lot
Mimořádné události Železnice

Řidič kamionu, který způsobil srážku s vlakem v Uhříněvsi, řídil téměř 20 hodin bez přestávky

CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce
CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce

Drážní inspekce zveřejnila závěrečnou zprávu z vyšetřování loňské nehody kamionu s jednotkou CityElefant na přejezdu v Praze-Uhříněvsi. Vyšetřování ukázalo, že řidič na své cestě ze Srbska do Německa řídil před nehodou 19 hodin a 57 minut. Soud poslal řidiče nepravomocně na čtyři roky do vězení.

Doba jízdy vyplývá z analýzy jeho tachografu. „Nejzávažnější zjištěné přestupky byly opakované překročení rychlosti, nedodržení denní a týdenní bezpečnostní přestávky, nedodržení doby řízení a velmi dlouhá pracovní činnost,“ uvádí Drážní inspekce v závěrečné zprávě. Doba jízdy bez přestávky dosáhla 19 hodin a 57 minut. Srbský řidič jel s kamionem ze srbského Preševa do Berlína v Německu.

Závěrečná zpráva přitom přináší i další zjištění, o kterých se zatím nemluvilo: návěs kamionu nebyl přímo určen pro přepravu kontejnerů, nedisponoval trny, na které by se kontejnery usadily pomocí rohových prvků. Řidič měl přitom dostatek času se z přejezdu dostat proražením závorových břeven: od spuštění výstrahy k příjezdu vlaku uplynuly 3 minuty 32 sekund, protože osobní vlak během uzavření přejezdu zastavil v nedaleké zastávce Kolovraty.

Drážní inspekce upozorňuje, že nešlo zdaleka o jedinou situaci, kdy auto uvízlo mezi závorami. Ze záznamů Správy železnic plyne, že v letech 2015-2019 došlo na přejezdu v Uhříněvsi ke 22 situacím, které mohou být zpětně zhodnoceny jako uzavření vozidla mezi závorami na tomto přejezdu. Drážní inspekce už dříve odmítla některé spekulace o tom, že se závory začaly zvedat a poté zase zavírat.

Soud letos v březnu potrestal devětašedesátiletého Srba čtyřmi roky vězení. Rozsudek není pravomocný. Při nehodě byli lehce zraněni čtyři lidé. „Vina obžalovaného byla jednoznačně prokázána,“ zdůvodnila rozhodnutí soudkyně Ivana Hynková. Kromě trestu vězení muži uložila pětiletý zákaz řízení.

Vlak se zhruba 220 cestujícími po nárazu vykolejil. Obžaloba vyčíslila škodu na 63 milionů korun, muž by měl podle verdiktu uhradit zhruba 5,5 milionu. Zpráva Drážní inspekce mluví o škodě 50 milionů korun.

Drážní inspekce v závěru doporučila Drážnímu úřadu, aby byla upravena norma pro tento typ přejezdů tak, aby bylo přednostně uplatňováno postupné (sekvenční) sklápění polovičních břeven celých závor proti sobě v témže jízdním pruhu. Současně doporučuje, aby byl červenobílý návěstní nátěr na vnitřní straně břeven celých závor nahrazen jiným (zákaz neevokujícím), respektive aby byl doplněn instrukcí, nabádající řidiče silničního motorového vozidla, z jakékoliv příčiny uzavřeného na železničním přejezdu mezi sklopenými závorovými břevny, k urychlenému opuštění železničního přejezdu přeražením břevna závory.

Poškozenou elektrickou jednotku Českých drah čeká rekonstrukce ve Škodě Vagónka, k podpisu smlouvy má dojít v brzké době.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panda

Řeší se, jestli ho zaměstnavatel do přesčasového ježdění nutil (ať už přímo či nepřímo)?

Leinad

Přivydělával si k důchodu. Prducha nedonutíš, jídlo a bydlení zaplatí z penze. Ale je fakt, že by se policie mohla na tuhle firmu zaměřit.

jan

To je prostě naše chyba v ČR, že kamion v roce 2020 kempuje 3:30 minut v kolejišti.. A žádný senzor nebo kamera ho nezastaví. U takového přejezdu, kde není díky protihlukovým stěnám nic vidět. A je to naprosto neřešitelné. Díky protihlukové stěně nejspíš nelze informovat strojvůdce lidsky během podél tratě. Zvedat závory nebo opisovat číslo přejezdu může jen sebevrah. A stejně se to nestihne.

Hans

Je to pořád dokola. Jak by asi dopadl naráz expresu v plné traťové rychlosti? To, že jel řidič dlouhou dobu je výmluva, která mu jen prihorsi. Začít udělovat DOŽIVOTNÍ zákazy řízení vozidel a namísto závor vysouvací hrabě s ostrými trny. Provinilec si na nich prorazí obě přední pneumatiky a pro příště si dá sakramentsky bacha!!!

Vbb

„Provinilec si na nich prorazí obě přední pneumatiky“, zastaví, a návěs nechá na přejezdu…
Opravdu skvělé řešení!

Dominik

Spíš celou zvedací desku (sklopnou od přejezdu), tak aby se tomuto zamezilo.

Bob

Takže co jsem pochopil, klíčovým výsledkem šetření Drážní inspekce je, že se teď vnitřní strany závor budou hromadně přemalovávat na maskovací khaki zeleň nebo antratitovou čerň a doplňovat nápisem „proraž mě, sloužím všem“! Což mi připomíná dávné doby, kdy závorová břevna byla černobílá a naši pravověrní železničáři (ani nevím, jestli už českoslovenští nebo ještě rakousko-uherští) se zuby nehty bránili mezinárodním doporučením, aby ta břevna byla červenobílá, s neprůstřelným zdůvodněním, že u trati nesmí být nic červeného, co by evokovalo zákaz, resp. bylo zaměnitelné s červenou barvou semaforu. (Vysvětlení pro pravověrné nádražáky: semafor je to proměnné návěstidlo, co se vynoří za… Číst vice »

Vašek

Ještě je chyba „řidič mě“. Měl, né? Probůh, přečtěte si to po sobě. Hezký den. PS : U březen jsem se zasmál.

Bob

Autor článku má tu výhodu, že svoje chyby může opravit ihned poté, co si jich všimne nebo ho někdo upozorní. My diskutéři jsme na tom hůř – když se překlepneme, spleteme nebo nám dodatečně dojde, že náš přispěvek je trapný, musíme to ustát.

Leinad

/osobní vlak během uzavření přejezdu zastavil v nedaleké zastávce Kolovraty./
Tak proč se rozjížděl? 1) Co takhle mít na přejezdech kamery a detekovat překážky? 2) Nikdo ze svědků nikam nevolal?

Alibaba

ad1) A máte nějaký funkční spolehlivý systém? (klidně i ze světa)

Y.K.

V japonsku to je standard. Senzory se vyvíjí z mikrovlnných do dnes LiDarů a jiné inteligentní detekce.
https://www.kintetsu.jp/kouhou/anzenhoukoku/sa_operation.html

dada

v japonsku je standart byt nekolik let v praci necerpat dovolenou.

Y.K.

To je nová verze „a v Americe bijou černochy“?

Alibaba

Akorát tu nemáme mentalitu Japonců. Co se stane, když tam někdo před ten senzor něco strčí?
Bohužel neumím rozsypaný čaj, takže si třeba nepřečtu jak, kdy a kolikrát to měří, jak je to zapojeno do PZZ a TZZ.
Nepopírám, že vývoj jde kupředu. Uvidíme, až to AŽD k nám do republiky přitáhne.

Y.K.

Stane se to, že bude detekovat překážku na přejezdu. 🙂 Každá železnice v Japonsku to má trochu jinak (a že jich tam je), to odkazované je Kintetsu, veliká soukromá železnice a shrnují to tam tak, že do konce roku 2019 měli detekcí vybavené všechny přejezdy do jednoho. Používají buď radarový paprskový systém nebo chytrou plošnou detekci překážky na přejezdu. Některé železnice mají informaci o překážce přenášenou do ATP, jinde se používají čistě přejezdová návěstidla a je to na strojvedoucím, aby zastavil. Dále je na každém přejezdu tlačítko pro nouzové zastavení vlaku (ano, to si kdekoliv mimo Japonsko moc neumím představit).… Číst vice »

Alibaba

Tak princip detekce bych chápal. Od jaké velikosti objektu posílají stop signál? Jak dlouho se tam ten objekt musí zdržet? (ona to bude kombinace s předchozí překážkou) A jak ATP reaguje na tuto informaci, když ji dostane? O kolik víc je spouštěcí obvod, oproti tomu, kdyby ta detekce nebyla? O kolik se prodlužuje uzavření přejezdu? Vzhledem k tomu, že to maj jen na úzkém rozchodě, tak jaká je maximální rychlost na takovém přejezdu? 130 nebo míň? Tak tlačítka asi na stejném principu máme v metru, za rozbitným sklíčkem aby to někdo nezmáčkl omylem. A si to bude i pod kamerovým… Číst vice »

Vašek

Nemusíme chodit až do Japonska. Stačí kousek za Děčín do Kurort Rathen, přejezdy jsou tam sledované radarem a pokud není přejezd volný, nejde postavit návěstidlo, které je před ním, do polohy dovolující jízdu. Jen my Češi vždy vymýšlíme vymyšlené a hledáme třetí neprobádanou cestu.

Vbb

Což znamená, že v okamžiku sklopení závor nemůže být vlak kousek před přejezdem, ale kousek před předvěstí onoho nepostaveného návěstidla. Tj. kilometr před přejezdem.

Alibaba

A teď si to nasimulovat, jak dlouho z hodiny bude přejezd vůbec otevřený. A ve finále nějaký chytrák přijde na to, že ten senzor bude uměle zaclánět, aby mohl v klidu přejít, což se mu možná několikrát povede, než ho z kamerového záznamu identifikují..

Y.K.

To jste pochopil špatně. Ten senzor nebrání v zavření přejezdu, ten senzor naopak sděluje vlaku, že na zavřeném přejezdu něco je. Určitě mají nastavenou citlivost tak, aby to nereagovalo na krátká přerušení (někdo tam přebíhá, proletí pták nebo papír). Má to brát situace vyloženě ohrožující vlak, tedy zejména uvízlé vozidlo.

Vašek

Y.K.Je to jak píšete.

Vašek

Alibabo, budete se možná divit, ale v Německu nikdo zavřené přejezdy nepřebíhá. Možná vyjímečně čeští turisté. Ale ani ti si většinou nedovolí.

Leinad

Os může být klidně i v zastávce za předvěstí 😀

Vašek

Přesně tak.

Alibaba

A je to schválené do našeho ZZ? Jinak viz Vbb.

Vašek

K vašemu poslednímu bodu: Kam byste chtěl volat? U spousty přejezdů je vlak jedoucí traťovou rychlostí na přejezdu do dvaceti vteřin.

Bob

A urgentní operativní hlášení řeší naše modrogumní organizace, zejména ta, jejíž zkratka nesmí být vyslovena, obvykle do 30 dnů hlavičkovým papírem z právního oddělení, místo aby to přeposlali příslušnému útvaru a do půl hodiny pak odpověděli, že je vyřešeno . 🙂

Leinad

V tomto případě to bylo tři minuty. Jo po přečtení zprávy DI vidím, že se tím zabývá (kameraman prý neměl točit, měl volat).

Radovan Komínek

Řidič v loňském roce způsobil nehodu při hrubém porušení legislativy. Škoda v plné výši do dnešního dne není uhrazena a rozsudek není pravomocný. Jdu se podívat na najbližší hraniční přechod (aktuálně Nová Bystřice), jestli na příjezdu do státu je napsáno Česká republika, Absurdistán nebo Kocourkov.

Jézeďák

Je nějakej rozdíl v tom, když řidič jede 20 hodin z Tramtárie do Tramtárie a nebo denně pendluje s výlukovým autobusem od rána od čtyr hodin do půlnoci ? O výlukách běžná praxe, ucelenou hodinovou pauzu to bys těžko pohledal.

Jan Chroust

Bývávalo. Dnes je doba již jiná a málo kdo si to dovolí, mimo jiné samotné ČD na tohle dělají po sérii průserů kontroly.

kulhán

Je to rozdíl: řidič kamionu je méně unavený z jízdy po dálnici, než řidič busu co pendluje.
Bohužel, děje se obojí.

Bob

Spíš naopak, ne?

kulhán

Proč naopak?
Jezdil jsem obojí a rozhodně více únavné je poskakování busem než jízda po dálnici.

Bob

To já zase znám pár lidí, kteří když jednou někam na druhý konec republiky nebo do sousedního státu a cítí, že by jim mohla hrozit únava, tak se radši vydají zajímavější a delší cestou přes kopce a vesnice, protože jízda po dálnici je ze své podstaty uspávací (pokud se tam člověk nezabaví hrou na Fitipaldiho).

Erik

Může mi někdo z oboru vysvětlit, co je závorových březen ???? ( dostat proražením závorových březen:)
Ony to jsou závory jen v březnu. 😂
Očekával bych jistou sebereflexi, místo těch věčných chyb. Ach jo, kam se ztratila ta opravdová novinařina.

ketchup1970

Eriku, kolego laskavý, zřejmě jste nikdy neposlal sms s překlepem, ani vám opravný software nikdy neudělal podobnou „lumpárničku“. Navrhuji Vás hned v příští vládě na ministra všeho, jeden superministr byl pan Havlíček, vy jej zajisté překonáte.
Erare humanorum est.

Vašek

Ketchupe, rozlišuji SMS kámošovi a oficiální článek, který budou číst stovky lidí. Pan redaktor i pan srbský řidič udělali chybu, jenže jedna je pro zasmání a druhá naštěstí jen za 50 melounů. V příštím životě budu redaktor, nebo politrukolok.(Pro šťouraly, to poslední slovo je tak schvááálně).

Jakub

To je fakt smůla, když vám do cíle chybí pár stovek metrů. Jinak nejsem si úplně jist, ale mám za to, v že po silnici, o které jel, je zákaz vjezdu vozidlům nad 3,5 tuny.

Petr Šimral

Nečtěte jen titulky a pokud možno si přečtěte i Závěrečnou zprávu.
Řidič vyjel někde od Kútů ve 2:00 po devítihodinovém odpočinku a cestou měl ještě tři hodinové pauzy.

To, že někdy v týdnu předtím jel 20 hodin nepřetržitě (to bych chtěl tedy vidět) nemá s nehodou žádnou souvislost.

Je to zase jen palcový titulek pro udržení sledovanosti, že pane Sůra?

I když máte dnes narozeniny, není třeba neustále hledat senzace…

Jakub

To co píšete, nevím jak vylučuje to, co jsem napsal já. I kdyby jel jenom hodinu, nic to nemění na tom, že byl jen kousek od cíle a že tam, kde byl, zřejmě neměl s takovým autem co dělat.

Petr Šimral

Rozhodně nebyl kousek od cíle, protože nejel do Uhřiněvsi, ale do Berlína. A to byste se v té Závěrečné zprávě taky dočetl.

Jakub

A co dělal na přejezdu v Uhříněvsi, kam se dostanete po silnici, kde se stěží vejdou dvě auta vedle sebe?

JakubP

Bloudil…

Martin

Což je mimochodem taky v té závěrečné zprávě DI

LiborV

V tomto článku jsem nic o tom, že řidič vyjel od Kút nenašel. Proč to tam není? Stejně jako se v něm píše o cestě kamionu až do Berlína, nikoliv několik stovek metrů. Nerozumím tomu.

JakubP

To, ze vyjel ve dve rano od Kut a delal prestavky je v te zprave v jeho vypovedi, coz se neda brat jako spolehliva informace (minimalne jeho popis fungovani prejezdu v Srbsku podle zpravy moc neodpovida realite). U tech zaznamu z tachografu vcetne tech skoro 20 hodin jizdy je ta zprava imo nejasna – nerika jestli to bylo ten den, den predtim nebo jeste driv.

Honza

Všichni borci jezdící na metransu ví, že ta silnice je osazena zákazem jenom ze strany z Uhříněvsi, z D1 se dá uhnout na Nupaky a přes Benice do Uhříněvsi, zakázová značka na NA tam není (leda že by ji tam od září přidali…). V dobách nekonecnejch kolon na příjezdu do Prahy minulý rok jediná možná legální objížďka.

Petr Šimral

Všichni borci jezdící na Metransu podepisují závazně povolené přístupové trasy k terminálu a pokud z nich uhnou a jsou zjištěni, tak si pro Metrans už nezajezdí.
Jezdím pravidelně třeba po silnici Uhři – Fr. Diviše – Pitkovice – Průhonice a s naprostou jistotou tam kontejnery nepotkáte. Jiných kamiónů tam ale „zabloudí“ poměrně mnoho.

Totéž cesta přes Benice.

pave69

Ty doporučení zní rozumně, zdá se, že dráha se inspiruje v letectví – hlavně se poučit.

Radiátor

Přesně to samé mě taky napadlo. Smutný je, že tohle někoho napadlo až teď.

Graylag

No ono to někoho nenapadlo až teď. Smutné je, že doporučení neznamená, že se něco takového zavede. Železnice je ultra-konzervativní obor a i něco tak jednoduchého jako natřít závory jinou barvou může být velký problém – protože se to tak nikdy nedělalo.
Tím nechci shazovat ty, kteří se o změny k lepšímu (nebo jakékoliv změny obecně) snaží.

Leinad

Ono s číslováním přejezdů se čekalo až na průšvih (Vraňany a nádražák nechápající čemu fízl říká „hlavní trať“)

Vašek

Nojo, ale v jaké řeči to upozornění na břevno napsat? Polsky, srbsky, ukrajinsky, rusky, turecky, srbochorvatsky,…………To aby měla ta závora 50 metrů. (Anglicky jich umí hrstka).

Alibaba

DI doporučuje nějaký piktogram. Jaký, to nevím, někdo ho asi musí napřed vymyslet.

XXXD

Nevím, proč zrovna inspirovala letectvím. Problém železnice je spíš její trvalá podfinancovanost a její přehlcení nekonečnými počty stále se opakujících projektů a studií.

Hodně štěstí

Byl to stachanovec.

left-libertarian

A?

Anonymas

Ne, byl to jenom debil

Halamus

To se nevylučuje, právě naopak…

Alibaba

Já bych spíš řekl, že příliš věřil navigaci.

Bob

Kterou měl nastavenou pro cyklisty s preferencí „romantická trasa“.

Filip

V Srbsku byla zfilmována černočerná komedie „Deník strojvůdce“, která otevřeně popisuje problémy uvíznutých aut na přejezdu. Nejenom Srb by se měl kouknout, co na přejezdu nedělat, aby přežil.

Peter

Dennik strojvudce je skor film o strojvodcoch…..

David

Je to přejezd smrti. Iveta Bartošová by mohla vyprávět. Vlastně už nemohla.

Vlado

Proč přejezd smrti a co to má společného s Bartošovou ? Tu tam Rychtář přivázal za nohu ke koleji ,nebo co?Její neštastný osud je katastrofa ,ale zde se řeší přejezdy.Přejezdy mohou být zabezpečené jak chtějí ,ale pokud na něj vjede debil tak nepomůže nic.Sakra pouhá fyzika 5 třídy ZŠ ,ten vlak prostě na fleku nezastaví a pokud uváznu mezi závorama a mám kamion ,tak ta prkýnka zlámu jak třísky aniž si ten kamion poškodím a sem pryč ,zase jen prostá logika .Jinak když vidím co dokáží vytvořit řidiči ,ale i chodci v Praze při provozu tramvají ,tak nestačím zírat ,oni… Číst vice »

Alibaba

Ve správě od DI se píše, že důchod má, ale že si k němu přivydělává.

Spíš mě fascinuje, kudy že to jel? To měl asi v navigaci nastavenou „nejkratší cestu“. Tady to vypadá taky jako důsledek nedostavěnosti D0 v této části obchvatu Prahy.

Zbyněk

A bylo by to po D0 kratší? Pochybuji.

Alibaba

Tak hlavně by to bylo pohodlnější a méně náročnější na navigaci, nemusel by bloudit kdejakýma uličkama.

Leinad

Z Kut do Berlína s navigací pro nákladní vozidla? Nějak se mi to nedaří ani cyklonavigaci přimět k tomu, aby za optimální považovala Benice-Uhříněves.

Vbb

“ pouhá fyzika 5 třídy ZŠ“
Kam ten svět spěje! My měli fyziku až v 7. třídě. Inu, pokrok nezastavíš.

Pkiii

Bartošová nezemřela na tom přejezdu, ale až cca 250 metrů za ním (ve směru od Prahy).

Dalibor

Bartošová: no alkohol + psychycký problémy + „štěstí na partnery“ to je mizerná kombinace.

Grammar Nazi

Psychycký, jo?

XXXD

Jak tohlto souvisí s Bartošovou? To, že skočila pod vlak zrovna tady je jen shoda okolností. Skočit pod vlak můžete v podstatě kdekoli.

dada

spis se tam dokymacela, nez skocila….ela toho v sobe v tu dobu dost

Jindra

Srbský řidič je velkým fanouškem I.B. Její písničky poslouchá při jízdě. A protože si v kabině pustil její dlouhohrající desku, dokázal na její písně dojet ze Srbska až k místu jejího skonu. Tady na něj ovšem dopadla nostalgie a smutek. Zasnil se a zstavel svůj vůz blízko pomníčku. Navíc mu právě hrála Ivetina píseň „Nesmí se stát“. A tady se při tónech tesknivého hitu se projevila horší znalost češtiny a chybný překlad. Dobře rozměl pouze výrazu „stát“. A přestože ho Iveta v písni jasně vyzývala k opuštění přejedu s fungující výstrahou, zůstal stát. Fatální omyl! Bohužel tato část se do… Číst vice »