Solaris dokončil svůj dosud největší kontrakt na dodávku elektrobusů, do ulic Osla jich postupně vyrazí 183

Autobus Solaris Urbino 18 electric pro Oslo. Zdroj: Facebook.com - Solaris Bus & CoachAutobus Solaris Urbino 18 electric pro Oslo. Zdroj: Facebook.com - Solaris Bus & Coach

Hlavní město Norska má nakročeno k tomu, aby se ještě letos stalo prvním hlavním městem se stoprocentně bezemisní veřejnou dopravou.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Jezdi se s nima suprove! Jeste bych dodal, ze nekolik desitek autobusu muselo byt dodano se zpetnymi zrcatky misto kamer. Solaris nemel dostatek komponentu vcas kvuli krizi. Zpetaky budou postupne nahrazovany, jak bude prichazet zbozi.

Jarda

a budou hořet? je známo že baterky rady hoří a nejdou hnedtak uhasit.

Lukáš F.

Kolikrát vám hořel mobilní telefon nebo notebook?

Y.K.

Je známo že hoří i nafta a naftové autobusy hoří celkem pravideleně jen to není panevropská senzace.

Tedy ano, baterie při selhání může „shořet“, není to moc pravděpodobné. Stejně jako vám může vzplanout mobil v kapse nebo notebook. Nebo byt od vadné prodlužovačky…

Mengo

Z toho jejich olejoveho fondu si do rozpoctu berou jen 3%. Ale uz nepisou ze Oslo je asi jedine mesto bez nabijecky ve meste pro ty slavne el busy. Jedina ktera je v pristavu se bude rusit a vsechny busy se budou dobijet v garazich pouze. A kvuli tomu se tech el busu kupuje vice aby ridic vybity bus mohl v garazi vymenit za nabity. To je tedy ekologie primo ukazkova.

Lukáš F.

Taky si říkám. Baterky jsou náročné na výrobu a 500 kWh je velká kapacita. Z hlediska ekologické stopy by nejspíš vyšel lépe trolejbus.

Jiří Kocurek

To se jim to vyrábí elektřina když mají největší řeku se 4x větším průtokem než Vltava, 3 řeky dvakrát větší a ještě 6 dalších řek srovnatelných nebo větších než Vltava v Mělníku co do průtoku.

Jan

Nejpodstatnější kromě průtoku je spád řeky, v tom je jejich největší síla…

Jiří Kocurek

Obojí je podstatné úplně stejně. Výkon turbíny = hmotnostní průtok X rozdíl hladin (tlaku) X gravitační zrychlení.

Jan

Jo, jo 9,81 ale jednotku si nepamatuju…

Ondra

m/s²

Jochimstahl

Kdyby norská e mobilita nebyla závislá na ropě a zemním plynu tak bych i zatleskal. Takhle ani omylem.

Lukáš F.

Norové využili bohatství z ropy a zemního plynu k podpoře elektromobility. U nás jsme bohatství z uhlí nevyužili nijak a ještě cpeme státní peníze do OKD. Zkrátka, česká cesta, je to sice blbě, ale hlavně, že jsme si to udělali po svém.

ABCD

Norové už dlouhé roky vyrábí přes 99 % energie z obnovitelných zdrojů, většinou z vodních. O tom my si můžeme nechat jen zdát.

Peeetr

Možná elektrické energie, ale ta tvoří jasnou menšinu energie spotřebované v Norsku.

jkjk

Naopak většinu. V roce 2021 bylo spotřebováno v Norsku 2,05 exajoulů energie, z toho 1,35 bylo z vodních elektráren.

Y.K.

A mi odběratelé dotujeme u nás OZE přímo, jedni z nejvíc v Evropě a méme jich v EU skoro nejméně. Kdo to dělá špatně, přemýšlím.

Bohatství z těžby uhlí se pro jistotu ČR vůbec nevrací.

Jan

To je prima hrát si na bezemisní MHD v hlavním městě. Kdyby norské veřejné finance nestály z velké části na prodeji a spalování zemního plynu a ropy, asi bych tomu i zatleskal…

Olcit

No jo, španělé docela nainvestovali do vývoje elektrických busů

Y.K.

Ne, Španělé si koupili to co vyvinuli v Polsku.