Smartwings zprovoznily pátý 737 MAX, s prvním se museli piloti kvůli závadě vrátit do Prahy
Boein 737 MAX 8 registrace OK-SWA společnost Smartwings. Foto: Anna Zvereva / Flickr.com
Kapitán letounu se rozhodl pro návrat z důvodu signalizace závady na pitotstatickém systému.
A to ze se to v patek stalo znova, o tom nikde nepisou, v PA se letadlo opet otacelo, manzel v nem sedel. Takze dva dny po sobe, stejna linka, stejna zavada.
To je zde níže v diskusi uvedeno. Takovéhle věci se do novin nedostanou, i když to že se to stalo na té samé lince dva dny po sobě je trochu pikantní souhra, která má trochu potenciál zaujmout. Murphy nikdy nespí. Bylo to každý den jiné letadlo (i typ), takže stejná závada to zřejmě nebyla, ale co to bylo nevíme. A co panu manželovi za letu řekli jako důvod návratu? To by mohlo být zajímavé. Tohle se většinou v PA alespoň naznačí, jakože proč se vrací – aby cestující věděli a nepanikařili.
Ale kdyby se vracela osmistovka tak po tom ani pes neštěkne :)) jo ona se před pár dny vracela osmistovka ale nikdo to naštěstí nehejtí
Dobrý den, věřte že když tyto komentáře čte člověk nezasvěcený, je mi dost ouvej a mám chuť dovolenou odpískat ne kvůli sobě ale provozu tři vnoučata….. tak nevím😞
Tady to je ještě v pohodě. Zažil jsem, jak v teminálu s námi čekala parta leteckých mechaniků a bavili se o práci. Mysleli si, že jim tam nikdo nerozumí, taky jsem byl z regulérních cestujících už od pohledu jediný, kdo rozuměl česky. První mechanik: „Ty vole, ten měl kliku, že se mu ta turbína roztrhla ještě když byl dole.“ A druhý přidal: „Já měl tuhle na diagnostiku servo. Prej zpožděná reakce směrovky, napsali po přistání. Bylo plný nějakýho bordelu a nedalo se s ním hnout, jak když ho zavaříš. A ten kapitán s tímhle přeletěl Altantik!“
Jestli tohle někdo říkal mezi cestujícími, tak byl nejspíše trolling. Takoví vtipálci se najdou všude. „Jsem si dnes zapitval“…
To by mě zajímalo, kde přesně „čekala“ a „v terminálu“ parta mechaniků. Ono se totiž (minimálně na LKPR) mechanici po terminálech zase tolik nepohybují, ti mají svých starostí na hangárech dost, natož aby chodili na procházky mezi cestujícími. Tohle byl spíš nějaký vtípek nemechaniků vypadajících jako mechanici. Nebo výmysl.
Ti mechanici byli v tu chvíli cestující, letěli na nějaké školení.
Typičtí provozem obouchaní mechanici se na služebce budou bavit:
– o ženských v terminálu a jejich přednostech
– blbých směnách
– málo volnu
– zimě v hangáru nebo na ploše
– fotbalu
– politice
– možná konkrétnímu éru na ploše co nemají rádi, protože vždy se vrátí se závadou k odstranění
Pravděpodobě nebudou překypovat historkami o roztržených turbínách a zaseklé směrovce, bo to první se stává strašně vzácně a jiné problémy jsou rutina všedního dne, nic čím by si měli kazit cestu. 🙂
Doporučuji takové povídání okolo letadel raději nečít pokud se bojíte. 🙂 Opravdu. A nebo se do toho naopak ponořit a udělat si detailnější přehled a porozumnění, ale to je hodně času. Nejvíc se člověk bojí toho čemu nerozumí a co moc nezná. To že letadla mají závady je naprosto normální, každá technika má závady, ale všechno je tam dvakrát a vícekrát, na všechno jsou postupy, to že se letadlo otočí a vrátí je opatření „pro sychr“ a pro bezpečnsnot na prvním místě, ne že by to neletělo nebo šlo akutně o život. Přesvědčovat vás ale nebudu, to si musí každý… Číst vice »
Závady na pitotkách dost běžný jev, stačí moucha nebo čmelák při při pojíždění, startu a je to hned. Před pár lety při opravě VPD docházelo při stání k ucpávání pitotek prachem z řezání betonové dráhy.
Zas tak casty nejsou, vzhledem k dobe letu do destinace/vysce je nejpravdepodobnejsi zavada vyhrivani…
Byl to opravdu hmyz v pitotce. Viz informace primo od let. mechanika Pavla L. v diskuzi na strankach Planes
Člověče, koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Znáte to?
Myslíš Ličmana?
Tak kdo jinej 😀. Celebritka. Dost se divim, že ho ještě někdo neklepl přes prsty, za to, co pouští na net…
Koukam na to, hmyz utoci…no predpokladal nych za na IAS disagree se otoci driv nez v rakousku, mozna kvuli palivu..ono se stejne dozvime casem jak to bylo doopravdy🙂
To neni pri pojizdeni/startu, ten hmyz tam vleze pri stani, protoze to povazuje za skvely misto pro hnizdo. Proto se ty trubice pri odstaveni ucpavaj.
Na ruských letadlech se vždy při stání pitotky a statika krytovali s přechodem na Bulíky a Airbusy se od toho začalo upouštět pokud nebylo jasné do předu, že letoun bude stát delší dobu. Rozborem materiálu v zanesených pitotkách byl zjištěn i spečený pyl a beton když řezali plochu při její opravě.
Ono to je hlavně tím, že dnešní letadla se vytěžují tak, že málokdy stojí někde déle odstavená. Jinak se pitotky krytují i u Airbusů a Boeingů, pokud někde mají stát déle.
Chcete dovolenou v Egyptě zadarmo ? Kupujte Hurghady se Smartwings !! Chvilka strachu, 5h sekera, ale na kompenzacích máte tu desítku za zájezd doma. A to se vyplatí !!
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1240#27b15538
Tohle na tu Vámi slibovanou desítku moc nevypadá. Někde se asi stala chybička.
Moc nechápu Váš koment. Zpoždění 5h, vzdálenost zhruba 3000km, odškodnění 400 EUR, neboli 10180,- Kč („desítka“). Rozuměno ? 🙂
A co se tedy stalo den předtím s tím druhým, OK-TVW?
Na odpověď čekáme.
Že by se jim nechtělo odpovídat? Úplná prkotina to asi nebyla, když od té doby nikam neletělo. Na druhou stranu pořád mají dost letadel volných, tak s opravou nemusí spěchat, to už mě víc překvapuje proč v obou případech bylo zpoždění tolik hodin, když volné letadlo v Praze bylo, provoz jinak 0, takže handling čas asi měl, tak nějaký časový limit posádky?
Skvělá volba, ten MAX.
MAXy? To už je takový neverending story. Pořád něco. Holt kvalita se nezapře, no. 🙂
Tomu se říká zarámování. Když se vrátí ATR nebo A320 nebo B737NG, tak po tom pes neštěkne. 🙂
MAX hejtři a SW hejtři budou štěkat ještě hooodně dlouho…
To budou, no. Nemůžete se divit, že MAX je po těch nehodách středem pozornosti. A ještě dlouho bude. To je normální.
To normální je, ale dělat z toho příkré závěry už tolik ne.
To teda budou. Letěl jsem s Maxem SW z Phy na Tenerife teď před pár dny a v pohode
Dokud někdo nepřekoná slavný let na jeden motor přes půl Evropy 👍!
Není spravedlivé srovnávat kovářskou práci s A320, a ani s ATR. To nebylo hezké 😄.
U dlouho odstavených letadel se dá očekávat zvýšený výskyt různých závad, to není nic překvapivého a ostatně o tom se mluvilo už v době, kdy bylo jasné, že se MAXy hned tak do vzduchu nevrátí.
U každého letadla když je nové dochází k většímu počtu závad tzv. vanová křivka, poté dojde ke stabilizaci a potom s přibývajícím náletem a roky se počet závad začne opět zvyšovat.
Takže jednomu z pilotů ukazovaly indikátory výšky a rychlosti nesmysly… No tak hlavně že s tím sedli a nic se nestalo. Letadel, rozsekaných na kaši kvůli špatným hodnotám na budíkách, bylo v historii celkem dost.
A nebo taky neukazovaly. On ten pitot-statický systém u 737 je krapet složitější a ve finále vůbec třeba nemusí jít o ALT nebo IAS disagree, ale může být ovlivněno něco úplně jiného než indikace rychlosti/výšky.
A víme vůbec, že došlo ke špatné indikaci?
To dedukujete příliš z tak malé informace. 🙂 Mohlo, nemuselo, je to rozsáhlý systém s mnoha pitotkami, statickými porty, AoA, vyhříváním, elektronikou, počítači, diagnostikou. Ale asi to minimálně hrozilo, pokud se vraceli.
Každopádně to evidentně nebylo nic závažného, protože OK-SWA právě odstartoval na TFS.
Já vím, samozřejmě nemuseli nic špatného zpozorovat a jenom vyskočilo varování, že se systémem je něco špatně.
Řeknu Vám, v tom letadle jsem seděla a málem jsem se podělala. Letadlo stoupalo fakt dlouho, přítel už myslel, že se počůrá. Pak z ničeho nic začalo rychle klesat, lidi se začali modlit a pak najednou, ze se vracíme do Prahy…
On to nebyl jedinej divert tehle linky tenhle tyden. Den predtim se vracelo osmikilo
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1240#27b15538
Skutečně. To mají tedy Huragádisti pech.
A MAXy taky…
Osmikilo… není Max
Aha. Tak omluva. Ale MAXy obecně ji prostě mají taky.
Možná. To se díky zacílení pozornosti špatně odhaduje. Časem asi vznikne nějaká statistika, které se ponimrá v tom, co znamená oživit dva roky uzemněné letadlo. Po covidu to bude docela zajímavé téma obecně si myslím, se všemi těmi letadly v „kopřivách“ čekajícími na lepší zítřky.
Když tak srovnám u těch dvou letů grafy , tak u tohodle (OK-TVW) to vypadá víc dramaticky, na FL270 najednou přerušili stoupání, minutu a půl level flight a pak spěchali dolů docela rychle (>4000ft/min).