Souboj o rychlíky Liberec – Pardubice. Stát chystá „rozstřel“ o dvouletou smlouvu
Už od prosince by mohly mít rychlíky v objednávce státu na trase mezi Libercem a Pardubicemi nového provozovatele, který vystřídá
Už od prosince by mohly mít rychlíky v objednávce státu na trase mezi Libercem a Pardubicemi nového provozovatele, který vystřídá České dráhy. Cestující ale nejspíše nečeká zásadní změna k lepšímu na trati, kde vlak konkuruje silnici jen na pár úsecích.
Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, nabídku ale podaly i Arriva a Leo Express. Ministerstvo proto chce všechny tři firmy vyzvat v příštích týdnech o podání nabídek, ze kterých vybere tu nejlevnější. Po GW Train Regio, které před rokem a půl získalo provoz rychlíků na trase Plzeň – Most, by tak mohlo jít o druhou trasu, kde České dráhy přijdou o zakázku na rychlíky.
„Protože kromě ČD existuje alespoň jedna nabídka jiného dopravce, před uzavřením smlouvy o veřejných službách provedeme porovnání, při kterém na základě předloženého návrhu smlouvy požádáme všechny zájemce o předložení nabídky za stejných podmínek,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Nepůjde o klasickou soutěž, ale o porovnání nabídek. Na ministerstvu se vnitřně takovému výběru říká „rozstřel“. Zákon takovou možnost v případě drážní dopravy připouští. Ministerstvo nechce říct, kdo nabídku podal, je to ale patrné z návrhu jízdního řádu: u rychlíků SŽDC napsala, že provozovatelem budou České dráhy, Leo Express nebo Arriva. Leo Express už podání nabídky dříve potvrdil, Arriva také. Ostatní alternativní dopravci v Česku, například GW Train Regio nebo RegioJet, o tento dvouletý kontrakt zájem nemají.
Pro Arrivu by byla trasa zajímavá i z důvodu, že už má téměř jistotu, že v Liberci bude působit. Deutsche Bahn, pod kterou Arriva patří, vyhrála soutěž na provoz vlaků mezi Libercem a Drážďany, kde má vystřídat Trilex. Verdikt není ještě pravomocný, Arriva má zajišťovat provoz na českém území.
Stát má všechny tři dopravce oslovit s výzvou pro podání oficiální nabídky v příštích dnech. I když podmínky tají, už dříve ministerstvo uvedlo, že u tak krátkodobého kontraktu nebude příliš striktní v požadavcích na vozidla. Dá se tak očekávat, že České dráhy se přihlásí s motorovými vozy řady 843, které na trase už jezdí. Arriva může nasadit motorové vozy řady 628, které používá na lince z Prahy do Benešova nebo Nitry.
Záležet bude ale také na tom, jak moc striktní bude ministerstvo v případě požadavků na bezbariévost. Vozy 843 mají totiž zvedací plošinu, 628 ne. Vzhledem k termínu zahájení provozu ale není příliš reálné, že by Arriva úpravu vozů stihla.
Pro cestující bude klíčové, jak budou v rychlících uznávány jízdenky jednotlivých regionálních integrovaných systémů. Například v Libereckém kraji začaly tarif IDOL uznávat České dráhy v rychlících teprve loni.
Rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi byly první, kde stát zkusil soutěžit dopravce, a to už v roce 2005. České dráhy tehdy z obav před konkurencí přišly do soutěže s výrazně podnákladovými cenami a tendr vyhrály. Více než deset let poté antimonopolní úřad rozhodl, že takové chování bylo v rozporu se zákonem a firmě udělil zatím nepravomocnou pokutu 368 milionů korun.
České dráhy na trase jezdí na základě smlouvy z roku 2015, za jeden vlakový kilometr platí ministerstvo dopravy 127 korun za kilometr, ročně tak zaplatí 133 milionů korun. Trasa v celé délce není oproti silnici příliš konkurenceschopná kvůli dlouhému trasování, rychlejší než auto je vlak například v úseku Turnov – Semily nebo Hradec Králové – Pardubice.