Sníh ochromil provoz na Ruzyni, letadla mířila do Vídně či Brna. Problémy měly i vlaky
Odstavená letadla Ryanairu v zimě. Ilustrační foto: Dublinairport.com
Velké komplikace přineslo dnešní silné sněžení letištnímu provozu na Ruzyni. Provoz byl dopoledne zastaven a letadla více než hodinu kroužila
https://www.novinky.cz/cestovani/496380-cestujici-v-praze-se-kvuli-vanici-na-sest-hodin-zasekli-v-letadle.html
Včera jsme v 22:25 měli přistávat v Mošnově. Chvíli (asi 15 minut) jsme museli kroužit, pak pilot přistál na dráhu pokrytou asi 1cm vrstvou sněhu zcela excelentně. Přivezli schody a do pár minut byly zapadané stopy od kol toho schodiště… Jen se dělím o zážitek;-)
Hodina cesta z dráhy k bráně, je přece jen trochu moc.
přistál EW9770 v cca 19:00 a po 21. byl teprve u brány.
Přistál 19:50
Není úplně pravda, že by letiště v Praze neinformovalo o zpoždění letů. Např. prostřednictvím aplikace pražského letiště jsem byl pravidelně informován o zpoždění dnešního letu Ryanairu FR1828, který měl plánovaný odlet v 7.20 hodin na letiště Beauvais u Paříže, a nakonec odletěl až odpoledne. Je pravda, že byly uváděny provozní důvody zpoždění, nikoli sněhová kalamita nebo nepříznivé počasí, nicméně informace jsem měl aktuální od 4.25 hodin až do odletu, cca po hodině, v závislosti na vývoji situace.
To je automatizovaná aplikace, kterou myslím mnoho lidí nemá. Pro mě je nepochopitelné, že letiště není schopné dát na úvodní stránku krátkou informaci, co se děje. Ty informace o divertech tam navíc naskakovaly s poměrně dost velkým zpožděním, když už letadlo přistávalo jinde. I často vysmívané ŘSD jelo na twitteru hodně informací o tom, kde co jede a kde co ne.
jenzue RSD je instituce, ktera situaci na silnicich monitoruje a defakto ridi. pozice letiste je ponekud odlisna, a je to. jen. jeden z clanku, pres (a hlavne tedy – na ktery) tato informace tece.
tim, kdo vi, co se s danym letem deje, je samozrejme rizeni letoveho provozu (to ale neni letiste), a pak zastupce spolecnosti + handlingova spolecnost te ktere aerolinky. to ale zase není letiste – to jsou nezavisle subjekty pusobici v ramci letiste.
letiste pak na sve aplikaci zobrazuje data, ktera ma k dispozici – a ona proste ta data jsou k dispozici casto dost pozde
Prostřednictvím Twiterového účtu Letiště Praha se v čase 11.23 hodin objevila následující informace:
Vzhledem k nepříznivému počasí dnes očekáváme komplikace na některých příletech a odletech z @PragueAirport. Doporučujeme všem cestujícím, aby sledovali aktuální stav na webových stránkách https://t.co/3eD9q
Sice nevím zda to byla prvotní informace nebo ji předchátely i dřívější, nicméně je jisté, že letiště na vzniklou situaci reagovalo.
Navíc prostřednictvím webových stránek Letiště Praha je možné zdarma dostávat podrobné notifikace k jednotlivým letům, jejichž součástí je vždy info o zpožděných letech. Člověk si ani tu aplikaci nemusí stáhnout, ale přístup k informacím má přes sms. V tomto určitě patří Praha mezi ty lepší letiště. To znamená, že je vícero zdrojů, které lze využít k získávání informací. Je pak na každém jak moc se pídí po tom, které zdroje má před cestou k dispozici. Další skvělou aplikací je FLIO, příp. aplikace jednotlivých aerolinek. Kdo chce, určitě najde.🙂
Ani si nemyslím, ač to možná bude znít divně, že by letiště mělo dávat na úvodní stránku obecnou informaci o sněhové kalamitě, protože spousty letů se to vůbec ani nemusí dotknout, a k těm letům, jichž se to týká, jsou právě uváděny ty informace prostřednictvím aplikace nebo webových stránek, příp. jinak. To není se zastávání letistě, to je jen obecné konstatování.🙂
V Brně kromě letu společnosti KLM (z Amstru do Prahy) přistál i Ryan na letu z Madridu do Prahy. To jen na doplnění.
V Praze kalamita jak na Sibiři, 3 cm sněhu a u muzea 4.
Podobné komentáre už nie sú vobec vtipné,skúste vymyslieť niečo nové 🙂
A co si z toho chcete dělat jiného? V Praze napadne trošku sněhu a hned je z toho kalamita. Kdyby to takhle dělali třeba v Jablonci, tak to tam můžou na podzim zavřít a otevřít až v dubnu. Je to jen novinářská kachna a neschopnost si poradit s troškou sněhu. Já mám u baráku metr a nikdo z toho kovbojku nedělá. Jsou u nás na návštěvě známí z Prahy, tak jsem jim ze srandy nabídl, že jim půjčím řetězy, když je u nich taková kalamita, páč se mi tady válí a nikdy jsem je ještě nepoužil. Sami se smáli, když… Číst vice »
Ono těch asi 10 cm sněhu napadaných za pár ranních a dopoledních hodin na okrajích Prahy ovšem skutečně není až tak úplně málo a už vůbec ne běžná porce – ale dělat z toho nějakou „extra vědu“ je samozřejmě hloupost.
Všechno souvisí s hustotou provozu. V Jablonci asi nemáte mezinárodní letiště, kde je potřeba udržet nějaké podmínky typu viditelnost (která byla opravdu nízká), adhezní podmínky atp. Letadla po zemi frčí skoro 300 km/h, nemůžou „jet opatrněji. Taktéž tam zřejmě nemáte železniční stanici se stovkou výhybek a jízdami vlaků po pár minutách, takže k záseku pak dojde velmi snadno. Něco jiného dokázt průjezd vlaku jednou za půl hodiny, něco jiného po minutách. Kalamita neznamená metr sněhu, kalamita znamená, že komunikace a na nich se pohybující doprava ztratí svojí běžnou výkonnost (ne že se nikam nedá dostat). Nejednalo se o žádnou katastrofu,… Číst vice »
Vy asi neznáte Nohavicu, co?
Nohavicu asi znaj vsichni .. ale ono neustalym opakovanim vtipu se z nej „lepsi“ vtip nestane… 🙂
Tak ono zas… je sice smutne, ze na prg.aero neni nic o zpozdenich, nicmene pro cestujici to tak moc zajimave neni
Pro cestujici jsou klicove informace od konkretni letecke spolecnosti. Informace od letiste jsou v teto veci “nespilehlive”
Jsou nejen cestující, ale například ti, co je jedou vyzvednout.
tak ti se to většinou dozví od těch, na koho čekají…
jako nějaká úroveň informování by samozřejmě byla fajn, ale … letiště je tady pouhým konzumentem. to leteckou dopravu neorganizuje, a provozní informace také tak úplně nemá.
volání po tom, aby nějak podrobně letiště informovalo o tom, co se stane s kterým letem, je jako chtít, aby regiojet informovat o zpožděních (a řešení situace) českých drah a leo expressu 🙂
S tím přirovnáním úplně nesouhlasím. Pokud chcete srovnávat, tak je to to samé, jako kdyby SŽDC neinformovala o zpoždění RegioJetu.
to prirovnani take tak uplne nesedi. vztah (nebo pozice) szdc – dopravce je trosku na jine urovni, resp. je odlisny, od vztahu letiste – dopravce.
uznavam, ze i to moje prirovnani je kapku mimo .. jen jsem tim chtel poukazat na to, ze letiste je tady spise pasivni hrac – ono samo nevi tak uplne presne, co vlastne bude s tim kterym letem.
a informaci, ze „vazeni cestujici, na letisti je snih a hrozi zpozdeni letadel“ si v podstate lide mohli precist kdekoli jinde.
Není. SŽDC správce infrastruktury, Letiště správce infrastruktury.
Primárně by to měli lidé hledat tam, kam jedou. Je to zhruba podobné, jako kdyby provozovatel lyžařského areálu po oblevě vypnul vleky a nedal to na web s argumentem, že si o tom mohli přečíst lidé jinde.
no .. „spravce infrastruktury“ … jenze lten vlak po te infrastrukture fSZDC jede po celou dobu sve existence, SZDC ma kdykoli aktualni ifformace o tom vlaku.
letadlo se na infrastrukturu letiste dostane v podstate az v okamziku, kdy prijede do gejtu – do te doby nema s letistem nic spolecneho.
a tenhle rozdil se snazim vysvetlit 🙂
to se asi neshodneme.
nicméně malý důkaz, že to jde i jinak:)
https://twitter.com/MUC_Airport/status/1091979379381555202
No, ted jste si trosku nabehl :)) Uzitecna zprava .. jen potvrzujici to, co rikam 🙂
„Muze byt zpozdeni. kontaktujte aerolinku“ 🙂
Vskutku uzitecna informace 🙂
A mimochodem, dnes rano v devet letiste praha na svem twittru uverejnilo v podstate identickou zpravu, jako mnichovske letiste.
takze … ten dukaz , ze to jde „jinak“ spociva v cem? 🙂
… resp. oprava.. nebylo to v devet (neumim pocitat) .. bylo to pozdeji. nicmene – bylo to 🙂
Bylo to v 11:36. Text vyšel v 11:04.
Nebylo to v devět. Bylo to až poté, co vyšel text.
Aha, takže letadlo holduje nad Prahou a přemýšlí jak dlouho a jestli poletí na alternate a cestující to má dát vědět Pepíkovi co pro něj jede jo? Většinou tam není wifi a cesťák je ten poslední kdo se to dozví. Tady zjevně něco nefunguje!!!
Asi i cestující veřejnost a jejich příbuzní budou muset rozšířit své informace o jiné zdroje. Na železnici je už mnoho let běžné kouknout se na babitron, což sice žádný oficiální zdoj není, ale člověk si udělá dobrou představu, co se děje. No a dneska, když jsem zrovna neodhazoval sníh z chodníku a od garáže (protože jsem dle předpovědi usoudil, že to zítra neroztaje, ale patrně přimrzne), tak jsem koukal na flightradar24 jak s tím bojují vedle na letišti. Měli tam v akci naráz aspoň 15 zametačů, dvě frézy, kropiče, ale stejně to nezvládali okamžitě zlikvidovat. Na zametání byl dneska sníh… Číst vice »
Ne každý cestující či kdo jede na letiště ví o FR24 a podobných aplikacích.
Situace na dráze taky neradostná… https://provoz.szdc.cz/grappnv/
Neznám okolnosti… . Ale nebylo by pro cestující lepší přistát v Pardubicích než ve Vídni, nebo se vracet do Frankfurtu?
Také by mě zajímalo, proč lety nejsou přesměrovány do Pardubic. Pokud to počasí umožní.
To je v první řadě rozhodnutí aerolinky, které náhradní letiště pro divert využije (naplánuje). Pro Němce je logické vrátit se spíš do Frankfurtu nebo Mnichova, kde mají zázemí, náhradní posádku, náhradní letadlo. Navíc v Pardubicích fouká taky, klidněji je až v Brně nebo Vídni. EL-AL už z bezpečnostních důvodů nepoletí na nějaké „vesnické“ letiště, stejně tak pro BA je asi lepší situace pro přebookování cestujících na jiné lety ve Vídni než v Pardubicích s Ryanairem třikrát týdně…
takže Brno je taky vesnice když tam nesel ba ani turek?
V podstatě jo. Nejde o to jestli se někde „dá sednout“, jde o to to logisticky zvládnout. V Brně nemají handlingovou smlouvu, smlouvy na plnění letadel palivem atp., posádky, takže je to jen kopec komplikací. Ve Vídni takové kontrakty jistě mají a je to hned vedle.
Podívejte se na přílet izraelského letadla kdekoli – to jsou regulérní policejní manévry se snajprama a samopalama. EL-AL se fakt nemůže kvůli nejrůznějším mešuge otočit (s výjimkou bezprostředního problému) jen tak někde…
A co by jako Turkish hledal za štěstí v Pardubicích nebo v Brně, když tam nemá VŮBEC NIC, není tam ani tranzit, ani žádné návazné lety… nevím. Každopádně to je jejich rozhodnutí, tak jim vysvětlete, jací jsou to blbci.
vyber divertovacího letiste je docela alchymie… to, jestli je to díra, nebo není, je v podstate uplne jedno. klicovymi atributy jsou veci jako to, zda-li má aerolinka s danym letistem uz nejake handlingove smlouvy, dostupnovst hotelovych kapacit, moznost lidi z daneho letiste poslat do cilove destinace jinudy (pokud by to prislo na porad dne), samozrejme technicke vybaveni toho letiste, kolik linek daneho dopravce ci aliance do toho letiste jiz leta, moznosti daneho letiste odbavit dany typ (aby nedopadli jako onehda čsa, ktere po diverzi do ostravy zjistilo, ze tam nejsou A310 schopni nastartovat z pozemního zdroje), a pak i politicke… Číst vice »
Díky za vysvětlení. O tomhle nemá laik ani potuchy. Jemu logika věci napovídá vybrat si nejbližší letiště a tam přistát. Zvláště, když v době pražské sněhové nadílky třeba v Pardubkách sotva pršelo. Ptá se proč to neletělo tam.
Na druhou stranu, může to být výzva pro pardubické letiště, aby se na podobné situace připravilo a dopředu si smluvně ošetřilo možnost stát se v budoucnu místem náhradního přistání.
Cestujicim je to uplne jedno. Pomud je ten divert s vyhledem “za dve, tri hodiny to bude ok”, tak je ani nepusti z letadla.
Jinak pardubice, ohledne vybaveni, nic moc. Ani tam t lidi neprelozis na nahradni spoj, pokud linka bude formalne zrusena.
.. ale za hodinu v té Praze jsou.
To mi teda ukažte, jak budete z pardubického letiště na letišti pražském za hodinu.
Dvě hodiny budou akorát zoufale shánět autobus a pak jim DPmP pošle městskou dispečerku, co je doveze nejdál do Přelouče.
1) Za 8 minut jste na hklavním nádraží. A tam toho jezdí dost a často 2) kdyžý přiletí Petrphrad, olamžitě ho soukormí dopravce 3 autokary lifruje do Prahy přes D11. Na tohle by slyšel taky.
Za osm minut pěšky? Pardubická MHD jezdí na letiště jen v návaznosti na plánovaných pár letů Ryanairu, jinak se musí minimálně na křižovatku do Popkovic. A pak si cestující vykopnutý 100 km od své cílové destinace sežene koruny a koupí si u šaltru jízdenku na vlak? A na Wilsonu zase najde AirportExpress a vyrazí jím na letiště, a to všechno stihne za hodinu? (Mluvíme o běžném mezinárodním cestujícím, ne českém šotouškovi…) Ty autobusy jsou k PLÁNOVANĚ přilétajícímu spoji, nikoli divertu. Ale pokud ve vašich představách někde stojí autobusy i s řidiči jak blanické vojsko jen vyjet, až bude nějaké aerolince… Číst vice »
Konecne objevili letiste Brno!
A ranní FZ a QR také ještě neodletěly….
Já bych to zhrnul vždy když letiště chce ospravedlnit nějakou svojí lež tak se ozývá v duchu „Jedno z mála velkých 😢 mezinárodních letišť“ z mého pohledu je to spíš velká mezinárodní ostuda a bordel.