Ostrava zrušila soutěž na nákup vodíkových autobusů, tendr vypíše znovu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: SolarisVodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris

Předseda ÚOHS dospěl k názoru, že podmínky soutěže v Ostravě jsou diskriminační.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zrušil soutěž na dodávku až deseti nových autobusů s vodíkovým pohonem. Stalo se tak poté, co předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna v dubnu zrušil původní verdikt svého úřadu a označil podmínky soutěže za diskriminační. Stalo se tak na návrh společnosti SOR Libchavy, která zatím vodíkový autobus nemá ve svém portfoliu, ale pracuje na jeho vývoji.

DPO oznámil zrušení tendru ve věstníku veřejných zakázek. Konec vysvětluje obavami z toho, že řízení u ÚOHS může ještě trvat několik měsíců a skončit zrušením tendru. „Zadavatel rozhodl o zrušení zadávacího řízení s tím, že následně zahájí nové zadávací řízení. Z časového hlediska se tento postup jeví zadavateli jako nejvhodnější a nejúčelnější,“ uvedl DPO.

Ostravský dopravní podnik sháněl až deset kusů nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon. Zadávací podmínky napadla společnost SOR Libchavy. Za hlavní problém označila skutečnost, že dopravní podnik požadoval po budoucím dodavateli zkušenosti s jednou významnou dodávkou a nejméně jedním již dodaným kusem nového jednočlánkového autobusu s pohonem na vodík do zemí Evropské unie. Podle výrobce je požadavek vzhledem k faktickému stavu trhu s touto novou komoditou nepřiměřený a omezuje hospodářskou soutěž.

V Ústí stačila reference na elektrobus

V prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS tento argument i námitku odmítl. SOR podal rozklad, kterému předseda ÚOHS vyhověl. „Dospěl jsem proto k závěru, že úřad nedostatečně zohlednil skutečnost, že trh s vodíkovými autobusy představuje rozvíjející se trh, v čemž jsem shledal též nesprávné posouzení věci,“ napsal Mlsna do textu rozhodnutí.

Upozornil i na skutečnost, že i například ústecký dopravní podnik do seznamu referencí připustil i prokázání se dodávkou elektrického autobusu. Ústecký dopravní podnik je zatím jediný v ČR, který výrobce vodíkových autobusů vysoutěžil. Do soutěže podaly nabídky Škoda Electric a Solaris. SOR na vývoji pracuje. V podcastu Cesty Zdopravy.cz jednatel firmy Filip Murgaš uvedl, že se již vyrábí prototyp.

DPO soutěží ještě zbudování vodíkové plničky na Hranečníku na východním okraji města. Očekávaná cena přesahuje 150 milionů, tři pětiny mají pokrýt dotace z evropských fondů, městského a krajského rozpočtu. Plnička bude součástí autobusových garáží na Hranečníku, hotova by měla být v příštím roce.

Tagy dopravní podnik ostrava ostrava SOR Libchavy vodíková mobilita vodíkové autobusy
15 komentářů