Služba Mapy.cz nově nabízí přehled zaniklých tratí

Zrušená trať u Křimova v Krušných horách (Křimov - Reitzenhain). Autor: Jan Suchý, Prague – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2070272Zrušená trať u Křimova v Krušných horách (Křimov - Reitzenhain). Autor: Jan Suchý, Prague – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2070272

Společnost Seznam.cz přidala do své služby Mapy.cz další funkci. Začala v mapě ukazovat i zaniklé železniční tratě. Služba Mapy.cz to

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

No, dal bych sem odkaz na mapy trati, ale nevim jestli muzu… jde o format v dwf a jsou zde i zanikle trate…

kakov

přátelé znáte tuto stránku? http://zrus-zan-zel.blog.cz/ Hodně zajímavá věc.

Jinak k seznamu, samozřejmě, že to co mají v mapách nebude zcela kompletní, ale to už u mapování minulosti bývá……

Martin

Bohuzel ne vsechny… napr. Praha Modrany – Dvorce nebo Kladno mesto….
A cekal bych vyznaceni cele trasy ne jen casti…
Jinak zajimava vec,…

Přemek

Zajímavý počin, rozhodně dobrý informační vklad do turistických map k již často uváděným mostům a jiným artefaktům i chráněným objektům železniční infrastruktury. Patří to do našich národních dějin.

Guláš

Většina příspěvků se fakt nedá číst. Přijde mi, že to tu je samej ředitel zeměkoule.

Odpadlik

Chybí i dodatek, že mapy.cz ukazují i vznikající/plánované prelozky a novostavby silnic/dalnic i železnic

Přemek

To ukazují již delší dobu a na zdopravy.cz o tom byla zmínka.

robert

Ze neco chybi, bych jim nevycital. Podle me je to ve vyvoji a jeste se prijde na spoustu dalsich trati. Ale Mapy povazuju za nejzdarilejsi podklad. 🙂

Martin V.

V mapě mají vyznačeno plnou čárou, kde se něco zachovalo (aspoň železniční spodek ve formě zářezu, cesty či křoví), ještě bych tam čárkovaně doplnil trasu, kde trať byla, ale nezachovalo se z ní vůbec nic (třeba proto, že je tam dnes 200 m hluboká díra, kde se těží uhlí).

FenyAMG

Seznam jede – palec nahoru 🙂

Hen ten oný

Služba je důležitá v tom smyslu, aby se každý mohl jít osobně přesvědčit, že v těch místech nic není.

mgr.pavel

Chápu pokus o vtip, ale nevyšel. Často jsou v terénu vidět různé náspy, remízky, lesíky, polní cesty které jinak nedávají moc význam, apod.

Martin V.

Přesně takto jsem letos náhodou objevil bývalou řepnou lokálku u Mělníka https://mapy.cz/s/kufotufuco když jsem jel na kole po značené cyklotrase a skalní zářez mi připadal moc pravidelný, násep přes rokli příliš vysoký a nakonec i spád té cesty překvapivě rovnoměrný.

Hen ten oný

Co je to platné. Nejhezčí pohledy jsou na fungující trati.

Přemek

Aby byly, je poučení z dějin zásadní.

Přemek

Kdo ignoruje staré stopy dějin v krajině, riskuje, že sám zabloudí.

Luděk S.

K čemu nové tratě? K čemu údržba koridorů? Tohle všechno obnovit. To by bylo terno. Na tom by šla vybudovat i celkem slušná politická podpora. Možná i politická strana.
Myšlenka k nedělnímu obědu.

Hanzi

Určitě. A tutove by se k volbám dostavili všichni šotouši.

Luděk S.

To je už solidní základ pro novou stranu.

Jan Sova

minimálně je na fotografii vidět mnohonásobně více (budoucích) členů šotouší strany, než kolik bylo v členské základně ANO2011 před tím, než uspělo hnutí ve volbách.

Frantisek

K čemu vůbec něco udržovat, když lze vedle postavit nové, třeba k jinému (ale zaručeně přece lepšímu) účelu…

K.S.

Toť otázka, prvně by bylo třeba udělat spíš nějaký velký rozbor a What-if, prostě vyhlásit šotoprojekční soutěž a pak to provalit hodnocením ekonomické efektivity, z toho se pak při dalším hodnocení odpíchnout, akutně potřebujeme věci jako odlehčení koridoru, další trať pro nákladní dopravu přes Vysočinu, respektive z Moravy do Čech (Nová Transverzálka?) nějaká příprava na VRT, byť ta nemusí být pořádně nikdy… První ale, podle mne, je dokončit alespoň to co je rozdělané, tedy plně dvojkolejnou pravobřežku, pak k tomu přidat pár takových „anarchistických“ vizí jako drát z Týnce do Letohradu, což by dovedlo veškerou dopravu v elektrické trakci z… Číst vice »

Jarek

S drátem do Týnce souhlasím, ale do Letohradu je to z něj dost daleko.

K.S.

OPRAVA: Týniště. n/O.

Ano, do Letohradu je to nějakých 36-40km, ale s benefitem možnosti převedení dopravy v elektrické trakci na tuto trať místo koridoru, což mu uleví a navíc je to v případě nákladů o nějakých 20 kilometrů kratších.

Spravedlnost

Hanzi, Ludek_S, mate rozumne nazory, ozvěte se na mail: tahlezemeneniprosotouse@gmail.com

Samozrejme piste klidne z anonymniho mailu. Narozdil od sotousu neni mym cilem nikoho odhalovat.

Jarek

Nepište! Je to past! 🙂

kakov

co kdyby jste zanechal té naprosto zbytečné nenávisti vůči šotoušům? ublížil Vám snad někdo z nich? vykopli Vás od dráhy, tak se potřebujete pomstít celémi světu?…..

Nekdo

Docela by mne zajimalo, zda trollite, nebo jste tak mimo, ze to myslite vazne…

Osasco

Co vám asi troll odpoví, aby mohl trolit dále? Nicméně myslím, že myslí vážně. Každopádně škoda, že se moc nevyjadřuje k jiným tématům než k lokálkám 🙂

Luděk S.

Je snad Andrej Babiš troll? Pak jsem troll i já.
Tady vidím potenciál. Samozřejmě by v programu nebyla jen obnova lokálek. Snížení DPH na pivo, zvýšení důchodů, boj s korupcí, vystoupení z EU a zavření hranic jsou ale snad jasné.

Hanzi

Těch adeptů lokálkových na zrušení je do mapy více než dost.

Osasco

A teď vážně, zachoval byste nějaké lokálky nebo si myslíte, že všechny vedlejší železnice nejsou potřeba stejně jako formanské povozy? A co ohromné investice do železničních koridorů, ty jsou potřeba nebo ne? (např. 4. koridor?). Zatím z vás padají jen nenávistné slinty k šotoušům.

MildaIV

Co je nenávistného na prostém konstatování faktu, že je u nás řada lokálek, které si na sebe nevydělají. Trať, kde není žádná nákladní doprava a kde jede 3-5 párú vlakú, obsazených v prúměru tak do 20lidí opravdu na zrušení je. Ušetřené peníze pak raději investovat do perspektivních tratí, aby byly více konkurenceschopné k silniční dopravě.

Osasco

Mám na mysli i dřívější příspěvky pana Hanzi (a to samé platí i pro velmi rozhořčenou Spravedlnost). Jinak s vámi víceméně souhlasím, např. v Rakousku to tak udělali.

K.S.

Pak buďme féroví, kolik je nás silnic, které si na sebe ani v nejmenším nebudou schopny vydělat? A stejně se do nich posílají peníze, takže tam by se také měla zastavit veškerá údržba a zrušit je (čti nechat z nich vzniknout postupně nezpevněné úvozy) Jedna (dvě) silnice musí přeci do obce stačit, takže v rámci úspory nákladů je třeba silniční síť zoptimalizovat. To by se Vám asi nelíbilo, že? Než se začne něco na asfaltu, nebo kolejích rušit, tak se to musí prověřit a udělat tomu rozbor potenciálu. Je třeba pitomost zrušit lokálku do Lanškrouna, je to celkem velké město… Číst vice »

Jarek

Možná nemluvme o „vydělání si“, ale o „ekonomickém opodstatnění“. Nevím, jaký je rozdíl v údržbě trati a údržbě okresky, ale minimálně na té trati musí někdo řídit dopravu. A pokud trať obslouží nízké jednotky procent dopravní potřeby v oblasti, tak je provozování další dopravní cesty vyhazováním peněz.

IBM

Nevíte někdo o dalších frázích? Já vím ještě o „nové dálnice“.

K.S.

Zatím asi nemají, ale uměl bych si představit třeba „průplavy“, nebo „Vodní cesty“, které by zobrazovaly zaniklé a plánované/nerealizované průplavy, plavební kanály (na dřevo) a podobně. Těch tu bylo taky celkem dost v minulosti, třeba Šífovka u Kutné Hory.

bkp

unesco

lokodepo

Tato užitečná funkcionalita asi bude brzy potřeba. Na Ministerstvu dopravy je velká většina lidí přesvědčena, že musíme zopakovat cestu jiných států, kteří se pustili do rozsáhlé likvidace tratí a teď toho litují. Odmítají variantu, aby se DSŽ podrobila kontrole reálných nákladů, které vykazují na údržbu regionálních drah a vytvořil se na ně tlak, aby investiční i neinvestiční náklady odpovídaly charakteru tratě. DSŽ si v posledních letech zvyklo i do lokálek dávat koridorové pražce B 91-S s rozdělením „u“, což je neekonomické. Nebo na těchto tratích dělají zbrusu nové štěrkové lože v době, kdy ceny kameniva stoupají a kamenolomy hlásí problémy.

K.S.

Nevím za co máte ty mínusy, ale kontrolovat SŽ by bylo potřeba, pokud se na „lokálkách“ staví stejně jako na koridoru a zvyšují se tím náklady na údržbu a materiál.

dopravák

Objektivní kontrola je samozřejmě žádoucí vždycky, ale v těchto „lokodepem“ kritizovaných případech jde z jeho strany zjevně o hloupé nedorozumění, protože v naprosté většině případů se jedná o efektivní využití už jednou „užitého materiálu z výzisku“ (například z opravovaných koridorových tratí), který na lokálkách může v pohodě sloužit ještě dalších několik (více) desítek roků bez potřeby zbytečně nákladné údržby.

Honza

Jistě, před výlukami se do stanic naváží staré betoňáky sb8 z „koridorů“ s lišejníky, samozřejmě včetně podkladnic (i na sb8 bezpodkladnicové uložení jde), ojeté kolejnice atd. asi pro legraci. Nevím jaká je situace třeba na opravdu lokální Mělník – Boleslav (jestli ano, tak se holt chtel někdo blýsknout, navíc to byla větší oprava), ale na kdysi poměrně hlavní 110 je tohle běžná praxe, loni v 10 km úseku vyměněn každá pérovka (není to náhodou od slova pérovat?), matice, zvonek. Tuším, že na nějaké průběžné dotahování se nehraje (viz poznámka o pérování, za pár let je to na autogen), ale kdyby… Číst vice »

Jan Sova

Kamení a štěrku je dost. Problém je v normách. Ty jsou tak přísné, že řidiči musí vynechat nakládku a za cílem splnění normy jet poprázdnu.

Jiří Kocurek

Jo jasně. Veze naftu do traktoru, ta by zpátky mohl v cisterně dovézt mlíko.