Solaris získal velkou zakázku v Rakousku, zahrnuje i desítky autobusů na vodík
Autobus Solaris Urbino 12. Pramen: Solaris
Vodíkové autobusy budou dvanáctimetrové Urbino 12, produktem jejich provozu je pára
Vodíkové autobusy budou dvanáctimetrové Urbino 12, produktem jejich provozu je pára
Urbino 8,9 LE v nové generaci už se vyrábí?
Také řečnická otázka zda se budou zajímat jak tan vodík bude vyroben? Zdali elektřinou z obnovitelných zdrojů, elektřinou z jádra nebo uhlí… nebo vodík vyroben tepelným rozkladem ze zemního plynu… což je nyní nejběžnější a nejlevnější metoda…
Kdyby se vtom někdo začal šťárat a vlastně se zjistilo odkud ten slavný vodík pochází? Tak je na místě otázka proč ty autobusy nejsou třeba na CNG….
Dvě technické. Proces probíhající v palivovém článku je sice principiálně opakem elektrolyzy, ale reverzní elektrolyza se mu neříká. Řekněme, že „reakcí mezi vodíkem a kyslíkem v palivovém článku vzniká elektrický proud a voda“. A dále; baterie je nezbytnou součástí vozidla s palivovymi články. Je to proto, že na rozdíl od vodikoveho článku je regulovatelna v režimu nutném pro pohon vozidla. A samozřejmě umožňuje rekuperaci energie při brzdění, opět na rozdíl od článku.
Palivové články také mají zpravidla nižší výkon než je příkon elektromotoru. Bateriové úložiště je nutné, ale stačí menší. Výroba vodíku je samozřejmě stále velký otazník, ale ty následné kroky, tam je vývoj. Třeba teď ta pasta co představil Fraunhofer institutut pro elektrokoloběžky je nesmírně zajímavá a řeší problémy s únikem vodíku z nádrží. Umím si představit, že tahle pasta může v dalších letech způsobit revoluci, bude běžně dostupná v obchodech a bude jí poháněné kdeco, od malých přístrojů třeba po ty autobusy a hlavně třeba lodě, tam je právě to delší skladování vodíku v nádržích teď fatální problém. Popravdě si… Číst vice »
Nevíte náhodou, z jakého materiálu jsou ty vodíkové nádrže v busech?
Co tam dává Solaris nevím. Ono je to různé, ty vysokotlaké nádrže na vodík bývaly hlíník a ocel, ale dnes už to jsou dost sofystikovaná řešení s kompozity a tomu už jako laik nerozumím. Očekávám ty nádrže na střeše v přední části busu, vedle sebe několik vysokotlakých nádrží pro 350 barů.
No, vedlejším produktem je pára – ještě se musí ten vodík nějak získat, ne?
Ale jinak velká gratulace Solarisu, je to super že dokážou získat takhle velké zakázky v „západních“ zemích…
Jen aby nedopadl jako Pesa v Německu…
Přečetl jste ten článek až do konce?
To víte, že ano. Já to nemyslel špatně, ale zakázka pro DB Pesu málem položila. Samozřejmě schválit bus či vlak je nepoměrně velký rozdíl.
Polský autobus se v Rakousku nějak schvaluje?
Nepoměrný, autobus schválíte pro celou evropu u jedné homologační autority.
To v Rakousku lehce smaznou svým energetickým mixem. Kdo by řešil takove detaily, že drahou vodní špičkovou energii vyvážejí a levnou mimospickovou dovážejí z okolních zemí, kde už ten mix tak zelený není 🙂
No ja myslím, že jedna zelená (a „svítící“ 😀 ) z dovozu tam je. Přece ta fuj fuj elektřina z Temelína, kterou večer využívají na plnění nádrží v Alpách.
Mno vodík. Koupíte elektřinu z bezjaderného Polska. Převedete ji přes ČR nikoliv exteritoriálním vedením, ale běžnou soustavou. Touto elektřinou načerpáte vodu do horní nádrže. A když nebude místo v horní nádrži, tak začnete pouštět paralelním potrubím vodu dolů. To už je hydroelektrárna, takhle „vyrobená“ elektřina je obnovitelná, tou vyrobíte vodík. O účinnost už nejde, je to přece zelená obnovitelná elektřina. A vozidlo na takový vodík je potom bezemisní. Ve zkratce: Po dostatečném počtu konverzí je každá energie obnovitelná, když máte patřičné razítko.