Dopravci Železnice

Slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo propustí desetinu lidí

Lokomotiva Siemens Vectron v čele nákladního vlaku ZSSK Cargo. Foto: ZSSK Cargo
Lokomotiva Siemens Vectron v čele nákladního vlaku ZSSK Cargo. Foto: ZSSK Cargo

Slovenský nákladní železniční dopravce ZSSK Cargo propustí do konce roku 490 zaměstnanců, což je desetina celkového počtu pracovníků. Později tato státem ovládaná firma, která se od roku 2018 potýká s poklesem výkonů, předpokládá další zeštíhlení. Společnost o tom dnes informovala ČTK.

Buď přijmeme radikální, byť velmi nepříjemná opatření, nebo společnost skončí do tří let v zadlužení a zkrachuje. Bohužel se budeme muset rozloučit se stovkami kolegů, které ZSSK Cargo nedokáže smysluplně využít, abychom zachránili zbylé tisíce pracovních míst,“ uvedl předseda představenstva ZSSK Cargo Roman Gono.

Dopravce v současnosti zaměstnává 4 907 lidí a podle vedení podniku by mu na efektivní fungování stačilo méně než 4 000 zaměstnanců. Nezaměstnanost na Slovensku se po propuknutí pandemie nemoci Covid-19 letos vyšplhala na více než tříleté maximum nad 7,6 procenta.

Za příčinu svých potíží ZSSK Cargo označuje hlavně pokles přepravy zboží, který se týká hutnického sektoru. Ten se na výkonech podniku podílí dvěma třetinami. Mezi hlavní zákazníky ZSSK Cargo patří slovenská divize oceláren U.S. Steel, která kvůli situaci na trhu s ocelí loni nejprve oznámila odstavení jedné ze tří vysokých pecí a později ohlásila postupné zrušení 2 500 z téměř 12 000 pracovních míst v podniku.

ZSSK Cargo předpokládá, že letos zaznamená další pokles objemu přepraveného zboží a tržeb. Podnik očekává, že za letošní rok prohloubí ztrátu na 35 milionů eur (945 milionů Kč) z 1,8 milionu eur (48,6 milionu Kč) loni.

Slovensko v minulosti plánovalo, že firmu ZSSK Cargo zprivatizuje, v roce 2006 ale tehdejší vláda premiéra Roberta Fica prodej zastavila. Hospodaření podniku se pak zhoršilo za globální ekonomické krize před více než deseti lety. Později firma ve snaze snížit zadluženost prodala vagony, z nichž si značnou část zpětně pronajala.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dvojiteF

Tak toto je naozaj riadne manažérske fiasko. To si fakt niekto myslel že keď si pred xy rokmi urobíme monopol na prepravu sypkých materiálov tak nám to akosi postačí navždy? Mám pocit že obchodný manažérikovia sa zasekli niekde v období 20 rokov dozadu a myslia si že sa naplno vozí uhlie, ruda, etc. Čo robili posledných 10 rokov keď ekonomika stabilne rástla a zvyšoval sa objem prepravy PHM, spotrebného tovaru, kontajnerov …
Každého priviazať k stĺpu trakčného vedenia nech sa pozerajú ako im pred očami “ujíždejí” kšefty.

Georg

bohuzel jste to popsal zcela presne…

Urban Transport Lover

velmi trefné
a jen ve spoďárech

dvojiteF

Pekný manažérsky úspech. Keď sedíte na stanici a pozorujete že asi len 1z10 cargo vlakov je ZSCargo..

jiný Petr

Mimochodem, ty pece v Košicích se jmenují vysoké, nikoli výrobní.

Greta

Za pár let se budou jmenovat zavřené.

Tomáš Záruba

> „podle vedení podniku by mu na efektivní fungování stačilo méně než 4 000 zaměstnanců“

Ehm, fakt 4000? Čekal bych ještě výrazně menší číslo. Zajímavé by asi bylo vidět to rozepsané po profesích…

Urban Transport Lover

ZSSK stejně tak ZSSK Cargo jsou uplně zbytečné firmy na trhu – už aby to „štátným úradníkom“ docvaklo – a vyřešili ti jak při letecké firmě – ukončit bezvýslednou agónii a vymazat z trhu !!!
Stejně tak se to vyřešilo s leteckou firmou v Maďarsku..
Dobré výsledky má ČD Cargo Slovakia.

DJ Train

Akékoľvek dotované miesto de facto dávno neexistuje.Takže skončenie agónie všade firemný i štátny sektor s dotáciou a podívanie sa realite do očí i cez to,že je to tvrdé je lepšie ako ružové okuliare a potom veľmi tvrdý pád s dlhom ako prasa.

Juraj

Pripomeňme si, že tá „privatizácia“ mala znamenať vstup strategického partnera – hovorilo sa vtedy o ČD Cargo, PKP Cargo i RCA, ktoré medzitým kúpili maďarské cargo. Fico to vtedy zastavil, pretože „predsa si nebudeme predávať dojnú kravu“ (ZSSKC ani vtedy nebolo v pluse).

Tá firma má problém v tom, že sa príliš dlho úplne spoliehala na stabilný trh s prepravou komodít. Stratégia, vozový park, obchod – to všetko bolo optimalizované na sypké materiály a maximálne cisterny. Lenže tomu je skrátka koniec. Kusové zásielky a kontajnery ZSSKC nikdy úplne nezvládalo a dlho ani nemalo záujem. Dopadlo to takto.

Martin V.

A odkud se aktuálně suroviny pro U.S. Steel Košice vozí? V dávných dobách byla železná ruda z Krivého Rogu (širokorozchodně) a uhlí z Ostravy, kde opačným směrem putovala ruda pro Ostravu. Ale od koho nakupují dnes, případně z kterých přístavů to vlastně vozí? Diky.

Ten z Čech

Ruda se stále vozí z Krivého Rogu, ale už jen částečně. Po ŠRT jezdí už jen jednotky vlaků denně – a pro ZSCS je to další slušně těžká koule u nohy, které se nedokáže zbavit. Většina rudy pochází ze zámoří, připluje lodí do polských přístavů (většinou Gdaňsk), a odtamtud vlakem.
Uhlí a koks jsou stále většinou z Ostravska.

švestka

Je vidět, že státní severobalkánská firma je opravdu excelentně řízená!

A to se v článku nepíše např. o depech, opravárenských kapacitách, zálohách, nemovitostech na likrativních místech v Bratislavě, Košicích, které při dělení ŽSR spadli tak nějak záhadně do klína právě cargu a pak z jeho majetku zase zmizeli…

Peeetr

Problém takové státní firmy je, že zcela zjevně poskytuje nenažraným američanům v soukromé U.S. Steel přepravy pod cenou.
Větší než nutné množství běžných pracovníků není takový problém, v oboru musí být nadprůměrné platy, tak může část lidí hlavně starší bez hypoték zaměstnávat v pohodě za průměrný republikový plat na poloviční nebo 2/3 úvazky.

Rypal

Příliš mnoho lidí ve vztahu k objemu zakázek je urcite velky problem. Ale co zastaralost vozového parku? O tom se nejak nezmiňují. Deset Vectronů jaro neudělá.

Ten z Čech

10 vectronů, z nichž je ještě polovina dlouhodobě pronajatá ČD Cargu, které s nimi lítá od Bratislavy po Emden. 😀

Georg

twl a proc si pronajimaji vectrona, aby je pak soupli CD Cargu?

Ten z Čech

ZSCS ty mašiny skutečně vlastní, nemá je pronajaté.

Rado

ZSSK Cargo Vectrony nevlastní, má ich prenajaté rovnako ako ZSSK od S Rail Lease, s.r.o

Ketchup1970

Ti lidé pokud jsou odborně zdatní , by se měli na trhu práce uplatnit. A klidně i rekvalifikovat. Potkat elektrikáře pod 35-40 let je skoro jako potkat v českém lese tetřeva.

Urban Transport Lover

Dneska jsem potkal dva v Přerubenicích – vyzobávali vlašáky a popadaný jabka

Krutor

Kdo elektrikáři?

Urban Transport Lover

Tetřevi..

Ketchup1970

Já taky neříkal ze je to nemožné , jenom rarita… obojí . A česky mluvící zedník je jako puma v českých lesích , jednou za rok v okurkové sezóně….

Pe.tr

To prodávání vagonů a zpětné pronajímání je v oboru asi poslední štace . Možná nový trh pro ČDC .

noerf

Pe.tr: část podniků se zachraňuje tím, že se zadlužuje do budoucna.
Otázka spíše zní, jak je tamní Cargo úspěšné v získávání nových zakázek a jakou tam mám marži, aby neziskávali zakázky, které jsou reálně ztrátové.
Jinak, pokud mají práci pro 4000 lidí, tak mají propustit 900 lidí a nikoliv 490, to si akorát zvyšují náklady do budoucna.

Stanley

Hlavně by měli „protřídit“ kanceláře,jsou na tom podobně jako ČD Cargo.. 🙁 v Holešovicích plný barák samých systémových specialistů zkrátka „kancelářských krys“

David

Typicky odborářské řešení.

Pe.tr

noerf – Prodej a nájem zpět , zpětný leasing . má podle mě smysl když máš vizi a potřebuješ na rozjezd budoucích vyšších tržeb a výkonů . Nebo částečně pro přelepení dočasné krize . Ne trvalé bez výhledu . Když moloch přizná , že má robotu pro čtyři tisíce lidí měli by to zvládnout se třemi a půl . Ať kanceláře prořídnou

Kalina

Je to přesně naopak, jelikož ztrácejí zakázky, je třeba posílit obchodní složku. Lidi z provozu, pro které navíc není dostatek práce, nové zakázky nezajistí. A je také známo, že není problém službu/zakázku vykonat, ale získat.

Gwann

Tak vyházet půlku osobního oddělení a interního auditu, to by byly samé záslužné skutky, které by v důsledku zbytku kancelářských usnadnili život a zvýšili efektivitu.

Spíš je otázka, co vůbec bratia slovaci přes sebe chtějí a můžou vozit…

Vždyť to jsou Kosice, hory a jsme v Ziline/Trnave/Nitre…

noerf

Kalina: otázka je, jak moc se daří v konkurenci Metransu, CD Cargo, RCA a dalších získávat nové zakázky.
Například Slovenské elektrárny řídí nebo bude řídit EP holding, který chce, aby dopravu pro jeho elektrárny zajišťovala jeho společnost EP Cargo. Takže potenciálně může ubýt i zakázek díky tomu, že budou mít podniky vlastního dopravce.

Pks

No… U ČDC není problém narazit na 3-4 dny zamčený vlak, a to ne prazdná souprava, ale klidně JVZ, protože se zrusil kde kdo, a vedení ma na vše okřídlenou větu, ze „to se nějak odveze…“ No a dost často se to holt neodveze, pochopitelně za značného nadšení P.T. zákazníků…

Ten z Čech

Vlak s JVZ si nikdo na 3-4 dny, jak píšete, zamknout nedovolí. Pokud už se to stane, je vždy snaha tam co nejdříve někoho poslat, aby to dojelo do vlakotvorné stanice. Ano, i to je ve výsledku špatně, když vlak nakonec dojede třeba 12-16 hodin zpožděný, ale nechat ho někde 3 dny, to je už fakt příliš i pro ČDC.

Gwann

Není krysa jako krysa. Bolševické pojetí že jediná správná práce je ta manuální jsme snad už opustili.

Jakkoliv v kancelářich jsou mnohé nesmyslné či prebujele útvary…

Gwann

Tak backleasing je jistým výrazem zoufalství. Je to totiž šílené drahé financování…(obvykle)

Lemmy

To samý udělal Leoš…