lot
Mimořádné události Železnice

Soud snížil Srbovi trest za srážku kamionu s vlakem na dva roky

CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: HZS Praha
CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: HZS Praha

Srbovi Uroši Andelovičovi, jehož kamion se loni srazil s vlakem na přejezdu v pražské Uhříněvsi, dnes odvolací soud snížil trest ze čtyř let vězení na dva roky. Zrušil mu také pětiletý zákaz řízení, sdělila mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci. Verdikt je pravomocný. Ve vlaku cestovalo zhruba 220 lidí, při nehodě se lehce zranili čtyři.

Devětašedesátiletému muži původně hrozilo za nedbalostní obecné ohrožení a za poškození obecně prospěšného zařízení až osmileté odnětí svobody.

Nákladní auto se srazilo s osobním vlakem 6. září 2019 na přejezdu v ulici U Starého mlýna v Praze 10. Řidič podle rozsudku nerespektoval světelný signál doprovázený zvukovou výstrahou a vjel na koleje, kde ho uvěznily spouštěné závory. Mezi závorami stál přes dvě minuty, aniž se snažil situaci vyřešit. Poté do vozu narazil vlak jedoucí ze směru od Benešova na pražské hlavní nádraží.

Souprava následně vykolejila. Trojice dospělých cestujících utrpěla tržnou ránu v obličeji, poranění zápěstí a podvrtnutí krčních vazů. Zranil se také několikaměsíční chlapec, který si pohmoždil hlavu.

Rozsudek vyčíslil škodu způsobenou na vlaku, kamionu, veřejném osvětlení, závorách a dopravních značkách na 63 milionů korun. Srb musí podle verdiktu uhradit zhruba 5,7 milionu, přičemž většinu částky dluží Správě železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty).

Andelović u soudu dříve vypověděl, že řídí kamiony 45 let. Před nehodou cestoval s nákladem ze Srbska do Německa. Tvrdil, že na srážku si nepamatuje. Na koleje vjel podle svých slov proto, že se závory zvedly a protože si nevšiml, že výstražná signalizace stále svítí. Řekl, že prorazit závory nechtěl, protože v Srbsku za to údajně hrozí až dvouleté vězení. Domníval se také, že na přejezdu je kamerový systém, díky němuž vlak zastaví, řekl.

Řidič je od loňského září ve vazbě, takže si bude moci brzy zažádat o podmíněné propuštění z výkonu trestu. Státní zástupce dříve poukazoval na to, že se muž během dvoudenní jízdy ze Srbska do Česka dopustil 23 přestupků – překračoval rychlost či jezdil i na úseky s omezením vjezdu kamionů. Navíc nedodržoval řádné přestávky na odpočinek. Před nehodou řídil 20 hodin bez přestávky. Pro Srba žádal trest kolem pěti let vězení.

ČTK

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Chroust

I vzhledem k tomu divadýlku kolem by bylo doživotí zcela adekvátním trestem.

Vašek

Možná jsou i ty dva roky pro dědouška doživotím.

Spálená tlumivka

Nezrušili mu ten zákaz řízení proto, že nikdy řidičák neměl? Sorry jako, ale 23 přestupků za jednu jízdu (a to jsou jenom ty, které se daly zjistit z tachografu, kolikrát kde nedal přednost nebo jel na červenou se z toho vyčíst nedá), takové skóre nemá ani zfetovaný mlaďas za volantem dvacetiletého BMW. Plus ty drzé výmluvy u soudu, že v Srbsku se za proražení závory chodí do basy nebo že tam dispečer sleduje přejezdy na kameře. Pevně doufám, že dostal aspoň doživotní zákaz vstupu na území ČR, protože takový magor za volantem, to se skutečně jen tak nevidí.

Surio Mario

Zapomeň si čtyřikrát připnout pásy a jseš na rok bez papírů. Jezdi jak prase, porušuj předpisy, zastav na přejezdu a v klidu počkej, až se o tvoje auto rozseká vlak, zákaz řízení nedostaneš.

Gale

Průměrný řidič osobáku zvládne 23 případů jednání s formálním znakem přestupku za výrazně kratší dobu i vzdálenost.
Pokud by jste třeba chtěl tvrdit že Vy ne, pak nejspíš neznáte pravidla dostatečně.

asdefasdf

Většina lidí 23x překročí rychlost na 100km úseku natož při jízdě přes půlku evropy. Překročení rychlosti je i když jedeš ve městě třeba 52 km/h a je to tam započítané. Troufnu si tvrdit že moc víc přestupůků než rychlosti na tom seznamu nebude.

Jan1203

Škoda 63 milionů. Mám to chápat tak, že těch 63-5,7 milionů zaplatí poškozeným (tedy ČD a SŽ) pojišťovna?

A jaká byla bilance u jiných podobných událostí, kolik reálně dostaly ČD/SŽ v případě Studénky I, II, Vraňan ap.?

Stanislav Fanta

Tyhle škody (pokud je viníkem řidič), zaplatí vždy pojišťovna z povinného ručení vozidla. Pokud je škoda vyšší než horní pojistný limit, tak zbytek poškozeným nikdo nedá a musí si to zaplatit ze svého. Pak to mohou soudně vymáhat po viníkovi.

Kamui

Kamiony bývají obvykle pojištěné s tou nejlevnější pojistkou s plněním ve výši 35 milionů. Pak zbytek můžou sice vymáhat soudně, ale co si kdo na takovém děduškovi co sám nic nemá vezme, že..

Jan1203

Pak by bylo zřejmě namístě to minimální plnění zvednout (nejlépe v celé EU). Ono nejde jen o přejezdy, náraz kamionu může poškodit třeba i most nebo jinou infrastrukturu. Také poškozeným nemusí být vždy někdo „velký“ či „státní“, kde se ta škoda nějak vstřebá.

ABC

tak to musíte navrhnout v Bruseli

Vašek

Když se to vezme kolem a kolem, tak je vlastně klika, že neodsoudili strojvedoucího.

Bob

Signalistu za to, že nesledoval ty kamery, co je v Srbsku mají na každé polní cestě.

Honza D.

Kdyby tam jela Bobina, tak má fíra volant a může se vyhnout. 🙂

vlakový nadšenec

máš recht XDDD

Růža

Možná kdyby se ještě jednou odvolal, tak by se mu soud ještě omluvil.Je to ale hodně smutné

Dalibor

Nechat ho v kriminále, dokud nebude uhrazeno. Páč jak ho pustí zmizí a nezaplatí nikdo ani kačku.

ABC

jako že tam ty peníze vysedí?

Růža

Jistě že nevysedí. Povinnost pracovat a splácet třeba až do smrti.

Kubrt

To u takhle starého člověka nelze vymáhat a jeho pobyt za mřížemi by naopak znamenal náklady. Neumím si představit reálný způsob, jak by tu škodu uhradil. Žádný milionář, řídící kamion pro zábavu, to zřejmě nebude.

ABC

myslím že o výši výdělků za mřížema panují obecně zkreslené představy

Vlado

Jo to chápu ,proč dědka živit v našem krimu ,nikoho nezabil .Jinak nevím ,jak a kde by mu platil zákaz řízení,v této problematice se moc nevyznám ,ale pokud jen v ČR ,tak by si z toho mohl stejně hovno dělat do Reichu do vezme přes Rakousko a do Polska Slovenskem.A splácení dluhu? Kdo ho najde ,někde v Srbsku na vesnici u rybníka?Než se zatáhne sít spravedlnosti ,tak je dávno u svatého Petra

dopravák

Tohle by měla být starost minimálně EU = jednotný společný registr ŘP platných ve státech EU, přístupný policiím všech členských států – a kdo v něm zaregistrován nebude, nemá nárok na území EU řídit, A aspoň by ubylo i hloupých připomínek, že EU je k ničemu.

Leinad

Takže by řidičák vydaný mimo EU neplatil v EU?
Snad ten registr by mohl umět tři stavy – mám řidičák, mám zákaz. A když v registru nejsem, ať policie chce něco jiného (mezinárodní řidičák).

dopravák

Ne neplatil, ale musel by být do toho registru zanesen také, pokud by jej jeho držitel chtěl na území EU použít (k řízení vozidel) – a samozřejmě by ten ŘP musel splňovat nějaké předem stanovené předpoklady pro platnost i v EU (= „mezinárodní řidičák“).
Na hraničních přechodech na „vnější hranici EU“ by snad kontrola řidičů (ŘP) žádný extra velký problém dělat neměla.

Zbyněk

To by dávalo smysl. Můžete navrhnout vašemu europoslanci. Pokud není ovšem ze strany, která má EU za dojnou krávu na dotace nebo ze strany, která se před „diktátem Bruselu“ má potřebu bránit.

ABC

EU má na starosti důležitější věci. Třeba velikost zásobníku legálně držených zbraní (a zakřivení banánů)

Bivoj

A zákaz žárovek, rtuťových teploměrů, výkonných vysavačů…….
Samé důležité věci.

Jerry

To je bordel mnel dostAt na tvrdo deset let a řidičák zebrat navždy.plus nechat vše zaplatit..zmrdovi

vlakový nadšenec

hele uklidn se, jo?

Kubrt

Zrušení zákazu řízení? V naději, že dalších 10 let bude křižovat Evropu, aby splatil škodu? Chápu, že držet ho v krimu nemá smysl, ale zrušení zákazu řízení nechápu.

pozorovatel

„Pouhých“ 23 přestupků za jednu jízdu? DOŽIVOTNÍ zákaz řízení bez možnosti jakékoli změny je za to podle mě málo – ne mu jej zcela zrušit !!! Kolik lidí a majetkových hodnot ohrozí příště?

rtep

Také si myslím, že zákazy řízení by měly být v těchto případech automatické a klidně i doživotní. Bez řidičáku se obejde každý člověk. Bez života díky nějakému nezodpovědnému řidiči se holt také občas někdo musí obejít…

Bob

Předpokládám, že to zrušení zákazu řízení není proto, že by si ho pán nezasloužil, ale proto, že soud prvního stupně něco pořádně zmastil. A na ČTK jsou podobní patlalové jako pan řidič, protože neráčili nás ani v náznaku informovat o tom, proč odvolací soud takto rozhodl. Ale kdybychom dali zákaz činnosti všem takovým soudcům, všem redaktorům ČTK a dalším, tak za chvilku nebude dělat nikdo nic.

Jan Sova

to víte, to jsou temná zákoutí naší justice. U dopravy do platí dvojnásob…. Jo a taky panuje všeobecné okresní právo. V jiném okrese by ho odsoudili klidně na jinou sazbu.

Alexandr Mikulka

Ten zákaz řízení by stejně platil jen v ČR, takže jako trest nemá smysl, na druhé straně, pro princip mu ho nechat mohli. Každopádně u obhajoby byl stejně drzej jako ten Polák ze Studénky.

Bivoj

že by stejný advokát ?