Solaris ukázal podobu velkokapacitních trolejbusů, které bude vyrábět pro Bratislavu se Škodou
Nový trolejbus Solaris Trollino 24 pro Bratislavu. Foto: Solaris
Ve slovenské metropoli začnou nové trolejbusy jezdit od roku 2023.
Trolejbus ok, ale proč Hlava nepostaví raději tramvaj, když se jedná o nejvytíženější linku? Postupně po etapách, ne za tisíc milionů do roka a do dne…
Na Balkáně je jiný způsob myšlení…
Maš Balkán v hlave, kokútku..
Ten lak je zvláštní. Když má být bratislavský, čekal jsem, že bude červený. A ne bílý s červenými detaily.
To je pěkný mazel… 🙂
Inspirace pro šalingrad na páteřní linky t25/26
A Cajzlgrad na letiště ( někdy:) )
Co jsem zaslechl, tak přesně tyhle budou jezdit na letiště a taky na další (polo)elektrifikovanou linku v Praze místo busů.
Nojo, v Bslavě budou obsluhovat sídliště místo metra a v Prahe letiště místo rychlodráhy…
No, v Bratislavě už na letiště jezdí „velkokapacitní“ Mercedesy. Praha je kdysi taky zkoušela, ale nakonec z toho nic nebylo.
Pamatuju. Jeden odbočující naboural náklaďák. Asi počítal, že po dvou článcích bude volno.
Ten nabouraný nebyl Mercedes, ale VanHool. Mercedes CapaCity L, který se testoval někdy v roce 2017, mám pocit, byl jenom dvoučlánkový, ale delší, než normální kloubák, 21 metrů. V Bratislavě ale jezdí kratší varianta bez L, která má jen 19,54 m. A tam už zas takový rozdíl oproti normálnímu kloubáku není.
Ty klouby vypadají dost nevyužitelně, lidé typicky stojí kolem dveří a klouby zůstanou prázdné. Tady je to možná čtvrtina busu. Ale jak na to tak koukám, dát dveře blíže asi moc nepůjde, kvůli relativně krátkým sekcím a nutnosti umístit kola do zadní části prostřední sekce.
Klb Solarisu je takmer rovnaky s Medakom Capacity BA, a tam sa teda hodne stoji u liniek 83,84
V kloubu stojím nejradši 😉
na linke 201 si v spicke vdacny za kazde miesto a ze sa vobec vojdes… takze nevyuziti neni rec ( som cestujuci linky kde maju jazdit)… skor lepsia sranda budu ultra uzke pruhy na Gagarinovej ulici… a vyjazdy zo zastaviek… tam maju uz SOR co robit..
Rejpavá poznámka, ale na lince 201 už tyhle nové Solarisy určitě nepotkáme LOL
On teda bezkloubový 24 m trolejbus je trochu problém do města.
Proč se dávají tykadla až na poslední článek? Přijde mi, že to takhle musí být dost těžké udržet v potřebné stopě.
Proč těžké? V čem se to v tomto ohledu liší od trolejbusu dvojčlánkového?
Protože stahováky jsou na zadním čele a lano vede ke sběrači nejkratší cestou. Ruční nasazování se sběrači vepředu a lany vzadu vedoucí šikmo dopředu si ani nezkoušejte představit 😃
Ale trolejbusy nemusí mít stahovací lana.
Ono to z těch fotek opravdu vypadá, že to lana nemá, ale těžko říct, když tu chybí fotka zadku, která by to jasně odhalila.
Proč? Zadek jede rámcově v té samé stopě co předek.
Ono to tak úplne Solaris pre Bratislavu nie je. Ide o prototypový voz, pôvodne vyrobený podľa špecifikácii Salzburgu (na fotkách vidno napríklad prázdnu zadnú plošinu oproti 5. dverám – v Salzburgu miesto pre kočíky), pričom bol testovaný aj v poľsku. Neskôr, cca 2020, však bol prestavaný na Metrostyle verziu, v ktorej existuje do dnes a aktuálne je na skúškach v Talinne. 🙂
Mají tyhle dvoukloubáky víc řízených náprav? Já si totiž nedokážu představit, jak taková věc dělá 270°zatáčku na miniaturním kruhovém objezdu.
4. naprava je rizena
V Praze (Veleslavín – letiště) jezdil chvíli podobný autobus (Van Hool) a nějak to vyšumělo.
Jezdiol, než byl nabourán 🙂 Pokračování testování či nákup nechtěl DPP komentovat, takže těžko říct, proč to vyšumělo. Na lince 119 jezdil ještě na zkoušku dvoučlánkový CapaCity L
To nevyšumělo, testovali na tý trase různý velkokapacitní typy, aby ověřili, že to s jistotou projedou a teď se na základě výsledků toho testování soutěží nákup. To testování bylo od začátku plánovaný na omezenou dobu a busy na něj byly jen zapůjčený, ne nakoupený.
Akorát se mezitím ještě změnil požadavek na pohon, když rozhodli, že to budou parciální trolejbusy a ne autobusy.
Když je možné, aby třetí náprava jednokloubáku kopírovala stopu druhé nápravy, tak to lze zařídit i u čtvrté nápravy. Jde jen o délku „oje“.
Vždyť ono to tak i je. Švýcarsko je používá léta v provozu. Stopa je stejná, ale musí mít delší zastávky, do křižovatky je neradno vlétnout bez místa za ní nejvíce a hodně náročný manévr je couvání. Jinak je to jako obyčejný „kloubák“ s tím, že sběrače jsou od řidiče vzdálenější, tzn. výhybky, izoláky, křížení i natrolejovací stříšky taky.
Jsem rád, že je to tento design a ne ten metrostyle, nebo jak se to jmenuje. Tam to kulaté čelo vůbec neladí s tím zbytkem ostře řezané karoserie, detaily typu blatníků a podobně.
Hlavně to šikmé čelo plýtvá prostorem.
Ano, na rozdíl od šikmého čela se sem vejdou dvojité dveře vpředu u řidiče.
Na první pohled to nevypadá úplně zle! Jen to bude chtít velmi zkušené řidiče, aby s tím dokázali zabočit do užší ulice. Praxe ukáže, zda je to krok dobrým směrem. Věřím, že ano. Uvidíme ….
Nejvetsi ridicskou vyzvou jsou nekloubove 15metry. Pokud jsou ridici co umi jezdit s timto, tak dvojkloubak hrave zvladnou. To stejne profil ulic.
DPB to testoval na trase – tu je video: https://www.facebook.com/DPBratislava/videos/428879031447222
No, v uzkych ulicich to asi problem je, ale treba VanHool mel riditelnou napravu tretiho clanku tak, ze kopirovala stopu napravy druheho clanku,… dnes uz neni problem ani tak s triclankem a profilem, jako spis s vykonem… 1. triclankovy vuz postavili rumuni ze dvou nabouranych vozu a byl to propadak, triclankovy vuz dokonce postavil i madarsky Ikarus s karoserii co zname z Prahy, nikdy ale nedostal povoleni k provozu, nakonec slouzil v Iranu. Dnes moc vyrobcu dlouhe vozy neumi, nejuspesnejsi je asi Volvo, ktere vycitilo v jizni americe diru na trhu, dalsimi vyrobci jsou VanHool, Marcedes a Hess… nyni tedy… Číst vice »
Hlavně tyhle kapacitní vozy nejsou stavěné na to aby se proplétali uzkejma uličkama původní záměr byl aby tyhle kapacitní vozy “ lítali“ po „kapacitních“ vozovkách příp. po samostatném vozovkovém tělesu a zajišťovali ten největší nápor cestujících a k těm kapacitním vozovkám se měli cestující svážet klasickými vozy. Protože ekonomicky asi dává větší smysl jezdit s takovou krávou než stavět třeba tramvajovou trať kde se musí platit stavba kolejového svršku a navíc troleje atd. tady u těch se postaví na třeba výškově náročných úsecích troleje pak na konečné nabíjecí troleje a případně se někde dorovná zatáčka nebo zvětší poloměr kruhového objezdu… Číst vice »
Nebo s tímto vozem můžou města rešit nedoststek řidičů, místo SD po 10min pojede tohle jednou za 1/2 hodiny. 😉
Takhle uvažovali na Dráze. Stačí přece k 810 zavěsit 2x 010 a jezdit jednou za 3 až 4 hodiny. Naco jezdit 1x za hodinu se samotnou 810, lidí to odveze stejně.
A stejně tak u rychlíků, pětivozový po hodině?? Desetivozový 4x za den musí stačit.
Ale daly by se spojit dva „rychlíky“ co jedou dvacet minut po sobě – Ex2 + R18. Do Olomouce to může jet spolu a pak odjede Ex2 směr Vsetín – (Slovensko) a za 3 minuty po něm R18 do Luhačovic/Veselí/Starého Města. Jízdní doba by se prodloužila o kolik… 5 minut?
To se používalo a možná ještě používá na koridoru, nekdy dopo jsem vícxekrát viděl v Kolíně dva spojené vlaky směrem na Pardubice, s gorilou uprostřed. Zřejmě kvůli Pardubicím a Bezpráví a někde dál to rozpojili.
Principiálně vlastně jo, ale uvažuje se to jen na linky, kdy ty menší nestačej ani v intervalech nízkejch jednotek minut.