LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Soud potrestal šest lidí kvůli železničním zakázkám, exmanažerovi Sudopu Praha zakázal činnost

Oprava trati Zadní Třebaň - Lochovice. Pramen: Správa železnicOprava trati Zadní Třebaň - Lochovice. Pramen: Správa železnic

Trestné činy se týkaly projekční zakázky na opravu trati z Chlumce do Trutnova a vysokorychlostní železnice.

Městský soud v Praze uzavřel po roce rozplétání zatím největší korupční kauzy na české železnici. S podmíněnými tresty odešlo od soudu celkem šest lidí, naopak zproštěna obžaloby byla společnost Sudop Praha. Rozsudky nejsou pravomocné, někteří se na místě odvolali včetně státního zástupce.

Soudní jednání se týkalo trestných činů spojených se dvěma zakázkami Správy železnic z roku 2015: Technicko-provozní studie – Technická řešení VRT a projekční zakázky na revitalizaci trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov. Kvůli těmto zakázkám proběhla v roce 2016 na Správě železnic a v některých firmách velká policejní razie.

Rozsudek potvrdila deníku Zdopravy.cz mluvčí Městského soudu Markéta Puci. Všichni odsouzení dostali podmíněné tresty: pět z nich za porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

Petr Lapáček, který byl v roce 2015 obchodním ředitelem a místopředsedou představenstva Sudopu Praha, dostal trest 18 měsíců s tříletým odkladem, tři roky nesmí působit ve statutárních orgánech žádné firmy. Zaměstnankyně Sudopu Praha Helena Mazancová dostala půlroční podmínku. Někdejší šéf Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek odešel s trestem 9 měsíců, jeho bývalý kolega Petr Kaván a Lukáš Hruboň z projekční společnosti Valbek odešli se stejným trestem. Největší trest dostal Pavel Suk ze Správy železnic, který odešel od soudu s podmíněným dvouletým trest za „zločin zjednání výhody při zadání veřejné zakázky“.

Tresty jsou nakonec výrazně mírnější, než jaké navrhoval státní zástupce. Ten se na místě odvolal. Osvobozena byla naopak společnost Sudop Praha, která byla rovněž trestně stíhána. Obžaloba navrhovala potrestání za více trestných činů včetně poškození finančních zájmů EU ve stádiu pokusu nebo přijetí úplatku. Obžalovaným hrozilo až deset let vězení.

Trest za studii na rychlovlaky i opravu trati

V případě studie na vysokorychlostní vlaky se kvůli nabídce od VÚŽ měl Lapáček potkat s tehdejším generálním ředitelem Antonínem Blažkem a členem představenstva Petrem Kavánem. Obžalovaná Mazancová měla na Lapáčkův pokyn zpracovat krycí nabídku pro VÚŽ. „V hotelu Olšanka se dohodli na formální účasti v zadávacím řízení, nabídka uchazeče VÚŽ byla zpracována pracovnicí společnosti Sudop,“ uvedl loni státní zástupce při čtení obžaloby.

Lapáček u soudu odmítl, že byl dal příkaz k podání krycí nabídky. Podle něj šlo o prestižní zakázku, kde původně počítali se spoluprací s VÚŽ, nakonec se ale rozhodli do zakázky jít sami. „Sledovali jsme společenský přínos vysokorychlostních tratí, ne výdělek,“ řekl o zakázce za zhruba 20 milionů korun. Lapáček u soudu uvedl, že u Správy železnic zjišťoval, zda si vyzvedl zadávací dokumentaci i spolek Cedop. Vysvětloval to obavami z toho, že soutěž námitkami Cedop zpomalí. Cedop nakonec nabídku nepodal, protože se zahraničním provozovatelem vysokorychlostních tratí nemohl splnit podmínky. „Nastavili kvalifikační kritéria této strategické zakázky tak, aby udržela současné monopoly na české železnici,“ tvrdí tehdejší šéf Cedop Petr Šlegr.

V případě zakázky na projekt revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov (cena 34,4 milionu korun). Sudop ve sdružení s Metroprojektem zakázku získal, i když nabídl vyšší cenu. Levnější bylo sdružení Valbek a Prodex, které bylo ale vyloučeno poté, co neodpovědělo na doplňující dotazy SŽDC.

Konstrukce obžaloby byla postavená na tom, že si měl po po podání nabídek Lapáček volat s Lukášem Hruboněm z Valbeku, aby na dotazy neodpovídali. Tím byli vyloučeni a zakázku získal Sudop. Valbek už dříve uvedl, že nestihl odpovědět včas kvůli velkému objemu práce a ne úmyslně. Lapáček potvrdil, že Hruboňovi volal a tlačil na něj, aby se zakázky vzdal. „Chtěl jsem na něj vytvořit tlak, aby tuto zakázku vzdal, protože ji chceme,“ řekl Lapáček. Podle něj vedení firmy slíbil, že tuto projekční zakázku získají.

Pavel Suk, který odešel s největším trestem, měl podle obžaloby informovat Lapáčka o tom, kdo další si vyzvedne zadávací dokumentaci, aby Sudop věděl o případné konkurenci. Jako odměnu měl pak po Lapáčkovi požadovat peníze pro fotbalový klub TJ FK Bohdíkov. „Obžalovaný Suk vyjádřil nespokojenost, že Sudop poslal málo peněz a sdělil Lapáčkovi, aby si uvědomil, jak bojovali o ten Chlumec,“ uvádí se v obžalobě. Poté podle obžaloby Sudop poslal k původním 50 tisícům korun dalších 50 tisíc korun.

Tagy Městský soud seznam Správa železnic Sudop Praha Top
49 komentářů