Slovensko vrací studující mládeži cestování zdarma

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSKZ vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Žáci a studenti budou mít od 1. června na Slovensku cestování vlaky opět zdarma. Rozhodnutí o obnovení stoprocentních slev podepsal

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Osobně bych cestování vlaky zavedl všude tam, kde jsou nevytížené spoje. Je lepší vozit lidi jak vzduch. A je lepší, když studentíci jezdí ve vlaku jak auty. Chápu, že to mnohé štve, že někdo jezdí zdarma a oni ne, ale buďme trošku velkorysí. Ti studenti jsou mladí, tak ať cestují, poznávají svět, mají život před sebou, tak ať si jej trošku užijí.

xyz

„Osobně bych cestování vlaky zavedl všude tam, kde jsou nevytížené spoje. Je lepší vozit lidi jak vzduch.“ Falešné dilema mezi možnostmi, přičemž existuje i další možnost – nevytížené spoje zrušit. Spoje, za jízdu v nichž není (skoro) nikdo ochoten zaplatit, je lepší zrušit než je uměle vytížit někým, kdo stejně nepřinese žádnou tržbu (= nedojde ke zlepšení ekonomické bilance). „A je lepší, když studentíci jezdí ve vlaku jak auty.“ – I při běžném jízdném (nemluvě o tom, že přiměřené slevy pro cesty do/ze školy existovaly i předtím) je cesta veřejnou dopravou levnější než autem. – Studenti do 18 let stejně… Číst vice »

Asd

Osobně nejezdím moc vlakem. Ale nevadí mi když jej má někdo bezplatně. Ať důchodce nebo student. Byť jim to skrze naše daně platíme. Já jim to přeji ať si to užijí.

Nekdo

Pamatuji si na svou prvni sluzebku (na me obvykle trase Brno-Praha) hned po zavedeni velmi podobneho nesmyslu u nas. V kupe byla duchodkyne, ktera asi hodinu a pul jine duchodkymi licila, jak je to skvele a levne, ze jede do Brna asi za 30 korun, a dva studenti, kteri celou cestou vedli podobny hovor a ze ted budou jezdit casteji… Tak fakt diky, ale na tohle nejsem (a uz vubec ne za sve dane) zvedav. Jezdim vlakem abych usetril cas a mohl pracovat a ne poslouchat kdakani, takze od te doby jezdim casteji autem. Skvele, ze? Z mych penez draha… Číst vice »

Asd

Proč jste nejel první třídou? Tam by jste byl jistě něčeho takového ušetřen.

xyz

Pokud by jel 1. třídou, byl by to projev situace „muset si připlatit ještě víc za to, aby nejel vedle těch, co ze státního dobrodiní jedou až 4x levněji“. Mimochodem další z negativních jevů této věci.

Nekdo

Napriklad proto, ze u vetsiny ceskych vlaku svou cenou neodpovida “’kvalite“ kterou nabizi? Ne kazdy je hard-core sotous aby jel za kazdou cenu vlakem…

Bivoj

“ ..Jezdim vlakem abych usetril cas a mohl pracovat a ne poslouchat kdakani, takze od te doby jezdim casteji autem. ..“

No hlavně, že v tom autě můžete pracovat.

Mimochodem – kdyby ty báby krafaly o vaření, nebo o vnoučatech, to by nevadilo? Totéž ti studenti.

Karel Kučera

slevy bych zrušil. Pochopím ještě u důchodců, kteří léta krmili státní kasu, ale co má nějakej student, mít něco zadarmo?

xyz

„Pochopím ještě u důchodců, kteří léta krmili státní kasu“
Což není žádný argument. Státní kasu „krmí“ i pracující lidé (včetně těch v předdůchodovém věku). A ti nic „zadarmo“ nemají.

Asd

To už tak většinou bývá, že to někdo odskáče, že to někdo musí platit. Tak jim to přejme ať si to ve zdraví užijí.

JindraLne

Studenti tu kasu zase krmit budou. Každopádně nejlepší by bylo zrušit tyhle anosocanské slevy komplet a zvýhodnění nechat na dopravcích samotných.

Jaaa

Njn, Matovič je slovenskej Orbán a Babiš…

Lektor

Všichni tři jsou Maďaři 🙂

dopravák

Na druhou stranu ovšem Slováci zavedli od 18. května t.r. POVINNOU rezervaci všech míst 1. třídy ve všech vlacích + povinnou rezervaci všech míst k sezení v nočních rychlících číslo 614, 615, 800 a 801 …

xyz

Jinými slovy – další zdražení pro plně platící (plus nutnost vázat se na konkrétní spoj přinejmenším v případě té zmiňované 1. třídy).

dopravák

Ne však jen pro „plně platící“, ale pro všechny (včetně m.j. například i „režistů“) a samozřejmě i pro všechny cestující jinak „bezplatně“.

xyz

Samozřejmě že pro všechny. Nicméně pro plně platící půjde o další peníze nad rámec již vynaložených, zatímco pro „bezplatné“ půjde o jediný, vcelku drobný obnos.

Který tím pádem dotyční nakonec třebas i oželí, když si cestu nakonec rozmyslí, takže jejich sedadlo bude „vyprodáno“, ale reálně neobsazeno.

Vladoca

xyz nemáš pravdu, ked nevieš tak nepíš, pri cena 10€ a viac máš automaticky miestenku v cene lístka. A prvá trieda sa aj tak využíva na dlhšie trasy. Takže žiadne peniaze navyše.

Vladoca

xyz takže už to nie je pravda, pred nedávnom to ešte platilo, v mobile mám listok, máš pravdu už sa platí. Sorry

xyz

… a samozřejmě i další věc, kdy zatímco do té doby platilo, že na koho z cestujících v nočním vlaku (hodně plný je ten přes Žilinu) nezbylo sedadlo, mohl (byť na kratší vzdálenost) jet „na stojáka“, tak nyní bude mít prostě smůlu – nepojede vůbec.

Plus fixace na konkrétní (rezervované) místo bez ohledu na to, že 5 z 6 spolucestujících v kupé budou svérázní občané; dříve se dalo přesednout jinam či stát v chodbičce, nyní už to nebude možné.

O.K.

Je to tak. Nyní budou chodbičky ve vlacích zrušeny a už v nich nepůjde stát. Místo nich budou v uličce přepravována kola a do kupé se poleze oknem.

Tomáš

No a teraz si predstavte, že na oficiálnom webe ZSSK si môžete naďalej kupovať lístok do 1. vozňovej triedy bez rezervácie. Tak ako ja včera vo vlaku R 952 v úseku Zvolen osobná stanica – Banská Bystrica. Som študent, je to len 21km, takže takýto doklad ma vyjde na 0,98€. Pointa veci je, že o tejto zmene PP ZSSK som nemal ani šajnu, takže som si kúpil lístok bez rezervácie a vo vlaku mi vlakvedúci naparil 3€(trojnásobná cena môjho lístka) poplatok za rezerváciu. Skoro som ho tam zabil, namiesto toho, aby som zaplatil 3€ za smiešnych 21km, som sa radšej… Číst vice »

Tomáš

Sám som študent, a povedať, že som to nevyužíval a že mi to z hľadiska financií nepomohlo, by bol klam. Ale tie finančné prostriedky vynaložené na bezplatnú prepravu by som radšej videl investované do železničnej infraštruktúry, ktorá tej cestnej nekonkuruje vôbec (a to ani nemáme diaľnicu z Bratislavy do Košíc). To je jedno, kam človek cestuje, je to tankodrom. Vlaky ZV-ZA zvládnu 117km za 2h a 3m, čo predstavuje menej ako priemernú rýchlosť 60km/h. Vlaky KE/BB – ZV – BL sú jasným dôkazom toho, že od Ukrajiny ďaleko nie sme. Človek, ktorý za vlak musí platiť, si 2x rozmyslí, či… Číst vice »

Hodně štěstí

Jestli by ty peníze nebylo lepší investovat do zvýšení spojů.

Zbyněk

A kdo by těmi spoji cestoval, když jsou na Slovensku lidé z tak nízkými přijmy starobní důchodci a bezpříjmoví studenti a běžný ceník byl i před zavedením předražený? Lepší čtyři páry obsazených vlaků denně než deset vozících vzduch.

xyz

Falešné dilema – předraženost dopravy není její fyzickou vlastností.

Plus samozřejmě 10 spojů za den je již solidně použitelných pro cesty za prací apod., zatímco 4 spoje ne.

Plus také lze namítnout, že 4 spoje za den = natolik nepoužitelné, že tím jedou právě jen ti, kteří to tak jako tak mají zadarmo = ekonomická bilance takových spojů tragická (tržby blížící se k nule).

Anonymas

Takže pracující lidé zpátky do aut. Nechápu proč slevy platí pouze študentíkům při denním studiu, i člověk studující při zaměstnání musí do té školy občas dojet.

Kubrt

To by byl nárůst mrtvých duší na VŠ; na Slovensku je snad nejvíc universit na počet obyvatel na světě, takže každý rok můžu zahájit studium na jedné, po prváku mě vyhoděj atd.

xyz

Tento postup ale mohou účelově uplatňovat i lidé ve „studijním“ věku, mezitím pracovat po brigádách a (díky formálnímu zápisu na VŠ) jezdit po ten rok „zdarma“.

Kubrt

To mi povídej – jsem z generace, která v patřičném věku viděla na obzoru konec základní vojenské služby, takže falešných studentů jsem pár poznal, resp. sám jsem byl konfrontován s tím, jestli fakt studuju, jestli se jen nezašívám. jasně, všechno se dá zneužít a osobně nejsem zastáncem 100% slev pro „leckoho“.

Kalendar

člověk studující při zaměstnání není většinou tak cenově citlivý jako studenti…

Anonymas

To ne no, pracující platí vše, študent na denním nic

xyz

Cestování „zdarma“ pro veškeré prezenční studenty ale stejně není vázané jen pro cestu mezi školou a bydlištěm a neslouží zdaleka jen za tímto účelem.