Smartwings chtějí kvůli problémům Boeingu navýšit základní jmění o 1,4 miliardy na dvojnásobek

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště PrahaBoeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha

Více než dva měsíce uzemněná letadla Boeing 737 MAX 8 a nejistý výhled jejich návratu na oblohu přinutil majitele letecké

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Apex

Jakkoliv mám na služby QS ne úplně dobrý názor, tohle je situace, ve které jsou nevinně a kterou nelze brát z hlediska budoucnosti civilního letectví v ČR na lehkou váhu. Obávám se, že ďábel je skryt v detailu, resp. ve dvou větách v odůvodnění na pozvánce na valnou hromadu, které naznačují mnohé o aktuálním stavu a situaci ve firmě: „Společnost tak potřebuje posílit svoji finanční pozici, aby se dokázala vypořádat s výrazným propadem výnosů a zvýšenými náklady jako důsledkem této mimořádné situace. V případě, že nedojde k posílení finanční pozice Společnosti, jak je navrhováno, existuje významné riziko ohrožení samotné existence… Číst vice »

Matoo

Já mezi řádky navíc čtu, že číňani do toho hází vidle a neobtěžují se to nějak řešit. Situace musí být skutečně špatná, když minoritní akcionář už poskytoval půjčku nemalých 700mil.

Picasso

Apex, palec nahoru za příspěvek. Nutno ještě dodat, že QS si za poslední 3 roky (2016, 2017,2018), kdy dobře fungující letecké společnosti reportovaly rekorní zisky, nevytvořil žádný finanční „polštař“. Obávám se, že ztráta za rok 2018 bude kolem 1 Mld CZK a rok 2019 to bude něco podobné. Ztráta likvidity = okamžité snížení reatingu u financujících společností atím pádem zhoršení podmínek financování.
Tento rok tu již byl podobný scénář, který skončil tím nejsmutnějším koncem, bankrotem. Germania.

novyv

Ookud by krachlo smarwings což se muze stát tak o práci příjde tisíce lidí. Neřku-li přes deset tisíc nejméně. Na Smartwings jsou závislé cestovky regionální letiště dodavatelé služeb spousta obchodních menších i vetších firem…

Pako

Americky bordel je ted „vyssi moc“?

Jen tak

Z pohledu smartwingsu (a leteckych spolecnosti) je to vskutku vyssi moc.

Martin V.

A to ještě mají štěstí v neštěstí, že MAXy uzemnili v předjaří a Boeing jim nestihl dodat letadla na léto, která jsou už vyrobená. Smartwings v tom mohl mít utopených ještě mnohem víc peněz a použitelných letadel stejně jako má teď.

Bob

Oni už ale museli zaplatit i za ta nedodaná letadla. Zálohy za objednaná letadla se platí už několik let před dodáním, řekněme každé čtvrtletí až 2% z ceny.

Y.K.

Něco co se nedá dopředu předpokládat je „vyšší moc“.

železničář v důchodu

Ale někde se přece provalilo, že výrobce o tom problému věděl v teoretické rovině už asi rok – tak jaká „vyšší moc“: odpovědnost by přece měla jít za ním!

Janek

Letiště a letecké společnosti už teď v teoretické rovině vědí že bude v zimě sněžit. Ale i přes to určitě dojde ke zrušení letů z důvodu sněhové kalamity. Za kým pak půjde odpovědnost? Za Dagmar Honsovou, Alenou Zárybnickou, nebo ještě za nekým jiným?

železničář v důchodu

Počasí člověk rozhodujícím způsobem ovlivnit nemůže, ale chybu související se SW, o níž výrobce ví, člověk ovlivnit přece může – zkuste trochu myslet a třeba Vám dojde, jakou pitomost jste napsal …

Jen tak

Dobre… jak smartwings muze ovlivnit to, jak se boeing popasuje s SW zavadou?

odpoved zni nijak – proto je to zasah vyssi moci (z pohledu smartwingsu).

z pohledu boeingu to samozrejme zadna vyssi moc není.

Jen tak

pokud se bavime o vyšší moci … tak je jedno, jestli o tom boeing vedel, nebo ne.

z pohledu smartwingsu je tohle „vyšší moc“, ona sama to ovlivnit nemohla.

to jestli, a jak bude pripadne boeing kompenzovat, na to nema vliv.

Y.K.

No, jenže jde o to z čí je to perspektivy. Z pohledu aerolinek a cestovek je to vyšší moc, protože tohle fakt nikdo netušil a takové věci se nestávají (takže těžko pérovat manažery, že něco nezvládli a výsledky jsou do kopru). Z pohledu Boeingu to je vlastní odpovědnost, oni to měli pod kontrolou.

Vůbec to neznamená, že po Boeingu nebudou chtít odškodné. Je to jen o předvídatelnosti události.

Palo

Americkymu bordelu se ted rika vyssi moc?

Víťa

To jsou ty čínské investice, po nichž volá Zeman? Zjevně je terno mít ve firmě takového společníka 🙂

Bob

No a ti Číňani už mají ve Smartwings bohužel podíl asi 65%.

JanSuchy

Asi 65 % ? Jak se dostali z 49,92 % na ~65 % ? Děkuji.

Jen tak

Fakt nemaji.

Boze lidi, kde se rodi tyhle famy.

tomáš

Číňani a asiati vůbec nejsou partneři do nepohody. Budu držet palce, ať to ustojí a dostanou se z této
situace, kterou bylo opravdu těžké předvídat.