Letecké společnosti Letectví

Soud vyhlásil mimořádné moratorium na ČSA i Smartwings

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Moratorium platí na tři měsíce, během kterých nemůže být na firmu vyhlášen úpadek. Provoz zůstává zachován.

Městský soud v Praze vyhověl žádosti Českých aerolinií a Smartwings a vyhlásil mimořádné moratorium před zahájením insolvenčního řízení. To má zmírnit dopady pandemie koronaviru na obě letecké společnosti.

Vyplývá to z dokumentů, které Městský soud zveřejnil v insolvenčním rejstříku. Mimořádné moratorium platí na maximálně tři měsíce, lze ho ještě za mimořádných okolností prodloužit. Během moratoria nelze vyhlásit na firmy úpadek. „Závazky bezprostředně související se zachováním provozu podniku vzniklé po vyhlášení mimořádného moratoria je dlužník po dobu jeho trvání oprávněn hradit přednostně před dříve splatnými závazky,“ uvádí se v rozhodnutí.

O žádosti na vyhlášení moratoria informovaly ČSA a Smartwings včera. Dopravce zastupuje insolvenční advokát Michal Žižlavský, návrh neobsahuje žádná konkrétní data o hospodaření firmy, pouze obraty obou firem za poslední účetní období: v případě ČSA 9,2 miliardy korun, u Smartwings 21,3 miliardy korun.

Smartwings i ČSA: Létáme dál

Vyhlášení mimořádného moratoria umožňuje speciální zákon Lex COVID. „Potřeba využití moratoria plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v historii letectví. Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí,“ uvedla včera mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková. Moratorium má pomoci získat čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro věřitele, zaměstnance i cestující.

Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních,“ řekl Jiří Šimáně, předseda představenstva Smartwings.

Firma bude žádat o podporu z programu Covid Plus v podobě záruky za úvěr od EGAP. „Proces žádosti o záruky za tento úvěr je složitá a časově náročná procedura vyžadující dohodu celé řady stran. Zejména z těchto důvodů skupina Smartwings Group využila mimořádného moratoria. Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností, a v průběhu celého procesu budeme úzce spolupracovat s našimi financujícími institucemi i dalšími zúčastněnými stranami. V této souvislosti jsme také nově angažovali mezinárodního poradce, společnost EY, která má rozsáhlé zkušenosti v oblasti restrukturalizací a zajišťování financování i potřebnou specializaci na letectví,“ dodal Šimáně.

Odebírat
Upozornit na
guest
52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavlos

nechat padnout ČSA se mi vůbec teda nelíbí, společnost se stoletou historií světoznámou značku, jednu z nejstarších aerolinek, aby tady to převzal nějaký Ryanair, to vůbec!

RHood

A je to tady, moratorium vyhlášeno na Firo-tour (zdroj http://www.idnes.cz) .

kanafasik

to sě dalo čekat. v říjnu to bude teprv jízda. a nejen v oblasti cestovního ruchu

RHood

Otázka do fóra. Moratorium je závazné pouze ve vztahu k subjektům a jejích pohledávkám vůči SWG registrovaných v ČR ?

RHood

Vůbec si nedokážu představit, co u tak složitého a komplexního business jsou závazky, které nesouvisejí přímo s provozem. Prosím, můžete to někdo napsat, příklad.

Gwann

Českou firmu která prohlásí že jejím střediskem zájmu je CR můžete hodit do insolvence nejspíš jen v CR bez ohledu na právo závazku.

Ale jednoznačně to není, protože by to zahraniční soud mohl vidět jinak než český. Děje se to ale výjimečně,zvláště když dlužník potřebuje s někým vydrbat. ECM a Orco budiž prikladem

Vilém

„Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové.“

Důkazy, paní Dufková.

„Očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí.“

Očekává kdo, paní Dufková? Ledaže pan Se je někdo z Číny?

Viktor Z.

Podhore, Moši, Kučo je čas udělat pápá.

Viktor Z.

Zavřete už konečně ten aeroklub, to už se nedá ani číst, kolik to rozhodnutí Šimáněho stálo. Už se těším až půjdou Foremani na pracák.

kanafasik

Mě by zajímalo, co chce pan Šimáně na tomhle cirkusu ještě restrukturalizovat?

GPGP

Musí max. ořezat náklady, měl by si najmout kriz. manažera západního střihu 🙂

kanafasik

tak jen aby si při tom ořezávání nepodřízli pod sebou větev.

G700

SkyEurope NG

Gwann

Jinak jak o tom přemýšlím…fakt musí z lidí i soudu dělat blbce…že budou vyjednávat o půjčce s bankami?

Žádná komerční banka jim nepujci, když takto se hodili do selhání… rovnou by se minimálně 20% zopravkovalo a ještě by expozice byla ve zvýšené váze pro RWA, tedy by ubrala bance dost výrazně možnost půjčovat…

Y.K.

Já nevím, berete v úvahu „Mimořádné moratorium“ podle § 127a, tedy přímo a specificky určené pro koronapodnikání a uplatnitelné do 31. 8.?

I. mimořádné moratorium je navrhováno v důsledku mimořádných opatření při epidemii ve smyslu § 1 zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby, případně dalších opatření přijatých Českou republikou v reakci na rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS CoV-2,

Gwann

Tohle moratorium je dle mého na status uveru non performing. Což je na opravkovani. Pokud zopravkujete min než 20% zvedá Vám to váhu RWA pro výpočet kapitálové přiměřenosti na 150%.

S tím lex Covid nic neudělá.

Y.K.

Na druhou stranu s bankou již mnoho měsíců jednají a čekal bych, že pro ni se nic nemění, že má přesné údaje, dokonce ji počítám informují o postupu, aby tam nebyla překvapení. A bez státní záruky by si nepůjčili ani bez moratoria (ostatně ani žádná jiná aerolinka).

Gwann

Jsem bankéř.

Komerční banka jim půjčí jen za podmínky, že si stávající úvěry hodí pod EGAP záruku. Nové peníze nedostanou. Představenstvo banky nechce mít opletacky s vlastníkem….

Gwann

PS: komerční…jako nestátní, ne ta že skupiny SoGe

Y.K.

Tak i to by problém řešilo z hlediska cashflow firmy, ne? Předpokládám (odhadem), že potřebují zkrotit závazky, které nebyli schopni plnit v době bez provozu.

Gwann

To schválené insolvencni moratorium dle lex Covid má tři účinky:
– na firmu nejde hodit insolvencni navrh
– statutari nemají povinnost podat na firmu insolvencni navrh
– platba závazku vzniklých za moratoria z provozu je možná i před staršími závazky.

Zda je tam i prvek klasického moratoria – nelze vypovědět nájem či obdobnou smlouvu pro neplacení před moratoriem- jsem nestudoval.

Tady nejpravděpodobněji dojde k podání insolvencniho návrhu firmou hned po skončení moratoria. V tom lepším případě jako pre-pack reorganizace.

Y.K.

Tohle chápu. Mě šlo spíše o jednání s bankou, které je samozřejmě něco, co nikdy neprosákne ven. Jestli s ní Moratorium konzultovali nebo je to pro všechny strany překvapení. Zjevné je, že jim insolvence hrozí a využili posledních dni pro schválení moratoria, které jim umožní po jeho dobu fungovat aniž by „hrozil“ insolvenčníí návrh věřitelů.

Jana

Ale oni uz v podstate nepotrebuji pujcit od banky (i kdyz by se to samozrejme hodilo). Diky tomu moratoriu vydrzi do rijna nez prejdou pod CSAH. A pak se do OK/QS budou nalevat penize prostrednictvim Letiste Praha

Y.K.

Jano, píšete to tady pořád dokola i když to nemá hlavu a patu. Jak se dají přes CSAH zaplácnout jistě stamilionové dluhy, co během korony nadělali u leasingovek atp.? Předem děkuji za detailní popis.

Ted

CSAH měl obrat okolo miliardy, a to ještě v dobách kdy měl jako zákazníka ČSA, to sice bude mít opět + SW, ale při poklesu rozhodně ani v součtu nebudou dělat to co předtím samostatně ČSA a do tohoto obratu fakt neschováte nějaké skryté dotace pro SW aby jim to nějak významně pomohlo.

beija

Jedná se o státní firmu v případě CSAH- nedaly by se ty smlouvy nějak zjistit? Do budoucna by to nebylo na škodu požadovat je ve veřejném resjtříku, zvláště u podezření z tunelování..

Gwann

A dá se kvůli Simanemu do frcu i Letiště Praha, že?

Pokud tenhle průser Andrej a spol spácha…tak si třeba už nezavladne. PR to neoduvodni….

Pája

“Soud vyhlásil mimořádné moratorium před zahájením insolvenčního řízení”. Z této věty plyne, že se počítá s vyhlášením insolvence v prosinci pokud se nestane nějaký zázrak.

Gwann

Automatické překlopení do ins.řízení tam u tohoto moratoria není. Ale dá se s tím počítat, v tomto případě.

Otmar

Prodloužená agónie…

Mirek Coural

To snad není možné tohle… firma Smrtwings na trhu dávno nemá co dělat. Politika celého smartwings je čistý hazard a tohle do letectví nepatří. O co se tady stále snažíte? Nikomu nepřeju nic špatného, ale celé tohle fiasko kvůli jednomu česko čínskému soukromému LOW costu , který se jen snaží vyždímat od státu co nejvíc peněz, aby vyšli s co nejměnší ztrátou je nehoráznost. VEMTE UŽ JIM KŘÍDLA podvodníkům!!!

Struhadlo Spravedlnosti

Tak založte VY leteckou společnost a uvidíme jesli bude lepší než smartwings.
Nebo horší. Smarvings nejsou nejlepší ale ani nejhorší.

Tomas

kde se ve vas ta zloba bere?

Pene

Je čas udělat pááá pááá ….

Viki

To je z Teletubies ne??? 😂

JIŘÍ

Tuším, že jo, to moje děcka byly ještě malý. Kurnik, to už je ale dávno. Málem jsem zamáčk slzu…

Kyblík_2

Tak to by sedělo:
Šimáně, Vik, Dufková a cpt. Veselý 😀

link://www.veselepohadky.cz/assets/nahlady-kategorie/145/pohadka-teletubbies.jpg

RHood

Je defacto konec hlavní sezóny pro chartery QS, pravidelná doprava se nikde ve světě výrazně nevzchopila a ani to nevypadá na zlepšení v krátkém čase. Pak je tedy na stole otázka. Co po těch 3 měsících bude, když v meziobdobí spol. „nenastartuje“ kvalitní poptávka ? Přijde na řadu splácení starých závazků, ale z čeho, pokud všechny možnosti posílit CASHFLOW spol. ztroskotají.

GPGP

Tak já bych to za jednu kačku koupil, propustil bych 80 % lidí, a vozil cz koupáky k moři 🙂

RHood

Pane redaktore, omlouvám se, ale asi je v textu chyba obrat QS 21,3 miliard Kč je správně.

Radmar

Kdy uz tahle fraška skončí?? Stejně, letu je málo, s přelomem letového radu ještě skonci sezona.. tak co zbyde kromě par pravidelek? Možná tak Kanárské ostrovy, Mallorka ci Sal nebo Boa? Provoz se utlumi…. bude se létat málo, bude se propouštět, což je logické….. vse se jen zbytecne prodlužuje… nic vic..

Gwann

Tak pokud je zastupuje Zizla, tak se asi moc nepočítá, že by to šlo bez reorganizace.

Moratorium je fajn tím, že nemusí platit staré a můžou platit nové závazky.

Peet

„ Potřeba využití moratoria plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v historii letectví. Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí,“ uvedla včera mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková
Jako dobrý, ale ta O Karkulce je podle mne lepší…..

Sitgestravel

Pani Dufkova nezklame ani v case krize.

Kubrt

Je to jeji práce, sirit dobrou naladu, nevim jaky ma smysl se do ni furt navazet.

Jackub

Jakou „dobrou náladu“ ta paní šíří??!

Pilulkin

Práce tiskového mluvčího je za každou cenu hájit sve chlebodárce. Na druhou stranu musí být tiskový mluvčí smířen s tím, že do něj budou kopat, protože je první na ráně. Kdo tohle nezvládne, nemá na takovém místě co dělat.

Thisway

A co konkrétně je tam špatně? Jestli chcete také tvrdit, že SW byly ve ztrátě a Šimáně si je vydržoval jen tak z legrace, tak to je 1000x vyvrácená lež.

Katka

Tak teď už bych si u nekoupila letenku víc než pár dní předem ani náhodou…a i s odletem zítra bych radši měla plán B.

Gwann

A co teprve cesta zpět. Pamětníci Sky europe vědí: -)

Katka

Přesně to se mi vybavilo….