Slovenský dopravce ZSSK hledá dodavatele elektrických jednotek pro provoz na východě
Čelní vůz elektrické jednotky Škoda pro ZSSK. Pramen: Škoda Tansportation
(aktualizováno 10:36) Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypsala soutěž na dodávku vlakových jednotek v předpokládané hodnotě 169,5 milionu eur (4,6 miliardy
Hele i když je panter jakej chce, hoodně dlouho se nestalo to (mě osobně ani jednou), že by v půlce trasy kyksnul. A o hlučnosti spíš rozhoduje samotnej stav trati. Jinak nám tu jezdí po Ústeckým kraji 7 souprav na dvou linkách a zatím vždy v pohodě. A i když začne vyhazovat poruchy, nekomunikuje s dveřma (asi nejčastější problém), tam se s tím dá odjet min na vyměnění soupravy. A ty podvozky. No hele pokud s tím člověk jezdí často, tak si toho ani nevšímá. Ale musím uznat, že dřív to bylo otřesné. Teď to dílna zřejmě vychytala a ta… Číst vice »
No ono to jezdí třeba Olomouc – Břeclav – Brno. A z takových Otrokovic do Brna už to celkem otrava je. Zasadní problém ale je kvalita a vůbec návrh interiéru, tam se má Škoda pořád hodně co učit.
Moc nechápu ten rozdíl v ceně mezi původní zakázkou 25 jednotek, jejichž průměrná kapacita byla 293 sedících. A tou novou, kde za téměř stejnou cenu chtějí pouze 9 jednotek s kapacitou o něco málo větší.
Čím je daný ten rozdíl?
Myslím, že cena je uvedena při uplatnění opce, tudíž za 20 jednotek.
Pokud ano, je to minimálně lehce zavádějící.
Som zvedavý, dokedy budú tieto tendre vyhrávať lokálni šmejdi typu ŽOS Trnava, Vrútky. Škoda je rovnaký typ biznisu z ČR, akurát má lepšie meno. Neverím, že sú lepší ako Stadler alebo Siemens. A ľudia z tendrov dostanú províziu od každého, tak prečo domácich lotrov, ktorí nikde nič poriadne nevyhrajú, nerobia.
Presne tak, nech braskovia z CR neurazia ale strojarska kvalita u nich je tiez dost na prd…Nemozem si pomoct, je to sice iny dopravny prostriedok – autobusy SOR v Bratislave. Taka smejdarina ze az… Redizajn starych Karos, technicke prevedenie – zlatanina, draha cocotina,… Za tie prachy by kupili kvalitne Mercedesy… Avsak provizky miestnych nenazrancov nemaju dno. Tak sa bratislavcanky a bratislavcania vozia v hrdzavych, rozpadavajucich SORkach kde po roku zliezol aj LAK a vypadaju ako 25 rocne stroje… Zlate ceske rucicky a blby slovensky vlastnik ked sa spoja vznika taka smejdarina!
Karosa dnes už neexistuje, ale nástupnické autobusy Iveco Crossway jsou alespoň z mojí osobní zkušenosti (v provozu ČSAD Frýdek-Místek) relativně dobré autobusy. SORky, to je ovšem děs, od příšerně nepohodlných sedaček, přes značnou hlučnost až po kvalitu zpracování. Mimochodem, jejich fabrika je bývalé JZD někde u Vysokého Mýta. Ale je na místě také zmínit, že tento báječný český výrobce patří slovenské investiční skupině Penta. Coř asi vysvětluje, proč jich jezdí v Blave tolik… Škoda (Transportation) na tom není o nic líp, jen zrovna patří českému oliugarchovi.
Může mi , někdo ze znalejších, osvětlit proč se ŠT uchýlila k řešení Bo’2′ a ne Bo‘ Bo’… Což je adhezně asi nejvýhodnější. Chápu však, že motory nejsou asi tou nejlevnější položkou, ale jaký je poté rozdíl mezi 340kW a např. 180 kW? Zvýhodňující faktor by mohl být i jednotný podvozek a s ohledem na výkon možná i lehčeji stavěný. Nebo co třeba uspořádání 1A‘ A1′, kdy opět by existovala jednotná konstrukce podvozku, motorů stejně a rozložení adhezních sil by mohlo být výhodnější? Teda myslím si to. Možná i chodové vlastnosti by mohly být stabilnější. Je to docela kozlík a… Číst vice »
Bo‘ Bo’ by byla adhezně paráda ale promítlo by se to do ceny, jelikož víc motorů = víc měničů = víc kabelů. 1A‘ A1′ by možná šlo ale vyžadovalo by to změnu některých celků, např. na nehnaných (běžných) podvozcích je umístěna Mg brzda a střadačová brzda. Z mého pohledu koncept Bo’2′ není vůbec zlý, jenom mohli radši udělat 2′Bo’, tak aby nebyl první podvozek ve směru jízdy hnací, jelikož je velice náchylný ke skluzu a jak začne klouzat vytváří to rázy do celé soupravy.
Velmi rád přistavím agregát 😂😂
V článku o tom není zmínka ale předpokládám p.Sůra požadavek na oba „slovenské“ napájecí systémy?
Píšou tam „všech elektrifikovaných tratí Slovenska“.
Pravda, taky jsem to pak našel.
Platí to i pro úsek Petržalka – Petržalka st.hr.?
A to akože aký vlak a kam by tam chodil? 2 km? To je asi taká otázka, ako „prečo panter ČD nechodí na úseku Znojmo – Znojmo št.hr“…. len ma nechytajte za slovíčka. Kto chcel pochopil, kto nie bude rýpať. Stačí si prečítať zverejnené súťažné podmienky, tam je to napísané exatne a presne na aké systémy…ale aj polointeligent vie, aké hlavné napájacie systémy sú u Vás aj u nás – nebavím sa o TEŽ, TREŽ a už vôbec nie o dvoch km na rakúsku hranicu, že áno….
Tam predsa jazdia supravy OBB s napajanim 15 kV 16,7 Hz.
A není to totéž jako s moravským Znojmem?
Tady taky lítají miliardy, chybí mi ty návratnosti. 🙂 60 let? 🙂
ZSSK je státní podnik.
ZSSK je akciový podnik ve vlastnictví státu.
No většinu zaplatí evropský daňový poplatník(dotace).Takže návratnost bude raketová.Například Jihomoravský kraj zaplatí jen 15 procent ceny.To je pak cena Pantera někde okolo 30 milionů,což je cena Regionovy.
Není lepší doba než snažit se zadávat zakázky domácím firmám, platí obecně. Sice ne za každou cenu, ale přednostně.
Třeba opakované dodávky motoráků ŽOS Vrútky; skvělá podpora domácímu výrobci, co na tom, že víc stojí než jezdí.
No tak objednatel nesmí zmetky kupovat.
Zjevně mu to někdo doporučil.
Bude to za peníze EU, tak pokud by to bylo vysloveně jako podpora domácího plechaře, tak z toho může být dusno.
Snáď to nepripravili pre ŽOS Vrútky, ŽOS Trnava, či Škoda Transportation. Radšej by som bol za niečo kvalitnejšie.
První dva vlaky do dvou let od podpisu nikdo jiný než zavedený dodavatel Skoda/Trnava nedá..
Ten Stadler by s tým nemusel mať až taký problém, podobne tak bývalé fabriky Bombardieru pod krídlami Alstomu. Otázka však je, kto z nich sa pobije o kontrakt na 9 kusov.
Zubačka asi taky nebyla moc velká zakázka a dostal to Stadler…
Má v segmentu zubacek Stadler nějakou konkurenci?
Já myslím, že nové Panetry jsou už dost obstojné vlaky.
Krom toho vítězství jiného výrobce by rozdrobovalo vozový park ZSSK.
Takže Škodovka dle mého rozhodně není špatná volba. Naopak by to bylo docela rozumné.
Samozřejmě připravovat zakázku vyloženě na míru není dobré nikdy.
Jsou hlučné v obloucích. Pro rovinatou zemi jak dělané.
Opravdu ? Letos jsem se panterem najezdil doopravdy hodně a nějak jsem si teda nevšiml. Většina hluku jsou cestující. Když jsem jel jednou z Loučné do Zábřeha tak tam byl krásný klid a naopak nějaké lehké drncání je uklidňující. Nějak s vámi nemohu souhlasit.
A já s tím jezdím z Brna do Blanska.
Asi to už vychytali.
Nejen to, mají extrémně hlučnou vzduchotechniku, obvzlášť uprostřed vagonu, je kravál jak v regionově.
Jestli je cílem jednotný vozový park, tak by to mohli soutěžit nějak hromadněji, než po olomoucku.
Přesné 🙂
No oni to soutěží podle toho jak jim to vychází na dotace. Takže asi tak…
Je to, ale trochu nepříjemné, že ZSSK investuje jen když má dotace… :/
Ešte sme tie 660/661 poriadne nezažili, takže hodnotiť je dosť predčasné.
Koncepčne to každopádne nie je žiadna moderna a skúsenosti od ČD sú, aké sú, takže zostáva dúfať, že II. generácia sa vydarila.
jestliže nemáte dobré zkušenosti, nemá smysl čekat že II. generace bude lepší. prostě více méně to bude totéž. Jestliže si první generace nevtvořila renomé, nikdo by další nekoupil. To je zákon podnikání – renomovaná značka a renomovaná země::: = Stadler.
A nějaké pohádky si nenechejte vnutit.
Těším se na Slovensko, ale teď to nebude tak brzy.
Stále myslím, že to bude ještě před vyrobením nových jednotek z této zakázky 😀
To se mi moc líbí, jak tu spoustu „odborníků “ píše a hodnotí pantery. Nebo spíše pomlouvá, protože bez zkušeností to není hodnocení, ale jen pomluva. Já na rozdíl od vás, ty zkušenosti mám a to víc než dost a jsou naprosto jiné, než se zde píše. Jedinou jejich chybou, je totiž to, že ČD si nedrží žádný záložní, což je z ekonomického hlediska možná i pochopitelné. Takže pří každé plánované opravě vyjíždí náhradní souprava. A to zdejší “ odborníci“ okamžitě chápou jako vysokou poruchovost.
Přesně tak.A tam,kde záložní soupravu mají(Děčín) žádné náhradní soupravy nevyjíždějí.
Je zajímavé,že zdejší šotoodborníci nepíšou o vysoké poruchovosti Vectronu.Ten,který má vozit Krušnohory je věčně“rozbitý“,protože za něj jezdí náhradní Banán 150.2 .V říjnu jelo 9 turnusovaných Vectronů ČD (z 10) jen asi 5 dní 🙂 .
To jsou IP na R19 pořád na plánovaných opravách?
Na rameni Brno-Břeclav-Olomouc musí podle smlouvy jet panter, takže když jde na opravu panter z tohoto ramena, stáhne se panter z R 19 a na Prahu jede náhradní souprava, ale to se zde již psalo u jiných článků. to ale kritikové panterů asi nechtějí číst. Bralo by jim to argumenty.
Jak bez zkusenosti? Na zkusenostech kastanu nezalezi? To triskani odnekud z podvozku je sileny.
Jedna se asi o problem u prvnich serii. V Plzni na RP nic nemlátí
Ale jde o konkrétní zkušenosti. Zkuste Brno – Blansko. Když tak se vám omluvím.
Stadler by to vyhrál, ale asi se ani nezúčastní. To šití na míru tam smrdí ve vzduchu.
SOUHAS. Slováci by to neměli drobit, a objednat celou dvacítku u STADLERU, a bez opce, nebo ROVNOU 30. Nedrobit !!!!!! A my budeme opravovat a stále opravovat ty naše skvosty – diamanty s Plzně a nějaké slovenské ŽOS. Tak chudí zase nejsme.
Bylo daleko lepší postupovat se Slováky společně a nakupovat výhradně Stadler.
Tak ještě by mohli zkusit požádat DB, že by se v jejich prospěch vzdala NIMu, ty už jsou, jen je schválit na slovenskou síť a hurá do provozu. Sice budou víc stát než jezdit, ale budou skoro domácí
To je dobrý nápad. 🙂 Ten NIM bude na Slovensku stát ještě víc,než si Gajda myslí,protože neumí ani napájení 3 kV ,ani 25 kV.
Se přehodí lokomotiva. Zapřáhne se plecháč a v koncové stanici se bude objíždět. Vždycky se to tak dělalo.
Laminatka, ZSSK plechace nemá.
ČD se chtějí zbavit jejich 380, ty by se přehazovat nemuseli, napájení umí. A DB by měly po atarostech, ČD z třetiny taky, Škdoovka by se musela zbavit jen lokomotiv a ZSSK by měla jednotky jako by byly skladem 🙂
Plecháč (laminátka) umí topit 1000 V 16,7 Hz? 🙂
Aj ja. Figu Borovu pre dajkú ŽOS.
Tak tenhle tendr bude drama!
Chtěl bych tomu věřit. A důvod pro to drama?
Protože vítězství bude tak nečekané, že ani sázkové kanceláře se z morálních důvodů ostýchají vypsat kurzy.