Sníh a mráz vyřadily 11 CityElefantů, jezdí méně zdvojených souprav
CityElefant v Praze. Pramen: České dráhy
Situaci nemusejí vyřešit ani nové RegioPantery. I na jejich provozu se podepsalo aktuální počasí. Příklad je z jižních Čech.
Kde udělali projektanti nových RegioPanterů chybu? V zimě je přece zima.
Středočeský kraj bude udělovat vyšší pokuty za posprejované jednotky? OK. Jen si položme otázku, k čemu vlastně tahle posedlost udělováním pokut slouží. Pokud existuje nějaký problém, tak má především smysl se pokusit ho nějak věcně vyřešit. V tomto případě je to poměrně velmi náročné, odstavovat soupravy pouze v dokonale uzavřených objektech nebo zajistit trvalou efektivní ostrahu nelze. Těžko lze tedy říci, že ČD (nebo jakýkoli jiný dopravce) dělají nějakou zásadní chybu. Buď se tedy objednatel postaví k problému věcně a bude ho pomáhat spolu s dopravci řešit, anebo bude vystavovat pokuty, tvářit se jako velký drsoň, ale podstatu problému to… Číst vice »
Omluva, to mělo být k článku o sprejerech:-(
Jsou kraje, kde je množství čmáranic na vozech daleko menší, i u stejného dopravce. Tedy dopravce ČD to zvládne, když má nějakou motivaci a odpovědnost.
Zapomenuté slovo – záloha
A jaká záloha je podle vás rentabilní?
Každá jednotka která někde stojí prodělává.
Teoreticky lze vypravit vratnou soupravu složenou ze dvou lokomotiv na konci a vozů, pokud mám ty vozy navíc.
O všem ale rozhoduje ekonomika (pokuta za nesplnění standardu + náklady na soupravu navíc musí být menší, než pokuta za odřeknutí spoje).
Taková, která je ve smlouvě.
Náklady na vypravení náhradní soupravu < Pokuta za odřeknutí spoje + cena toho spoje.
Pokuta když je to vina dopravce (a ne vis major) bývá nějaká, ale bez ohledu na vinu když to jede tak dopravce dostane zaplaceno docela dost za každý vlakokm.
Nj, poslední zimy byly dost mírné a tak jsme si odvykly na to, co vše může způsobit zima a mráz.
Na mě to celé dělá dojem spíš jako podceněná údržba a příprava na zimu. Navíc jsou vlaky dnes tak komplikované stroje, že potřebují kvalitnější péči, aby zvládli i horší podmínky a tomu musí být uzpůsobené procesy a postupy údržby.
No doufejme, že se z toho někdo poučí a vylepší je.
Za co ta pokuta? To nějak nechápu. Copak to je vina ČD?
Ne je to vina zimy., které zákeřně udeřila, ale zkuste jí dát pokutu… 🙂
Je to vina ČD, mají kupovat pořádné jednotky nebo je temperovat.
To je úplne jedno. Zmluvným partnerom pre kraj sú ČD, takže u tých sa bude uplatňovať pokuta.
Keby to bol prachový sneh v auguste, tak sa to možno na nejakú vis maior ukecá, ale v decembri by som to fakt neoznačil za niečo mimoriadne.
Ježdění v zimě bez krytů spřáhel je vina koho?
A řekl bych, že pokud by jezdily bez zakrytovaných spřáhel Kissy, Stadlery nebo Desira, tak to dopadne úplně stejně.
Jo a taky existují vyhřívaná spřáhla, jenže jsou dražší a sníh tu je jen pár týdnů.
To je vina strojvedoucích. Chtít přidat 20 procent chce každej, ale vrátit kryt spřáhla po rozpojení už jich moc nezvládne. Jen na Jihu se jich pár volně válí. Víte jak poznáte v PID jednotku, která je čerstvě po dílnách ? Jednoduše, má na sobě ten kryt, kterej ještě nikdo nestihl hodit za kabinu do chodbičky nebo do trávy na voctavnym.
Jaký má vliv nezakryté spřáhlo na zmrzlý kompresor nebo na nasátý sníh uvnitř měniče primáru?
Žádný. Ale minimálně by se povedlo odpoledne spojit soupravy v Nymburce a Benešově a odpadly by alespoň minimálně dvě pokuty za oslabené řazení z důvodu zamrzlých spráhel.
Objednavatel chtěl od ČD nějakou službu, ČD dobrovolně podepsaly smlouvu ale službu nedodaly.
ČD to může přefakturovat, reklamovat mašiny u výrobce. (Za chcípnutí Moravie vlastněné krajem by dopravce pokutu nemusel dostat, když dopravce vlastní tak dopravce odpovídá)
Z hlediska kraje to je vina ČD. Jak si to ČD pořeší vůči výrobci, nejspíše vůbec nijak, tak to je problém pouze ČD.
Protože se platí za výkony a neplnění výkonů z jakéhokoliv důvodu na straně dopravce je jeho riziko.
Když se dáte do řeči s někým, kdo prožil alespoň jednu zimu v Rusku, tak se dozvíte mimo jiné, že tady v ČR je v zime strašně vlhko. V Rusku je sice mráz, ale jinak je vzduch suchý. A ze suchého vzduchu se led nevysráží. A to je celý ten zázrak.
U moře vlhko je.
To snad ne
Jestli v depu vypadlo napájení a v důsledku toho Panter zamrznul (= netemperovalo se např. vaku WC), tak to úplně nepoukazuje na nevhodnost Panterů, ne?
Slušné vagony mají opatření, co dělat když mrznou. Třeba vypouštět vodu, aby nedošlo k poškození ledem. Diry v podlaze to měly kolem teploty 0°C, v uzavřeném vakuwc bych čekal míň a delší dobu.
To nemusejí být jen hajzlíky. V mrazu přestanou fungovat např. i displeje na stanovišti a teď to nějak ovládejte, když to nereaguje. Čím modernější vozidlo, tím choulostivější. Proto se i aktivně odstavuje, nejen proto, aby cestujícím nebyla zima, ale aby to vůbec fungovalo. A když to vypustí vodu, je potřeba ji zase doplnit, na což není počítán čas, takže zpoždění. Pokud se nedoplní, nejdou toalety, problém. Jo, od klávesnice se to zdá být brnkačka.
Jo dotykáč v autě (i mašině) považuji za zvěrstvo. Řidič má jet po HW klávesnici prstem a při tom pořád čumět na cestu.
Specifický případy beru třeba autonavigaci, ale tam stejně nastavím cíl když stojím a pak jenom občas kouknu.
Displeje v mrazech fungují, ty slušnější mají temperování a nastartují až když se (po zapnutí baterek, kdy samozřejmě temperování nejde) teplota dostane nad určitou hodnotu (někde -5, někde 0, někde +5).
https://www.youtube.com/watch?v=AD09amX0pjA
škoda, že jinde se sankce za neplnění a to dokonce „systémové“, nerozdávají..
Kde?
Třeba tam, kde jezdi Arriva.
Ministerské objednávky (rychlíky)
Jak ve školce. Dopravce nezvládá díky své neschopnosti vypravovat vozy dle turnusu a objednávky, dostane za to v podstatě symbolické pokuty, ale ukážeme prstem, že oni taky.
hm,ty topení jsou na denním pořádku..zlatý VA 20.ty sice neměly regulaci ale na opravu stačil šroubovák.
Zato substrát neremcal, protože byl lehce přidušený. A ty kouřové clony na nádru, po tom se mi opravdu nestýská…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Plynov%C3%BD_v%C5%AFz
Tohle asi nechceme…
A to se teprve „těším“ na DAC…
Jak asi budou fungovat ranžíry… Nebo před každým „bezobslužným“ svěšením bude posunovač\šatnářka sundavat fusaky?
😂
Tak zase tam nebude tolik hrozit, že by odvěšený vůz někde hodinu jezdil vánicí a akumuloval sníh a námrazu. 🙂
Hodinu ne. Bude třeba celý den ve vánici přistavený k nakládce. Nebo celá souprava měsíc ve šturcu, když zrovna nebude co vozit.
No s dovolením takové spřáhlo bude zřejmě normálně fungovat. Bude prostě zasněžené, nic nového pod sluncem a nic co by mělo bránit spojení. Problém je zaledované spřáhlo, což nastává většinou na konci vlaku, jak víří sníh a vortex to natlačí do každé skuliny, či čelní spřáhlo při vydatném sněžení.
Běžte se v noci podívat na kterýkoli ranžír, jak se dobírají porůznu poodstavované vozy, v lepším případě skupiny vozů. Některé tak stojí jen chvilku, některé celý den…
No, vlastně bych se těšil doopravdy, a se zájmem to sledoval.
Jen mne děsí, jak si tento spůsob dopravy musí svou existenci za každou cenu zkomplikovat (slušně řčeno).
A během stání se ten sníh dostane skrz naskrz mechanismy spřáhla jak? Spřáhlo nefunguje, jen když se opravdu zalepí a na to je potřeba rychlost x čas. Normální sněžení by to nemělo znefunkčnit. Kromě toho skupiny vozů mají většinu spřáhel spojených, takže chráněných proti pronikání sněhu do nitra jeho mechanismu i za jízdy.
Stačí střídání teplot den- noc. Vzdušná vlhkost se dostane všude. Automatická spřáhla mají ve světě všude možně, ale vzduchové hadice propojují zvlášť. Proč asi? Zřejmě není sranda to dlouhodobě utěsnit, aby to spolehlivě fungovalo. Pokud by to bylo tak jednoduché, jistě by na to přišli zlepšovatelé v Sovětském Svazu, nebo odborníci v Americe. A tady by se ještě přidala elektronika, napájení atd. Na žabotlamech jsme měli jednu svorkovnici a jedno vzduchové potrubí a jak jsme se s tím někdy vystekali. Na nákladu budete mít těch spojení třeba padesát a žádné lidi kolem. ( teoreticky)
Ano americké Janney ani ruské SA3 to nemají, což je především stářím jejich designu původem v 19 století. Nikdo tehdy nepotřeboval propojovat vzduch hlavou spřáhla, vzduch se rozpojí „automaticky“ tak jako tak jak se vozy vzdálily a při spojení tam holt někdo musí zalézt. V čem je větší problém to utěsnit než hadice co tam plandají ve stejném marastu? Žádný, jen se na to myslelo až u modernějších hlav pro osobní dopravu (ze kterých je DAC odvozen). A vrátím se k meritu. Nákladní vozy nevystavují své spřáhlo vstříc marastu za jízdy (kromě posledního), takže si nemyslím, že to je to… Číst vice »
Mám prostě jiný názor, tím bych debatu uzavřel.
Stačilo když pro sobotní vánici někde zůstaly nákladní vlaky neplánovaně stát, protožo nemohly dále pokračovat pro závady na trati či přeplenění dalších stanic na jejich trase. a jen některé z nich se dávali do pohybu až o noci z neděle – většinou měly přimrzlé brzdové špalky ke kolům, a pracovníci je museli ručně uvolňovat poklepem apod.!
a co tak, vypustit vzduch z těch vozů a teprve pak utáhnout ruční brzdy na předepsaný brzdící %
A když je to utažené, tak to nemůže přimrznout?
Vůz jede „sám“ jen z hrbu na relační kolej, za tu dobu spřáhlo moc nenamrzne. Jinak je spojen se sousedy, takže z celého vlaku jsou „volná“ jen 2 spřáhla a ve směru jízdy jen jedno, to na mašině.
Na lince S9 je to teď vidět denně. Obdobné to bylo i minulou zimu. Bohužel se na této lince s těmito vlaky počítá i do budoucna po další desítky let, tudíž se s tím budeme setkávat i nadále.
Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet. ČD a Regiojet si opravdu nemají co vyčítat.
Jak kde.
RegioJet ..to je idpad
Panterům to moc nesvědčí ani na Vysočině, během víkendu jih lehlo několik. Jeden na brzdy, druhý na schudky a dveře, třetímu zamrzl sběrač a další taky měli problémy a tak i 810 se podívala do sveta
To pomalu aby byly 810 ve státních strategických zásobách a půjčovaly se dopravcům při kalamitních situacích 🙂
Přeci jen lepší když vyjede 810 než když nejede nic.
Naprosto souhlasím. Jen je škoda, že objednatelé dají na vřískot nepočetné skupiny odpůrců 810 (s jejich směšnými argumenty o nutnosti nízkopodlažnosti a dalšími nesmysly) a 810 nechtějí. Kdo nechce 810, ať zůstane na peroně a vyčkává na ten svůj zázrak!
Ono to je jednoduché. Elektrifikace tratí, nasazování nových souprav, ETCS do budoucna bude znamenat, že v případě problémům s trakčním vedením (například okolí Olomouce před několika lety) bude problém s řešením těchto situací.
Operativně se dají pronajmout dieslove lokomotivy či jednotky, problém je, díky ETCS tyto historické rezervy budou výrazně ubývat.
Kdepak stojí ty kolony SCHVÁLENÝCH a PLNĚPROVOZNÍCH souprav a jednotek?
SSHR 🙂
Tak už ČD ví, komu je střelit? SSHR? 🙂
Ty brzdy měli něco společného s mrazem? A ty další problémy? Protože jestli to není počasím, nemá to s geografií nic společného, leda kromě opravárenského zázemí. Pak by mohl být problém i tam.
810 ještě se budou hodit
A kdybych měl vybrat RegioJet Regiopanter 810 tak asi bych vybral retro motoráček
Panečku to jsou věci, já myslel, že problémy má jen jeden soukromník. Co tam modrošedí děláte?
Minulou zimu jsi zdopravy ještě nečetl, že ne?
Toto není web o čtení ale o dopravě…. :-)))
když je zima,problémy jsou všude.počasí si nevybírá
Ona byla letos zima poprvé? Já že se to opakuje a příčina je známa… 🙂
Ach jo. Vy jste fakt myslivec.
Někdo z Berouna, někdo myslivec, co už…. 🙂
Ibalginy, zda se, zatim dobre 🙂
Kompresory jdou vyhrivat. A ze na ty sprahla nedaji fusak, jak to mivaji (nejen) rakusaci?
Ten fusak na spřáhla bylo první, co mně napadlo. Měly ho i Žabotlamy a asi někdo věděl, proč. Vyhřívané kompresory – super. Snad se Ibalginy v zimě osvědčí.
Neodpustím si takový šoto sarkastický povzdech, rád vzpomínám na časy kdy i zpožděný osobák v -27° táhlo šestikolo protože jaksi napadl metr sněhu a nic jiného prostě nejelo, ale jelo alespoň nějak a rád na to v dnešních dobách vzpomínám když usedám do své staré ale stále pojízdné felicie, která mě za těch 27 let zatím nezklamala ani v tom metru sněhu narozdíl od dnešních 15ti centimetrů a pouhých -4° narozdíl od supermoderních stojících autobusů, vlaků, tramvají, elektroaut a podobných výdobytků moderní doby, švédi, norové a možná i finové mají při čtení takových zpráv že někde uprostřed evropy pouhých 30cm… Číst vice »
A proto budem všichni jezdit ve feliciích, třepat se proprděnýma starýma hrkotákama na kolejích, a tak dále a tak dále, z toho by se jeden po…., kdyby to nebylo k smíchu, bylo by to k pláči. .-)
Ne, budeme po výrobcích předražených šuntů konečně kvalitu za likvidační pokuty a žádné kamarádíčkování mezi bossy.
požadovat
Ano, likvidační pokuty výrobci. A podé promovat z divení, že výrobce nedodává, když se ho konečně podařilo zlikvidovat.
A nebo budete mít akorát velký kulový, protože se nikdo nepřihlásí…
Ono to nebylo snahou zavděčit se šotoušům, ale NĚJAK to vyjezdit. Takže dvěma M262 s balmákama pomáhal ve sněhu Pielstick, 810 s Bixy mezi sebou dostaly do sněhu Zamračenou, Sergeje vysunovaly elektrické vlaky z nádraží při neplánované napěťovce atd. Práce navíc, náklady navíc. Dnes bohužel není možné vyjet s X dielelovými zálohami, protože prostě nejsou. Zkuste dnes držet jako zálohu třeba x Herkulesů i s fírama. První ekonom Vám do toho hodí vidle….
To je pravda. Ale když ekonom není s to započítat i nemateriální hodnoty, nemá ve firmě co pohledávat, neboť kazí pověst firmy, což přinese její úpadek. Je záloha náklad navíc? No je. Udělá to zákazníkovi dobře? No udělá, a ten bude služby využívat i nadále, protože bude spokojený. Firma bude mít zisk, jehož část použije právě na udržování takových záloh (a nebude nutně požadovat, aby zákazník platil více). Ve výsledku budou všichni spokojeni.
No, ono si bude dost rozdíl v rozsahu provozu. Holt ty Os s Elefanty po čtvrt nebo půl hodině jsou těžko nahraditelné soupravou.
Tu Vaši felicii jezdící v metru sněhu bych chtěl vidět!
V metru se nedá jezdit ocumlaným favoritem, je to jen tunel s kolejemi.
Já zažil že v -31 jel v pohodě rychlík v čele se 150. Ale je pravda že nebyl metr sněhu, jenom půl metru. Ve vlaku bylo o 30 stupňů tepleji, než venku (ano, taky tam mrzlo), z oken sněžily pidi-vločky, ale jelo se.
České krámy. To máme z toho, že místo abychom kupovali již ověřené soupravy ze zahraničí, vymýšlíme znovu kolo. A takto to pak dopadá.
Že jste tak nekřičel, když RJ oznámil na R9 nové Pesy, které jsou zatím jen na papíře. 🙂
To bude podobný případ.
Jen to nebude „český krám „, ale krám od pšonků, že?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_Dart
Vyrobeno 20 vlaků v létech 2014-2016, konstrukční rychlost 200 km/h.
Nikdo neviděl, jenom na papíře. No jo, když o tom nevíte Vy, tak je nemožné, aby někdo věděl víc.
Jenže RJ nekupuje tyhle, že…
nejezdí vlaky od Škody náhodou ve Finsku? . tam bude taky snih
Specifické požadavky českého zákazníka, jako je tomu u potravin (chceme menší kvalitu za více peněz).