Smartwings zvažují výstavbu opravárenského zázemí v Českých Budějovicích
Přílet prvního velkého letadla na Jihočeské letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Běží i jednání o obnovení provozu Smartwings. Dovolenkové lety z Budějovic začaly aktuálně prodávat i cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours.
Možná se to na první pohled nezdá, ale takové řešení dává v mnoha směrech smysl.
Že by oprášili staré heslo „Dokázali jsme, že to dokážeme“?
Prvne ano, pak ne, tohle je vazne kocourkov.
Pozemky za pár korun v Plané a zázemí na dalším letišti v ČR. K tomu nové vybavení, které by stejně museli pořídit a lidi v technických oborech seženu dost, zejména pokud vezmi do úvahy, že v jižních Čechách je poměrně nízká úroveň průměrné mzdy.
Otázka je, zda se jim vyplatí přelety na údržbu z Prahy. Z Brna či Ostravy, Bratislavy či Budapešti to vyjde nastejno.
Přelety jsou to nejmenší, ta údržba samotná stojí desítky milionů a návrat do báze je vlastně zálet. Jestli se vyplatí stěhovat zázemí, to fakt netuším.
No ještě stěhovat ty zaměstnance. Fakt si nedovedu představit, že se jen tak přestěhují. Mají svoje zázemí v Praze a okolí, jsou natolik odborně vzdělaní, že si dovedou najít práci i v jiných oborech (i když letecký srdcaři) a firmě utečí zkušení lidi do kterých třeba i hodně investovala.
Proč si myslíte, že lidí z technických oborech seženete v technických oborech dost? Myslím si opak.
Ještě bych řekl, že bude třeba trochu zadotovat provoz, ale určitě ne moc:-)
K čemu je mi letiště pod nosem když…..v letadle nevyčistí klimatizaci a pak prskám …To se trochu nepovedlo.
Medvěd a jeho autistické problémy, svazek 27.
Nevíte někdo jak je na tom ČSA s obsazeností letů do Paříže? Jestli aspoň trochu vydělávají tam, nebo nic?
Data nemám, ale naposledy jsem letěl s ČSA Paříž v dubnu a let byl plný. Neříkám, že nebylo ani jedno volné místo, ale rozhodně jestli ano, tak minimum. Jestli má někdo lepší data, tak by mě taky docela zajímaly.
Tak v podstatě by to bylo smysluplné využití investic co do letiště šly. Jestli návratné to nevím, ale na plochy za zajímavou motivační cenu (stejně jinak nevyužitelné než pro něco leteckého), na to mohou Smartwings slyšet. Praha je v tomhle určitě řádově dražší.
To jsem zvědavý jestli a co nakonec dohodnou.
Neměly v Praze ČSA opravárenské haly?
stále snad mají…. Czech Airlines Technics
Ale patří letišti nikoliv dopravci.
Měly, ale společnost se z bývalých ČSA vyčlenila a kromě názvu (Czech Airlines Technics) už s nimi nemá nic společného. Sídlo a kapacity mají na letišti v Praze. Pokud vím, dělají třeba pro Transavii, Finnair a další, Smarwings a ČSA zajišťují údržbu jinde.
No a co pracovníci? Technici a spol v Budějicích a okolí na stromech nerostou. A že by se je podařilo přetáhnou např. z eFka z Prahy? Přece jenom těžká údržba není jen o uklizečce a pod profesích.
V jižních Čechách by se určitě našli adepti na techniky, stejně jako se najdou v severomoravském kraji. Nevím kolik by se chtělo přesouvat z Prahy, ale to moc nebude o chtění, když se firma rozhodne. Každopádně jsou to zatím takové spekulace, je to věc firmy jak si to nastaví a získá lidi.
Situace v Budějovicích a na Ostravsku je velmi odlišná (školství, zaměstnanost, průmyslová tradice).
Tak předpokládám že jim v ČB dokážou tu plochu na hangáry nabídnout skoro zadarmo, to je víceméně jediné lákadlo takové lokality… jinak personál holt bude muset převážně dojíždět, ale to by při „lepších“ platech kvalifikovaných techniků nemusel být až takový problém… trochu by mohl pomoct i IV.TŽK…
No já si myslím, že to problém bude. Nejsme „mobilní“ národ. No a bejt vždy na nějakou dobu bez maminy a děcek? Ale třeba by se někdo chtěl do Budějic přestěhovat natrvalo. Je tam pěkně.
Tak určitě je cena bydlení v okolí ČB nižší než v Praze, což také může motivovat.
Také jde o to, aby měli jistotu práce. Jestli jde jen o letadla Smartwings ?, nebo by potom přijímali zakázky od jiných aerolinií? a konkurovali tak Praze a Ostravě? Každopádně získat certifikaci- oprávnění servisovat byť jen jediný typ je běh na dlouhou trať. Já- jak se mi to v hlavě usazuje, si začínám myslet, že je to zase jen jeden z mediálních výkřiků místních politiků.
Všichni blbí manažeři ve firmách vykřikující o znalosti jazyků, pracovní mobilitě, a možnosti verbovat cizince asi ve své pomatené mysli úplně zapoměli, že hned vedle v Německu a Rakousku dávají 3x větší platy, a kdokoliv s těmi reklamovanými vlastnostmi logicky raději půjde tam.
Kraj dal jasně najevo, že je ochotný do té bezedné díry nalít další a další miliony. No a Smartwings teď zkouší, jestli by jim z toho mohlo něco kápnout. Uvidíme, kdo ještě vyleze s tiskovým prohlášením, že by tam mohli „za určitých podmínek“ něco provozovat.
Letecké opravny jsou podle mého názoru velmi vhodným využitím zatím volné plochy pozemku letiště. Na dosavadním fungování letiště Č. Budějovice můžeme kritizovat leccos, ale tento projekt bych šmahem neodsuzoval.
Letecké opravny jsou jistě fajn byznys, ale kromě prostoru jsou k nim potřeba kvalifikovaní pracovníci, což tedy nevím nevím v této lokalitě.
Nepodceňoval bych fakt, že v Budějovicích desítky let fungovalo vojenské letiště. Tam samozřejmě nešla získat kvalifikace na B 737 nebo A 320, ale letadlo je pořád letadlo.
Jenže vojenské letiště skončilo před 20 lety, takže dnes ti lidé jsou někde jinde – kariérně nebo fyzicky.
Jihostroj, Jihlavan, UL-Jih… ti poslední vyrábějí docela zajímavý kousek, podhoubí tam rozhodně je.
Tak, tak. V lepším případě v hlubokém důchodu. I já jsem tam začínal svoji karieru jako technik elektro na Mig 21 MF. Rok 1979. Přesto jsem se po sedmi letech, když byla ta příležitost, vrátil domů do Prahy a na „velký“ mašiny do eFka , nebo na plochu.
Velké plánované opravy se tam ale nedělaly. Ty se dělaly v Leteckých opravnách v Trenčíně.
Potřebujete najít člověka s B1, B2
„… v Českých Budějovicích“ > https://mapy.cz/turisticka?source=muni&id=537&ds=2&x=14.4404132&y=48.9501046&z=14
A co teprve letiště Brno a Pardubice? 😀 půlka ve městě, půlka mimo 😀
https://mapy.cz/zakladni?source=muni&id=5740&ds=1&x=16.6900476&y=49.1541948&z=15
https://mapy.cz/zakladni?q=pardubice&source=muni&id=1258&ds=2&x=15.7475683&y=50.0140179&z=15
Hmm, a co jste tím chtěl říct?
Chcete snad navrhnout změnu na „letiště Planá – Homole“?
Ve Vídni se letiště take nejmenuje „Schwechat – Fischament“, na jejichž pozemcích leží, ale „Flughafen Wien“.
A třeba takové „Depo Hostivař“ (DPP) leží pro změnu zase ve Strašnicích.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=Stra%C5%A1nice&source=ward&id=14963&ds=1&x=14.5107206&y=50.0747060&z=15
K čemu když jsou technické zázemí v Praze a Ostravě?
Kupodivu na opravovaní letadel, ale nejen tam jsou hangáry plné a lidí málo….
Tak teď ještě hydroplánovou bázi na Lipně, ta tam chybí.
Jeden získává neodvratný pocit, že těch sto milionů za letošek bude oproti pobídce na přestěhování celého servisu naprostý pakatel.
Výborný nápad. Jihočeský region je proslulý tím, že je v něm mimořádně vysoký počet vysoce kvalifikovaných a nezaměstnaných leteckých specialistů, kteří díky tomuto projektu konečně budou moci opustit pozice traktoristů a prodavačů v Kauflandech a začít se věnovat svým profesím.
Přemýšlím, jak se mohlo do Čech vrátit IBM po 50 letech, když kvalifikovaní lidé pro jejich produkty v ČR být nemohli.
IBM i další firmy měly při svém vstupu na český (nebo jakýkoli jiný) trh poměrně detailní plány, jak kvalifikovaný personál zajistit či vyškolit. Myslíte, že u „projektu“ opravárenské základny v ČB něco takového existuje? Samozřejmě, že ne. Celé se to má tak, že SW chtěly vycouvat z využívání nesmyslně malých a bezvýznamných letišť, panu hejtmanovi se to nelíbilo, trochu přitlačil na pilu a výsledkem toho jsou podobné výkřiky do tmy, které tomu mají dodat punc serióznosti a smysluplnosti. Se vstupem velkých a renomovaných firem na nový trh se to fakt srovnávat nedá.
Ono na tom může být i něco pravdivého. SW dlouhodobě řeší servisní kapacity v Praze, kde se měl stavět nový hangár, ale zatím stále nic není. Požadovaná cena ze pronájem pozemků pro hangár od LP není ale zrovna nejnižší. Je tu sice ještě CSAT, ale tam nejsou úplně ideální vztahy. Takže alternativa udělat si servisní zázemí jinde v ČR nemusí být úplně nereálná, ale samozřejmě by byla dost problematická (hlavně kvůli personálu).
Než se postavil Temelín, kolik bylo v jižních Čechách jaderných inženýrů? Než se v ČB založila pobočka Akademie věd, kolik tam bylo specialistů na encefalitidu a tropické nemoci ?
Takže SW napřed otevře v Budějicích na náměstí náborovou kancelář, kam se ty traktoristi z rodinných farem jen pohrnou, pak zřídí (alespoň) střední školu se všemi odbornými profesemi, které jsou k servisování takového éra potřebný a po čtyřech letech jim těm co zbydou zařídí typyzačky?
Slovo „stěhovat“ patrně nemáte ve slovní zásobě, že? Jaké školy máte v jižních Čechách pro specialisty v jaderné energetice ? Žádné a přesto Temelín vyrábí…
Obávám se, že zatímco i prostým selským rozumem je zcela jasné, že celé tohle letiště je naprostý ekonomický i dopravní nesmysl, místní politická honorace se téhle neuvěřitelně drahé hračky nejen nebude chtít vzdát, ale bude vymýšlet další a další ptákoviny, které by tomu dala nějaký „smysl“. Potíž je v tom, že to bude pravděpodobně znamenat jen další stovky milionů z veřejných rozpočtů a smysl to ani tak mít nikdy nebude.
Nestačilo by tam společně vytvořit zázemí pro nějakou, již nasmluvněnou, servisní firmu, která provádí line maintenance, tak, jako to funguje na ostatních regionálních letištích u nás? Mělo by to podle mě stejný efekt a bylo by to i levnější.
Na těžkou údržbu u nás připadají v úvahu jen v Praze a Ostravě. Zřejmě z nějakého důvodu némá SW zájem. Ale fakt si začínám myslet, že je to od SW takovej nějakej výkřik, z kterého nic nebude.
Podle mě nereálné.
Jedno opravárenské centrum v Praze, druhé s levnějším bydlením a dostatkem technicky vzdělaných lidí v Ostravě. Třetí už je zbytečné, a nevím o přebytku leteckých techniků a ještě takových, co by se třásli na stěhování do Českých Budějovic.
Ale samozřejmě kdyby to zase JihoČeši chtěli zadotovat dalšími stovkami milionů, tak by tam nějakou halu, kdy by na lehké údržbě pracovali přeškolení bývalí autoopraváři, nejspíš zvládli postavit a provozovat.
V Českých Budějovicích by chtěl žít každý (letecký technik) 🙂
Opravte si to na těžkou údržbu. To není to samé jako, že si sednu na kapčovo sedadlo a pustím si displeje a nechám si proběhnout diagnostiku a odchylky od normálního stavu. To že momentálně fungují všechny systémy, neznamená, že není zaděláno na průser. Proto ta těžká- hloubková kontrola.
No a k tomu, že by se certifikovaný technici hrnuli z Prahy, Ostravy bydlet do Budějovic taky nevěřím.
Jak bude vysoká dotace od Jihočeského kraje?
Kuba si to započítá do statistik využití letiště… 🙂
Nekonečně. Tady se na nějakou tu korunu nehledí!
Začínali by úplně od nuly. Varianta Budějovic by se jim v případě opraven vyplatila jen za předpokladu, že by jim na to někdo hodně přispěl. Vycvičit potřebné lidi může trvat i roky, v regionu takoví pracovníci nejsou. Všichni by museli dočasně dojíždět. Nemají tam k tomu střední ani vysoké školy, prostě nic…
A přesto všecko je nedaleko Budějovic firma, která i přes pochyby diskutujících vyrábí celá letadla. Ano, to je ten kousek, který přistál a vzlétl na Masarykově okruhu v Brně.
https://en.wikipedia.org/wiki/UL-Jih
Stejně jako při výstavbě JETE nebo založení pobočky Akademie věd v ČB (která má dnes úspěchy v celosvětovém srovnání). Když jsem na konci osmdesátých let chodil v ČB do ZŠ, počet mých spolužáků ve třídě se z roku na rok zdvojnásobil – jejich rodiče se stěhovali za prací v obou nových institucích a infrastruktura na to nestíhala reagovat. Ta Akademie následně vytvořila i ty VŠ obory, jaderná energetika se v jižních Čechách na VŠ dodnes studovat nedá a přesto Temelín jede…
To skoro vypadá na aplikaci železničního §1 – „Nikdy se to tak nedělalo“, do oboru letecké dopravy.
„Zatím probíhají jednání mezi Čedokem a Smartwings, které by se měly – po našem trochu tlaku – vrátit na jihočeské i další regionální letiště. Teď se dokončuje debata o tom, jaké podmínky si vzájemně ty dvě společnosti dají,“ řekl hejtman Kuba.
Nehlásily náhodou regionální letiště, že odchod Smartwings pro ně není zas takový problém, a že už mají na většinu letů zajištěného náhradního dopravce? Viz 3 týdny starý článek: https://zdopravy.cz/odchod-smartwings-pristi-sezonu-neohrozi-shoduji-se-ztratova-letiste-178914/
Očividně nikohojako náhradu nemají. Nevěřím, že by s nimi někdo jednal, když by pro něj hrozilo, že z toho nebude mít nakonec nic, protože mu to sebere Smartwings a on bude přes léto bez zakázek.
Ona je to především věc mezi cestovkami a dopravci, nějaký tlak hejtmana Kuby je zcela marginální faktor.
Může dát dotaci…:-( Další černá díra…
Máte pravdu, ale byla to by to totální prasárna, dotovat charterové lety. Ostatně tuším, že někde se tak děje, jen jsem v rámci duševní hygieny zapomněl, kde 🙂
KLV
Dominiku, s dopravci se běžně jedná o variantách, poptáváte a ověřujete kapacitu, máte nějaké termíny, do kdy je potřeba potvrdit a usadit letový řád.
Taky že nějací náhradní dopravci již jsou vidět, podle kódu soudě že PMI a HER bude pro Exim operovat trošku překvapivě Kanadský WestJet.
Dobrý den Zbyňku, ráda vám na to za Čedok odpovím, platí, že jsme dokázali na destinace z regionálních letišť poptat jiné dopravce, přesně tak, jak jsme také už dřív odpověděli. Máme tedy pro provoz alternativy leteckých společností a destinace plánujeme tak, jak jsme je již v srpnu oznámili. Probíhají jednání a stejně jako každý rok se postupně upřesňují letové řády na letní sezonu, která začíná až za víc jak půl roku.