Autobusy

Řidičem autobusu už jako teenager? Dopravci volají po zmírnění limitu 21 let

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Nedostatek řidičů autobusů by mohlo podle tuzemských dopravců částečně vyřešit zmírnění věkového limitu, od kdy je možné autobus řídit. Chtějí proto prosadit novelu zákona, která by umožnila řídit autobus už devatenáctiletým. Dosud je minimální hranice 21 let.

Plán představil při včerejší společné tiskové konferenci Prahy, Dopravního podniku hl. Města Prahy a Ropidu Daniel Adamka, který vede největšího tuzemského autobusového dopravce Arrivu a současně šéfuje Asociaci dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech. Plán už včera představil ministrovi dopravy, ten podle jeho slov s návrhem souhlasí. Ministerstvo dopravy na dotaz neodpovědělo.

Podle Adamky by se tak podařilo podchytit studenty hned po střední škole. „Oni během těch dvou let utečou, najdou si jiné zaměstnání a do dopravy už se nikdy nevrátí. V 19 jsou ještě zvyklí i na určitý režim ze školy,“ vysvětlil Adamka.

Podle něj například ve Švédsku mohou autobus řídit už od 18 let. V Česku platí minimum 21 let, odpadla ale dřívější nutnost mít zkušenost dva roky s řízením nákladního vozidla. Dnes může získat řidičské oprávnění pro autobus i ten, kdo má dosud jen řidičský průkaz pro osobní auto.

Na změnu bude tlačit i Praha, náměstek primátora Adam Scheinherr chce jednat o této změně s ministrem dopravy. Praha plán podporuje i proto, že DPP i další dopravci trpí nedostatkem řidičů, kvůli čemuž musí hlavní město omezit částečně rozsah autobusové dopravy.

Dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který dříve působil v několika dopravních podnicích i jako řidič autobusu ale před takovým rozhodnutím varuje. „Byl bych v této oblasti velmi opatrný. Znamená to maximálně rok praxe, to je velmi málo. Z pohledu dopravní psychologie řidiči dozrávají až kolem 24 let,“ vysvětlil Budský. Podle něj navíc hraje roli i to, že zejména v MHD musí řidiči čelit řadě stresových situací, jak ze strany jiných řidičů v městském provozu, tak i některých cestujících.

Má se podle vás snížit minimální věková hranice pro řízení autobusu na 19 let?
702 votes · 702 answers

Návrh úpravy zákona o silničním provozu na snížení věkové hranice pro řízení autobusu v MHD na 19 let.

Novelizace zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů
1. § 83 odst. 6 zní:

Řidičské oprávnění pro skupiny C a C+E lze udělit rovněž osobě, která dosáhla věku 18 let, a pro skupiny D a D+E osobě, která dosáhla věku 19, 21 let nebo 23 let. Toto řidičské oprávnění opravňuje do dosažení věku stanoveného v odstavci 1 písm. e) a f) jeho držitele k řízení

a) v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu9b),

b) je-li profesně způsobilý a podrobil se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu9b)
1. v rozšířeném rozsahu, jedná-li se o řidičské oprávnění pro skupiny C a C+E a jeho držitel dosáhl věku 18 let, nebo, jedná-li se o řidičské oprávnění pro skupiny D a D+E a jeho držitel dosáhl věku 19 let a současně řídí-li vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřesahuje 50 km, nebo
2. v základním rozsahu, jedná-li se o řidičské oprávnění pro skupiny D a D+E a jeho držitel dosáhl věku 23 let, nebo, řídí-li vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřesahuje 50 km, 21 let.

Odůvodnění:
V současné době je podle průzkumu neobsazeno v České republice 3 500 míst na pozici řidič autobusu veřejné dopravy zajišťované v závazku veřejné služby a průměrný věk řidičů je 52 roků. Vzhledem k nedostatku řidičů na pracovním trhu v České republice a nutnosti nahrazovat odcházející řidiče zahraničními je navrhovanou změnou cíleno na rozšíření okruhu řidičů pro veřejnou linkovou dopravu z řad českých zaměstnanců. Současná právní úprava s požadavkem na věk 21 let vede k tomu, že řada zaměstnanců, kteří by měli zájem se stát profesionálními řidiči autobusu po ukončení svého středoškolského studia nemá zájem čekat 2 roky na dosažení potřebného věku a v mezidobí zahájí jinou pracovní kariéru, od které již nechtějí přejít do autobusové dopravy, v horším případě odejdou z pracovního trhu a za dva roky čekání ztratí návyky pravidelné účasti ve vzdělávacím nebo pracovním procesu a zůstávají mimo pracovní proces v registraci ÚP. Navrhované snížení věku umožní absolventům středních škol absolvovat příslušný řidičský výcvik a vstupní školení podle zvláštního právního předpisu a ihned se zahájit pracovní kariéru na pozici řidiče autobusu na nejjednodušších linkách, a to na linkách nepřesahujících 50 km. Pro ostatní dopravní výkony, tedy dálkové spoje, zůstane zachován dosavadní požadavek na věk.
Uvedená novelizace je v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a rady 2003/59/ES ze dne 15. července 2013 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu a o změně nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a směrnice Rady 91/439/EHS a zrušení směrnice Rady 76/914/EHS, neboť využívá oprávnění členského státu vyplývajícího z čl. 5 odst. 3 písm. a) bod i), dle kterého může členský stát oprávnit, aby na jeho území řídili vozidlo vyžadující řidičské oprávnění pro skupiny D a D+E pro osobní linkovou dopravu, pokud trasa nepřesahuje 50 km, řidiče, kteří dosáhli věku 18 let a současně je držitelem osvědčení dle čl. 6 odst. 1 této směrnice, tj. podrobili se vstupnímu školení v rozšířeném rozsahu podle zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dáda
Host
Dáda

Hle našel jsem řešení problému s nedostatkem řidičů.

https://t.co/6mwPqtHfvs https://t.co/07w2p1wq43

Medvěd
Host
Medvěd

Srandičky , co? Provoz v městě je náročný na pozornost. A mladý klučina , nevyježděný , no to bude mela………….. Dřív si udělal před vojnou „C“. Když na vojně uměl mohl „D“. A na Bus dávali vyježděný řidiče z náklaďáků cca 15 let před důchodem. To už znali cestu „poslepu“ .

Kevis
Host
Kevis

Tak nevím,ve kterém století to bylo tak,jak píšete,ale já si to pamatuju jinak. Skupina D se sice mohla udělat i na vojně,ale kdo ji dělal až po vojně ve 21 letech,musel mít 2 roky praxi na náklaďáku. Tu mu uznali i z vojny. Kdo neměl praxi,tak sice mohl jezdit s autobusem,ale v řidičáku měl napsanou výjimku, že skupina D platí pouze pro MHD. Teprve až po dvou letech mu tu výjimku zrušili a mohl jezdit i příměstské linky či něco jiného. A to jsem dělal řidičák v roce 1987. Měl jsem tu výjimku tam uvedenou, protože jsem ten řidičák dělal… Číst vice »

jozka
Host
jozka

To je zas vyber… za volantem ridic 18 nebo 68 let… Navic to neni jen o veku, nekdy zjara jsem vyuzil sluzeb jedne regionalni povoznicke firmy (lec integrovane do PID). Za volantem Ukrajinec, na predni sedacce dozor, jestli ho zkouseli, nevim. Ale doufam, ze ho nakonec nevzali, protoze to byla jizda snu. Ze nezna trasu bych mu nevycital. Ale ze vubec netusil co ma kdy dat za kvalt, ze snad ani jednou nedal napoprve ze dvojky trojku, ale rovnou petku, ze evidentne vubec netusil jak se rozjizdi s velkym dieslem, ze na cca 8km minimalne dvakral skripnul cyklistu, protoze mu… Číst vice »

Rajče
Host
Rajče

Ta poslední věta mi zlepšila den. Díky 🙂

Dušan Černý
Host
Dušan Černý

Kdyby sektor kamionové přepravy měl řidičů dostatek a bylo tak zřejmé, že překážkou jsou opravdu ony tři roky mezi 18 a 21 lety řidiče, byla by tato úvaha legitimní. Ale jedná se o problém celosvětový a celospolečenský viz. např. website IRU.org články Driver shortage problem a Solutions to the driver shortage problem.

Georg
Host
Georg

je pozoruhodne, ze se ted jako „spolecenske tema“ resi udajna nahrada lidi roboty, pritom tyhle prace nechce delat nikdo…

Jan Sova
Host
Jan Sova

samozřejmě že nedostatek lidí v oboru je pádné kritérium, ale jaksi tady je nějaký veřejný zájem, aby ty stroje řídili skálopevní řidiči s rozvahou a ne nějací „jaryni“, vyježdění ze spedičních firem ve stylu (mám 5 karet do tachografu, kdo je víc?). Do zákona bych možná po hodně urgencích povolil výjimku pro osoby věku 18 let, ale pouze pro midi-busy (rank je tuším do 20 osob).

Kevis
Host
Kevis

Berete stále jen Prahu. Myslíte, že my v ČSAD na Karvinsku máme 40 tisíc? O tom se nám může jen zdát. Když mám na výplatu 25 čistého za nějakých 210 hodin v práci, jásám radostí, kolík to nemám. Je pravda, že po nařízeném zvýšení mezd státem se situace se stavem řidičů u nás zlepšila,ale přesto někteří utíkají za lepší pracovní dobou i mzdou. Kolík lidí je ochotno vstávat za ty peníze třeba jako já zítra vstávám 2.45? V tuto dobu se spíš lidé vracejí ze zábavy a jiní ještě v klidu pár hodin spí, než jdou na ranní.

Petr-666
Host
Petr-666

dokud budete za tyto peníze dělat, nemá zaměstnavatel nejmenší důvod za vás utrácet víc

Anonym
Host
Anonym

Psychotesty by zůstaly, Déčko by nemohl získat kdejaký pošuk. Argumenty jsou logické a plně souhlasím, že lidé odejdou kvůli věkové bariéře na jinou práci.

Stan
Host
Stan

Psychotesty neodhalí každého pošuka.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Což platí i u 30letého, tak i 60letého. Přičemž ten 60letý je snáze odhalitelný jen díky tomu, že měl o 30 let více času se projevit.

Kevis
Host
Kevis

Kdo má zkušenosti s psychotesty dobře ví, že základem úspěchu je zůstat po celou dobu psychotestu klidný a nesmí začít zmatkovat. Pokud tohle zvládne, nemá problém je udělat.

Karel
Host
Karel

Ano, na to je zaměřený možná jeden z těch asi deseti až patnácti různých testů, které se dělají. A samozřejmě kdo klidný zůstat nedokáže, ten na tom testu pohoří, i když to ví předem.

Travegoist
Host
Travegoist

Paradoxně psychotesty neodhalí vůbec nic, dle mého. Stačí být pozorný klikač tlačítek a je to vybavené.

Karel
Host
Karel

Ano – kdo dokáže být pozorným klikačem tlačítek, ten zpravidla má základní předpoklady ovládat vozidlo.

Hanzi
Host
Hanzi

Tohle rozhodně neni cesta, obzvláště ne v dnešní době, kdy se po kaskaderskych kouskach mluvi o ridicaku na zkoušku atp. Odpůrci vystavby dálnic a nových silnic atd zde neustále argumentuji, že nová silnice privede jen zvýšený provoz. Neustále posilovani spojů je ovšem ten samý případ a rozhodně to neni cesta.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Je otázka, zda takové opatření skutečně bude stačit, když mladí chtějí dnes být YouTubery, bloggery a podobnými nemakačenky…
A osobně bych se asi příliš komfortně a bezpečně necítil, kdyby bus řídil nějaký „rookie“. Ale tomu nejde zabránit ani dnes Dopravci berou do kurzu na D i lidí, co mají pár týdnů béčko…

VRT
Host
VRT

Já bych to tak zle neviděl. Dřív chtěl být každý kosmonaut. No a to už je pravděpodobnější, že se člověk stane influencerem…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ivan Lendl chtěl pinkat míček přes síť. Jeho učitelé mu to ale vyčítali, že se tím neuživí. Nakonec porazil Sampsrase, čímž se dostal do manéže Bolka Polívky jako ten, který porazil sám prase.
A protože Ivan Lend byl fakt dobrý, byl světová špička, tak se tím pinkáním míču uživil.

XXXD
Host
XXXD

Máte na výběr: Buď pojedete s mladým začátečníkem, nebo půjdete po vlastních a nebo pojedete autem. Hádám, že když někdo nebude chtít první možnost, vybere si pak spíš tu třetí než druhou a to opravdu nikomu neprospěje.

Karel
Host
Karel

Mladý začátečník se rychleji učí než starý začátečník.

Travegoist
Host
Travegoist

K „YouTuberům, bloggerům a podobným nemakačenkům“ bych řekl jediné – Kde je poptávka, tam je nabídka. Je to úplně stejně populistické dogma, jako když řeknu, že jste prostě jen už starý…☺️

dada
Host
dada

…nahnal bych je vsechny do miselinky tahat gumy…

VRT
Host
VRT

Kdyby si v DP třeba nechali poradit, tak:
– peníze (jo, to jejich až xx. Kč fakt nikoho nedojme, zvlášť v Praze)
– pracovní podmínky (ano, jeden den končit v 10 večer a druhý den vstávat ve 4 opravdu není to, co by kohokoliv bavilo)
– cizinec, nedej bože odlišné barvy není sprosté slovo, volat mají všechny autobusy všude na světě, čeština fakt stačí základní…
– sociálno (když ti přistane na účtě optimisticky 25 a 15 dáš za nájem, hodí se bydlet ve firemním)

No a to se netýká jen DP, i když chápu, že u jiných firem některým zaměstnancům stačí hrdost a plastová kartička…

VRT
Host
VRT

*volant

Bivoj
Host
Bivoj

v DPP ty plastové kartičky mají taky

Karel
Host
Karel

Problém bude spíše ve výši platu, že to lidi nechtějí dělat.

V.N.
Host
V.N.

Ve výši platu problém opravdu , ale opravdu není. Problém je v tom , že za posledních x desítek let vzniklo spousty pracovních pozic , které dříve neexistovaly a ti lidé jaksi chybí celkově. Nejen v autodopravě.
Řídit autobus v městském provozu je docela náročné a pohodlnější a línější lidi radši volí jednodušší práci za méně peněz.

Y.K.
Host
Y.K.

Problém je hlavně v pracovním režimu. Odpovědnost, šejdry, vstávat v nekřesťanské hodiny. Táhne pohodlnější práce.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Vstávat velmi časně ráno je naprosto křesťanské.

Y.K.
Host
Y.K.

Jako třeba v půl třetí? Většina lidí tomu ani neříká ráno. 🙂 MHD se rozjíždí kolem půl páté, k tomu cesta do práce a z garáže na linku. Většina „křesťanů“ stále klidně spí.

Bivoj
Host
Bivoj

„..Vstávat velmi časně ráno je naprosto křesťanské…“

tak to jste asi nebyl v nějaké muslimské zemi, že nevíte, v kolik tam maj budíček kvílením z minaretu

Karel
Host
Karel

Což se ovšem s tím předchozím tvrzením nijak nevylučuje.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

U dnešních autobusů s omezovačem, ESP a kamerami může točit volantem i simpanz a také tomu odpovídá prestiž té profese. Staré časy se už nevrátí tak je třeba zrušit staré předpisy. Když dnes můžou na MHD i mezimestech jezdit brigadnici ze Srbska a 19 letí šoféři jezdí s ADR, tak s autobusem můžou taky. Akorát dost pochybuji, že se jich najde tolik kolik je třeba.

V.N.
Host
V.N.

Když člověk v devatenácti může dělat výpravčího , proč by nemohl dělat řidiče autobusu. Jednou jsem se bavil s jedním německým dopravcem ohledně zájezdové dopravy. Ten mi říkal , že přes léto na zájezdy do Španělska s penzisty najímá jako brigádníky i studenty škol. Takže studentík chodí přes rok do školy a pak po desíti měsících vleze do patrového Neoplanu a tradá x tisíc kilometrů do Španělska. Funguje to.
Práci řidiče autobusu hodnotím jako náročnou po psychické a časové stránce. Z hlediska odbornosti však nikoliv…

thegrid
Host
thegrid

Já když vidím ty mladý idi***y co řídí dodávky Rohlíku a dalších, tak bych jim rozhodně volant autobusu do ruky nedal. Často to jsou pěkný …..

Karel
Host
Karel

A když jim je o třicet let víc, tak se na jejich stylu řízení něco zlepší?

jirka
Host
jirka

ale to opravdu NENÍ dobrý nápad, navíc příliv nových to nepřinese

Hrackalw
Host
Hrackalw

Přesně tak. Profese řidič prostě ztratila prestiž kterou kdysi měla a ta se bude jen těžko hledat zpět. Mladým dnes prostě vadí dělá v téměř nepřetržitém turnusu i o víkendech. A málo volná. Proto se nepohrnou a v Praze asi obzvláště ne.

jirka
Host
jirka

ano doba se změnila a ještě více změní, ale těm nahoře ve vedeních firem to stále nedošlo 🙂 Jinak můj bratracec pracoval dlouhé roky u DP jak řidič autobusu,bavilo ho to. A ted už pár let vozí lidi v Německu, důvodem odchodu bylo jednání nadřízených, víc nenapíšu..

Hrackalw
Host
Hrackalw

O chování nadřízených bych mohl také dlouho povídat. Asi to je všude stejné 🙂 .

VRT
Host
VRT

Chtějí, aby se pracovalo? Na dráze? Nesmysl…

Hrackalw
Host
Hrackalw

Omyl VRT já chtěl pracovat a oni nechtěli 😀 .

V.N.
Host
V.N.

Kde jsou ty časy , kdy když někdo chtěl řídit autobus , musel si nejprve udělat skupinu C , získat nějakou praxi , poté si rozšířit na C+E , získat nějakou praxi a až poté si udělat skupinu D 🙂 Takže to byla záležitost tak minimálně cca třech let. Navíc řidičák na skupinu D šel udělat pouze jenom u dopravních firem , které to svým zaměstnancům platily. Na pozice řidičů autobusu byl přetlak a tak ne každému zájemci bylo umožněno, aby autobus řídil. Jinak , já bych se snížení limitu na 19 let nebál. Ale za podmínky tvrdého výcviku, tvrdé… Číst vice »

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

To není pravda, D šlo udělat i na vojně a bez předchozí praxe, přitom pak platilo i v civilu. A že byl přetlak to je pravda, dneska je holt jiná doba a dělnická profese prostě mladé netahne, můžete nad tím bědovat ale to je tak všechno.

jva
Host
jva

Že byl přetlak bylo dáno především tím, že mnoho C/D řidičů „zařídila“ v rámci základní vojenské služby armáda (a pak dvacetiletý klidně vozil rakety s ničivou silou mnoha kilotun TNT) a po odchodu do civilu bylo řízení výhodnější zaměstnání, než nějaká dělnická profese, protože zase na ty C/D si armáda školila lidi, co už řidičák měli před vojnou a to byli spíše vyučenci než lidi se středoškolským vzděláním (VŠ se k volantu nedostal, to byla na vojně zcela jiná kasta „záklaďáků“ – měli za sebou vojenkou katedru při studiu a byli zařazeni jako „absolventi“ na poddůstojnické i rotmistrovské funkce), a… Číst vice »

Kevis
Host
Kevis

Ano,na vojně déčko udělat šlo. Jen kolik lidí mělo tu šanci? Vybrali maximálně 2 z útvaru,jinak nikdo víc neměl nárok.2 proto, jelikož jeden byl jako hlavní řidič autobusu a ten druhý byl pouze záložní,kdyby ten první omarodil nebo byl na dovolené

AAA
Host
AAA

psychologické vyšetření je snad standardní procedura pro získání profesáku už dnes, ne?

V.N.
Host
V.N.

Dnešní psychologické vyšetření je ryze formální záležitost. Ještě se mi jako manažeru v dopravě nestalo , že by jím někdo neprošel.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zásadní otázka je, zda se k vám dostanou informace o těch, kteří neprošli, nebo zda tato informace zůstane u psychologa a ten ji nesmí dále šířit.

Travegoist
Host
Travegoist

Není. PPZŘ lze zcela legálně získat bez psychologického vyšetření.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Víte, kde jsou ty časy… kdy se člověk k ovládání počítače musel naučit hromadu věcí v příkazové řádce. Dneska si koupí laptop, ve kterém je předinstalovaný operační systém, zadá heslo a to je všechno.

Zdenek
Host
Zdenek

Pan Adamka by si měl vytáhnout hlavu za zadnice a přemýšlet jak řidičům autobusů zvýšit mzdy a ne posadit děti ze školy za volant autobusu. Jsem sám řidič autobusu a v devatenácti letech bych si za volant autobusu s padesáti cestujícími za zády nikdy nesednul. A to mám za sebou základní vojenskou službu, kde se tisíce mladých lidí naučilo jezdit z nákladním vozidlem. Za chvíli přijde Adamka s nápadem že už děti ve školce nebo batolata se mají přikládat k volantu aby po základní škole mohli rovnou za volant. Doporučil bych panu Adamkovi a spol. z Arrivy ať si udělají… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Mentální úroveň některých „zkušených“ řidičů autobusů je na úrovni 12 let, takže devatenáctiletých bych se a priori nebál.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Nejsem z oboru ale byl by to hazard. Na jednu stranu se prosazuje dávat mladým začínajícím řidičům řidičák na zkoušku ale hned jim svěříme klidně autobus plný lidí. A to dokonce i v Praze ? Vím že peníze nejdou zvedat do nekonečna ale dá se zapracovat na pracovních podmínkách. Jsem z podobného zaměstnání a jestli i v autobusové dopravě jsou v tomto takové rezervy jistě se s tím něco udělat dá.

Ludvík
Host
Ludvík

Ze školních lavic na autobus? Chápu, že nejsou lidi ale… Tytam jsou časy kdy si kluk udělal předvojenský řidičák, po vojně jezdil s menším náklaďákem, pak s kamionem a nakonec přešel na autobus. Nicméně řidičská profese nevymřela. Dnešní cesta nemusí vždy véct přes kamion. Tak třeba mladík (i holka) po letech praxe u dodávky PPL, DPD atd. může začít na 8-metrovém autobusu MHD a časem přejít na něco většího. Ale vše je otázka peněz. Pokud nebudou řidič autobusů patřičně ohodnoceni, nebude ani zájem.

V.N.
Host
V.N.

Je otázka , jak si představujete optimální ohodnocení řidičů. Je to práce, kterou lze vykonávat ze základním vzděláním. Nyní Dopravní podnik v Praze nabízí průměrnou mzdu někde kolem 40.000 Kč. Je to málo ?

Petr
Host
Petr

Čtyřicet hrubého je málo . Ve skladu máš to stejné a pevnou , rozumné časovou pracovní dobu a to relativně v klidu a volně víkendy. Přes dvacet let na kamionce , rád vzpomínám ale nevrátil bych se.

Filip
Host
Filip

V jakém skladu máte 40 k hrubého? to je dobrej vtip… Bez přesčasů atd. tohle ve skladu mít nebudete.

V.N.
Host
V.N.

Top mzda skladníka ve skladu- ta nejlepší v republice u těch nej zaměstnavatelů dnes může být ve třísměnném provozu okolo 35 brutto. Jinak průměrná celorepubliková mzda u skladových profesí může být někde kolem 20-25 brutto. Určitě bych nepsal o práci ve skladu , že je v klidu. Z vozíku slezete pouze jenom na půlhodinou přestávku a za směnu zmanipulujete i stovky palet. A ono stohovat speciální palety ve výšce 8 metrů nad podlahou není také nic moc.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Nejde přece o vzdělání. To už dnes není z hlediska pracovního trhu tak důležité (krom státní správy).

Důležitá je náročnost práce. Prostě to za ty prachy chce dělat málokdo, když jsou lepší možnosti.

V.N.
Host
V.N.

Problém je někde jinde. Lidi zlenivěli a řadě lidí se nechce pracovat vůbec. Jinak v poslední době pozoruji to, že ve dvou oblastech začínají lidé chybě enormně. Tam , kde se musí něco opravdu umět a tam , kde je obrovská zodpovědnost.

Josef22
Host
Josef22

Ona v tom bude hrát roli i skladba a délka směn. Dneska chce každý odpracovat 8 hodin a jít domů. Užívat volného času, věnovat se koníčkům, rodině…
Jenže při práci v dopravě je tohle bohužel nemožné. Nástup ráno někdy i ve 3:30, konec někdy odpoledne okolo 15.hodiny. Člověk přijde po 12-hodinovce domů a mže hned zalehnout, aby druhý den ráno vstal. Obráceně zase člověk nastupuje odpoledne, skončí po půlnoci, přijde domů, vyspí se, dopoledne vstane a hurá zase do práce :/

V.N.
Host
V.N.

Nevím , jak se u autobusů změnila doba. Ale můj otčím v osmdesátých letech se také živil jako řidič autobusu v MHD. A měl svoji linku a pevně dané začátky a konce směn. Jeden týden ranní , druhý odpolední. Ranní začínal někdy ve čtyři a končil v jednu , odpolední se začínala v jednu a končila v jedenáct. Takto to však šlo pouze u MHD. Nejhorší u autobusů je příměstská doprava a dělené směny. Ráno odvézt dělníky do práce , poté žáky a pracující do škol a zaměstnání. Pak mít x hodin pauzu , pak navézt dělníky na odpolední ,… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

Ale možná by to šlo, ale bylo by to finančně o dost náročnější a bylo by potřeba více řidičů. Délka směny by byla kolem 6-7 hodin a místo dvou řidičů by na jeden autobus byli potřeba tři řidiči. Takže by byly směny cca 4-10, 10-17 a 17-23. Za třeba o něco menší peníze a za měsíc by se odpracovalo logicky méně hodin… už by to bylo lákavější, možná by to díky o něco kratším směnám (méně odpracovaným hodinám za měsíc) nalákalo i někoho z kanceláří. Z velkých negativ by zůstalo snad už jen brzké ranní vstávání na ranní směnu a… Číst vice »

Kevis
Host
Kevis

Kdyby jen to. Třeba v DPO se jezdí tzv. trhačky,jinak řečeno dělené směny. Takže ráno třeba jezdí od 4 do 9 a pak jde ještě na odpolední díl směny, která začne například ve 13 hodin a trvá do 19 hodin. A to pak se chodí od pondělí do pátku domů opravdu jen trochu vyspat. Další den sice třeba má kratší trhačku,aby byl dodržen odpočinek dle zákona,ale opět nakonec končí třeba 16.30. Takže ve výsledku od pondělí do pátku nemá z toho týdne nic. Pokud ještě k tomu má krátké směny, nemá výkon a musí udělat občas směnu o víkendu,aby splnil… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

Trhačky/dělené směny/šejdry jsou snad ve všech DP, všude je potřeba více vozů ve špičce.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hoši, v nemocnici, v IT, vodárny, energetika… Služební telefon a pohotovst. Nástup ve 3:30? Ale notak, začínáte když zazvoní telefon. Kdykoliv mezi 18:00 a 07:00 Po−Ne. Příští týden si služební telefon bere kolega.
A za peníze? Taková zdravotní sestra si o 40 hrubého může nechat zdát. Jo zodpovědnost za životy lidí…

V.N.
Host
V.N.

Ta zdravotní sestra těch 40 brutto má také. Ale radši neřešme pravidelné množství přesčasů.
A v nemocnici se takto nepracuje. Buď dotyčný má službu a je přímo v nemocnici , anebo nepracuje a je doma. Nikdo nikomu pohotovosti nenařizuje…
Apropos… funguje to tak , že pokud po vás zaměstnavatel chce pohotovost , měl by s Vámi uzavřít dohodu. Pokud Vás nikdo během pohotovosti nezavolá , Vaše náhrada by měla být 10% z průměrné mzdy , pokud půjdete do práce , měl byste dostat klasickou mzdu s přesčasovými příplatky.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Je to málo, když v Praze dáte dvacku jenom za bydlení…..

Xyz
Host
Xyz

je. optimalne ohodnotenie je take kedy je rovnovaha medzi dopytom a ponukou zamestnancov a nema nic spolocne so vzdelanim ci narocnostou prace, na triedenie hovien tiez nepotrebujete vysoke vzdelanie a rucim vam ze aj ked bude od 9-17-ej, tak sa vam na taku poziciu vela ludi hrnut nebude

Martin
Host
Martin

Viděl jste někdy způsob jízdy řidičů PPL ? V jedné ruce telefon, v druhé volant – toho si všímám jako chodec, lepení se na kufr a tlačení mě k větší rychlosti – toho si všímám jako řidič. No nevím, já bych do busu s takovým řidičem nenastoupil ….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Záleží na jízdním řádu. Pokud je naplánováno 50 km/h, tj, najezdit 400 km za směnu, ale šofér je rád za průměrnou rychlost 42 km/h… Což znamená 1,5 hodiny práce přesčas, stačí jedna podělaná uzavírka a 10 km zajížďka, přičemž na uzavírce tuhne betonový prefabrikát…

Supidio
Host
Supidio

„Byl bych v této oblasti velmi opatrný. Znamená to maximálně rok praxe, to je velmi málo. Z pohledu dopravní psychologie řidiči dozrávají až kolem 24 let“ … Aha, takže řidiči v důchodovém věku, tudíž s nesrovnatelně většími zdravotními riziky, kteří dělají díky akutnímu nedostatku řidičů náročné přesčasy, to je podle pana bezpečnostního experta lepší a bezpečnější ? 😀 Někdy fakt žasnu nad tím, co za lidi si v dnešní době může nazývat slovem expert 😀

Filip
Host
Filip

Čistě pragmaticky, když mladej člověk hned po škole se nedostane k této práci, těžko ho k ní budete dostávat. Druhak, říkáte tu že mladí nemají zodpovědnost. Což nelze globálně jednoznačně říci. Co jde ale jednoznačně říci je, že mladí mají lepší reflexy než řidiči v důchodu 😉

Novotny
Host
Novotny

Dokud bude ARRIVA platit sve ridice mene, nez treba lidi ve sklade, bude s problemem potykat dale. Proto asi ta agitace. Vekovou hranici bych nesnizoval, viz predchozi komentar. Je to prilis velka odpovednost byt jako ridic autobusu a nest odpovednost za vozidlo a predevsim za cestujici. To si mladi jen tak hned neuvedomuji.

liberal shark
Host
liberal shark

Ani náhodou. Dnešní lidé mentálně dospívají později než v minulosti. A na řízení autobusu, stejně jako těžkého nákladního automobilu, by měl mít člověk rozum.

Filip
Host
Filip

A podle čeho soudíte?

Sergej B.
Host
Sergej B.

Evidentně podle sebe 😉

David M
Host
David M

Přesně tak. Z podobného důvodu nemáme 19 leté senátory nebo 25 leté sudce.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Zrovna u těch soudců je ta představa, že čím starší, tím moudřejší úplně zcestná. V praxi to spíš znamená, že jsou to stále „staré kádry“ odchované trochu jiným přístupem k právu. Ale samozřejmě negeneralizoval bych ani jedním směrem.

David M
Host
David M

Pojem životní zkušenost a vyzrálost vám nic neříká?

Kubrt
Host
Kubrt

by měl mít člověk rozum..
No ano, ale to věk automaticky nezaručí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Do kamene tesat. On věk někdy přichází sám.

Y.K.
Host
Y.K.

Fakt je to takový skok mezi 19 a 21 rokem života? Nemyslel bych. Někdo mentálně dozraje dříve, někdo později, někdo nikdy.

Petr
Host
Petr

Sám sem začal jezdit hned po vojně a čekal na jednadvacet abych mohl sám ven. Tenkrát to byla na vnitru pro mě ztráta času. Výdělečného , protože sem se zase dostal tam kde bych se nepodíval nikdy. I na venku sem vždy když byl výběr jel tam kde sem nebyl abych viděl … bavilo mě to hodně a ještě sem to měl zaplaceno. Jenže pak se narodí děti a za padesát to fakt dělat nebudu. Dnes o deset min ve skladu od šesti do tří a klid. A těch deset tisíc sem stejně projedl. Chybí mi sice ta romantika ale… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Prosím..prosím , který sklad platí skladníkovi za práci od šesti do tří 40.000 brutto ? Já působím v logistice 20 let a o žádné takové firmě jsem ještě neslyšel. Apropos… velké firmy typu DHL či DBSchenker platí skladníkovi ve třísměnném provozu nějakých 25-30 brutto. A mzdy těchto firem jsou v oboru mírně nadprůměrné.
Mzdy 40 brutto nedosahuje ani spousta mistrů , kteří ty skladníky mají pod sebou.

Trdlo
Host
Trdlo

A nepoví, že?