Slovenskou strelu opraví ČMŽO, vlak odvezou z muzea do dílen v Hranicích za týden
Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons
Společnost Tatra Trucks pokročila s plány na opravu a návrat motorové jednotky Slovenská strela na koleje. Už na konci srpna
…a z jednoho „náhodného výstřelu“, který cestou „kácel“ vše ostatní a nabízel pár desítek míst za cenu pro „dobře situované“, k hodinovému taktu expresů kapacitních (500+ míst), častěji zastavujících, koexistujících s ostatní dopravou (hlavně hustým příměstem Prahy a Brna) a za lidovku…
Proč neporovnávat prvorepublikovou Strelu spíš s letadlem a dnešní taktový spoj Praha-Bratislava s nějakým rychlíkem s parní lokomotivou?
Tentokrát naprostý souhlas – jen bych tu předválečnou „Strelu“ raději neporovnával s letadlem, ale spíše s nějakým (současným) autobusem (byť situace na českých dálnicích je známá …), protože to by lépe odpovídalo i kapacitou a velikostí dopravního prostředku, a o létání mezi Prahou a Bratislavou navíc asi ani velký zájem není.
to je panecku zrychleni! za 82 let (1936-2018) se draze povedlo na trati mezi Prahou a Bratislavou zrychlit o uzasnych 52 minut!
A to si vemte, ze mezitim byl i rok 1937, kdy Slovenska strela jezdila Praha-Bratislava s jednim mezipristanim za 4:20. Nicmene, kdyz jsme u tech mezipristani, tak dnesni vlak ma mezi Prahou a Bratislavou zastavky 4. Navic tech 82 let neni 82 let zrychlovani, v mezidobi najdeme i mnohem pomalejsi vlaky, v podstate mezi 50-80. lety vicemene nenajdeme vlak, ktery by tuto trasu jezdil pod 5 hodin.
Nová hala pro strelu by mněla stát skoro naproti nádražím co vím z doslechu.
Jen doufám, že zachovají maximum možného. Tedy včetně unikátního pohonu, ovládání. Předělat to na disel s novým motorem by nebylo dobré. (jako u toho druhého stroje)
Stříbrný Šíp byl myslím na tom hůř, Strela je přinejmenším pod stříškou, někdo kolem ní chodí alespoň trochu, takže by mohla být v lepším stavu. Ovšem ten motor běží na lihobenzínovu směs, pokud se nepletu. to je trochu neobvyklé palivo. Vůbec to co se tankovalo za první republiky byla směs benzínu, odpadů z lihovarnictví a tlakového plynárenství.
Nejde ani tolik o skutečný současný stav („Stříbrnému šípu“ už mnoho dílů chybělo = fyzicky neexistovaly), ale o to, na co bude DÚ ČR ochoten a schopen vydat „papíry“, má-li to vozidlo jezdit vlastní silou i mimo muzejní vlečku.
Asi bude třeba tam dát nové kabely a podobně, ale nemyslím že co se pohonu týče by byl nějaký zásadní problém. Spíše co se týče ovládání, ale i to snad jde řešit systémem „Kyklop“ tedy pomocí připojitelného laptopu (nebo tam mají tablet, teď nevím), co bude ale zajímavější bude vědět jak se systém chová z hlediska EMC. Bylo by zajímavé pokud by se podobná koncepce mohla aplikovat s moderními prvky i dnes. Vypadá dost zajímavě na to aby se mohl použít v nějakých motorácích.
Kdyby ten systém pohonu byl tak výhodný, jak se nám zdá, asi už by byl dávno využíván ve velkém – možná tam tedy nějaké „neoptimality“ budou …
Nevím, ale je klidně možné že v tom roli hrálo více faktorů, například nerozšířenost, měla jej asi celá dvě vozidla, pak došlo k politickým změnám, byla válka, a na rozdíl od Ledwinkova konceptu to asi nebylo moc vhodné pro armádu. Pak byly po 48. roce jiné požadavky na vozidla, než rychlost a elegance. A pak když jsme se posunuli dál, tak koncepce již byly jiné a Strela dávno v zapomnění většiny konstruktérů a její pohonné ústrojí známé jen pár nadšencům.
Neobvyklé palivo? 5% a brzy až 10% nám díky EU cpou do benzínu povinně ať chceme nebo ne a fajnšmekři si můžou tankovat rovnou E85….
Má-li to vozidlo jezdit, bude asi nějaká jeho dílčí „modernizace“ nezbytná – pak by ale bylo potřeba aspoň zachovat i ty původní součásti a vystavit je jako statické exponáty.
Z trochu „jiného soudku“: může někdo upřesnit, kde konkrétně se v Hranicích na Moravě ty „dílny společnosti Českomoravská železniční opravna (ČMŽO)“ nacházejí a co tam bylo dříve? Díky.
bude to v byvale mth za regenou
Ne bude, ale je. V té nejzadnější.
Patří to firmě ČMŽO elektronika, což je dá se říct dcera ČMŽO, ale jedním z jejích vlastníků je jen jeden ze tří majitelů ČMŽO, ačkoliv v rejstříku je vedený jako 100%. Ve skutečnosti je uvnitř firmy situace poněkd složitější a absolutně nepřehledná. Snad Tatrovka ví, co dělá. 😀