Sobota ve znamení výročí metra: Podívejte se, co se chystá v depu a kdy pojedou speciální linky
Součástí bude prohlídka zázemí a technických prostor areálu či ukázka vozového parku.
Ve čtvrtek 9. května uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Pražský dopravní podnik (DPP) chystá klíčové akce pro veřejnost už tuto sobotu. Od 10 do 16 hodin se koná jubilejní den otevřených dveří v areálu depa Kačerov. Součástí bude prohlídka zázemí a technických prostor areálu či ukázka vozového parku.
V hlavní budově ve vestibulu bude velkým lákadlem prezentace systému dispečerského řízení dopravy metra, která bude vůbec poprvé k vidění na dni otevřených dveří. Zpřístupněné budou dále například všechny čtyři typy souprav metra, včetně možnosti nahlédnout pod soupravu metra typu M1.
Speciální jízdy, výstava i geolokační hra ve stanicích. Oslavy 50 let metra vrcholí
Fanoušky dopravy jistě přiláká i nahlédnout do tzv. malého depa Kačerov, kde budou k vidění lokomotivy, lokotraktory, MUVky (motorová univerzální vozidla) a speciální vozidla pro potřeby údržby a oprav železniční infrastruktury v síti metra.
Na místě také bude možnost prohlédnout pohotovostní vozy jako např. ukázka vozidel Iveco Daily pro pohotovost Metro, která jsou využívána k odstraňování mimořádných událostí v provozu metra – řešení havarijních stavů čerpadel a instalatérských poruch, řešení havarijních stavů zámečnického charakteru; dále speciální vyprošťovací jeřáb Volvo FMX, využíván k odstraňování mimořádných událostí – zejména dopravních nehod tramvají a vozidel v síti MHD a manipulacím s nimi.
Unikátní technika
Hasičský záchranný sbor připravuje prezentaci unikátní techniky, která je nasazována při řešení mimořádných událostí, při nichž dojde k vykolejení tramvaje, nebo je nutné zvednout soupravu metra. Dále budou předvedeny prostředky protichemické služby, dýchací přístroje s dlouhou dobou ochrany, detektory chemických látek, ventilátory pro výměnu vzduchu a další unikátní stroje a zařízení v používání podnikového hasičského sboru.
Svou premiéru na dni otevřených dveří DPP budou mít historické motorové pracovní stroje od Muzea technických zajímavostí Choceň. Konkrétně by se mělo jednat o MVTV3 (motorový vůz pro údržbu trakčního vedení), dále s motorovou lokomotivou ř. 700 a drezínou MUV 69.
Návštěvníci si mohou i udělat představu o vývoji během 50 let v technice výtahů a eskalátorů. Na místě bude prezentace komponentů na ploše 250 m² s komentovanou prohlídkou doplněnou o popisky a výkresy. Vždy bude postaven komponent předešlé generace a generace aktuální.
Horor s dobrým koncem. Soupravy M1 oslavily 25 let na kolejích pražského metra
Pro zájemce, kteří si rádi pořídí z akce na památku fotografii, bude k dispozici fotokoutek u lokomotivy T4, což je první typ lokomotivy nezávislé trakce pražského metra. DPP jich v letech 1973–1978 zakoupil 12 a byly určeny pro vozbu těžkých pracovních vlaků i pro posun elektrických vozů a souprav metra. Lokomotiva byla několik let uložena v depozitáři muzea Střešovice, v roce 2023 prošla generální opravou a nyní je provozována v rámci prezentačních a nostalgických akcí DPP.
Nejmenší návštěvníci budou mít k dispozici sportovní stanoviště, animační tým, kreativní workshop, malování na obličej nebo skákací atrakce.
V rámci oslav půlstoletí páteře pražské MHD je možné zhlédnout i novou putovní výstavu, kterou DPP představil v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice a během dne otevřených dveří bude k vidění na Kačerově.
Doprava na akci
Pro dopravu lze využít autobusovou linku č. 118, která bude v době přibližně od 9:40 hodin do 16:20 hodin posílena vloženými spoji v úseku Budějovická – Depo Kačerov – Sídliště Spořilov. Využít lze také autobusovou linku č. 138, která bude přibližně od 9:40 hodin do 15:30 hodin posílena v úseku Kačerov – Depo Kačerov (pouze v uvedeném směru).
Vypravena bude také souprava metra M1, která bude zajíždět až do depa. Soupravy vypravené z depa Kačerov budou končit ve stanici metra Nádraží Holešovice.
Kačerov je historicky první depo pro vlaky pražského metra. Do provozu bylo uvedeno spolu se zahájením provozu na prvním provozním úseku linky C v roce 1974. Primárně slouží depo Kačerov k vypravování vlaků na linku C, avšak od roku 1978, kdy byla zprovozněna první provozní část linky A, do roku 1985, kdy bylo do provozu uvedeno depo Hostivař, vypravovalo i vlaky na linku A.
Obdobně tomu bylo i v případě linky B, kdy od roku 1985, kdy byl do provozu uveden první provozní úsek této linky, do roku 1994, kdy bylo zprovozněno depo Zličín, vypravovalo vlaky i na linku B. Depo je spojeno vlečkou se železniční stanicí Praha-Krč, což je jediné spojení mezi pražským metrem a běžnou železniční sítí.
Deponovací kapacita depa je v současnosti cca 37 vlaků metra. V hale depa je instalováno celkem 22 kolejí. Z toho je 15 kolejí určených pro remizování a provozní ošetření, každá o délce 210 m, 2 koleje pro strojní mytí vlaků a ruční mytí interiéru jednotlivých vozů a 5 správkových kolejí pro provádění velkých oprav).