Letecká společnost Smartwings zítra zařadí do pravidelného provozu s cestujícími po téměř dvouleté přestávce Boeing 737 MAX 8. Letoun registrace OK-SWE se vydá na linku QS1152 do Malagy s odletem v 16:20.
Smartwings měly letadlo v rezervačním systému nasazené už dříve na jiné lety, vždy ale došlo ke změně. Zítřejší odlet poprvé dopravce oficiálně potvrdil. Zařazení do letového řádu předcházel dnešní ověřovací let.
Firma bude druhým dopravcem v Evropě, který s tímto typem letadla obnoví provoz. První byl minulý týden TUI fly Belgium. Malaga byla shodou okolností první destinací i belgického letadla a současně i prvním letištěm, kam se před třemi lety Smartwings vydaly s letounem 737 MAX 8 na první pravidelné lince.
Smartwings počítají s tím, že letoun budou nasazovat hlavně na delší trasy, kde se více projeví jeho úspornější provoz. Dopravce jich má ve flotile zatím sedm, další přitom objednané. „Do začátku letní sezóny chceme postupně uvést do provozu všech sedm letadel 737 MAX 8. U každého jednotlivého letounu budou před znovuzavedením do provozu provedeny ověřovací lety,“ řekla v lednu po schválení letadla v Evropě mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Dopravce před týdnem spustil speciální stránku k letadlům 737 MAX. Na nich se snaží odpovědět na nejčastější dotazy, které se týkají návratu těchto letadel do provozu. Firma umožní lidem, kteří s tímto typem letět nechtějí, bezplatnou změnu rezervace. „Ačkoli máme v bezpečnost letounů 737 MAX plnou důvěru, chápeme, pokud budete chtít využít alternativní let operovaný jiným typem letounu. Svou rezervaci v takovém případě můžete změnit bez poplatku,“ uvedly aerolinky. Úplně zdarma ale být změna nemusí: týká se pouze letů, které budou k dispozici za stejnou cenu a koupených do 30. června.
Všech sedm letadel 737 MAX 8 je od zákazu provozu 13. března 2019 odstaveno v Praze. Po celou dobu na nich byla prováděna údržba podle předpisů výrobce.
Mám z toho rozporuplné pocity. Už sem s nim letěl asi 7x, ale stejně budu mít při nástupu asi lehce zvláštní pocit 🙂
Vzhledem k dnes oznámenému konci všech zaměstnanců ČSA v letošním roce potřebují SW alespoň jednu dobrou zprávu(ČRo)
Tajně doufám, že změna rezervace bude možná i z NGéčka na MAXE 😀 abych se s tím mohl co nejdřív proletět
Kdyby se kolem toho návratu nedělal takový humbuk, nikdo krom šotoušů by ani nepostřehl, že to není klasika, ale MAX…
No ještě by museli upravit bezpečnostní instrukce a dát tam 737-8 nebo 738 a vypustit MAX, tak zase ty lidi co se o sebe tak moc bojí nepoletí a nespustí vyrvál až v tom letadle
Bezpečnstní instrukce byli jednotné pro 737-800 a 737max8. Takže to poznáte z označení letadla, které není vždy pro cestujícího viditelné (nástupní most, schody ) a podle vybavení, kdy část lidí bude potěšena novějším interiérem.
Jo a díky tomu mi předloni v létě pár lidí tvrdilo, že letěli maxem. 🙂
Tehdá to jedna paní vyfotila na Facebook, že letí MAXem, protože na instrukčích je napsáno MAX a protože ta 737-800 měla Split Scimitar Winglets.
Hm, skvělé načasování PR zpráv. Neměl letět už minulou sobotu? Měl. Ale to by nebylo tak efektivní v PR kampani.
Obávám se, že míra vašeho blábolení opět povede k banu.
Dovolím si vložit odkaz mimo z dopravy: https://tn.nova.cz/clanek/smartwings-vraci-na-oblohu-boeing-737-max-prvni-stroj-vzletne-z-prahy.html , kde se také uvádí, že měl být MAX nasazen už v sobotu.
A vážím si Vás dlouhodobě jako novináře, proto už dál nebudu odhalovat jak funguje mediální svět zejména v dnešní době, kdy se blíží volby a vládě teče do bot. Vy víte, jak média fungují a že je lze nějakým způsobem využít/zneužít ve svůj prospěch a finanční zisk, ale spousta lidí to netuší – to říkám po konkrétní zkušenosti, kdy se mě dnes na ČSA několik lidí ptalo.
Vím. A vím, jak funguje PR ve skupině Smartwings. Promyšlená mediální strategie je úplně to poslední, co od této společnosti očekávám. Celá ta legrace je jednoduchá: prostě to někdo nahrál do systému, aniž by to koordinoval a byl definitivní souhlas. QS nikdy nepotvrdily, že minulou sobotu poletí, jen to měly v systému. Tolik k promyšlené mediální strategii a běžte se udávit svoji nenávistí. jak funguje mediální svět vím moc dobře. Stejně tak, jako anonymní troubové v diskuzích píšících z jedné IP adresy pod x různými nicky.
Trochu mě mrzí, že si mě s někým pletete, používám pouze jeden nick a nemám loutkové účty. Je možné, že má více lidí podobný názor jako já. Každopádně je dobře, že se ukazuje, že jarní kampaň Smartwings Vraťte nám křídla dělali jenom zaměstnanci Smartwings a nikdo jiný v tom nefiguroval. Shodou okolností se ale z letušek a letušáků vyklubali manažeři sociálních sítí. A tak je to se vším. Váš web je velmi obsažný, je dobře, že existuje, čtu nárazově i články z jiných oborů, ale nemám čas se vyjadřovat ke všemu, proto i tady leckdy komentuji se zpožděním. Nic víc,… Číst vice »
Na jarní kampaň byla agentura. Teď rozhodně agentura není, což myslím pozná i laik ze stylu komunikace. Proto si dovoluji tvrdit na 100 %, že posuny termínu letů nejsou PR strategie, ale jen klasický bordel v této firmě. Ostatně, firma první let s cestujícími aktivně nekomunikuje, až na dotaz.
Pane redaktor, nemyslím si, že to je „nepořádek“ prostě to tam bylo load-ováno do systému v určité době a došlo ke změně a nemyslím si, že loading dělá někdo jenom tak, bez jakýchkoliv požadavků mangerů. A jestli je to minulá sobota nebo tento čtvrtek nebo v první pátek v dubnu příštího roku je absolutně jedno. A to „prvenství“ jim rovněž neunikne. Budou první na odletu z cestujícími z PRG, první na příletu do PRG z cestujícími a možná budou první na příletu do AGP a první na odletu z AGP. Takže ve výsledku budou mít nejméně dvě jistá prvenství a… Číst vice »
Dovolím si nesouhlasit. Ale děkuji za některá objasnění – přiznám se, že ten první MAX uvedený v systému byl mnou přehlédnut.
Jste nemocnej clovek. Schizofrenik. A navic s tim asi budete i na nemocenske nebo jste nezamestnanej. Protoze psat denne takove sra..y v kadenci co par minut neni normalni.
Presne tak. Ponekud se divim ze ho tady pan Sura toleruje. Ale evidentne chce mit zaplevelenou diskuzi temito nesmyslnymi vyplody. Skoda
Nekrmím trolly. Ani ty, co asi nic neví o obědových pauzách, konci pracovní doby a pod.
Mohl byste to prosim odhalit?
Díky.
Šťastný a veselý let všem, kteří jsou tak skromní, že jim stačí zkrachovala aerolinka se zkrachovalými ale veselými piloty😁. MAXimalní šrot je bonus zdarma.
Vy jste tak ubohy….
Zrovna označení šrot bych pro MAXy nepoužil. V mnoha ohledech jsou posunem vpřed a to nemyslím zdaleka jen katalogové parametry (spotřeba apod.). Nepovedl se akorát MCAS, jak designově (korekční akce na základě vstupu z jediného čidla), tak softwarově (opakovaný nose down trim pro tutéž událost).
Řekněte to to těm stovkám pozůstalým… Akorát se něco nepovedlo… Uf.
Jenže je to fakticky tak. Když uděláte v projektování letadla chybu na blbém místě, kde to před nehodami nevypadá, že by se mohlo cokoliv stát a to ať už zcela neúmyslnou chybu či kvůli „zkratkám v procesu“, tak to stejně může mít brutální následky. Z technického hlediska je to fakt „blbá chybka“, následky které nikdo nedomyslel ovšem byly fatální. A Boeing za to musel a musí platit. To už je tak, kdo nic nedělá, nic nezkazí. A katastrofy nejčastěji začínají u blbých chybiček, protože ty se mohou jevit nedůležité. Proč myslíte, že to třeba Airbus naprosto nijak nekomentoval, ani nezkusil… Číst vice »
Ono se něco podobného (ve smyslu zmateného počítače kecajícího do řízení) Airbusu dokonce už stalo, viz let Qantas 72, jen to neskončilo havárií s mrtvými, i když tam bylo z těch náhlých manévrů s negativními géčky dost raněných.
V tom, co jsem napsal, nijak nezlehčuju, co se stalo. A taky si myslím, že ty nedostatky MCASu byl šlendrián, který porušil základní pravidla pro konstruování letadel a jejich avioniky (už jsem to tu psal u jiného článku). Každopádně jsem výše reagoval na označení „šrot“, což MAXy opravdu nejsou – tedy abych byl přesný – pokud nepočítám ty dva, co to zapíchly do terénu, z těch se hromada šrotu stala.
MCAS není jediný problém, docela mají i problémy s motory.
Srovnáváte nesrovnatelné. Chyba v návrhu logiky MCAS přímo ohrožovala bezpečnost letu. S motory „dětské“ problémy jsou, ale zatím nijak kritické (typ „včíl co?“), jsou známé a řešené, spíše se jedná komplikace v servisu. Nevyhýbají se ani A320neo s LEAP motory, takže to není nic Max specifického.
Kdyz uz chceme poukazovat na motory, muzeme zminit v podstate vsechny novy masiny.
A320 New Engine Out edition, A220 a jine…
Diskutabilni zivotnost tech motoru je dana hlavne naprosto silenou a az nebezpecnou, zatizenosti na emise a tim, jak chtej lidi litat po evrope za par stovek. Kdo ma ten vyvoj tech motoru pak zaplatit?
Kopat tu jen do Boeinga, je trochu mimo.