Soubor Big Diesel bez nafty. Stát chce soutěž zaměřit na vlaky s alternativními pohony

Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Soutěž by měla být vypsána příští rok, provoz by měl vítěz převzít nejdříve v prosinci 2027.

Soubor sedmi rychlíkových linek, které dnes zajišťují motorové vlaky, by mohly ještě před koncem dekády převzít vlaky s alternativními pohony, tedy na baterie či vodík. Ministerstvo dopravy aktuálně na soubor, který pracovně nazývá Big Diesel, chystá soutěž a upozadění dieselů zvažuje.

„Předpokládáme, že soutěž bude spíše zaměřena na provoz vozidel s alternativními pohony. Podrobnosti stanoví dokumentace nabídkového řízení, která není dosud stanovena,“ sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka.

Soutěž by měla být vypsána příští rok, provoz by měl vítěz převzít nejdříve v prosinci 2027. „Velmi pravděpodobně bude ještě silnější tlak na to, aby to buďto byly vodíkové vlaky, nebo dobíjecí vlaky s možností parciálního dobíjení ve stanicích,“ řekl ministr Martin Kupka.

Provozní soubor může být soutěžen jako celek, ministerstvo nevylučuje ani jeho rozdělení. Předpokládá se uzavření smlouvy na dobu 15 let, nové vlaky by ale měly mít životnost až 30 let. Zafixovat diesely na tak dlouhou dobu je podle ministerstva dnes těžko představitelné. Záležet přitom bude i na infrastruktuře, tedy jak rychle bude Správa železnic schopna zajistit například dobíjecí stanice.

Na českých kolejích od úterý probíhá prezentace vodíkového vlaku Coradia iLint od Alstomu. „Nyní připravujeme se Správou železnic řešení na klíč, aby si objednatelé objednali vlakokilometry s tím, že Alstom dodá kompletní řešení. Když bude koordinace dobře fungovat, tak to může být reálně od roku 2027. Výroba vlaku trvá dva až tři roky od objednání,“ uvedl šéf českého Alstomu Dan Kurucz.

Nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H představily začátkem května v Krefeldu i Siemens a Deutsche Bahn.

Provozní soubor rychlíkových linek nezávislé trakce (tzv. Big Diesel)

R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem (dnes zajišťuje Arriva)

R21 Praha – Turnov – Tanvald (Arriva)

R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor (Arriva)

R24 Praha – Rakovník (Arriva)

R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most (GW Train)

R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice (Arriva)

R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc (České dráhy)

Tagy alternativní pohony vlaků Big Diesel Ministerstvo dopravy rychlíky nezávislé trakce
200 komentářů