SOR představil svůj první vodíkový autobus. Městům ho nabídne na testování
Prototyp městského autobusu SOR NSF 12 na vodíkový pohon. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Vodíkový model NSF12 vychází z autobusu řady NS, je jen nepatrně vyšší.
Zatímco jinde už tuto slepou uličku, která se pokoušela očůrat fyziku i matematiku opouštějí, v Libchavách mají ještě iluze.
Já z toho vyjádření naopak cítím čistý pragmatismus.
Sami by se do toho nehrnuli, ale zadavatelé se na to pořád ptají a na veletrzích je to trendy, tak si to holt doplnili do portfolia.
Je to hezký traktor. Předělat na lithium a šup s tím do Prahy.
Vodík je velmi nevýhodný, ale jsem rád, že budou na tomto modelu prezentovat všechny ty ostatní nejmodernější technologie, které pak můžou nabízet pro nejdražší verze i běžných busů.
Ten překopaný interiér pro dva kočárky je mi hodně sympatický. Maminy s kočárky si MHD už natolik oblíbili, že na jednom místě jedou kočárky někdy i tři. Je dobře, že i toto výrobci respektují a nabízí pro to řešení.
Veni, vidi a ten vnitrek me dostal. 1) predsuvne (nebo posuvne? – no proste ani ne vyklopne, ani ne zasuvne dovnitr) jsou absolutni ganechanger. Dvere jsou efektivne sirsi, umoznuji vlozeni madel pro chyceni cestujicih (jak pro pomoc s nastupem, tak na jizdu), nevznikaji dve uplne zbytecne prepazky. Bezbarierove uzivani vozidla je tak na uplne jinem levelu. Hej, Skodovkotemso, takhle se dela plosina pro voziky/kocary na strane dveri, vy lamy turecky! (Humor…) To uz neni objektivne salon pro cestujici, ale tanecni sal. Mista na stani hromady, bocnice prizpusobeny operkou pro pohodlne opreni! 2) 12, opakuji 12!!! sedacek dostupnych primo z nizke… Číst vice »
Množství těch sedadel dostupných z nízké podlahy je fajn, ale mohly by být trochu výš umístěné, kdo se k nim má ohýbat… dělá to problém i některým starším lidem, že si radši paradoxně vyberou místo na podestě za řidičem či předními dveřmi.
Jako ja ty nizke sedacky taky nepouzivam, nevyhovuji mi, koukam lidem do bricha a nemuzu dat ruku na rantl okna (my ramenati mastodonti tech par cm navic ocenime).
Ale x starsich spoluobcanu ma s podestami zcela objektivni problem a potrebuji jen ze sve vysky dosednout. A tech cestujicich je dost. Dosahnout 12 mist ve standardni delce vozidla spolu se dvema plosinami pro kocary/voziky je fakt vykon.
V sedmistovce Karose, která měla taky sedačky bez podesty (jen o půl metru výš nad silnicí), jste lidem koukal kam? Příslovečná hůl na psa? A že by se výška sedáku nad podlahou snižovala je taky spíš pocit než fakt.
Předsuvné dveře nabízí třeba i Solaris, v PIDu takové má např. Martin Uher. Z nějakého důvodu je to dražší verze a veřejní zadavatelé to u nás nekupují. Ale objektivně je to lepší.
Prostorově jsou uvnitř super třeba i nové Streetwaye. Tady je to ale pro vozík/kočárek taky super. Hlavně ale oboje ukazuje, jak nebetyčně pitomý je interiér SOR NB, a to i kvůli zbytečným extra dveřím, které ještě víc komplikují uspořádání.
Jo, umí to lecjaký výrobce, ale ty předsuvné dveře jsou prostě investičně i provozně dražší, je třeba to otevřeně přiznat, použít dále jdou jen u druhých dveří (případně ještě třetích u běžného KB – tedy nemyslím Sorku, u soru kb by to byly třetí a čtvrté, mimochodem mne ty dveře navíc nijak zásadně neurážely 🙂 ). Dřív ty dveře víc zlobily, spolehlivost nebyla zdaleka taková, jako u vyklápěcích nebo zásuvných. To bych řekl, že už bude dnes na srovnatelné úrovni a bude to už hlavně o ceně. Ano, Streetway má sloty na kočáry/vozíky řešení solidně (až na umístění tlačítek na… Číst vice »
Použít posuvné dveře samozřejmě jde na jakékoliv poloze dveří, jen nesmí být výrobce úplný lempl, musí mít trochu pod čepicí a nedělat to v roce 2023 poprvé. 🙂
„Prostorově jsou uvnitř super třeba i nové Streetwaye.“ – no možná tak pro kočárky. Pro lidi, kteří si chtějí sednout, rozhodně ne, a pro lidi, kteří chtějí jet autobusem bez poslouchání neustálého vrzání obložení interiéru, taky ne.
Domnivam se, ze ano, jsem rad, ze jsem si toho nevsiml jako jediny. 🙂
Clanek o tom bohuzel mlci, i kdyz z hledizka mozneho usporadani vozidla a jeho spektra vyuziti je to naprosty gamechanger.
Předsuvné dveře snad měli všechny SORy do doby, než se objevily NB. CN i BN i u DPP jsou s předsuvnými dveřmi.
Předsuvné dveře měla řada C včetně odsouzených typů a LH a myslím že i ICN.