je stavba, která jako jedna z mála pamatuje ještě přírodní tok řeky Vltavy. Ostatní stavby takové štěstí neměly.
https://youtu.be/vdIN3i2oiHE?t=32
Smysl? Na to se stačí podívat na mapu. Vidíte ty turistické značky? A vidíte také kde až je možnost přejít vodu na druhý břeh?
https://mapy.com/s/momabanofu
https://mapy.com/cs/turisticka?pid=84819995&newest=1&yaw=4.675&fov=0.791&pitch=0.077&x=14.2774427&y=49.3579427&z=16&ovl=8
Ekonomika, estetika, logika?
Cit a vzpomínky?
Že jim to spolu sluší, jako praseti sedlo.
Nesluší, ale můžete jedním pohledem vidět ten rozdíl tehdy a dnes.
Mohl.
Z jakého důvodu?
A kdo se o něj bude starat?
Drobný problém: Povodí Vltavy si přílo zbourat pilíře z plavebního prostoru.
On by se někdo našel. A copak povodí. To známe. Jak se někde staví nový most povodí se snaží, aby pilíře netvořily překážku.Pak když máte příliš velkou vzdálenost a nemůžete udělat pilíř v řečišti musíte udělat více klenutou mostovku a pak,pak,pak když po tom mají jezdit auta je to jako na lochnesce. Naproti Tomu se podívejte jak se povodí starají na různých místech o břehy toků.
> On by se někdo našel.
Asi úplně stejně jako u nádražní budovy v Ústí nad Orlicí…
Ti dva japonci: Onoseto a Samoseto … 🙂
Obecně z hydraulického hlediska je pilíř v řečišti problém a ještě větší při povodni. Tady v Orlíku (jako v minimálně tekoucí nádrži) to je skoro jedno.
U Železnice to klenutí být v podstatě nemůže (prakticky by se to asi do nějakého zakružováku dalo napasovat), takže to není problém rozpětí, jestli bám vadí, že tady chvíli nemůžete kvůli hrbu předjíždět, tak přes takové mosty nejezděte.
Jak se starají povodí o břehy je irelevantní vůči (zbytečné) existenci pilířů v prostoru řečiště.