Slovinské dráhy expandují do Rakouska, přidávají šest nových párů spojů z Lublaně
Slovinské pendolino a jednotka Stadler FLIRT v Mariboru. Foto: Slovenske železnice
Nové spoje umožní i jednodušší cestování z Prahy do Slovinska, s jedním přestupem lze do Lublaně dojet za 11 hodin.
V tak kopcovitem terenu by nebylo lepsi (a/nebo rychlejsi) jezdit Pendolinem?
Slovinské pendolino nemá rakouský systém napájení. Asi lepší by to bylo.
A my jsme se kdysi pochechtávali Leoškovi za splašenou tramvaj do Ostravy, teď se z toho stává norma pro cestování mezi hlavními městy. Pokud bych měl takovou trasu absolvovavat vlakem skoro dvakrát tak dlouho a dráž než sám autem (a to nemluvím o tom, že si ten lístek musím koupit patrně dva měsíce dopředu a bez možnosti storna zatímco do auta sednu a jedu), tak mi musí nabídnout něco navíc. Třeba EC Jože Plečnik se soupravou ČD to splňoval, nebo ještě nedávno EC Croatia jako jeden z posledních vlaků na úrovni v té oblasti, to co z něj udělali letos… Číst vice »
Ještě zbývá EC 151 Emona s pěkným slovinským jídelním vozem, ale s odjezdem z Vídně v 8 to pro cestování z Česka není nic moc.
Pochechtávali a holedbali se, jak do toho nesednete. No a oni tím lidi jezdí i přes hraběcí rady těch, kterří spojení Lublaň-Štrýský hradec nazývají spojením dvou hlavních měst. Hlavně že mají Superba.
Zatím se Bmz pochlubil, že má klíčky. Nevím, jestli k němu má i Superba.
Aby se nakonec neukázalo, že je to klíček od Fábky.
Už dlouho o té cestě do Ljubljany uvažuju. Ale dostalo nás, že se tam jezdí tak málo často.
A samotná Ljubljana? Město stejně lidnaté jako Ostrava a nemají ani tramvaje ani trolejbusy. 😒
Tramvaje ani trolejbusy nemají, ale zas to město není tak hnusný…
No, Lublaň je pěkné město na tom kousku kolem řeky, ale jak se člověk dostane 500 metrů od řeky, už jsou to sídliště, resp. poválečná jugoslávská výstavba.
Ono je tam relitvně hodně staveb od Plečnika, pro znalce architektury to není vůbec špatné město na výlet. (Stejně jako Graz) Rovněž jejich soudobá architktonická tvorba nechává tu českou daleko, daleko za sebou.
To říct nemůžu, nikdy jsem tam nebyl. Ale jak to město může vypadat, když jsou všude jen auta a autobusy?
Mají AFAIK centrum zavřené pro auta s elektrickými minibusy.
Oni hlavně mají solidní ucelenou síť cyklostezek, takže se tam dost jezdí na kole. Do nejužšího centra mají auta vjezd značně omezen.
11 hodin ve vlaku, tedy i s přestupem mi nepřijde jako moc lákavé. Ale i tak jsem rád za informaci.
Náhodou, zrovna tady je cestou na co koukat z okna. Koho to nebaví, letí letadlem.
Díky za užitečnou informaci, já jsem zrovna člověk, který rád sleduje krajinu, tak to by bylo pro mne plus, ostatní civí do notebooku. Tak třeba pojedu, Psal jsem to z pozice starého pána, kdybych byl mladý, zdravý neváhal bych.
No paráda. Ty spoje z/do Mariboru byly do teď katastrofa. Odjezdová tabule vyloženě směšná – vešly se na ni v pohodě i zítřejší spoje, a to bylo dopoledne. Když jsem tam přijel, byl už na prvním místě můj vlak zpátky co jel za 2 hodiny, a to jsem si stihl bez problémů projít celé město. Modernizované veliké nádraží s takovými odjezdy vypadalo dost komicky, zvlášť se dvěma obsazenými pokladnami. Ale asi mají plány na expanzi, směrem na Rakousko je v plném proudu stavba druhé koleje.
Ne, jen přeložka s rezervou na druhou kolej.
V životě jsem neviděl nudnější hlavní město než je Ljubljana. Směs fádních památek a komunistické architektury. Tak proč tam jezdit?
Tak tam nejezděte, nikdo Vás nenutí. Mě se tam líbilo.
Nicméně je třeba dodat, že vzhledem ke své velikosti to asi nelze brát jako jediný hlavní, ale jeden z několika. Konec konců při cestě z Villachu se lze zastavit u jezera Bled, z Grazu je při cestě Maribor. A mě osobně se líbilo v Koperu a hlavně v Piranu.
Postojna apod…
Lublaň je hezká, ale půlden tam je až až.
Zajeďte si do Podgorici a Lublaň vám bude připadat hezká. 🙂
Nebo do Skopje, to je vubec totalni bizar…
Může se to hodit třeba těm, pro které „cesta je cílem“ a chtějí po železnici projet cizí kraje: v Lublani není příliš draho a lze si tam například i zajistit i relativně levný nocleh a další den pokračovat třeba do Terstu a pak někam dál po Itálii. Nebo si v Lublani zřídit „hlavní stan“ a jen prozkoumat Slovinsko. Možností, k nimž se ta spojení mohou hodit, je zkrátka víc.
Tak zkuste Podgoricu😎😉
Že by z Ljubljanje do Gradcu jezdili např. studenti?
No když už tak do Grazu nebo do (Štýrského) Hradce. Ale neřekl bych, spíš někde našli způsob přisát se na dotační EU cecík pro propojení regionů. Ono to sice kdysi bylo Předlitavsko, ale mluví se tam jinými jazyky a němčina nemá perspektivu, když studovat v cizím, tak v angličtině, to není jako z Bratislavy do Brna.
„do Gradcu“ – to je slovinsky. Zakažte jim to říkat a přejmenujte kapelu Laibach.
Měla to být nápověda, že na prolém je potřeba se dívat odjinud než z vlastního křesla. Trochu nadhledu by to chtělo.
Byl jste někdy v Bratislavě?
Tak to jste hodně přehnal, Bratislava je ovšem také město jedno denní turistiky, ale musíte předem znát kam jít a co je možné vidět. Jinak tam můžete skutečně bloudit od ničeho k ničemu. To vám potom hrozí v každém městě.
Vidíte a když jsem navštívil Lublaň, tak jsem říkal chlapovi, co odtamtud byl, že to považuji za něco mezi Salcburkem a Bratislavou a on se urazil (kvůli té Bratislavě) 🙂
Jinak, Bratislavu znám dost dobře a poté, co s historickým jádrem provedli komunisti, si stojím za tím, co jsem napsal.
Ano, tomu rozumím, prohlížel jsem si obrázky, co tam nechali komunisté zbourat. Omlouvám se.
V Bratislavě prý stojí za to projet se metrem, ale nikdy se mi to bohužel nepodařilo.
Nic osobního, z mé zkušenosti, lidé, kteří o místech jako Bratislava říkají, že je to na „jednodenní turistiku“, mají jen omezené zájmy. Za tři dny jsem stihl tak polovinu tamních top atrakcí. (BTW, mají super turistickou kartu s dopravou po Bratislavském kraji zdarma.)
Hory okolo?
Jako člověk posedlý estetikou a architekturou musím říct, že je to velmi krásné pohodové město, byť s relativně malým historickým prostorem okolo kopce s hradem. Měl byste vždy předem vědět, kde jedete, prohlédnout si to město na GM3D, vytýčit si trasu a užívat si bez stresu to, co je tam nejlepší. Je to město jednodenní turistiky.
Blbost. Jen Plečnik je tak na dva dny.
Hádám že historický šermíř by tam strávil několik týdnů, než by poznal všechna sklepení i podkroví starobylých hospod. Po návratu domů by překvapil okolí i sebe jadrným slovinským zakletím.
Železniční muzeum v Lublani stojí za to a kousek jsou postojné Jámy. Lublaň – Rijeka by mohli vlaky taky přidat.
Dobře, poslední větu škrtám.
Ale prd. Ljubljana má úžasné vnitřní kouzlo! Není to prvoplánový blockbuster, který vás posadí na zadek, ale nechá vás tu vnitřní křehkou krásu objevovat. A pokud ji najdete, budete se tam cítit skvěle. Strávil jsem v tom městě mnoho nocí a stále se tam rád vracím, protože moc milí lidé, skvělé jídlo a po večerech velmi příjemná atmosféra…