SOR představil svůj první vodíkový autobus. Městům ho nabídne na testování
Vodíkový model NSF12 vychází z autobusu řady NS, je jen nepatrně vyšší.
Libchavský výrobce autobusů SOR představil na pražském veletrhu Czechbus prototyp městského autobusu NSF 12 na vodíkový pohon. Je vybaven vodíkovým palivovým článkem Ballard o výkonu 70 kW a zásobníky na 39 kilogramů vodíku při tlaku 350 bar.
Jde také o první autobus SOR, který už nemá klasická zpětná zrcátka. Nahradila je digitální, podle nových norem na autonomní bezpečnostní systémy, které začnou v EU platit příští rok. K nim se řadí i další novinka – radarový antikolizní systém zabraňující střetu s chodci a jinými vozidly.
„Vodíkové autobusy jsou populární téma, zákazníci se na ně ptají, takže chceme mít v portfoliu model, který jim můžeme nabídnout,“ vysvětluje rozhodnutí představit vodíkový prototyp zástupce obchodního ředitele SOR Michal Schaffer.
Faktem je, že na světovém autobusovém veletrhu Busworld se před několika týdny v Bruselu výrobci v prezentacích vodíkových modelů předháněli. Jen málokterá automobilka si může dovolit trend opominout, přestože náklady na palivo a infrastrukturu jsou zatím velmi vysoké. Vodík jako alternativa k naftě či bateriovému pohonu má však před sebou ještě komplikovanou cestu.
Svět autobusů obrazem: Dominance elektřiny a vodíku, nástup Asie a (ne)skrývané obavy
„Nám je v podstatě jedno, jaký pohon do autobusu dáme. To je na volbě zákazníka. To vozidlo je připravené,“ říká Schaffer. Model NSF12 vychází konstrukčně z autobusu řady NS, je jen nepatrně vyšší.
Ať rozhodne trh
Úkolem vodíkového modelu je podle Schaffera zejména stabilizovat pozici české značky v zahraničí, kde se firma snaží zvýšit svůj tržní podíl. SOR se chce více prosadit v Bulharsku, Maďarsku či Polsku, cíli však i na západní Evropu v čele s Německem či Itálií.
Až u prototypu skončí proces homologace, chce ho výrobce nabídnout k zapůjčení do některého z českých měst, které už má vodíkovou plnicí stanici. Ty jsou nyní v Ostravě, Litvínově či v Praze. Tam by se měla testovat efektivita provozu a chování vodíkového pohonu v reálných podmínkách. „Chceme ho mít v nabídce, o perspektivě toho pohonu ať rozhodne trh,“ uzavírá Schaffer.
Autobus je osazen trakčním měničem od dceřiné společnosti RailElectronics, která dodává měniče i pro elektrobusy a trolejbusy SOR řady TNS a ENS.
Trakční LTO baterie sloužící pro ukládání energie z palivového článku je podle výrobce rovněž možné nabíjet externí nabíječkou. Autobus je vybaven tepelným čerpadlem umožňujícím chlazení i temperování prostoru řidiče a cestujících. Palubní deska je plně digitální, řidič má k dispozici například i lednici na nápoje.