Smutné výročí pro A380. Před 15 lety vzlétlo největší letadlo poprvé, aerolinky s ním končí

Airbus A380. Foto: AirbusAirbus A380. Foto: Airbus

Byla to před patnácti lety velká sláva. 27. dubna piloti poprvé vzlétli s Airbusem A380 z letiště v Toulouse a

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chainy

Mně se A380 taky líbila, a když je teď ten výprodej, nechal by někdo jedno nebo dvě A380 přestavět na rodinný pvt-jet, jako mají z menších letadel třeba Saudi nebo Katarský princ? Jedna paluba pokoje a spa zvlášť pro mě a zvlášť pro hosty, druhá paluba personál a vše pro můj servis a mých hostů. 🤩 Narozeniny jsou až na podzim, tak to se ještě dá stihnout 😇 Děkuji

Eda

Jo a ještě mě napadlo, co (některé) stávající nevyužitelné v os. přepravě předělat na cargo, dávalo by to smysl, než šrotace?

Nekdo

nedávalo, páč to není možné. diskutuje se to často. paluba na to není stavěná, přepážku mezi patry není možné odstranit, není to hornoplošník a nelze nainstalovat dostatečně velké dveře. slibovaná cargo verze nikdy nebyla vyrobena. takže bohužel bude následovat šrotace…

Eda

Jasně ekonomika je neúprosná, ale z jiného pohledu je hrozné vyvinout a vyrobit takové megaletadlo, a už po 15 letech je šrotovat 🙁

Přemek

Já bych nelámal nad A380 hůl, třeba se najde i v Evropě parta schopných lidí analogicky těm v USA, kteří skoupili za babku Jumba s jasným a efektivním plánem vysokokapacitních „skoků“. Nebo na výprodej za hubičku čeká někdo, komu až tak cena paliva nevadí…

MPE

Promiňte, ale můžete prosím uvést nějaký konkrétní případ společnosti, která v USA provozuje „vysokokapacitní skoky“ B747? Nevím o žádné americké společnost provozující aktuálně pax verzi 747, a ani v minulosti jsem nezachytil info nějakém podobném projektu. Ale netvrdím, že to nemůže být pravda… B747 v pax verzi postihne koronakrize ještě mnohem brutálněji než A380. Ze současných aktivních cca 480 B747 jich je už jen cca 170 osobních ( zbytek jsou cargo, VIP a speciální verze). Naprostá většina z nich byla vyrobena před r. 2000 a ty by tak jako tak šly v krátké době do šrotu, korona to ovšem urychlí.… Číst vice »

Y.K.

V USA žádná taková Jumba nelétají.

MPE

Vím, jenom jsem to necjtěl napsat úplně na plnou hubu…:-)

Y.K.

To bylo k Přemkovi. 🙂

Holy James

Letěl jsem B-747 i A-380, samozřejmě když si můžu vybrat, čím poletím, tak A-380 je první volba.
Na horní palubě v buisness class úplně super.
Druhá volba je B-777, také slušný aeroplán.
Možná jsem měl s tou 747 jen špatnou zkušenost kvůli aerolinkám, které jí provozovaly (China Airlines) a blbě vybranému letu, z Prahy do Bangkoku přes Shiphool, ale už bych do toho krámu nevlezl.
Z Prahy do Bangkoku jedině přes Dubaj, s Emirates.
A snad ještě mnoho let a letů s jejich A-380

Zdeněk

Věř tomu, že tvoje nepříliš dobrá zkušenost s Jumbem jde na vrub především letecké společnosti, a zdaleka ne tolik výrobci potažmo typu letadla. Letěl jsem s Jumbem (verze -400) několikrát, pokaždé s Thai airways, a vždycky to bylo o.k., a to i na vnitrostátním spoji BKK-HKT-BKK. Jumbo je výborné letadlo, je však o generaci, nebo ještě spíše o půldruhé generace starší, než A380, proto A380 hodnotím výše, i když oba typy zřejmě potká v dohledné době stejný osud. Ale zastávám názor, že kdyby verze B-747-800 přišla o pár let dříve, podařilo by se jí do značné míry vypálit Airbusům A-380… Číst vice »

Zdeněk

U TU-124 šlo pochopitelně o nízkou úroveň hluku v kabině, nikoli vnějšího hluku. To jen pro upřesnění.

Přemek

To platilo pro každý tehdejší proudový osobní letoun, nezapomenu na řev kotěte BAC-111. Mimochodem, Solovjovy D-20 v Tu-124 byly na svou dobu špičkové motory. Kdyby to Chruščov s Brežněvem se svými korupčně-elitářským partami nepohřbili…

Zdeněk

Měl jsem možnost letět s více širokotrupými letadly od Jumba přes B-777 až po A-330-200/300, ale v pohodlí se A-380 (Emirates) žádné nevyrovnalo. Nutno zažít, naprosto úžasné! Ale ekonomické zákony jsou neúprosné a vyšší spotřeba je nesmírným handicapem. Takže kdo můžete, leťte s A-380, dokud to půjde. Nebude trvat dlouho a odejde do leteckého nebe stejně jako Dakota, IL-62, TriStar, Caravelle a mnoho dalších „kultovních“ strojů.

Petr

Jumbo jsem stihnul, ale s A380 jsem měl dvakrát letět s Katarci, a vždycky to doslova na poslední chvíli změnili na A350. Tak snad to někdy do třetice vyjde 🙁

Jiří Kocurek

Další meta je Mrija? 😀

Nekdo

taky to mám podobně. tak dlouho jsem si říkal, že A380 tady budou nejméně ještě 40 let a zatím musím vyzkoušet jiné typy, až už nelítají 😀

GPGP

O nic jste nepřišel, má to jen o 2 motory více a u Emirates můžete letět na horní palubě.
Jinak díky novým materiálům je proudění a tlaku vzduchu lepší A 350.
B 747 je legenda a tak to i zůstane, s ní jsem letěl asi 4x mezi roky 1992 – 1996 a byl jsem i v kabině pilotů za letu, zrovna nad Sibiři, dnes téměř vyloučeno a pro mě zážitek na celý život 🙂

Petr

Já to určitě nemyslel tak, že by A350 bylo co do komfortu horší letadlo 🙂 Ale subjektivně ty dvoupalubové kolosy prostě člověka ohromí. Jumbo jsem si střihnul na horní palubě a i když to byl jen vnitrostátní let (v Íránu), mám z toho zážitek nadosmrti, i když jinak létám 20krát, 30krát do roka.

Viťa

Já to mám podobně s tím jumbem – letěl jsem s ním třikrát, dvakrát AF CDG – MIA, jednou TLV – PRG (!!!), ale všechno to bylo v polovině 90. let, pak jsem se mu cíleně vyhýbal ve prospěch pohodlnější 767 (2-3-2 je prostě dobrý seating), teď toho lituju 🙂

Nicky

Tohle je příležitost pro Emirates levně skoupit všechny zbývající A380 co jsou na trhu.

MPE

Nebude je potřebovat… Naopak i EK jich podle mého názoru nechá část na zemi, protože pro ně nebude mít využití. Spoustu destinací kam létal s 380, začne létat triply (vč. PRG), případně něčím menším (až si to pořídí).
Můj odhad je, že ze současných vyrobených cca 250 ks jich současnou krizi přežije tak 100 (z toho 70 u EK, zbytek rovněž v redukovaném počtu Singapore, Qantas, China Southern,ANA, možná BA a Thai). Zbytek už nevzlétne.

GPGP

Všechny aerolinky budou současnou krizí tak vysáté že budou šetřit každý dolar a budou chtít mít narvaná letadla s co nejmenšími náklady a tam bohužel A380 nemůže vůbec konkurovat. Tzn. pár jich asi bude v provozu u Emirates, ale až koncem roku. 🙂

Nicky

Já jsem v úvahách trochu dál. V SAE máme prý ziskový Emirates a ztrátový Etihad. V letectví spousta firem nepřežije tuhle krizi a dojde ke konsolidaci. V takovém případě by Emirates mohl převzít i tyto linky a nasazení velkých letadel by dávalo o to větší smysl. Ceny paliva ho příliš trápit nemusí.

Nekdo

Pri negativne cene ropy by to ale mohlo davat smysl, ne?

ABC

obávám se že až ke „koncáku“ záporná cena neprobublá

Nekdo

To sice ne, ale podivejte na benzin ted. Zlevnil o vice nez 10 Kc/L a dan je cca 17 Kc/L. Takze prostor pro zlevneni je zcela jiste i u Jet fuel…

Jiří Kocurek

To platí teď, když většna letadel stojí. Za půl roku bude plus mínus zpátky. A nebo za týden, jestli zas nějaká horda mameluků nepodpálí rafinerii v sousední zemi. Tím pádem se nedá kalkulovat s tím, že když dneska vezmu plnou, tak dlouhodobě ušetřím.

Nekdo

nemyslím. zrovna teď horda mameluků u agresivní benzínky převlečené za stát válčí s jinou hordou mameluků u jiné benzinky převlečené za náboženství a zatím to obě strany docela baví. a když jsem o víkendu tankoval, tak mně to bavilo taky 😉

Mad_Majk

Nákupy (ceny) leteckého paliva se smlouvají i rok dopředu. Obávám se, že tohle trn z paty Velrybě bohužel nevytrhne :’(

Jouda

Jo jo, prostě kdo chce žrát krevety, nestačí mít v portmonce na paštiku….