Autobusy

Snížit věkovou hranici u řidičů autobusů na 19 let je nebezpečný nápad, píší odboráři

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Velké debaty vzbudil návrh některých dopravců podpořený hlavním městem Prahou snížit v zákoně minimálně věk pro řízení autobusů z 21 na 19 let. Dopravci tím chtějí přilákat k řízení mladé lidi, kteří si mezitím po škole najdou jinou práci a současně řešit nedostatek zaměstnanců. Do debaty se zapojilo i Odborové sdružení pražských dopraváků, které napsalo náměstkovi primátora hlavního města Prahy Adamovi Scheinherrovi dopis, v kterém takový nápad odmítají. Redakce Zdopravy.cz ho přináší se svolením předsedy organizace Petra Pulce v plném znění.

Vážený pane náměstku,  dovolte mi, abych jménem profesionálních řidičů a dalších zaměstnanců vznesl zásadní nesouhlas s Vaším záměrem iniciovat v reakci na neutěšenou personální situaci v Dopravním podniku hl. m. Prahy změnu legislativy vedoucí ke snížení věku řidičů autobusů na 19 let. Takový nápad považuji za nešťastný, nekoncepční a dokonce nebezpečný.

Snížení věku pro získání řidičského oprávnění skupiny D na hranici dospělosti není opatřením, které povede ke generování řidičů v počtu, aby se zacelil hluboký podstav. Většina populace není v období adolescence, za jejíž hranici se považuje 21. rok života, z důvodu konsolidace duševního života, krystalizace postojů a názorů psychicky zralá převzít odpovědnost za řízení prostředků hromadné přepravy osob. Pro snížení rizikového chování mladých řidičů se přijala celá řada opatření (zvýšení věku pro řízení motocyklu až na 24 let, nákladních automobilů až na 21 let), uvažuje se o řidičském průkazu na zkoušku a posunutí věku pro řízení autobusu na 24 let, a Vy zcela opačně pro nejnáročnější a nejzodpovědnější řidičskou disciplínu, kam hromadná přeprava osob bezpochyby patří, požadujete po managementu DP navržení snížení věku na 19 let, aby odpovědnost byla na nich, nikoli na Vás. Takto mladý člověk nebude mít dostatek času osvojit si ani základní řidičské dovednosti s řízením osobního vozidla.

Navíc Dopravnímu podniku hl. m. Prahy nechybí jen řidiči autobusů, ale také řidiči tramvají a dokonce i strojvedoucí metra. Zásadním problémem je nedostatečná reakce Magistrátu na celorepublikový růst mezd. Jediným řešením je adekvátní finanční motivace, která zohlední fyzickou a psychickou náročnost profese s nepravidelným režimem práce a s dlouhodobou stresovou zátěží vyplývající zejména z podstatně vyšší psychické zátěže při řízení po nedostatečně udržovaných pražských komunikacích.

Pokud zavčas nepochopíte principy trhu práce, velmi brzo budete chodit pěšky!

V Praze dne 24. 10. 2019
PULEC Petr
předseda

43
Diskuze

avatar
17 Komentáře
26 Reakce na komentáře
26 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
Vašek busczhunterMajklK.S.Vysoká škola života Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
czhunter
Host
czhunter

Tento problém má jediné řešení, které ovšem leží několik desítek let před námi, a v horizontu let jde pouze lehce záplatovat (je snad jasné, až ani snížením věku o 2 roky, ani zvýšením mzdy o 30 %, ani dovozem z Uzbekistánu si nevycucáte čtvrtinu řidičů navíc (ještě teda můžete koupit větší autobusy). A to pořád nastupuje na pracovní trh méně lidí než odchází do důchodu, a poptávka po dopravě je čím dál vyšší. Ta „konečná řešení“ jsou dvě : a) Výstavba dalších linek metra/“S-bahnu“ – kde sice potřebujete řidiče „kvalifikací vzácnější“, ale mnohem menší počet. Navíc se dá oboje dobře… Číst vice »

Andros Baman
Host
Andros Baman

Pubescent za volantem je stejne nebezpecnej, jako pubescent s volebnim listkem v ruce. Oboji by melo byt povoleno od stejneho veku.

Vysoká škola života
Host
Vysoká škola života

Přesně tak, moje slova, a každý politik by mě mít vychlastaný nohy, jinak tam nemá co dělat!

Zdeněk Liška
Host
Zdeněk Liška

Přátelé, nevím, ale řídit autobus v 19ti letech je nesmysl. Sám jsem v 19ti začal dělat řidiče z povolání (nejprve na dodávkách, po té na náklaďácích různých tonáží a pak i s návěsem – to už mi bylo 20…). V 21 letech jsem začal jezdit s autobusem, a upřímně to co jsem si tehdy dovolil (rok 2007) bych dneska neudělal, protože praxe a zkušenosti mě vyškolily. Je třeba brát v úvahu, že je mnohem větší nárůst individuální dopravy (= větší riziko nehodovosti), rozbité silnice a neohleduplní řidiči osobních aut. Když jsem začínal jezdit s autobusem, provoz byl mírnější a práce… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Přesně tak – není to o věku, ale o zkušenosti. Přičemž 19letý začátečník je učenlivější a bystřejší než 40letý začátečník. A čím starší řidič, tím méně vydrží a tím více na něj dopadá únava. Já jsem byl profesionálním řidičem od svých 20 let a dnes už bych si na to v plném městském provozu netroufal – postřeh i zrak se s věkem jen zhoršují. A dnes už bych si nedokázal „příkázat“, že před noční směnou se potřebuji odpoledne vyspat.

Karlos S.
Host
Karlos S.

Moc vtipné čtení, nad kterým každý, kdo aspoň trochu ví, jak to chodí, musí jen kroutit hlavou. Odboráři opět nezklamali. Když pominu ty nesmysly o finanční motivaci, protože řidiči DPP vydělávají peníze, o kterých si mohou nechat všichni ostatní jen zdát (a výjimkou není mít na výplatní pásce i skoro 50 tisíc, když vyjde dobrej měsíc a přesčasy), je to bouhužel smutná ukázka toho, jak se snaží odbory v DPP držet management a všechny kolem pod krkem. Nebojím se říct, že někdy řídí Pražský dopravní podnik spíš chuť odborů udělat to či ono, než vůle manažerů jít správným směrem. Nezlobte… Číst vice »

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Že by pokus o vtip nebo to co píšete myslíte vážně?

Karlosi, mluvíte asi o současné generaci, ty následující na tom budou ještě hůře – jak po fyzické, tak hlavně po psychické. A kdo ze současné mládeže prošel: „Za konkrétních podmínek, speciálních školení a přísných psychotestů…“ Řidičák ať klidně dostanou v 18ti, ale s cestujícími nejdříve v 21ti. Období 18 – 21let s řidičákem na Dčko by bylo uplatnitelné max. na zkušební jízdy po opravách nebo asistence při odtahu. Ale s lidmi fakt nee!

K.S.
Host
K.S.

A máte zase statistická data atd.? Mě to spíš připadá že je to takové klasické nadávání na to jak jde svět do kytek. Popravdě bych spíš řekl že, globálně, byla generace Y spíš takovým sedlem a následující na tom je zase po fyzické stránce o něco líp. Proč? Protože se zaregistroval problém a lidi sami o sobě začali něco dělat a nebylo třeba ani státních zásahů, hodin tělocviku navíc, branné výchovy a nevím co všechno kdo vymýšlel. Ano, vím že asi narážíte na všechna ta děcka s telefonem, ale těm je tak 10-15, u holek možná víc, nevím, nechodím po… Číst vice »

Vašek bus
Host
Vašek bus

Nevím no nebudu diskutovat jestli je to dobrý nebo špatný nápad. Ale když se podívám na to jakou “ úmrtnost “ mají nově nastupující jak moc lidí neprojde přes psychotesty. Tak si myslím že většina těch 19 letých by skončila po pár měsících pokud by prošla přes psychotesty. Nikdo kdo tuhle práci nezkusil dělat tak neví o čem to je když vezmu průměr 22 šichet za měsíc tak je to 11 krát vstávat ráno před třetí ráno a 11 krát se do postele dostat kolem třetí ráno každej druhej víkend pracovní. To si myslím že dost lidí dokáže odradit. A… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Čekal snad někdo od soudruha odboráře něco jiného než tento blábol ? Autobusová doprava není jediným odvětvím , které bojuje s nedostatkem personálu. Jinak Dopravní podnik Praha platí všeobecně své zaměstnance velmi a velmi solidně i ten mzdový nárůst v posledních letech je poměrně značný. Před třemi lety nabízeli novým řidičům 30 brutto , dnes nabízejí 40 brutto. O takovém nárůstu a takové výši mzdy si může nechat 90% profesí v ČR jen nechat zdát.

Kuba
Host
Kuba

Ne, opravdu nenabízejí 40 brutto. Kromě toho, pane V.N., nejspíš nežijete v Praze. V Praze je totiž plat 40 brutto tak akorát, abych poplatil nájem/hypotéku, nezbytné náklady a zbylo mi aspoň 5 tisíc.

Kevis
Host
Kevis

Snížení věkové hranice opravdu není řešení. Dokud nedojde k pořádnému zvýšení mezd tak,aby toto povolání bylo finančně atraktivní,bude řidičů stále nedostatek. Fajn,nalakate mladého a co? Pár let pojezdí,pokud něco závažného nezpůsobí a nakonec stejně uteče za lepší mzdou.

noerf
Host
noerf

Já bych to nezobecňoval. Jsou kluci i holky, kteří by 19 zvládli řídit autobus s přehledem a jsou jedinci, kteří to nezvládnou.
Možná nakonec bude lepší 19-letá holčina za volantem, než 72-letý roztřesený důchodce. Ale schopnost řídit autobus v 19 letech bych posuzoval velmi individuálně, protože se jedná o opravdu mladý věk.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Za ten 1 rok může člověk najezdit jen x kilometrů. A řidiči v tomhle věku nejčastěji bourají. Takže přijímací proces by byl u téhle skupiny akorát zbytečně nákladný, protože by většinu museli vyřadit.

K.S.
Host
K.S.

A jste s to odlišit jestli jsou havárie z nevyježděnosti, nebo věku?

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

To by to musel posuzovat opravdu někdo, kdo ty lidi dobře zná a dokáže odhadnout, jak na tom skutečně jsou. V České republice, kde do VŠEHO kecají politici, by to stejně dopadlo tak, že by brali i ty, co na to nemají, hlavně aby měli lidi (a jaké jim je už jedno)

K.S.
Host
K.S.

Z tohoto smrdí spíš strach o ztrátu nějaké páky na instituce a firmy, když by mohly nabrat lidi hned po škole, nebo ještě při škole, kterým bude stačit trochu méně. Myslím že si neuvědomují to jak tímto strachem jdou proti sobě. Je klidně možné že díky nedostatku lidí je v určitý moment velmi rychle nahradí, třeba během dekády, automatické řízení, pokud bude v oboru dostatek lidí, tak tlak na náhradu automatikou bude podstatně menší.

Karel
Host
Karel

V případě automatického řízení bych ovšem také zavedl bezpečnostní pravidlo, že ten systém řízení musí být starší 21 let. V 19 letech ještě takový software nebývá dostatečně vyzrálý.

K.S.
Host
K.S.

😀

Karlos S.
Host
Karlos S.

Jojo, přesně to z toho smrdí…

Xaver
Host
Xaver

Když vidím, jak řídí postpuberťáci, s kterýma ještě cloumají hormony, tak bych spíš všeobecně zvýšil hranici pro řidičák na 21 let.

Karel
Host
Karel

Tak povolíme řídit jenom eunuchům?

Kubrt
Host
Kubrt

Lepší budou postarší muži s vizáží alkoholika, pár takových za volantem vídám a s chutí bych je vyměnil za dvacatnika.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Kubrt: 20tníka nebo 21níka? 😀

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

Co zakázat řídit (nebo cokoliv jinýho) chytrákům, kteří volají po tom, aby se něco někomu jinýmu zakazovalo 😉

Karel
Host
Karel

Věkem to není. Kdo je v 18 letech rapl a psychopat, bude jím i ve 40 letech, a naopak. Řízení vozidel spočívá zejména ve schopnosti postřehu, odhadu a duchapřítomnosti, v tom jsou nejlepší právě náctiletí. Samozřejmě ne nějací vychlastaní floutkové.

M19
Host
M19

To sice ano, ale přeci jen přístup k řízení a obecně k odpovědnosti se v tom věku ještě mění. To že mají postřech a duchopřítomnosti je pravdou, ten odhad už bych polemizoval. A také jen ještě obvykle necítí příliš odpovědosti za jiné, což je u řidiče autobusu třeba. Je spousta lidí co kolem svých 18 let byli dost neříditelní a dnes by to do nich nikdo neřekl. Ono by stačilo, kdyby po té škole, jim ty dopravní podniky umožnili práci u nich s tím, že po 21 letech věku budou řídit autobus, tak si je zaháčkovali. A v 21 letech… Číst vice »

Xaver
Host
Xaver

Psychopatické aspekty osobnosti se s věkem spíš snižují.

Karel
Host
Karel

Tak jsem si nějak vzpomněl na pana prezidenta – toho nynějšího i toho předchozího…

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Karel: Období po 64. roce je opět zlomové…, proto se ty lidi posílají do důchodu (teda jak kteří)

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

Zdroj?

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

Snížit věkovou hranici samozřejmě není nebezpečné. Akorát se líp argumentuje potřebou zvýšit platy teď, než kdyby tohle náhodou pomohlo. Adekvátní finanční ohodnocení je jistě potřeba…ale tohle je taky dobrý nápad. Řada mladých má mnohem lepší reakce a odhad, než starší. A nebo je to nastejno, ale rozhodně není pravda že mladý řidič = nebezpečí

Mašinka
Host
Mašinka

A co statistiky nehod ?
A nemají autobusy s vytuněným vejfukem. To není pro mládež cool:))

Majkl
Host
Majkl

Autobusy s vytuněným výfukem. To je spíš pro lidi z průmyslových krajů nebo vesnic. V Praze se toto moc nevidí. Mladí v Praze si často řidičáky na auta natož jiné skupiny ani nedělají.

Grossák
Host
Grossák

Výhrůžka nakonec.

Miloň
Host
Miloň

S odbory souhlasím, nechci aby moji bezpečnost mělo v rukou nějaké náctileté ucho, které sotva udělalo papíry na osobák, to je zvrácenost… Ať si mezi 19 a 24 lety udělají nejdřív praxi na menších náklaďácích, tam je lidí taky jak šafránu.

K.S.
Host
K.S.

A já aby ji v rukou měl 65 roků mlád, zasloužilý odborář.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Proč se odboráři v dopravě vždycky tak shazují formulacemi jak od nějakých normalizačních pohlavárů? Jak je má pak veřejnost vnímat pozitivně?

M19
Host
M19

Tak to zkuste přeformulovat lépe. A uvědomte si, že je to dopis náměstku primátora. Tak aby to hned nehodil do koše a veřejnost do brala pozitivně, jak říkáte. Jsem zvědav. 😉

JarynJarin
Host
JarynJarin

Napsal to oěkně pan odborář… a co jinak dělá pro nárust mezd?

Milan
Host
Milan

Jo bodet by netlacily by se taky mohlo ukazat ze mame dnes 50%% ridicu MHD ve veku 55+ a jejich reakcni schopnosti jsou dosti ubohe i pres to ze maji zkusenosti muze se ukazat ze ridic 19-25 bude dosahovat stejne nehodovosti jako ridic 55+

Karel
Host
Karel

Každopádně řidiči, který začíná řídit až ve 30 nebo ve 40 letech, půjde to nabírání zkušeností a dovedností mnohem víc ztuha než tomu, kdo řídí už od mládí.

XXXD
Host
XXXD

No to je překvapení, že nesouhlasí. Když je větší nedostatek řidičů, tak se lépe tlačí na zvyšování mezd, obecně benefitů a podobně, než kdyby bylo zaměstnanců dostatek.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll