Slovenskou strelu opraví ČMŽO, vlak odvezou z muzea do dílen v Hranicích za týden
Společnost Tatra Trucks pokročila s plány na opravu a návrat motorové jednotky Slovenská strela na koleje. Už na konci srpna
Společnost Tatra Trucks pokročila s plány na opravu a návrat motorové jednotky Slovenská strela na koleje. Už na konci srpna přestěhuje jednotku z muzea v Kopřivnici do Hranic do dílen společnosti Českomoravská železniční opravna (ČMŽO). Ta vyhrála zakázku na její opravu. Na koleje by se měl unikátní stroj vrátit za dva roky.
Vítězství ČMŽO potvrdila mluvčí Tatry Aneta Mrázová. Firma současně rozeslala médiím pozvánku na přesun vlaku z Kopřivnice do Hranic. Ten ovlivní dopravu v Kopřivnici už ráno v pátek 31. srpna. Od 7 hodin bude uzavřena ulice Záhumenní od kruhového objezdu ulice Obránců Míru po odbočku do ulice Na Drahách.
V 8 hodin se očekává příjezd přepravního speciálu kolejových vozidel ve složeném stavu. Poté proběhne jeho technická příprava a nastavení na potřebnou délku k přepravě vlakové jednotky. Bude následovat nakládka a upevnění Slovenské strely na přepravní speciál. „Přibližně mezi 12. a 13. hodinou se předpokládá výjezd od stojánky Slovenské strely před Technickým muzeem Tatra a odjezd z Kopřivnice,“ popsala Mrázová. Zpátky se vlak vrátí po vlastní ose.
Kolik přesně bude oprava stát, není zatím jasné. Tatra dosud nezveřejnila na svém profilu zadavatele výsledek veřejné soutěže ani smlouvu. Odhadovaná cena byla 39 milionů korun.
Celkové náklady na projekt jsou podle Mrázové 118 milionů korun. „Přibližně jedna třetina všech nákladů půjde na restaurátorské práce Slovenské strely. Zbytek nákladů tvoří stavební práce, náklady na expozici a vedlejší náklady,“ řekla už dříve Mrázová. Tatra Truck dostane na projekt 80 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu, dalších 40 milionů zaplatí sama. „Po revitalizaci by Slovenská strela měla vyjíždět ze speciálního depozitáře, který bude umístěn u nového muzea Tatry,“ dodala Mrázová. S opravou vlaku má začít i stavba zázemí pro motorový vůz.
Motorové vlaky M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h.
Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.
Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Dnes je odstaven venku pod přístřeškem, kde ale chátrá.