Smartwings vs. ČT: V debatě se řešila státní pomoc firmám, aerolinky se cítí poškozeny

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.comOdstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Skupina Smartwings se cítí poškozena vedením diskuse v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce, kde se řešila mimo jiné

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

a provokativně v návaznosti na celou diskusi bych se i zeptal: a nešlo by poslat zugrunt i celý Viklef Hejvl Internešnl? směšné letiště z východní Evropy, bez síťovéh odopravce, nelze se tam dostat vlakem, taxíci se chovají hůře jak v Ulánbátaru, a ani nedokáže oslovit klientelu z většiny České republiky…

Pravdepodobnost

„označila privatizaci ČSA za chybu“
Jo meli tam nechat tvrdika.

Adam

No já bych si na místě Smartu zametl nejprve před vlastním prahem, přestal bych lítat s jedním motorem, když zruší let u ČSA, přestal bych tvrdit, že nemám nárok na jinou letenku ačkoliv nárok mám atd a poté bych kopal kolem sebe. Státní pomoc aerolinkám tu byla už mockrát a všichni víme,jak to dopadlo. A já, že létám velmi často,tak konec SW bych nepocítil a koupáky by odvezl někdo jiný, neviditelná ruka trhu by se o to už postarala.Jen mi je strašně líto ČSA a všech lidí,kdo mají tuto firmu jako srdcovku

Aleš

Přesně tak. Dávno před coronavirus mi zrušili let Varšava Praha. Jediná možnost vrátit peníze. Přesměrování letu na jiné členy skyteamu není možné. I když před rokem to vůbec nebyl žádný problém. V tomto s ČSA mnohem zhoršilo a kleslo na úroveň SmartWings. Proto již lidem, kterým kupuji letenky, nedoporučuji kupovat letenky ČSA nebo SmartWings, jen v krajních možnostech kde není jiná alternativa. Ale těch zas tolik není.

Nekdo

krajní možnost? tak vzhledem k tomu, že Vídeň mám o více než hodinu blíže a na letiště se lze dostat čistě kolejovou dopravou, takže mně nemusí zajímat zácpy na silnicích, tak celý PRG je krajní možnost 🙂

Otmar

Naprostý souhlas s Karlem. Už více než rok trvá odškodnění za více než osm hodin zpožděný let. Smartwings nekomunikuje. Případ jsem musel dát bohužel k soudu. O nějakém dobrém jménu této společnosti nelze v žádném případě hovořit.

Karel

Stale me neprestavaji udivovat minusy u prispevku v diskuzi, ackoli clovek nikoho neurazi a jen pise z vlastni zkusenosti… Clovek jen chce to, na co ma narok a nechat jim 2x 400 € za to, ze prileti o 3,5 hodiny pozdeji opravdu nechci. Neni to par stovek Kc, co by clovek hodil na hlavu. Kdyby se alespon snazili komunikovat, ale naprosta ignorace z jejich strana a neochota neco resit, vcetne jejich slavneho ombudsmana.

Karel

hmmm kdyz si SW vedou tak dobre a nejsou ve ztrate, tak proc delaji neustale problemy a prutahy s odskodnenim za zpozdeni a delaji mrtve brouky? No nevim, ale svym jednanim poskozuji sebe samotne a o nejakem dobrem jmenu si mohou nechat jen zdat…holt potrefena husa nejvic kejha, sorry jako 🙂

Antal

I kdyby stát nevydal nařízení o zákazu cestování, tak by stejně nikam nevyletěli, protože všechny státy uzavřely své hranice.

J.L.

Zdá se, že Boeing na teď bude mít. Jeho akcie za včerejšek posílily o 19,47% (https://www.patria.cz/akcie/BA/boeing/historie.html)

J.L.

Omyl, ten komentář patří k příspěvku HonzaX

Pravdepodobnost

Myslim ze si pletete volatilitu s cenou akcie. To co roste je volatilita. Cena leti dolu s tim ze jsou tam samozrejme prubezne nejake korekce.
https://www.patria.cz/graph/imggen.aspx?type=stockHistory&marketid=2b7b42a5-8ae8-4dc1-9ea8-d161fc0c06d5&timemode=3M&columncode=Close

HonzaX

Smartwings by měl škody uplatňovat především u Boeingu.

Daniel Mach

Možná by stačilo vynechat slova jako „skandální“ a „tendeční“ a vysvětlit, co řekl Moravec špatně. Kdyby vyjádření bylo krátké a konkrétní, určitě by to firmě prospělo víc.

kanafasik

„Jednáním moderátora pořadu ČT bylo poškozeno dobré jméno skupiny Smartwings Group“…:)) Smartwingsmgroup poškuzujevsvé dobré jméno pouze svým chováním na trhu.

Thomik

Moderator nezvladl sam sebe a choval se ucelove. Navic se neopiral o fakta. Cisla z vyrocnich zprav atd. Vubec se na tu debatu nepripravil. Cely jeho projev byl pouze rekneme neco jako “ hra na city” libive a a velice omezene myslenky vhodne pro volice z vesnice. Velice neodborne a amaterske chovani ktere se hodi spise na TV Barrandov nebo na moderovani voleb v USA. Urcite ale ne do verejnopravne televize. O tom , ze protistrana nemela moznost se vyjadrit ani nemluve.

Pravdepodobnost

Cili uz se ani nesmi rict ze nejake firma byla ve financnich problemech? Ovsemze se to nesmi rikat kdyz to neni pravda.

Pokud to ale neni pravda, tak se nemusi verejne ohrazovat – staci podat zalobu … prokazat ze nebyli ve financnich problemech … a vysoudit majlant.

Y.K.

Bez ohledu na majitele a průměrnost aerolinky, ta otázka byla značně sugestivní a extrémní přestřel podle mého na médium, které se tváří seriózně. Je úplně jedno jestli firmu vlastní miliardář, stát a nebo stréco z Brna, akciovka má daná pravidla jak hýbat s „jměním“, nejde říct, tamten zakladatel je miliardář (což jistě není cash na účtech, je to třeba hodnota podílu ve Smartwings nebo i jiných firmách). Navyšování jmění má svá pravidla.

Y.K.

Mohl se vyptávat co třeba Čínsky podíl, proč nepomohou akcionáři, to jsou legitimní otázky. Poukazování na miliardáře je laciný bulvár.

Aleš

SmartWings dobré jméno neměl ani před diskuzi na ČT, takže nevím o co jim jde zoufalcum

Antal

Nevím proč se SWG rozčiluje, je naprosto přirozené, že stát jako vlastník státních firem se bude v první řadě snažit sanovat svoje firmy.

Jenda

Stát by neměl podnikat a tak nevidím jako ideální řešení vstupu státu do soukromé společnosti. Říkat si o SW můžeme cokoliv, ale musíme si také uvědomit, že firma se angažovala v obnově vozové parku. Vloni měli mít na sezónu 16 úplně nových letadel a jejich počet měl růst (celkem přes 30 objednaných). Bohužel se firma dostala po minulém roce do ne zcela ideální kondice a současná situace je pro ni opravdu vážná. Je to jediná „významná“ česká letecká společnost s národní značkou ve svém portfoliu a státní pomoc jakoukoliv formou (ale hospodárnou) je dle mého názoru důležitá. Nevidím do pozadí,… Číst vice »

Chronosphere

To nevyužívání při aktuálních státních zakázkách myslíte jak? Jakože Číňani by bez reptání museli dovolit lety SW pro zdravotnické potřeby na svá letiště? No nedovolí,no. To je taky součást dobré pověsti SW. A vliv má i politika,a čínští soudruzi si nás dost vychutnali. Viz čtyři letadla čekající na Sibiři týden zda se nad nima někdo smiluje nebo ne, zatímco ukrajinské,čínské a ruské firmy pro náš stát bez problému lítaly. A státní repatriace z jiných zemí snad lítají SW.

kanafasik

jejich letadla byla párkrát použita na dost předražené repatriační lety.

Přemek

jistě ale víte, že cenu za repatriační lety si neurčoval Smartwings, ale MZV

Míra

Nasadí Luft Jardu

Jirka

Problémem jsou pravidla EU. Já bych byl za to abchom si jako stát platili kvalitní aerolinku, která bude vizitkou ČR. Bude mít slušnou dálkovou flotilu (a la LOT) a bude poskytovat služby a la Turkish Airlines s tím že to stát bude stát nějakou tu kačku… Ono se to v globálu do ekonomiky vrátí (pracovní místa vytvořená na letišti transferovými cestujícími), etc. Jenomže jsou tu pravidla EU o nedovolené veřejné podpoře. Ale mám pocit že by se to nějak obejít dalo.

Aleš

Snílek

Daniel Mach

A jak se ke slušné flotile dostal LOT? Copak pro Polsko pravidla o veřejné podpoře neplatí? Nebude chyba spíš jinde?

M H

Problém je spíš chování českých zákazníků, kdy pro většinu hraje prim cena…a je jim jedno odkud a s kým poletí. Málokoho zajímá země původu výrobku či služby. A svůj podíl na tom má i to, že jsme malá země, v jejímž okolí jsou velká letiště.

Nebude-li se snažit český zákazník podporovat české produkty a služby, nemůže se divit, že nejsme v ničem soběstační (snad kromě pivovarnictví)…a to neplatí jen o letectví, to platí všeobecně o všem, co jsme schopní produkovat sami…od vajíček, jogurtů a masa po cestování autobusy, vlaky či letadly.

Měli bychom se pro začátek inspirovat třeba v Rakousku…

Jirka B.

Ano souhlas, inspirujme se v Rakousku. Jsem z Ostravy a DO VIE to mám o 100 km blíže, než do PRG, tak by mě zajímalo, proč z VIE lítám za 70% toho, za co bych lítal z PRG. Ono je to krásné, mluvit tady něco o podpoře českých firem a produktů, ale řekněte mi jediný důvod, jediný, proč bych neměl letet z VIE, ale z PRG?

M H

Ano…prim tedy hraje cena a pohodlí (zcela logicky). Pak se ale nikdo nemůže divit, že v PRG není nabídka ani taková konkurence, když český zákazník je ochotný přijet do VIE. Aerolinky se potom zcela logicky budou více soustředit na VIE a PRG je bude zajímat méně. Kdyby nebyl ochotný přijet do VIE a vyžadoval let z PRG, po nějaké době by mohla být v PRG lepší nabídka…bez patřičné poptávky tam ovšem nikdy nebude.
Racionální důvod pro let z PRG není v podstatě žádný. Jediný důvod je národní hrdost.

Aleš

Navíc nabídka v Praze oproti Vídni je opravdu žalostná a mizerná

Pravdepodobnost

Jasne, nemuzeme postavit VRT protoze to nikdo nebude pouzivat ale muzeme si vydrzovat aerolinky z prahy do ostarvy.

Butrusik

Kam zmizel Jentak?🤔🧐

Katka

Vypnuli ho.

Thomik

Trolling

Thomik

Asi chodi majitel servru zdopravy.cz na pivko s moderatorem Vaclavem Hlodavcem. Zaujatost, zast, a manipulace jsou hlavni vlastnosti tohoto media. ( amaterismus)

Jan Sůra

Nikoliv, jen jsme alergičtí na lidi, kteří komolí někomu příjmení.

Martin

Cry me a Dněpr a pak mazej zpátky na novinky. K dopravě jsi zatím nenapsal nic, jen tady dál vesele komolíš a otravuješ, čímž výrazně snižuješ dobrou úroveň, kterou si zatím místní diskuse drží. Tady na hlodavce není nikdo zvědavej.

kulhán

Korona je tady přeci?!

Ferda

Ja myslim, ze pokud doslo k zavreni hranic a letecka spolecnot nemuze letat, mel by ji stat pomoci, napriklad pujckou… nechapu tu zlost… nyni Smartwings vypravuji repatriacni lety z celeho sveta. Myslim, ze neni spatne mit ceskou aerolinku….at si kazdy rika, co chce. Nidkdy zadnou pomoc nepotreboval….Ale nikdo z nas neni v managementu ani CSA, ani Smartwings, ale zavreni hrani je rana, za kterou nikdo nemuzu. Meli byste odpustit od svych zasti a koukat se na situaci rozumne

Aleš

Můžou za to komouši z ČLR. Tu nech to zacvakaji

Pravdepodobnost

Ceskou leteckou spolecnost mame. Jednu zakladnu ma v caslavi a disponuje kapacitami pro prepravu osob i nakladu.

Anonymus

Skoda ze v debate nebylo nekdo z managementu Smartwings Group. Byli pozváni?

Thomik

Trolling

Jirka B.

Jééé, někdo se naučil nové slovíčko, že?

Anonymus

Kdyby stat pujcil penize tak fajn. Ale nedovesu si predstavit akciovy podil statu ve Smartwings group. Manazeri smartwings manazeri csa a manazeri statu. Tri kohouti na smetisti.to by byl pretlak obrovskej.

Pravdepodobnost

za stat jedine jarda!

Jan

Certifikát maji kdejaký ale lítají na jeden motor jen aby ušetřili.

Nicky

SW je opravdu strašná aerolinka, a nemyslím, že je to pro ČR strategická společnost.
Pokud zkrachují, vadit mi to nebude.
Slovensko a Maďarsko také žádné národní aerolinky nemají a dá se bez toho žít.

Dan

Slovní spojení „Smart Wings“ a „dobré jméno“ mi nejdou dohromady 🙂

Jája

Tak to je hromada blábolů to prohlášení. Travel Service nekoupil ČSA z nějakého samaritánského důvodu, hlavním důvodem byla likvidace konkurence. Druhým důvodem byly lidské zdroje, které chtěl TVS touto akvizicí získat, vyškolený personál ochotný pracovat za malé peníze se v letectví až do nedávna těžko sháněl. Třetím důvodem, který ovšem TVS nikdy nepřizná, je značka ČSA, její codesharové smlouvy, mezistátní dohody umožňující provoz na letiště v Rusku a jinde. ČSA měly na rozdíl od TVS alespoň jakési renomé, TVS byly vždy vnímány v lepším případě jako no name, po slavném letu na jeden motor jako spolek podvodníků. Takže mají přesně… Číst vice »

Jan Mlynář

Presne , vystizne a jasne napsano, dekuji! V dobe akviizice temi gaunery melo CSA na uctech 2.5 miliardy a zisk 500mil. za posledni rok, TVS ten rok vykazovslo ztratu! Dnem prevodu akcii vysali konta CSA a nakoupili si za to maxe…Je to banda podvodniku a lharu! Z toho jasne vyplyva,ze by bylo fer zachranovat CSA, ne skupinu SW!

Aleš

A co akumulovaná ztráta ČSA za roky před tím? To, že má někdo 2,5 miliardy nějaký rok, neznamená, že je na tom dobře. Ztráty z předchozích let se musí z něčeho zaplatit, nebo si myslíte, že zmizí jako pára nad hrncem?

Thomik

Melo by se pristupovat ke vsem stejne. Jestli hospody maji zavreno a dostanou dotaci ( pujcku) tak pak ma na to narok i kadernice a stejne tak regiojet, leo, a taky Smartwings atd atd. Nevidim v tom rozdil.

Pe.tr

Spojujete rohlíky a dorty. Dotace na rohlíky ano , na zákusky NE . Vše co se dnes prožere se zítra bude splácet.

Jan Sova

Z právního hlediska aerolinky nikdo nenutil přímým zákazem provozovat činnost. Z logiky věci je jasné, že jim klesla poptávka po letech někam k nule. Tento stavu skutečně vyvolaly celoevropská opatření, tudíž pokud nějaká sanace leteckým dopravcům, tak tady se musí zaangažovat EU. Ale zachraňovat někoho, kdo létá za „podnáklad“, jenom aby zmlsaní zákazníci doletěli za 450,- Kč z centra Evropy na její okraj, je vyhazování peněz, které budou potřeba jinde !!!

Thomik

Trolling

Butrusik

Nebo to bylo podobne přínosné jako detinske komoleni jmen moderátorů, prezidenta a podobne, které tu malá část diskutujících považuje za vtipné, zbytek za trapne

L.K.

Když je zisk nacpou si ho do kapes,když je ztráta chtějí aby to stát=daňoví poplatníci zaplatili!

Adam H

To je trochu jiná věc, kdyby se do té situace dostali vlastní nezodpovědností.

Ale pokud podnikáte v tak specifickém odvětví jako je letectví a stát vám z nějakého důvodu hodí do podnikání vidle, tak bych očekával, že minimálně složí bankovní záruky za půjčku na provoz nebo podobně a ve vyspělém světě by to mělo být normální. Mimo to je QS jeden z největších dopravců na PRG, které patří státu, takže stát bude chtít QS pomoci dvojnásob, nemyslíte?

Pe.tr

Tak to mají výhodu a mohou požádat svého tichého čínského spolumajitele a dotaci . V jeho zemi to způsobili a exportovali do světa tak ať si to číňan cvakne. Čína nás nefunkčníma corona testerama a rouškama nezachraňuje , oni bačují na tom , co způsobili .

Aleš

Přesně tak, nech 49.9 % díl do toho nasypou komouši, když to vlastní a nech to nesanuje jenom stát sám

Aleš

Linky, které QS léta jsou nahraditelné jinými dopravci běž větších problémů. QS není nenahraditelná

Ivan

Docela jsem se pobavil…
Krachujici KAL? Neříkám že ne…
Pokud vím, tak od začátku bylo s KAL dohodnuto, že jednou podíl odkoupí TS /SW. Přímé převzetí většiny by totiž antimonopolní úřad nepovolil, tak se vymyslela šaráda s KAL. Jim se navíc hodilo pronajmout ČSA OK-YBA aby mohli nabídnout více letů do Prahy.
Jediné s čím souhlasím je, že ČSA byli systematicky likvidovany… Aby pak mohly být levně nakoupeny.

kanafasik

přesně tak!

Daniel Novák

SmartWings žádné „dobré jméno“ nemají…

Laik

Stát prodal soukromé společnosti Smartwings svého státního dopravce ČSA. Smartwings postupně ČSA prakticky zlikvidoval. Nyní chce soukromník Smartwings pomoc státu a zaštiťuje se značkou ČSA. Nesedí tady něco jenom mně?

Felix

nezničil spíš stát sám značku ČSA tím, že ten podnik pod jeho vedením téměř zkrachoval?

Y.K.

ČSA zlikvidoval stát a ne Smartwings, což je docela důležitý detail v této debatě.

Jan Mlynář

V dobe akvizice CSA travelem bylo CSA sice uz mala, ale ziskova a samostatna firma se slusnym potencialem do budoucna. Pryc byly doby decimovani statnim politickym vedenim…Od vsupu TVS do CSA to jde s CSA z kopce po vsech strankach. Da se rict, ze jsou skutecne postupne likvidovany!

Peet

No dobře, pravdu máte oba.
Stát zničil ČSA ekonomicky, a SW ho z marketingového hlediska dorazil. Ekononicky se dá zvednout nalitím peněž a dosazením dobrého managementu. Marketingově jej dostat zpět je v dnešní konkurenci téměř nemožné. A ano, dobrou pověst a služby ČSA zlikvidoval SW s pány Šimáněm a Vikem.

Y.K.

Nevím, já už jsem dlouho s ČSA neletěl. ČSA mezi běžnými cestovateli žádnou zvláštní pověst nemají, mají spíše nostalgickou mezi fanoušky. Dnes (teda včera 🙂 typičtí cestovatelé prostě nakupují na portálech podle cenovky a na značce jim nezáleží, že patří Smartwings běžný Franta netuší, hladolety jsou po Evropě všude některé aerolinky zase pravidelně stávkují, jiné jsou zase samý příplatek, je to džungle. Jen pár vybočuje trochu nahoru. Dobré služby ČSA skončily někdy před 10 lety, když pak začali létat Airbus linky s ATR, tak zabíjeli i business klientelu, koneckonců ta padající potřeba kapacity, je důkaz, že to nestálo za nic.… Číst vice »

Honza

Pokud si dobře vybavuji, tak ČSA stále létají pod svou značkou. A tento rok měli přiletět další A320 a A220. Nějak tu likvidaci nevidím.

Petr

Doufám, že ty další A320 opravdu přiletí. Měli by být ještě 3: OK-REV, REW a TEX. Nicméně díky současné krizi je těžké cokoliv předpovídat. Obzvláště, když OK-MEL a NEN odletěli cca před měsícem na rozebrání na náhradní díly.

JirkaA

Určitě ty nový era do flotily nepřiletí. Budou mít jen 4 letadla.

RHood

Myslel jste pod kódem ČSA, že ? S letadlem ČSA (v scheme ČSA, s nápisem ČSA, s posádkou ČSA) se na PRG potkáte asi tak často, jako s medvědem v naších luzích a hájích.

Adam H

Moment, moment. Vždyť to byl stát kdo svojí nekompetentností přivedl ČSA na pokraj krachu. Po období nicnedělání pod vedením KAL se s ČSA konečně něco děje a očividně správným směrem.

Jan Mlynář

Presne tak, do kamene vytesat…

Tuo

Tak to jejich tiskové vyjádření je gól , za 22 let měli ztrátu jen jednou, aby ztráta nehrozila i po druhé tak by stát a tedy my všichni měli přispět a to protože
A) koronavirus
B) Šimáně, Vik a Babiš jsou dobří kamarádi
Inu, jak už tu někdo psal, privatizace zisku a socializace případných ztrát. Základ u koronaviru obecně u každé firmy, ať už nějaký dopad je nebo není, je hodně plakat (to už Šimáně předvedl) a stát s natažení rukou, protože ty peníze které se budou rozdávat, a to nejen smartwings, ale i dalším kamarádům budou velké.

Tony

Tak ono by stačilo státní podporu garantovat tím, že v následujících 10ti letech půjde státu např. 50% zisku z každého roku. Ale na to nemají politici koule. A okamžitě by se začalo investovat do inovací a vyvádět zisk různými metodami 😀

Koblich

To muselo být ve čtvrtém patře kvikotu. 😀

pája

Tak všichni známe to přísloví potrefná husa se vždycky ozve. Tak snad paní Bradáčová na VSZ je ve střehu a bude to sledovat.

Tony

„Travel Service patřil mezi v rámci hodnocení společnosti Sky Trek, patřil mezi nejhorší aerolinky.“ – To se myslelo Skytrax ne?
No to se tam sešla parta, vládnoucí garnitura, Moravec a do toho Smartwings. Ještě, že nedošlo k velkému třesku.
Myslím, že střední a velké firmy nebudou mít problém s půjčkami, co stát musí zajistit, tak jsou malé firmy o páru lidech a OSVČ.

Martin

K vstupu státu do významných firem: Jablonec ( taky ČSSD) v devadesátých zprivatizoval CZT Němcům; po dvaceti letech neúdržby nastalo období nejvyšších cen v republice, město to muselo koupit zpátky, jinak by se přestalo topit. Totéž nastane se státně privatizovanou vodou, s ČSA, ČEZ už takhle funguje… A je logické koupit podíl, než někam strkat peníze na pomoc bez kontroly. Bude toho víc…

Tony

Ke vstupu státu do podniků nevidím problém. Problém vidím, že se z toho dělá trafika pro zasloužilé „politiky“. Místo toho, aby to řídili schopní manažeři tam naletí nějaký poskok z PS a už to jede.

V.N.

Tohle jsme vymazali. Nadávky a urážky tady nechceme. Redakce.

Adam E

A konkrétní argumenty? Nebráním VM, ale zajímá mě argumentace za názorem. Názor má každý. Názor, který je podpořený argumenty, má málokdo.

Katka

Společnost Smartwings poškozuje svoje dobré jméno dlouhé roky systematicky sama, zejména úplně nekompetentním tiskovým oddělením.

Dan

Tohle by se Vlaďce nelíbilo…

Jiří S.

Ve skutečnosti je to přešitej Vláďa

Katka

Ona sociální sítě nepoužívá vůbec a internet minimálně, takže se to k ní nedostane…..

Tomas

Teď by situace chtěla, abychom všichni my, toaletní papírové firmy Smartwings z uplynulých let (tedy stříbrní a vyšší členové okplus), podali žaloby na Smartwings za to, že si dovolí sama sebe prezentovat jako společnost s dobrým jménem, když ve skutečnosti je její jméno synonymem odpadu mezi aerolinkami.

Petr

K hlasování bych si dovolil přidat ještě možnost: Zachránit ČSA. 🙂

Tony

Jarda Tvrdík už je v krizovém štábu, všechno bude 😉

Pe.tr

Tvrdíka nemohou ani zavřít . By zkrachovalo i to vězení .