Slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo propustí desetinu lidí

Lokomotiva Siemens Vectron v čele nákladního vlaku ZSSK Cargo. Foto: ZSSK CargoLokomotiva Siemens Vectron v čele nákladního vlaku ZSSK Cargo. Foto: ZSSK Cargo

Slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo propustí do konce roku 490 zaměstnanců, což je desetina celkového počtu pracovníků. Později tato

Slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo propustí do konce roku 490 zaměstnanců, což je desetina celkového počtu pracovníků. Později tato státem ovládaná firma, která se od roku 2018 potýká s poklesem výkonů, předpokládá další zeštíhlení. Společnost o tom dnes informovala ČTK.

Buď přijmeme radikální, byť velmi nepříjemná opatření, nebo společnost skončí do tří let v zadlužení a zkrachuje. Bohužel se budeme muset rozloučit se stovkami kolegů, které ZSSK Cargo nedokáže smysluplně využít, abychom zachránili zbylé tisíce pracovních míst,“ uvedl předseda představenstva ZSSK Cargo Roman Gono.

Dopravce v současnosti zaměstnává 4 907 lidí a podle vedení podniku by mu na efektivní fungování stačilo méně než 4 000 zaměstnanců. Nezaměstnanost na Slovensku se po propuknutí pandemie nemoci Covid-19 letos vyšplhala na více než tříleté maximum nad 7,6 procenta.

Za příčinu svých potíží ZSSK Cargo označuje hlavně pokles přepravy zboží, který se týká hutnického sektoru. Ten se na výkonech podniku podílí dvěma třetinami. Mezi hlavní zákazníky ZSSK Cargo patří slovenská divize oceláren U.S. Steel, která kvůli situaci na trhu s ocelí loni nejprve oznámila odstavení jedné ze tří vysokých pecí a později ohlásila postupné zrušení 2 500 z téměř 12 000 pracovních míst v podniku.

ZSSK Cargo předpokládá, že letos zaznamená další pokles objemu přepraveného zboží a tržeb. Podnik očekává, že za letošní rok prohloubí ztrátu na 35 milionů eur (945 milionů Kč) z 1,8 milionu eur (48,6 milionu Kč) loni.

Slovensko v minulosti plánovalo, že firmu ZSSK Cargo zprivatizuje, v roce 2006 ale tehdejší vláda premiéra Roberta Fica prodej zastavila. Hospodaření podniku se pak zhoršilo za globální ekonomické krize před více než deseti lety. Později firma ve snaze snížit zadluženost prodala vagony, z nichž si značnou část zpětně pronajala.

ČTK

Tagy Top ZSSK Cargo
37 komentářů