SNCF stály rozsáhlé stávky 20 miliard korun. Firma chce vlaky bez strojvedoucích
Série stávek francouzských železničářů vyšla státního dopravce SNCF na 780 milionů eur, tedy téměř 20 miliard korun. I kvůli častým
Série stávek francouzských železničářů vyšla státního dopravce SNCF na 780 milionů eur, tedy téměř 20 miliard korun. I kvůli častým stávkám se chce firma více zaměřit na rozvoj autonomních vlaků
Údaj o ztrátě uvedl podle serveru Railway Gazette na veletrhu Innotrans prezident SNCF Guillaume Pepy. „Náklady jsou obrovské. Jen na kompenzacích cestujícím, které stávka postihla, jsme zaplatili téměř 200 milionů eur,“ řekl Pepy.
Francouzští železničáři stávkovali kvůli chystaným změnám na železnici plánovaných prezidentem Emanuelem Macronem. Nelíbilo se jim například, že by strojvedoucí měli nárok na důchod později než v 52 letech.
SNCF zatím odolává liberalizaci železnic, firmu ale čeká souboj o zákazníky na otevřeném trhu. „Nemáme čas. Do patnácti měsíců se musíme stát normální společností,“ uvedl Pepy. Ze státní organizace se má stát akciová společnost, noví zaměstnanci už nebudou mít zdaleka tolik benefitů jako ostatní. Od roku 2020 by měli mít přístup na francouzskou železnici i jiní dopravci včetně vysokorychlostních tratí LGV. Podle Pepyho musí firma investovat 4,6 miliardy eur do roku 2026. Zaměřit se chce hlavně na vysokorychlostní vlaky.
Francouzské státní dráhy spustily nedávno projekt, který má vést k rozšíření autonomních vlaků. Podle vyjádření firmy by do pěti let měly jezdit první soupravy, které nebudou potřebovat strojvedoucí. Francie chce být lídrem v těchto inovacích, vláda proto první projekt na automatizaci vlaků výrazně podpořila.