Smartwings vs. ČT: V debatě se řešila státní pomoc firmám, aerolinky se cítí poškozeny
Skupina Smartwings se cítí poškozena vedením diskuse v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce, kde se řešila mimo jiné
Skupina Smartwings se cítí poškozena vedením diskuse v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce, kde se řešila mimo jiné státní pomoc firmám postiženým virovou krizí. Skupina žádá po televizi omluvu a hrozí žalobou. „… kupříkladu Smartwings měly problémy už před tou koronavirovou krizí, jak je možné ošetřit to, aby stát nepomohl miliardářům a bohatým lidem kolem premiéra …,“ tázal se Moravec. Diskuse se zúčastnila i ministryně práce Jana Maláčová, která označila privatizaci ČSA za chybu. Smartwings považují debatu za skandální a po ČT požadují omluvu. Deník Zdopravy.cz přináší jako dokument přepis debaty i následnou tiskovou reakci aerolinek.
Přepis diskuse v pořadu České televize Otázky Václava Moravce (5. 4. 2020)
Václav MORAVEC, moderátor
——————–
Když se podíváme na to řešení ekonomických potíží, tak stát by podle sobotních slov premiéra Andreje Babiše z rozhovoru pro Českou televizi měl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů, v té souvislosti zmínil nízkonákladové aerolinky Smartwings, chci se vás, pane docente, zeptat jako ekonoma, aby jsme nesanovali podniky, protože kupříkladu Smartwings měly problémy už před tou koronavirovou krizí, jak je možné ošetřit to, aby stát nepomohl miliardářů a bohatým lidem kolem premiéra, viz majitel jeden z hlavních majitelů nebo hlavní majitel Smartwings, pan Šimáně, který patří k přátelům premiéra a tady se budou miliardy lít do firem, které měly potíže před koronavirovou krizí.
Filip MATĚJKA, ekonom, CERGE-EI, člen Ústředního krizového štábu za STAN a Piráty
——————–
Já nemůžu rozhodnout o konkrétních případech, ale všeobecně je to něco, čeho se hrozně moc bojím, že ve chvíli, když bude stát nakupovat tak, i když to dělá se sebelepšími úmysly, tak to prostě pro stát je těžké a strašně moc bysme na tom prodělali, nejspíš by to dopadlo tak, že by se nakoupilo spoustu firem, které se nakoupit nemusí. Potom vím, že teď pojišťovna EGAP oznámila, že bude pomáhat, že bude půjčovat firmám hlavně velikým firmám. Stát by se měl zaměřit spíše na malé firmy, protože ty velké firmy.
Jana MALÁČOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí, místopředsedkyně strany /ČSSD/
——————–
A střední.
Jana MALÁČOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí, místopředsedkyně strany /ČSSD/
——————–
Přesně tak, ty velké firmy zvládnou banky zařídit. Banka, když bude mít problém třeba Škodovka, tak banka jí zná, ví, dokáže si ji lépe zanalyzovat, vždycky banka najde způsob, jak těm velkým firmám pomoct. Stát se musí snažit pomáhat plošněji menším a středním, a tak by to tak by to mělo být. To tohle je něco, čeho se opravdu bojím. V Americe se tohle to dělalo, já vím, že je Honza Švejnar to zmiňoval, tam je rozdíl, že v Americe mají velmi velmi dobře fungující finanční trhy. A ty finanční trhy nám vlastně jsou takovým aspoň trošku vodítkem, jakou ta firma má v té době cenu, takže potom můžete srovnat, kolik stát za určitá aktiva zaplatí. U nás tohle nemáme, tak by to bylo o to těžší rozhodovat a moc bych se toho bál.
Václav MORAVEC, moderátor
——————–
Na kolik to pro vás, paní místopředsedkyně, překvapení, že tady je hned zmíněna v rámci státní pomoci firma, která se dostávala do potíží, když vyjdeme i z textů společnosti Smartwings se kupí problémy, Travel Service patřil mezi v rámci hodnocení společnosti Sky Trek, patřil mezi nejhorší aerolinky.
Šárka JELÍNKOVÁ, 1. místopředsedkyně strany, senátorka /KDU-ČSL/
——————–
Jako skoro skoro, co bych k tomu řekla, že já bych si velice teďka jednoduše jako opoziční tady politik mohla teďka tady kopnout do pana premiéra, já si myslím, že to lidi slyšeli a vidí, ať si udělají obrázek sami jo, jestli takto teda budeme v této době, kdy potřebujou opravdu jednotlivci, to co jsme tady všichni říkali, malí a střední podnikatelé potřebují pomoc, tyto firmy především tak, jestli stát bude dělat tady tyto kroky, tak ať potom to lidi ohodnotí ve volbách, my se skoro, fakt jako nevím, co bych k tomu více dodala.
Václav MORAVEC, moderátor
——————–
Vy se o tom na vládě bavíte, že se bude tady pomáhat těmto firmám, které se dostávaly do potíží, protože máme tady příklad OKD, kde stát se snažil pomoci a nakonec vidíme, že z peněz daňových poplatníků, kdyby se ta miliarda ztráty OKD v loňském roce rozdala všem zaměstnanců, tak máme x milionářů, milionářů na Ostravsku a nebudeme sanovat podniky, které budou prodělávat i v dalších letech, bavíte se o tom.
Jana MALÁČOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí, místopředsedkyně strany /ČSSD/
——————–
Ne, já jsem taky dozvěděla jako všichni ostatní z televizních novin, tuším, že včera, takže ta diskuse na vládě ještě neprobíhala a bude probíhat, bude muset probíhat. Souhlasím s tím co tady padlo, nebudu to opakovat, že se má pomáhat malým a středním podnikům zejména, nikoliv miliardářům, ale na druhou stranu další perspektiva, ukazuje se, že privatizace ČSA byla chyba. Já jsem mimochodem už v té době jsem v mainstreamu, protože tuším, že to včera už dokonce psal dokonce Financial Times, prostě, jak tahle krize kompletně změní pohled na fungování státu v ekonomice. Prostě zbavovat strategických vlastně firem, znamená, že v krizi je stejně zas zachraňuje stát. Pokud máme krizi každý 10, 12 let, tak je otázka, proč by se to měl privatizovat, pak je budete stát tahat z bryndy, pak se to bude zase prostě, zisky budou soukromé, ztráty budou veřejné, tak to asi nemá smysl. To znamená privatizace ČSA, dneska Smartwings byla velká chyba. A pokud stát bude do toho vstupovat, tak podle mě by to mělo mít pouze ten vstup by měl být kapitálový, to znamená, měl by tam být výsledek podíl státu zásadní.
Reakce Smartwings Group (6. 4. 2020)
Smartwings Group se důrazně ohrazuje proti skandálnímu vedení debaty moderátorem Václavem Moravcem v nedělním pořadu ČT, kterým bylo poškozeno její dobré jméno.
Společnost Smartwings se ohrazuje proti zcela tendenčnímu vedení diskuse moderátorem v pořadu ČT Otázky Václava Moravce dne 5. dubna 2020, ve kterém moderátor zcela účelově a bez znalostí problematiky globální letecké přepravy a situace koncernu Smartwings poškodil dobré jméno Smartwings Group.
Pan Moravec se v diskusi ČT několikrát sugestivně domáhal odpovědi, zda se má v této době pomáhat společnostem, které měly již před koronavirovou krizí dlouhodobé problémy. K tomu můžeme uvést pouze to, že Smartwings (dříve Travel Service) vykázaly za 22 let své existence pouze jednu ztrátu, a to ztrátu účetní vyvolanou pohybem kurzu dolaru vůči české koruně. Moderátorem Moravcem zavádějící a účelově použitá argumentace byla bez jakékoli pochybnosti vedena snahou zdiskreditovat Smartwings a ztížit tím případná jednání s vedením státu o možné formě pomoci v současné koronavirové krizi, kdy její příjmy v důsledku této epidemie klesly téměř na nulu. Pro úplnost je třeba dodat, že se Smartwings přes obrovské problémy způsobené nedodáním 22 letadel Boeing MAX s touto skutečností velmi dobře vypořádaly.
V této souvislosti bychom rádi poukázali na to, že i tak velké společnosti jako Lufthansa, KLM-Air France, United Airlines, Delta Airlines, Ryanair, Easyjet, Scandinavian Airlines, Finnair a mnoho dalších jednají s národními státy o pomoci v situaci, kterou nezavinily a kterou by pravděpodobně žádná z nich bez jejich pomoci nezvládla. Všechny státy, kde tyto aerolinky působí, buď pomoc přislíbily, nebo ji již přímo poskytly. V USA bude například leteckým společnostem poskytnuta vládou garantovaná půjčka v hodnotě min. 50 miliard dolarů, z toho 28 miliard dolarů již bylo schváleno a aerolinky tyto prostředky mohou čerpat.
Ryze účelově se pan Moravec také odvolával na hodnocení agentury Skytrax, podle něhož údajně patří Smartwings mezi nejhorší aerolinky. Pokud by totiž chtěl být objektivní, přinejmenším by dodal, že se jedná o zprávu 4 roky starou a především, že server Skytrax udílí svůj tzv. rating na základě auditů, za něž mu letečtí dopravci platí. Je tedy přirozeně v příkrém střetu zájmů, na což nejednou upozornila jak zahraniční média, tak i řada leteckých dopravců. Společnost Smartwings patří k těm, které se odmítly na těchto praktikách podílet a nikdy danému serveru nic neplatily.
Smartwings je opakovaně držitelem certifikátu IOSA (IATA Operational Safety Audit) představující nejpokročilejší standardy provozní bezpečnosti a kvality v letecké přepravě. Poslední IOSA audit společnost úspěšně absolvovala letos.
Také úvaha ministryně Maláčové, že privatizace ČSA byla chyba, zapadala do režie moderátora. Paní ministryni zřejmě uniklo, že privatizace byla jediným možným řešením situace, do které se ČSA i za řízení politiků její vlastní strany dostaly. Prodej do rukou dnes krachující společnosti Korean Air Lines (KAL) za cenu jednoho motoru letadla Airbus A319 byl jasným důkazem toho, v jaké situaci se tehdy ČSA nacházely. Protože si ani KAL s touto situací nevěděly rady, nabídly naši tehdejší společnosti Travel Service nejdříve v ČSA minoritu a pak společně se státem i zbývající podíl. ČSA jsme zachránili a postupně ji včlenili do dnes vytvořeného koncernu Smartwings Group. To je pravdivý a nezpochybnitelný výsledek privatizace ČSA. Od doby, co se Smartwings staly akcionářem ČSA, byly České aerolinie vždy v zisku.
Jednáním moderátora pořadu ČT bylo poškozeno dobré jméno skupiny Smartwings Group a jeho zaměstnanců, protože v očích veřejnosti v celostátní televizi byla společnost Smartwings prezentována účelově negativně, což má významný dopad nejen na důvěru veřejnosti, ale rovněž i na obchodní činnost společnosti. Smartwings bude po ČT požadovat omluvu a v případě, že omluva nebude uveřejněna v čase a rozsahu, jak bude požadováno, bude se Smartwings domáhat svých práv všemi dostupnými zákonnými prostředky.
[yop_poll id=“40″]