Sólo pro Vectrony. České dráhy počítají s odkupem desítek pronajatých strojů
Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odkup je možný v případě lokomotiv pronajatých od leasingové společnosti RSL.
Odkup je možný v případě lokomotiv pronajatých od leasingové společnosti RSL.
doufám, že ty stroje umí aspoň česky
Proč odkupovat 10 let provozované stroje, které jak je tomu ve zvyku budou mít čím dál víc oprav, ať si je leasingovka veme a dodá nové
Vaše kritika by asi měla dobrý smysl, kdyby nešlo o 10 let ale tak 30-40.
Navíc po těch deseti letech asi nebudou za 100 mega
Taky možnost, ale pak budete platit opět za nové stroje.
Takže při odkupu zaplatíte cenu za nové stroje a ne za stroje desetileté…
Nevie niekto ako to bude s ZSSK Vectronmi čo majú prenajaté od RSL? A čo napríklad nejaké nové mašiny? O tom niet chýru ani slychu…
10 Vectronů co mají ZSSK má dobu nájmu buď uplynutých 10 let od dodání posledního desátého kusu nebo termín 31.12.2028 – podle toho, co nastane dřív – odkup není možný, nic takového smlouva neobsahuje. 10 Vectronů v nákladní dopravě má opět uplynutých 10 let, ale termín 31.03.2029 – odkup opět není dle smlouvy možný.
„Pronájem je sjednán na pět let s opcí na dalších pět let, tedy až do roku 2031. Následně budou mít ČD možnost stroje odkoupit do svého vlastnictví“ Takhle to ale ve smlouvě není – viz níže: „Nájemce je jednostranně oprávněn (ale nikoliv povinen) po minimálně 12 měsících nájmu danou lokomotivu na základě samostatné kupní smlouvy odkoupit a to za cenu uvedenou v příloze č. 8 této Smlouvy.“ A teď – kolik teda už dneska toho mohou ČD odkoupit ? – viz níže: Bylo dodáno 6 ks lokomotiv (do 31. 03. 2021) a pak 7 ks (do 31. 10. 2022) –… Číst vice »
EDIT: tak ještě jinak – k původní smlouvě byly sepsány další dva doplňující dodatky z kterých mj. vyplývá, že: – Smluvní strany se dohodly, že nájemce je povinen odkoupit lokomotivy uvedené v Příloze č. 1 této Dohody (dále jen „lokomotivy 1“) v termínech stanovených v Příloze č. 1 – Smluvní strany se dohodly, že trvání nájmu lokomotiv, uvedených v Příloze č. 2 této Dohody (dále jen „lokomotivy 2“) bude trvat minimálně do dne 30.10.2024. V případě, že: a) nájemce doručí pronajímateli písemné oznámení o skončení nájmu lokomotiv 2 nejpozději 6 kalendářních měsíců před datem uvedeným v odstavci 6.2, nájemce bude… Číst vice »
Mám dotaz. Lze někde dohledat podmínky následného odkupu? Byla při uzavření smlouvy stanovena cena, za kterou mohou CD následně vectrony odkoupit? Plus tedy pokud byla, ví se přibližně za kolik?
Co je vám do toho ?
Čistá zvědavost. Pamatuju si z dřívějška ze měli CD možnost volby tendru tehdy na lokomotivy na 200km/h a nebo využít opic na pronájem zbytku ze smlouvy s RSL. A volba padla na pronájem. Tehdy se diskutovalo o tom ze to je výhodnější i s možnosti následného odkupu. Nic víc za tím nehledejte
Máte pravdu, jenže ten tehdy vypsaný tendr na až 90 ks nových lokomotiv na V = 200 km/h ČD, a.s. nakonec zrušili – celkem logicky, protože cena šla dost nahoru a ekonomicky prostě dávalo smysl jít do odkupu těch pronajatých Vectronů od RSL.
Také mám dojem může hrát roli to odložení rozhodnutí za rok 2029. Objednavatel ještě nevypsal soutěže na rychlíky, natož aby je uzavřel, takže žádný dopavce netuší, co bude potřebovat.
Ano – cena byla dopředu sjednána – individuálně pro každý jednotlivý kus z celkových 50 ks a pro každý rok extra – čili každý kus z těch 50 ks celkem má odlišnou odkupní dle roku nájmu, a tuším počtu najetých km při převzetí ČD, a.s.
Super, díky moc. Toto je přesně co mě zajímalo
Hlavně, že kupovali řadu 380 a teď jim bude k ničemu když montáž ETCS se nevyplatí a hlavně kdo by si koupil nejdražší lokomotivu světa. Chvilku bude stát v kopřivách a pak si je pošlou třeba na Ukrajinu jako dárek akorát jim úpravy podvozky na Ukrajinský rozchod kolejí 🤣
Proč do toho taháte Ukrajinu?
trolling po 5ti pivech dobrý, ale i tak vás větší blbost než u nejdražší lokomotivy ji ještě více prodražit změnou rozchodu nenapadla?
Tak mladej a tak blbej…
Už u to nechlastej
Já ho neožrala. On chlastal sám…
Elektrické lokomotivy máme, ale co motorová trakce? Tam budou jezdit až do elektrifikace všech tratí retro mašiny?
A co RegioFox? Shark, to jsou nové mašiny
Tady je řeč o lokomotivách, nikoli jednotkách. Motorové rychlíky stále tahají x let staří a poruchoví Brejlovci.
😁 Sem pobaven 🤭
Otázkou je kolik těch motorových rychlíků v řazení lokomotiva + vozy do budoucna zůstane.
Ale mnohé tyto vlaky, rychlíky i osobáky, budou skutečně v dohledné době nahrazeny jednotkami (někdy elektrickými a možná i bateriovými), na zbytek ti rekobrejlovci zatím vydrží.
Nezbývá než doufat, SŽ si s elektrifikacemi dává dost načas.
No, ono načas…základní problém je teď v tom, že i prostá elektrifikace je možná jen na 25 (27) kV. Pro ní je nutná buď linka 110kV (dnes nevýhodné, 1 fáz.odběr a tím prakticky nemožný návrat energie v podobě rekuperace), nebo nižší hladina s dostatečný příkonem a velmi složité a drahé měniče…. Natáhnout pak TV je detail….. Bohužel je potřeba je nějak napájet, že?
Samozřejmostí je napájení z hladiny 110kV a měniči jistě (nejlepší, ale drahé a velmi složité)
Prosím, za co minusy? Je tam něco technicky špatně??
Nebo mají minusáři jiný názor na napájení TV? Dost by mně zajímal….
Někteří mínuskáři jsou toho názoru, že měnírna 110KV/25KV není v roce 2024 nějaký zásadní problém.
Zejména u úseků, které se mají drátovat, ale novou napájecí stanici nepotřebují…
Hlavně asi minusáři vědí kulové, že? Ono se to nějak udělá….jak je to u nás zvykem, aneb každý hňup u PC na vše odborník. Hlavně kritizovat SŽ, že dělá pomalu a B249 a 150.2 a 151 navždy. Tak mi pomalu tento web připadá. Zásadní problém není nic…jen to stojí spustu peněz a o dostupnosti hladiny 110kV jsem tu právě psal. A o problému rekuperace, což bez měničů je prakticky pro většinu distributorů problém zásadní…oni se s Vámi moc nebaví, víte? Dají požadavky….Vy nesplníte a tradá…. Tam prosím zase trotly o minusy.
Třeba proto, že článek pojednává o odkupu Vectronů a nikoli o napájení TV.
Já tedy nemínusoval, ale co třeba se zamyslet, jestli konkrétně pro rychlíky s velkými lokomotivami vzniká nějaký podstatný problém?
1) Brno – Jihlava: TNS Krahulov bude pokud vím přímo u existující VVN
2) Klatovy – Železná Ruda se snad bez nové TNS obejde
3) (HK -) Jaroměř – Trutnov (- Svoboda): Nechce se mi věřit, že by kolem poříčské elektrárny nebyla možnost připojení.
4) Zábřeh – Jeseník: Tady nevím jak to je
a někde i nadále naftovými (třeba z Pha-Kl-do Rakovníka 🙂 , nebo Pha-Slaný-Louny)
Tak tam už motorové lokomotivy nejezdí ani teď 🙂
Co se týká rychlíkových linek v objednávce MD na neelektrifikovaných tratích, tak ČD ji provozují jen linku Olomouc – Krno – Ostrava, ostatní mají jiní dopravci.
Ještě R11 v úseku mezi Jihlavou a Brnem a R12 za Zábřehem.
… ale trať mezi Jihlavou a Brnem prochází poslední roky zdvoukolejněním a ELETRIFIKACÍ = nebudou na ní za prá let potřeba dieslové mašiny!
A dost vážně SŽ uvažuje o tzv. prosté eletrifikaci tratě R12 za Zábřehem na Moravě.
Tou elektrifikací mezi Jihlavou a Brnem jste mě rozesmál. Stávajícím tempem to bude tak za 100 let. Nyní se to dělá jen z Brna do Zastávky, což je z celkové chybějící vzdálenosti téměř zanedbatelný kousek (s významem hlavně pro Brněnské příměsto). A přiznejme si, že minimálně z Jihlavy do Třebíče by ta trať zasloužila mnohem víc, než jen drát.
A také R 18 v úseku Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice.
???? A co R18; R10; R16, …
Siemens má na příštím Innotransu představit evoluci Vectron DM. Tedy DualMode dieselem cca 2000kW a elektrickou výzbrojí AC 15kV a 25kV, taktéž cca 2000kW.
To by už mohlo být pro ČD zajímavá mašina k jednání. Buď přímo nákupem či pronájmem a následným odkupem.
To je ten co se testoval ne? Drahy delali zároveň nějaký průzkum trhu a z me nepochopitelneho duvodu trvali i na 3kV=. Takze z toho bohužel nic nebude. Prestoze se ~ sit bude rozrůstat, tak by to stacilo i bez = části. Diesly by se presunuli do = casti republiky a na ~ casti by je nahradili ~DM.
Testoval se typ Diesel + AC 15kV.
Diesel + AC 15/25 kV se teprve dává do kupy.
Nicméně z toho původního vychází.
Plnotučný Diesel + AC/DC se do čtyřosé mašiny nevejde. Dělá to jen Stadler v Eurodualu a v šestiosé verzi.
Rychlíkové motorové lokomotivy už nejsou na trhu moc k mání. Poslední co se vyrábělo a dodávalo byly ER20 známé jako „Herkules“, Bombardier TRAXXy v dieselové verzi, a pak tu máme spíše pro nákladní provoz Voith Maximu a nově EuroDual od Stadleru. Vectron DE neměl odbyt, proto ho už Siemens nemá v portfoliu a zbývá tak jen Vectron DualMode, který s verzi pro 15 kV 16,7Hz a 25 kV 50Hz bude až ta rok až dva.
Takže co přesně byste chtěl někde shánět a kupovat místo „Brejlovců“?
A lokomotivy 362 se nahrazovat neplánuje? Slyšel jsem že vzhledem ke stáří začíná být problém s náhradními díly, konkrétně silovými polovodičovými prvky.
Ne v nejbližší budoucnosti. Montuje se ETCS a pár let tu ještě budou. Připravuje se ale možný menší modernizační program na řešení chybějících náhradních dílů.
Řekl bych, že tohle bude ta náhrada. Cca 110 vektronů na rychlíky asi postačí a zbytek budou jednotky. ČD taky nemůže počítat s tím, že uhájí všechny výkony, které má.
Esa a Peršingy se průběžně modernizují, dosadilo se do nich ETCS, jsou jich stovky kusů takže nahradí u ČD 242,151,150,371, u Carga 122,123,230, …
Nějaké polovodičové prvky se dají lehce nahradit podobně, jako se nahradily klasické prvky měření a ochran polovodičovou soupravou.
Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty polovodiče zakázala. Copak jsme zemí druhé kategorie? Proč tam nedají celovodiče? Dráhy na to určitě mají, vždyť když jedu k Máně do Pejřimova tak je to rok od roku dražší.
Brečet si klidně můžou, ale každopádně je to naprosto irelevantní. Unifikace a modernizace vozového parku ČD je jedině dobře a přibližuje naši železnici k západoevropskému standartu. Na druhou stranu doufám, že ČD se inspirují u své nákladní dcery a natřou své lokomotivy do pestrých reklamních nátěrů.
To záleží na leasingové společnosti,zda jim ten reklamní polep dovolí,nebo chce být zviditelněna sama???
Tak pokud je to jen polep, který jde nedestruktivně sundat, tak bych řekl že leasingovce do toho nic není. Je má zajímat akorát to, aby se lokomotiva vrátila ve stejném stavu v jakém byla pronajata.
Například u tramvají to bývá tak, že součástí ceny za pronájem reklamní plochy jsou i náklady spojené s navrácením vozu do původního stavu.
Stačí se podívat do zahraničí nebo na Slovensko, že konkrétní leasingovky s tím nemají problém. Polepené lokomotivy jezdí od Akiemu, Railpoolu, ELL i RSL nebo MRCE (nově BRCE).
Pro ČD se to asi nejeví jako dobrá investice a možná to není pořádně propagováno. Protože polep celé kastle podle ceníku ÖBB stojí tuším 25 až 50 tisíc Euro (nejsem si jistý jestli si cenovku pamatuju správně).
Polep stojí +- stejně jako nový lak.
Přesně tak…stejně jako se v roce 1980 ČSD vydaly cestou (alespoň částečné) unifikace zahájené řadou 69E.