lot
Železnice

Slovensko soutěží první trať, vítězný dopravce bude mít pár měsíců na vyjetí

Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK
Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK

Slovenské ministerstvo dopravy začalo soutěžit na první trati provozovatele vlaků, které objednává.  Po vítězném dopravci bude chtít, aby sehnal zaměstnance a vlaky zhruba čtvrt roku po podpisu smlouvy.

Jako první hledají na Slovensku provozovatele vlaků na trati Žilina – Rajec. Vítěz soutěže bude zajišťovat dopravu na trati deset let. O vypsání tendru na 21 kilometrů dlouhé trati informovalo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě a informovalo na svém webu.

Velké rozpaky ale budí především lhůty, ve kterých má dopravce vyjet. Slovenští úředníci počítají s tím, že dopravce musí zahájit provoz už od 1. února příštího roku. Termín podání nabídek je 6. září, pokud vše půjde hladce, vítěz bude mít smlouvu v ruce nejdříve v říjnu. Vybraný dopravce tak bude mít pouze zhruba tři měsíce na to, aby zajistil provoz. Tak krátká lhůta na start provozu nebývá ani u autobusových soutěží. Pro srovnání: bavorský objednatel BEG dnes vypsal soutěž na provozní soubor, kde počítá se zahájením jízd nového dopravce v roce 2023. Na trati dosud jezdí slovenský státní dopravce ZSSK.

Ministerstvo dopravy ve své tiskové zprávě uvedlo, že jde o transparentní soutěž, od liberalizace si sibuje zvýšení konkurenceschopnosti na železnici a především lepší a kvalitnější služby pro cestující. „Liberalizace na našich železnicích je jednou z priorit, o které jsem usiloval. Jsem velmi rád, že dnes tento proces spouštíme a budu se těšit na kvalitní služby pro lidi,“ řekl ministr dopravy Arpád Érsek.

Ministerstvo argumentuje tím, že předběžné oznámení v evropském věstníku zveřejnili více než před rokem a zájemci se tak měli možnost připravit.

Stát na trase počítá, že zaplatí za vlakokilometr 7,87 eur, tedy zhruba 200 Kč. Na stránkách ministerstva ani v evropském věstníku veřejných zakázek dosud není zveřejněna kompletní zadávací dokumentace, takže není jasné, o jak velký rozsah provozu půjde a jaké budou požadavky na vozidla.

Po trati Žilina Rajec chce ministerstvo soutěžit provoz na trati Bratislava – Komárno a Košice Moldava nad Bodvou.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Aha, a jak se asi mohli zájemci připravit? Leda tak psychicky.
Šaškárna slovenská..

magdalena

Súťaž je absurdnosť – 20 km Rajec,-Žilina, neskôr Bratislava-Komárno 100 km , pritom teraz tam jazdí jediný súkromník RJ – jasné istý pán Kapitán..povedal pred časom, že neznáša žlté vlaky,…ale vôbec sa nespomína , že priamym zadaním ide všetko ostatné pre ZSSK, čo keby odborná verejnosť tlačila aby ZSSK mala zmluvu iba do r.2023, detto ČD v Česku,! Takto bude kvalita a zníženie dotácii a čas pre dopravcov sa skutočne pripraviť v súlade s európskymi právnymi predpismi. Odborníci na súťaže dnes dali info, že MD SK prispôsobilo-zmenilo legislatívu v r.2019, aby sa im ľahšie manipulovalo so súťažou, súhlasím s komentárom,… Číst vice »

Twix

Vzhledem k rozsahu provozu by se možná mohlo přihlásit KŽC Doprava – a potom by se i ten rozvoj IDS mohl nějak pohnout 🙂

svojsin

To raději jejich státní, nebo náš národní.
U KŽC by se nemuseli doplatit….

XXXD

Jsem myslel, že soutěže v ČR hned tak něco nepředběhne, ale tohle je naprostý výsměch. Kdo se asi do takové soutěže přihlásí? Dost by mě překvapilo, kdyby se přihlásil někdo jiný než ZSSK. A argumentace že v předběžné oznámení v evropském věstníku zveřejnili už před rokem leda tak pobaví. Opravdu si tam někdo může myslet, že existuje nějaký dopravce, který po předběžném oznámení rovnou zadá výrobu, když ani neví, co mají splňovat, natož aby měl jistotu, že zakázku dostane on. Ještě když je tu to srovnání tak to působí opravdu velice tristně. Snad by si Česká republika a Slovensko mohli… Číst vice »

žilinec

Tá trať je bezpochyby perspektívna, ale dva páry Mn do Rajca a jeden pár Rv/Pn do L. Lúčky počas dňa je nutné počítať a bez investícií do infra, na kľúčovom priemysle v L.Lúčke a Bytčici, sa normálny GVD zostaviť nedá…
Pokiaľ tomu nebude predchádzať investícia obdobná tej na trati 131 pred nástupom RJ, tak je to o ničom aj keby tam jazdili SBB…

Pavel

To budou nadražáci remcat. Budou muset platit, když pojedou na KOPku. 😀

Vít Jůza

Na 2 motoráčky? Nebo jeden svižnější?

Jiří Kocurek

Cituji „pokud vše půjde hladce, vítěz bude mít smlouvu v ruce nejdříve v říjnu.“
A když se někdo odvolá, tak zcela určitě až na konci odvolací lhůty. Obyvklá lhůta je 1 měsíc. O odvolání je nutno rozhodnout, na rozhodnutí bývá obvykle 30 kalenářních dnů. Výherce soutěže tedy bude mít zhruba měsíc na zahájení provozu, pokud se něco zadrhne.
5 vajec se vaří 10 minut, za jak dlouho se uvaří jedno vejce? Za dvě minuty. Zkusili tedy vařit jedno vejce dvě minuty. Nebylo uvařené. Vyvodili z otho závěr, že vejce nelze uvařit.

Dalibor

Omyl, bude, akorát na měkko!!!

AAA

na měkko je za tři

Kubrt

Kdyby radši nejdřív začali budovat opravdový IDS; zrovna okolí Žiliny se k tomu úplně nabízí. Pak skutečné soutěže a ne takovouhle saskarnu.

Okoloidúci

Kraj chce – aj na tom pracuje. Aj som sa ich na to pýtal.
Celkovo mám pocit, že oni chcú budovať – tažko sa však buduje keď nevedia kto bude voziť túto lokálku a kto bude mať autobusy – SAD Žilina končí zmluva a súťaž sa zasekla na odvolaniach.

Samo

To je predsa uplne jedno „kto bude mat busy“. Ak ma byt IDS funkcny, dopravca beztak nema mat ziadne slovo v tom ako IDS funguje a teda sa IDS moze chystat aj bez neho – dopravca ma mat zmluvu ktora dava vsetko rozhodovanie do ruk koordinatora. To co pises naznacuje ze zupa chce robit IDS bratislavskeho typu kde sa „dohaduju“ s dopravcami, co samozrejme dopadne podobnym paskvilom ako v BSK.

Okoloidúci

Dopravca, ktorý to vyhrá sa v zmluve zaväzuje k spolupráci pri tvorbe a prevádzkování IDS ŽK.
Problém toho prečo to nemôže fungovať ako v ČR je jednoduchý – objem vlakovej dopravy (chrbtice IDS) objednáva MinDop, nie kraj – pri železničnej doprave si teda kraj pri súťaži nemôže dať priamo do zmluvy podmienku, ktorú som spomenul vyššie (tá funguje len pri busoch, ktoré súťaží kraj)
A takto vlak brzdí IDS.

MartinLT

Na Sk se žádný rozumný soubor lokálek nebo kombinací hlavních a lokálních tratí nenabízí 🙁 leda v okolí Humenného, Prešova a možná Zvolena.
V okolí Žiliny kde vychází 3 hlavní tratě na kterých se počítá s pantery by se zssk jen tak nevzdaly.

Samo

Pri sucasnom stave vozoveho parku ZSSK by som sa rozhodne neobaval ze by nebolo kde nasadit Pantery keby sa aj zilinsky region vysutazil komplet.

Skinheads & Punks united

Za tak krátkou dobu nikdo s elektrikou nevyjede, krom ZSSK.

D.S.

Je možné, že by se mohly přihlásit ČD například s Regionovou? Jak by to bylo s licencí? Myslíte, že by se to dalo v daném termínu reálně stihnout?

Anonymni Petr

Licenčně nevím jak to je, ale ČD určitě proti ZSSK nepůjdou a tohle je pro ZSSK šité. ČD a ZSSK mají myslím nějakou smlouvu o spolupráci a nechození si do zelí.

OT: článek by si měl po sobě autor znovu přečíst.

dopravak

Teoreticky asi ano, ale proč by to dělaly. Najímat kvůli jedné 20km linky personál, řešit servis, zálohy apod. je absolutní nesmysl a to asi místní úředníci moc dobře vědí. Ofiko se udělá soutěž, do kterého se přihlásí jeden zájemce, vlk se nažere, koza zůstane celá a všichni jsou spokojeni. K žádnému zlepšení, ani zlevnění reálně nedojte, prostě divadlo. Ve vyspělé Evropě se soutěží větší soubory linek na řádově desítky vozidel. Na přípravu jsou minimálně 3 roky, aby si mohl nový dodavatel pořídit vozidla, zajistit jejich servis a nabrat personál. Soutěže tohoto typu jsou opravu k smíchu. Do něčeho takového žádný… Číst vice »

Dominik

Je jedno jestli to bude dopředu rok, tři nebo třeba půl roku. Stejně ZDO by logicky mělo být zajišťováno dopravcem ve vlastnictvím státu, protože od čeho bychom jinak tento podnik měli? A taky soutěžemi poškozuje MD (u rychlíkových linek) vlastní podnik defacto, což není zrovna chování hodno řádného hospodáře.

Jiří Kocurek

A tak se toho chytili i Švýcaři. Jediný způsob jak zajistit kvalitní železnici je, aby železnice byla státní. A Švýcaři hodně chtěli železnici vylepšit. A tak zákonem zneplatnili akcie Jungfraubahn a i tuto unikátní železnici převedli do vlastnictví státu.

MartinS.

A ten podnik, protože je ve vlastnictví státu, si za tu ZDO může říct kolik chce peněz, protože ty jdou taky ze státního, ale hlavně, že ho to nepoškodí… Ufff… to je takové ekonomické perpetuum mobile…
Kdyby ten podnik ve vlastnictví státu vydělával, tak by se možná MD nechovalo jako správný hospodář, protože by se ochuzovalo o zisky, ale vzhledem k tomu, jak vypadá hospodaření těchto podniků, tak se naopak MD chová správně, když nechce zvyšovat ztrátu státem vlastněného podniku a chce celkově ušetřit veřejné finance.

Jarek

No kromě toho, že se jedná o šibeniční termín je to jedna ubohá trať namísto nějakého rozumného souboru tratí.
Cílem té šarády je ukázat, že soutěže nefungujou, nebo to nabagrovat ZSSK, nebo dokonce obojí naráz?

Svojsin

To asi obojí naráz. Tamní úředníci stihnou „dvě práce v jednom“. To je na nějakou mimořádnou odměnu…