Solaris představil v Ústí nad Labem vodíkový autobus, dopravní podnik čeká na dotaci
Solaris Urbino 12 s pohonem na vodík. Foto: DPmÚL
Ústí může získat až dvacet vodíkových autobusů, využije palivo ze Spolchemie.
Ústí může získat až dvacet vodíkových autobusů, využije palivo ze Spolchemie.
Zajímalo by mne, kam nyní Spolchemie dodává ten vodík.
Uvidíme v zimě a horku, jak se bude nová technologie chovat. Kdyby se to povedlo, byl by to posun dále. Dotaci bych dal, ať se to rozjede .
By mě zajímalo, jestli stát, jako dotující, chce finanční analýzu a analýzu rizik všech dostupných bezemisních zdrojů pro očekávaný dopravní soubor nebo linku a zajímá se jaká bude reálná „uhlíková zátěž“, když už to dávají na zekologičtění.
A to už ho Spolchemie dokáže vyčistit ?
Ve Spolchemii mají už několik let novou membránovou elektrolýzu, takže čistota vodíku by měla být OK. Za zmínku stojí, že už teď ten jejich zbytkový vodík přispívá k dekarbonizaci – spaluje se se zemním plynem.
až to bouchne jak hindenburg….. přítom ústí má hodně trolejí, stačilo by dodělat koleje a mohli by mít tramvaje 😉 popřípadě trolejové elektrobusy, pod trolejemi by se nabíjeli a baterky by vykryvali useky bez trolejí.
Asi mají historické důvody proč tramvaj nechtějí. Ostatně Ústí je dost kopcovité… https://sever.rozhlas.cz/ustecane-si-pripomenou-obeti-tramvajove-nehody-v-roce-1947-8249517
no to je argument. Pak to jezdilo do roku 1970 bez vážnějších nehod, než to liberečtí a pražští projektanti poslali do kopru. Ta kapacita, nebo spíš kvalita, chybí dodnes.
Byl jste někdy v Ústí? A víte co je nadsázka? Už vidím jak se tramvaj v Ústí šplhá na Stříbrníky… Jestli něco Ústí chybí, žák to není tramvaj, ale skutečné centrum.
A víte kolik je to let? V liberci nám jezdí tramvaje až na Ještěd pod lanovku. Navíc v 21.stoleti určitě jsou tramvaje na jiné úrovni takže by klidně jezdit mohla.
Zkuste takto argumentovat lidem, co jim tam zahynul nějaký příbuzný. Skoro je opravdu jen pod velký kopec. Trolejbusy stejně nenahradí, na spoustu míst se tramvaj prostě nevyškrábe. A kvůli jen cca dvoum trasám budovat ještě infrastrukturu pro tramvaje… Ana Střekov to nepůjde, to by se musel budovat most jen pro tramvaje.
Tak určitě. Ve městě plném kopců, které má zdroj vodíku, ale nemá zdroj elektřiny, rozhodně dává smysl rozvíjet bateriovou mobilitu a pomíjet vodíkovou… Mimochodem, v budoucnu by se (podle výhledových plánů) na vodíkovou infrastrukturu měly napojit i regionální vlaky.
Mno, se zdrojem vodíku a nezdrojem elektřiny v Ústí opatrně. Ten vodík se tam vyrábí elektrolýzou, takže čistě energeticky vzato, energie z elektřiny by tam bylo mnohem více, než je ve vyrobeném vodíku. Nicméně, tu elektrolýzu tam primárně provozují jako zdroj chlóru a vodík je vedlejší produkt, pro který výrobce hledá uplatnění na trhu.
Já vím, opomenul jsem i jednu zdejší elektrárnu – ale doba, kdy její výkon stačil pokrýt spotřebu celého města, je už daleko za námi 🙂
Jinak souhlas. Prostě vodík už se v Ústí vyrábí, byť ne jako primární produkt, a jestli je technicky a ekonomicky řešitelné jeho využití v dopravě, kde jinde by se mělo testovat reálné nasazení v praxi, než právě v Ústí.
„Vedlejší produkt“ – vodík, ale dosud zjevně komerčně využívají, takže aby mohli dodávat další vodík pro dopravu, nutně to bude znamenat zvýšení energeticky náročné výroby. Ve výsledku se tak spotřebuje více energie, nežli by se využila přímo pro poho, resp. do baterií.
Výkon elektrolýzy se řídí podle odběru hlavního produktu – chlóru. K tomu vznikají ekvivalentní množství vodíku a NaOH a KOH. Vodík se částečně spotřebuje na výrobu HCl (komerční produkt) a zbytek se smíchá se zemním plynem a spálí v kotelně – takže sníží spotřebu plynu a tedy přispívá svým způsobem také ke zbožňované dekarbonizaci. Pokud bude vodík – po energeticky náročném stlačení – využit pro mobilitu, vzroste o něco spotřeba plynu v kotelně. Když se do toho započtou účinnosti vodíkového pohonu vozidla a parního kotle, nedivil bych se, kdyby současné využití bylo environmentálně užitečnější, než ten autobus. Ale uznávám, že… Číst vice »
Vzhledem k rozsahu trolejového vedení by zde rozvoj elektrické trakce celkem smysl dával. Vodíkové záměry stojí jen a pouze na dotacích. Ekonomika provozu vodíkové trakce je zatím bez dotací velmi špatná. Navíc ten zdroj vodíku nemá město, ale soukromá společnost působící ve městě. A to je rozdíl…
A on se rozvoj elektrické trakce v Ústí (trolejové, bateriové, či kombinované) bez dotací obejde (pokud pominu nákup ojetin z Brna)?
Navíc tak jako se dneska mluví o vodíkové mobilitě, se před pár lety mluvilo o bateriové – že je to předrahý nesmysl, bez dotací by to nikdo svéprávný nepořídil, nemá to perspektivu apod. A před 120 lety se obdobně skepticky mluvilo i o benzínových vozidlech.
Ústí je hodně zadlužené město, které se dotací chytá jako tonoucí stébla. Město, resp. dopravní podnik si táhne na noze vnitřní dluh mj. v podobě přestárlého vozového parku. Některá jiná města by třeba rozvoj elektrické trakce bez dotací dala (dokázala by ho promítnout do výdajů na dopravní výkony). Problém je, že dotace křiví trh, tudíž nenutí politiky, aby zvolili řešení, kde vychází dlouhodobě nejlépe cena dopravního výkonu. Na linkách s velkými dopravními výkony jsou v Ústí nejvýhodnější trolejbusy. Tady jde o to, jak pokrýt ten zbytek, kde by se nevyplatilo trolejové vedení. Já jsem přesvědčený, že aktuálně by dávaly smysl… Číst vice »
Tak co se vodikoveho pohonu v hromadne doprave tyce, myslim si, ze je Usti zrovna vhodne k vyzkouzeni. Uz jen proto, ze ho ma Spolchemie vic nez dost a mohla by se ve spolupraci s mestem (ci pozdeji s krajem v pripade primestske dopravy) podilet na zkousce a pripadnem pozdejsim provozu vodikovych vozidel v Usti. S cim s Vami zcela souhlasim, je druhy problem. A to je velky vnitrni dluh nejen zdejsiho dopravniho podniku, ale hlavne celeho mesta – vlastnika DP. Coz je z jiste miry zpusobeno skladbou obyvatel a z toho vyplyvyjicich prijmu (ci spise neprijmu) z danoveho urceni.… Číst vice »
Co znamená „vodíku ma Spolchemie vic nez dost“? Máte na mysli, že jej doteď jen tak bez užitku vypouští?
Co treba tak, ze je to jedno z mala mist, kde je vodik snadno k dostani? Diky chemicke vyrobe?
Cink
Myslím, že to ale Kubrt vysvětlil jasně, že je lepší vodík využít jako dosud (viz pár příspěvků výše).
Žádný zbytný vodík prostě teď není. A abyste ho získal potřebujete energii, o mnoho víc energie, než by bylo potřeba pro bateriový elektrobus. A není rozhodující, jestli vodík vyrábíte jako primární nebo vedlejší produkt.