Smutné výročí pro A380. Před 15 lety vzlétlo největší letadlo poprvé, aerolinky s ním končí
Byla to před patnácti lety velká sláva. 27. dubna piloti poprvé vzlétli s Airbusem A380 z letiště v Toulouse a
Byla to před patnácti lety velká sláva. 27. dubna piloti poprvé vzlétli s Airbusem A380 z letiště v Toulouse a po necelých čtyřech hodinách letu se zástupci Airbusu rozplývali nad budoucností letadla, které je svojí kapacitou dosud největší v historii. Připomínka výročí připadla ale na nejhorší období pro letecký byznys, které postihne A380 zřejmě ještě více než jiné letouny.
Výročí přišlo v době, kdy už jsou první airbusy kompletně sešrotovány a další zřejmě čeká podobný osud. Některé letecké společnosti právě tyto stroje přesunuly namísto odstavných ploch svých hlavních letišť do areálů, kde převažují firmy zabývající se demontáží letadel nebo jde o letiště na dlouhodobá státní. Singapore Airlines tak přesunuly například část A380 do pouště v australském Alice Springs, Air France do Tarbes a španělského Teruelu, kam dnes svá letadla přesunula i Lufthansa.
Server Flightradar24.com upozornil, že včera byl v provozu jediný stroj, který patří společnosti China Southern.
On April 27th, 2005 the @Airbus #A380 took off for the first time.
Today 15 years later, we are currently tracking just one airborne A380. pic.twitter.com/moaZ9CEuJN
— Flightradar24 (@flightradar24) April 27, 2020
Už před pandemií koronaviru upozorňovaly některé letecké společnosti, že s A380 postupně skončí. Nynější situace může vyřazování těchto letounů ještě urychlit: nedá se příliš předpokládat, že poptávka po cestování se zvedne tak rychle, aby byly potřeba největší letouny. Dopravci přesunuli svůj zájem k menším, dvoumotorovým letadlům, která jsou úspornější. Ožil tak nový byznys: šrotace a rozebrání letadla na náhradní díly.
Air France se chce všech A380 zbavit do roku 2022, Qatar Airways s vyřazováním začne o dva roky později. Velkou část letadel vyřadí také Lufthansa. Zda ještě současná krize plány dopravců neurychlí, není jasné. Výroba A380 má definitivně skončit příští rok, běží už produkce posledního kusu.
A380 upadl u dopravců v nemilost z mnoha důvodů, letadlo porazil zejména vývoj nových, úspornějších a modernějších strojů. Dopravci kritizovali i jeho vysokou spotřebu.