Slovensko začalo elektrizovat trať do Rakouska, provoz přes Marchegg je zastaven do prosince

Vlak Bratislava - Split. Foto: ZSSKVlak Bratislava - Split. Foto: ZSSK

Součástí akce je rekonstrukce mostu přes řeku Moravu a zvýšení rychlosti.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Kudy jezdí NAD. V Marcheggu není silniční most.

Rušňovodič Peter

nie je NAD…pekne MHD linkou 93 z hl st. do žst. Petrzalka, bez poplatku.

MHD

NAD je řešená hezky severobalkánsky – místo většiny vlaků jede nic.

Jaaa

Však se tam taky nová vláda přihlásila.

Granja

Na Slovensku vláda zřizuje NAD? A kde ještě na světě?

Jaaa

To, že je tam taková zvolená vláda, vypovídá něco i o lidech, co tam žijí.

Totéž platí i o nás…

Jan

Elektrifikovat 2,4 km trati 9 měsíců? Možná že přeci jen nemáme nejpomalejší SŽ v Evropě…

Skeptik

Nenapsali do konce kterého roku… 🤣
Jinak – nebudou se jenom tahat dráty, ale bude se dělat i spodek a svršek. Ale nevěřím, že to i s tom mostem stihnou letos…

MHD

Při Horno Uherském tempu to bude tak na tři roky.

Mates

Tam sa nejedná iba o elektrifikáciu ale aj rekonštrukciu trate a hlavne mostu.

Tomáš Záruba

A DNV pak 40 (nebo taky 10) do odbočky, nebo i v této stanici se něco udělá?

JirkaK

No když jsem viděl tempo prací na tramvajové trati na petržalce, 1 bagr, 3 dělníci na několik kilometrů, tak hádám, že toto dopadne podobně.

Rušňovodič Peter

Žiadná „prostá“ elektrizace.

M@trixX

Tie nahradne autobusy tam akokeby ani neboli, kedze 17 parov vlakov nahradia 4/5 parmi autobusov.

Jan

To není moc překvapivé. Jízdní doba autobusu bude dost nepoužitelná, takže většina cestujících to vezme radši přes Kitsee.

xyz

Zažil jsem i výluku (koncem června 2020), kdy byly vlaky v úseku Marchegg – Bratislava odřeknuty bez náhrady zcela.

Ale O. K., tehda ta výluka byla kratší.

Průvodce původní Aleš

Tak hlavně v té době se mezi jednotlivými zeměmi moc necestovali, že.

xyz

Tehdy už pár týdnů ano – hranice znovuotevřeny v půli června, i noční mezistátní spoje z Rakouska různými směry obnoveny od sklonku června.

Ale O. K., částečný vliv to možná mělo.

M@trixX

Priamo medzi Bratislavou a Viednou ano, hoci aj tam zalezi, kam presne clovek ide, ale v Rakusku neni len Vieden (a na Slovensku neni len centrum Bratislavy)

MHD

A to má být argument? ŽSSK pobrala dotace a na NAD se vy….

Jan

Jenže dotace nevyřeší problém, že ten bus prostě nemá kama jet. Jediná možná trasa je extrémní zajížďka. Jako můžete tam naplánovat bus každou hodinu, ale bude to jezdit prázdné. Takže bylo rozhodnuto, že pro těch pár lidí, kteří to fakt potřebují, těch pár autobusů stačí. Je to smutné a těm lidem to fakt nezávidím, ale vozit každou hodinu vzduch není řešení.

Doktor Trychtýř

Asi tak. Stačí se podívat na mapu kde je nejbližší most pokud pominu ten pro cyklisty. Jestli si dobře pamatuji, tak nejblíž je přívoz Angern an der March – Záhorská Ves nějakých 20 km daleko.

Mates

Z Bratislavy existujú tri možné vlakové spojenia do Viedne. 1. Hlavná stanica – Marchegg – Hbf, 2. Petržalka – Parndorf – Hbf, 3. Autom/busom pár km do Wolfsthalu odkiaľ idú v špičke 2 vlaky za hodinu, v sedle čo hodina do Viedne. Dáte mi pádny argument, načo by mala byť tá NAD prevádzkovaná?

M@trixX

Marchegg, Gänserndorf, Devinska Nova Ves, vsetky ostatne sidla na sever od Dunaju.

Rušňovodič Peter

Výhoda tej posledne menovanej je v rychlej dostupnosti letiska v Schwechate.

Martin Toman

Dráty jsou jedna věc. A co budou dělat s tím tankodromem?? Devínska, Lamač, Bratislava hl.st.
Tam jet, to je dobrodrůžo.

Addams

Úsek Devínska Nová Ves – Bratislava hl.st. nie je predmetom tohoto článku ani výluky.

MHD

No to jsme si všimli, ale že je to totálně rozapadlý úvoz, typu Albánské železnice je proatě fakt.

Granja

Faktem je i rozpad tratě podél Hronu z Kozárovců do Zvolena, ale to fakt s elektrizací do Rakouska nesouvisí.

SYN

Nicméně na rozdíl od Kozárovců, citovaný úsek na předmět článku bezprostředně navazuje, a tak se ta otázka nezdá zcela mimo mísu… když nic jiného (ne)kvalita trati DNV-Ba bude limitovat využitelnost této dotací opravené+elektrifikované trati, takže není nezajímavé zda jsou plány s tím udělat něco brzo, později (či snad nikdy)…

Martin Toman

Dr

Kyz

A nemohli postavit nový most v trase druhé koleje (kdysi tu byly dva jednokolejné mosty vedle sebe) a tím to mít to bez výluky?

EM*

Moc logické řešení na Slovensko

Jan

Na to na Slovensku nejsou peníze.

M@trixX

Mohli, lenze… Na tu druhu kolaj zacali pripravovat neskoro projekt, teraz ich z Rakuskej strany tlacil cas a tak idu spravit aspon to, co maju pripravene. Ako keby sa nevedelo, ze ten most bude treba modernizovat a zdvojkolajnovat uz 10 rokov dozadu… Ale to su proste ZSR.
(A ZSSK sa nestazuje, lebo usetria rusnovodicov)

A naozaj tam niekedy druhy most? Bol by k tomu nejaky zdroj?

Kyz

Vlastně nevím, pilíře tam jsou, tak předpokládám, že do války byla dvoukolejka, jako leckde jinde. Jistě to může být chybná úvaha.

Ondra L.

Tak jsem hledal a zjistil jsem, ze tam druhy most nestal, ale byl staven za prvni svetove valky, ale nebyl dokoncen. Ty pozustatky piluru jsou prave z tohoto nedostaveneho mostu. Zde originalni text:

https://tikdnv.sk/historia-mostov/

A jeste jsem nasel tuhle skvelou sferickou fotku, kde je ta mistni situace krasne videt.

https://earth.app.goo.gl/?apn=com.google.earth&isi=293622097&ius=googleearth&link=https%3a%2f%2fearth.google.com%2fweb%2f%4048.2411517,16.9468128,140.90510484a,0d,49.28032578y,70.79410505h,45.55775831t,0r%2fdata%3dIjAKLEFGMVFpcE4tem9hNXZaY0RjMm5sNDBXOThtNE11VlRydHkyanhDR09TYzN6EAU

Ondra L.

/Vlozim sem ten prispevek jeste jednou, systemu se nejspis nezda prilis dlouhy odkaz na fotku/

Tak jsem hledal a zjistil jsem, ze tam druhy most nestal, ale byl staven za prvni svetove valky, ale nebyl dokoncen. Ty pozustatky piluru jsou prave z tohoto nedostaveneho mostu. Zde originalni text:

https://tikdnv.sk/historia-mostov/

A jeste jsem nasel skvelou sferickou fotku, kde je ta mistni situace krasne videt. Je na google earth. (Mozna bude odkaz po schvaleni predchoziho prispevku)

Addams

Je to tak, boli tu 2 jednokolajne mosty z Marcheggu
– severny do Dev.jazera (doprava ukoncena okolo roku 1966), po ktorej za Monarchie jazdili vlaky so smotankou Vieden – Stupava (na polovacky a rozne oslavy)
– juzny do Dev.N.Vsi
V clanku na https://tikdnv.sk/historia-mostov/ sa pise o vela mostoch, ktore v sirsom okoli boli, nie vsak na pilieroch zeleznicneho mosta/-ov.

ICE_Laco

To e super, že sa vôbec konečne začalo „rekonštruovať“. Samozrejme keby EU nezaplatila všetko, tak by sa nerobilo vôbec nič.

Ale bude to vyzerať super. Nádherná Wien HBF, super zastávky až do Marcheggu, rýchlosť až 200km/h. Potom vlak príde na hranice a začne skanzen. Rýchlosť 120km/h, zaostalé stanice a zastávky a to ani nehovorím o Hlavnej Stanici kde sa môže človek povracať a radšej uvažuje, či neostane vo vlaku a nevráti sa späť do Rakúska…..

Pedro72

Pokud jde o nádraží, tak souhlasím. Ale na rakouské straně je max 160 km/h na trati 117, pokud by se jezdilo zastávkově, pak 120 na trati 114/115. Nebo se má něco změnit? Ostatně, je někde k dohledání budoucí koncepce spojení Vídeň – Bratislava?

Pedro72

Leccos se už objevilo v diskuzi níže, tak beru zpět.

ICE_Laco

Po zavedení ETCS budú premávať RJx do Salzburgu a IC z Košíc v dvojhodinovom takte a tie budú fičať rýchlosťou 200km/h. Teda až po hranice, potom sa budú plaziť 120 až na Hlavnú stanicu….

No a to bude doplnené REx CityJetmi v hodinovom takte…..

Martin

IC z Košíc majú vozne na 200km/h?

Jirka

To máte plnou pravdu, na druhé straně je situace úplně opačná když člověk jede z Vídně autobusem z Erdbergu a vystoupí na Nivách. Takže i Rakousko má své mouchy:)

ICE_Laco

Erdberg sa s Nivami nedá porovnávať, lebo Nivy sú vlastne nákupné centrum, kde pristavali aj autobusovú stanicu. A nedá sa porovnať ani s Hlavnou Stanicou, lebo to je odpad pri ktorom je Erdberg luxus….

M@trixX

Niezeby som sa chcel tvarit, ze v Bratislave je zeleznica v nejakom super stave, ale cez Vieden sa z tohoto smeru tiez nejazdi viacej ako 120, vacsinou 80-100 a v par oblukoch (vratane samotnej Hbf) este pomalsie.

Granja

Když je prioritou výstavba dálnic, tak se nedivte. Železniční skanzen je prioritou zachovat a právě na ten skanzen možná budou lákat do země turisty.

Lubošek

Most přes Moravu? To jim zabere nejmíň 5 let 😀

Martin z topírny

Třeba se poučili na mostě Lanžhot- Kúty…a nebo to nechají dělat pro jistotu někoho jiného 🙂

Martin

b, je správne. Postaví to rakúska firma PORR.

Jiří Kocurek

Tam si přizvali maďarskou firmu. Fico rotuje, přifázujte ho.

Ketchup1970

Přivázat nanej dráty at vyrábí elektrinu -:-)

JirkaM

A na SK straně to bude taky dvojkolejka ? nebo jen natáhnou dráty?

Samo

Jednokoľajný je len samotný cezhraničný úsek (Devínska Nová Ves – Marchegg) a ten zatiaľ jednokoľajný zostane, zdvojkoľajňovať sa bude neskôr. Od Devínskej Novej Vsi ďalej to je dvojkoľajné už desaťročia.

JirkaM

Tak ona to kdysi dvojkolejka byla i přes hranice, jsou vidět pozůstatky na mostech.

Romino

áno bola, ale pri ústupe Nemci vyhodili do luftu na konci vojny…No a potom akosi nebol záujem obnoviť dvojkoľajku na tých pár vlakov za socíku, jednokoľjak stačila, nakoniec do Vidne bola ešte donedávna jednokoľajka…Konečne sa to pohlo, ešteže to získala rakúska firma, to je aspoň aká taká záruka, že to stihnú v temíne do konca roka…

Mates

To vôbec nemusí byť záruka. Stačí, že nebudú stavebné povolenia tak ako sa to u nás bežne robí (viď Kúty – št.hr., zastávka Vrakuňa) a môže to aj Nemec stavať a nepomôže si.

Jiří Kocurek

hlavně pak byla železná opona a člověk musel žádat úřad o svolení opustit ČSSR. Něco o nevolnictví.

M@trixX

Trat dvojkolajna bola az do druhej svetovej, mosty boli na zdvojkolajnenie pripravene, ale bol most cez Moravu niekedy naozaj dvojkolajny?

ICE_Laco

Z Devínskej Novej Vsi by možno bolo potrebné potiahnuť aj tretiu koľaj na Hlavnú Stanicu…..

To „neskôr“ by ma zaujímalo. Rok 2070? Či ešte neskôr…..

JirkaM

Rakušáci to mají nachystaný až k mostu jako dvojkolej, tak se uvidí jestli pak i sk udělá dvojkolejku třeba časem. Minimálně to teď ulehčí vozbu protože 15kV/25kV mají dost a ten cancour k mostu co mají udělat myslím ani neohrozí nějak extra napájení.

xyz

… a souběžně je do 22. 3. výluka Parndorf – Bratislava-Petržalka: https://kundeninformation-pv.oebb.at/dam/kundeninformation/extern/OEBB/2024/2024_03/Serv10047_Gesamt.pdf

xyz

… resp. celé je to nějaké zmatečné – první odstavec tedy píše o NAD, další dva odstavce jen o změnách časových poloh jednoho ranního páru vlaků.

To vše vymezeno obdobím od 1. 3. do 22. 3. 2024.

MeKE

Lepšie spracovanie má ZSSK, ale tiež žiadna sláva:
https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2024/02/NAD-Ptz-Parndorf-03-2024.pdf

Samo

A ako bonus súbežne aj výluka na Pressburgerbahn…

Ladi

Ta bude jen přes léto, ne? Pokud myslíte tu trať do Wolfthalu.

Ladi

Wolfsthalu 🙂

Ladi

ale to se přece týká jen 4 spojů denně, a navíc mimo špičku

Juraj

Stavba měla původně probíhat v souběhu s pracemi na rakouské straně, kde byla celá trať od Aspern Nord po Marchegg elektrifikována, zdvoukolejněna a upravena na 160 km/h (s výhledem na 200 km/h v rámci TEN-T Core). Až na maličký úsek je prakticky hotovo.
Mezitím u ŽSR se teprve dává do pohybu elektrifikace kratičkého úseku přes řeku a zatím bez zmínky u druhé koleji…

Dušan

Mezi Wien Aspern Nord a Raasdorfem jsou i po reko dva úrovňové přejezdy pokud jsem to dobře počítal, ale od žst. Raasdorf a dál je už na V = 200 km/h a čeká se na dobudování ETCS Level 2.

Dušan

EDIT: ETCS Level 2 by mělo být zprovozněno do konce roku 2026, takže dřív ta 200-ka možná nebude.

Addams

Je potom zaujimave, ze TGV jazdia 320 km/h na ETCS 1. 🙂

Honza R.

Že jo… Když čtu tuto zprávu, podvědomě si říkám: Už letos?
Být to nějaká podobně dlouho plánovaná trať v Česku, podvědomí bys nejspíš říkalo: Až letos?

Jiří Kocurek

No dobře, ale (Praha-)Brno-Vídeň je dávno o dvou kolejích, přeshraniční úsek je hotový, dokonce i s tím ETCS a nádraží v Brně je opravené, v Praze je Nové spojení hotové. Naproti tomu Bratislava… bratia!!!

Dušan

Z Marchegu by to mělo být po novu už dvoukolejné až po ten most přes Moravu, kde ta druhá kolej končí zarážedlem pokud se nepletu.

Romino

áno, v podstate to majú hotové a v elektrike. Elektrické jednotky behajú z Marchegu do Viedne, dokonca elektrifikovali aj úsek Marcheg – Gänserndorf, takže sa dá teroreticky po dokončení trate do Devínskej robiť odkony v elektrike z Břeclavy do Bratislavy cez Rakúsko s jedným obehom mašiny v Gänserndorfe (už sa to stalo v minulosti, keď padli stromy pri Malackách, len teda museli to prepriahať). Teraz dokonca jazdia tie nové jednotky tak, že ide Os Viedeň – Marcheg s hneď točí úvraťou do Gänserndorfu a potom späť. Len teda Rexy z BA do Viedne idú na 60 km trase 57 po… Číst vice »

350.009

Odklony boli v roku 2006 pri povodniach a v roku 2009 pri rekonštrukcii mosta v Břeclavi. Inak táto prestavba je doslova v hodine dvanástej, niekoľko klenieb na kamennom viadukte už bolo pár rokov podopretých PIŽMO-m…

Mates

Na druhej trati z Petržalky cez Parndorf je dokonca doprava posilnená v špičke na polhodinový interval, NAD je vedená len do Marcheggu. Obmedzená je cez Petržalku skrz kapacity nákladná doprava.

Samo

Do Petržalky sa nepredávalo nič, tá polhodina v špičke je tam aj bežne.

Mates

Že som si nevšimol ten pravidelný polhodinový interval poobede z Viedne do Bratislavy skôr. A to som pri tej trati pomaly denne. Pridali sa vlaky tak ako píšem.

Addams

To by ma zaujimalo kedy. V KCP platnom od 11.12.2022, 10.12.2023 i 03.03.2024 prichadzaju REXy z ÖBB popoludni vzdy vsetky v case xx.44. Zdanlive navysenie vzniklo rozdelenim niektorych vlakov na pa’ry: 1 v prac. dni a 1 cez vikendy, t.j. vzdy v jednom case xx.44 pride z ÖBB vzdy len 1 vlak a dalsi o hodinu (cez vikend casto aj o 2 hodiny).
Vynimky: 17.14 a 18.14 v prac. dni – zavedene 10.12.2023, nezmenene ani od 03.03.2024.
P.S.: Mam PDF-ka od r. 2011, mozem poslat.

Mates

No a to sú práve tie posilové, ktoré pridali v špičke, síce ich pridali už v decembri ale súvisia s výlukou na Marchegg.